Probleem met nieuwe 50D ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Wie herkent dit probleem en weet wellicht hoe dat komt en wat er aan gedaan kan worden.

Mijn nieuwe 50D zet ik in de AV stand. ISO 200 en Diafragma op 6.3

Als ik de camera in mijn hand houd zie ik op mijn bovenste schermpje een sluitertijdvoorkeur van 1/1000.
Als ik mijn oog voor de zoeker houd of mijn duim, verpringt de sluitervoorkeurtijd naar 1/160.

De foto genomen op 1/1000 is onderbelicht.
De foto genomen op 1/160 is correct belicht.

Dat betekent dat ik dus nooit een foto "uit de hand" kan nemen.

Iemand enig idee of dit normaal is?
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Lijkt wel of er licht door de zoeker op de lichtmeting valt. Normaal is het zeker niet, want zo kun je ook geen groepsfoto vanaf statief bijvoorbeeld maken.

Ik zou niet te lang twijfelen (want als je even logisch nadenkt is dit gewoon een defect) en alvast even de winkel aanspreken. Misschien als je op tijd bent dat je een omruiling kunt doen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hoe staat de belichtingsmeter (spotmeting, integraal of...)? En kun je het occulair afsluiten (vast wel)?

Edit: ik heb net met mijn camera getest (geen 50D, wel een over, over, over, overgroot vader) maar het maakt niets uit :wink:
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Lichtmeetmethode staat op Meervlaksmeting.
Natuurlijk kan ik het occulair afsluiten, maar door lichtinval kan het verschil toch niet zo groot zijn.

Ik heb ondertussen de winkel al gebeld en die adviseert om even langs te komen, dus dat kost weer een dag. Son-Rotterdam.
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Laat je dan niet wijsmaken dat je niet zonder het dopje kunt fotograferen. Zou toch wel vreemd zijn dat het met alle cams goed gaat behalve de jouwe.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Terug naar de winkel en direct omruilen, anders blijf je met dat sluimerende gevoel rondlopen en twijfel aan je camera.... ik zou er niet voor kiezen ;)
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Is de positie van de camera in beide gevallen hetzelfde?
Is er sprake van tegenlicht?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Mijn idee Maestro, in eerste instantie begin je aan je zelf te twijfelen, instellingen wel goed enz. Maandag maar even richting Rotterdam.

Dank je wel Mavlo, advies neem ik mee.
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Jandb: Positie is hetzelfde en bij tegenlicht is het verschil groter dan bij het licht in de rug.
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLONLijkt wel of er licht door de zoeker op de lichtmeting valt. Normaal is het zeker niet, want zo kun je ook geen groepsfoto vanaf statief bijvoorbeeld maken.
Dat is natuurlijk een beetje onzin! Er zit als het goed is aan je neck strap een rubber kapje, die je over je zoeker kunt doen wanneer je de oculair er af hebt gehaald!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Euh onzin????? :(
Jij vindt dat onzin. Ik heb er echt een hekel aan dat iemands bijdrage als onzin af wordt geschilderd.

Dus als jij een foto maakt vanaf statief krijg je alleen maar een goede belichting als je dat dopje erop hebt? En de journalisten lopen zeker ook met die dopjes te klungelen als ze hun camera ergens tussen duwen?
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met de 40D op Av: druk op info, sluiterknop half indrukken.
Verschil sluitertijd met duim voor/af zoeker.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Op een oude camera heb ik het ook wel eens gemerkt dat de sluitertijd korter werd als ik mijn oog niet voor de zoeker hield. Dit was ongeveer 1/3 stop. Dus niet zoveel (het verschil zoals TS omschrijft zou me ook achter mijn oren laten krabben)

Vervolgens heb ik destijds ook even bij andere camera's gekeken en JA, er valt, zonder oog, licht door de zoeker. Maar het is niet veel.
Dit hebben volgens mij alle spiegel-reflex-camera's en wanneer het erg precies komt, kun je het afdekdopje aan je nekkoord gebruiken.
Maar dit is niet echt praktisch wanneer je met uit-de-hand-fotografie bezig bent. Wanneer je echt de tijd voor iets hebt, kan het zijn nut bewijzen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

dejong1racing schreefCOLON\Wanneer je echt de tijd voor iets hebt, kan het zijn nut bewijzen.
Denk aan nacht- of sterrenfotografie. Dan is het wel belangrijk om geen licht via de zoeker binnen te krijgen.

Overigens als je de camera aan zet met de lensdop erop en licht meet, dan heb je met je duim op de zoeker 1/30e dat staat te knipperen, en als je de zoeker niet afdekt gaat dat naar ca. 5 seconde. Maar zoals je begrijpt is dat slechts een fractie, en kan het nooit het gedrag van de TS verklaren.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik maak ook vaak foto's uit de hand, als je bijvoorbeeld over een menigte heen wilt fotograferen en heb nooit iets gemerkt van een groot verschil
christianos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 13:48
WoonplaatsCOLON Weesp

Piet van Vroonhoven schreefCOLONIk maak ook vaak foto's uit de hand, als je bijvoorbeeld over een menigte heen wilt fotograferen en heb nooit iets gemerkt van een groot verschil
nee inderdaad, dan zou elke foto gemaakt met LiveView per definitie niet correct belicht kunnen zijn zonder de oculairdop te gebruiken.

Gewoon even terug naar de winkel, dat scheelt je in het minst erge geval een ongerust gevoel :-)

Owja, en het ons natuurlijk even laten weten :wink:
Die lens wil ik we[color=red]L[/color]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

christianos schreefCOLON
Piet van Vroonhoven schreefCOLONIk maak ook vaak foto's uit de hand, als je bijvoorbeeld over een menigte heen wilt fotograferen en heb nooit iets gemerkt van een groot verschil
nee inderdaad, dan zou elke foto gemaakt met LiveView per definitie niet correct belicht kunnen zijn zonder de oculairdop te gebruiken.

Gewoon even terug naar de winkel, dat scheelt je in het minst erge geval een ongerust gevoel :-)

Owja, en het ons natuurlijk even laten weten :wink:
Scheelt het niet dat de spiegel omhoog is bij liveview, volgens mij kun je dan niet veel meer door je zoeker zien.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Nee, er is niets mis met jouw camera, en JA dit is heel normaal.

Daarom word er ook een "eye-piece cover" meegeleverd die aan de strap vast zit.

Canon schrijft hierover:
Canon schreefCOLONIf you take a picture without looking at the viewfinder, light entering the eyepiece can throw off the exposure. To prevent this, use the eyepiece cover
:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar is meer dan 2 stops dan niet wat veel John?
Ik vind van wel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONMaar is meer dan 2 stops dan niet wat veel John?
Ik vind van wel
Misschien is het wel een combinatie van factoren? Invallend licht (als dat erg ongelukkig naar binnen valt kan er van alles gebeuren natuurlijk!) in combinatie met een wijziging van de positie van de camera?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar