Torenvalk met (en zonder) prooi

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Hallo mensen,

Onlangs weer bij ons in de "waard" geweest en daar heb ik deze torenvalk kunnen fotograferen. Alle foto's zijn genomen vanaf statief met mijn EF 70-300 IS USM lens met zonnekap. Ze zijn (express) niet bewerkt dus komen zo uit de camera (wel gecropt natuurlijk).

Nou heb ik steeds hele wisselende resutaten in scherpte en contrast bij foto's genomen op dezelfde mm's als deze onderstaande. Zelf heb ik nu al ontdekt dat de scherpte en contrast stukken minder zijn bij foto's die tegen de zon in zijn genomen en dan bedoel ik natuurlijk niet dat ik rechtstreeks op de zon richt :wink: maar dat het onderwerp de zon eigenlijk van boven "in de rug" heeft. Dus, dat probeer ik al te vermijden. Alhoewel dit wel het geval is bij de foto's 4, 5 en 6.

Mijn vragen aan jullie zijn: hoe had ik onderstaande foto's beter kunnen nemen (camerainstellingen etc.) en wat moet ik doen om de belichting aan te passen als mijn onderwerp de zon in de rug heeft? En, het belangrijkste: de scherpte!

Alvast bedankt!

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116447[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116448[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116449[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116450[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116451[/img]

6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116452[/img]

7.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116453[/img]

8.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116454[/img]
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik kan er niets aan doen maar de scherpte is ver te zoeken en de foto's hebben ook wat contrast nodig.
Ik zie aan de instellingen iso 200 f7.1 en 1/500ste sluitertijd op zich ziet dat er prima uit. Misschien verkeerd gefocust? Je hebt een Canon 70-300 IS gebruikt die heb ik zelf ook en is echt scherp. Maar misschien is er toch iets aan je camera of lens?


Gr. Chris
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Hoi Sidonia,

Allereerst is dit natuurlijk een prachtige waarneming.

Maar de onscherpte is rijkelijk aanwezig.
Op zich zijn de sluitertijden niet slecht.
Heb je ze misschien wat teveel gecropt?
Daarnaast schrijf je dat ze expres niet zijn bewerkt.
Een digitale foto moet je vrijwel altijd wel wat bewerken.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Sunnyboy schreefCOLONIk kan er niets aan doen maar de scherpte is ver te zoeken en de foto's hebben ook wat contrast nodig.
Ik zie aan de instellingen iso 200 f7.1 en 1/500ste sluitertijd op zich ziet dat er prima uit. Misschien verkeerd gefocust? Je hebt een Canon 70-300 IS gebruikt die heb ik zelf ook en is echt scherp. Maar misschien is er toch iets aan je camera of lens?


Gr. Chris
Dank Chris, voor je snelle reactie!

Bij de eerste 6 foto's heb ik meervlaksmeeting gebruikt en echt op de kop scherp gesteld (middelste AF punt). Foto's 7 en 8 hadden spotmeting maar daar denk ik dat ik bij foto 7 zelf niet goed gefocust heb (hij was zich net van mij weg aan het draaien).

En dit zijn nog wel liefst de beste die ik heb!
Het gaat steeds fout bij opnames van veraf genomen (buiten). Ik heb zelf al een test gedaan op een plantje bij mij op de salontafel en daarop ingezoomd (300mm, spot, zonder statief) en die is wel vlijmscherp! Moet ik wel bij zeggen dat ik daar de flits bij heb gebruikt. Een andere (buiten) teleopname, met statief, van mijn Hibiscusbloem is ook niet vlijmscherp. Andere foto's van een buizerd op een paaltje (met statief) zijn echt niet om aan te zien...aan het silhouet zie je dat het een buizerd is maar daar heb je dan ook alles mee gezegd....

Foto's van mijn katten (binnen) zijn vlijmscherp (op 70mm, spot, met flits, uit het handje)!

Wellicht dat het toch aan mijzelf ligt maar ik snap niet wat ik nu verkeerd doe :(
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik volg Caspar in deze, een geweldige waarneming, dat is 1 ding wat zeker is. Je schrijft dat je niet hebt nabewerkt. Ik snap wanneer dat in het begin vreemd over komt. Investeer je zoveel, moet je het nog zelf afwerken ook. Maar om je alvast op weg te helpen heb ik een kleine tutorial geschreven, misschien de moeite waard: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=52812
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLONHoi Sidonia,

Allereerst is dit natuurlijk een prachtige waarneming.

Maar de onscherpte is rijkelijk aanwezig.
Op zich zijn de sluitertijden niet slecht.
Heb je ze misschien wat teveel gecropt?
Daarnaast schrijf je dat ze expres niet zijn bewerkt.
Een digitale foto moet je vrijwel altijd wel wat bewerken.

Grt Caspar
Hoi Caspar,

Ik weet dat je een digifoto moet nabewerken.
Ik heb ze nu expres niet bewerkt omdat ik zelf baal van die onscherpte en ze aan jullie wilde laten zien zoals ze uit de camera zijn gekomen. Wat het croppen aangaat weet ik eigenlijk niet hoe je dat bedoeld...Ik heb de jpg in Photoshop geopend, croptool geselecteerd en een vaste waarde van 900 bij 600 pixels ingegeven...daarna de compo bepaald (gesleept met de croptool) en Klaar is Kees! Of, is dit niet goed? Hoe krijg ik een 1 op 1 crop?
Laatst gewijzigd door 1 op Sidonia, in totaal 24 keer gewijzigd.
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONIk volg Caspar in deze, een geweldige waarneming, dat is 1 ding wat zeker is. Je schrijft dat je niet hebt nabewerkt. Ik snap wanneer dat in het begin vreemd over komt. Investeer je zoveel, moet je het nog zelf afwerken ook. Maar om je alvast op weg te helpen heb ik een kleine tutorial geschreven, misschien de moeite waard: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=52812
Hoi Geert,

Die korte cursus van jou pas ik al een tijdje toe :lol: Hartstikke handig!

Maar, zie even het antwoord aan caspar...voor de rest van het verhaal.
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

Sidonia schreefCOLONIk heb de jpg in Photoshop geopend,
croptool geselecteerd en een vaste waarde van 900 bij 600 pixels ingegeven...
daarna de compo bepaald (gesleept met de croptool) en Klaar is Kees!
dat betekent dus dat je een groot gedeelte van de foto hebt weggesneden en dat dit een foto op 100% is... Dat verklaart dan ook een groot gedeelte van de onscherpte! Je moet niet kiezen voor crop, maar voor resize...
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Huh, ff meelezen. Ik weet het verschil tussen crop en resize niet :cry: Dat zoeken we op.........
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

GEOS schreefCOLON
Sidonia schreefCOLONIk heb de jpg in Photoshop geopend,
croptool geselecteerd en een vaste waarde van 900 bij 600 pixels ingegeven...
daarna de compo bepaald (gesleept met de croptool) en Klaar is Kees!
dat betekent dus dat je een groot gedeelte van de foto hebt weggesneden en dat dit een foto op 100% is... Dat verklaart dan ook een groot gedeelte van de onscherpte! Je moet niet kiezen voor crop, maar voor resize...
Weet je dat wel zeker?!

Dit zijn afbeeldingen van 900 bij 600 pixels (orgineel is 4272 x 2848 pixels). Van het origineel heb ik dus met de croptool een crop (uitsnede) gemaakt zoals ik heb beschreven en dus zijn dit 100% crops mijns inziens....zie hier: http://forum.belgiumdigital.com/f6/100-crop-157296.html
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

hoeveel % crop het is kun je lang over zeveren. Feit is dat ze er niet uitzien. Ws doordat je als het ware zo ontzettend ver in je foto hebt ingezoomd (gecropt) dat dit het resultaat is. Uiteindelijk is zelfs de scherpste foto bij heel ver croppen niet meer scherp. Om te kunnen zien of je zo veel hebt gecropt moet je maar even de ongecropte originele versie hier plaatsen. Als dat niet het probleem is heb je iets niet goed gedaan met het scherpstellen. Want er is echt geen enkel gedeelte in de foto scherp. Gebruik je de eenpunt AF of de meervoudige ? Stond je heel erg te bewegen (bewegingsonscherpte) of stond je IS uit ? Anders is misschien je lens of camera toch niet goed en moet je deze eens laten nakijken, want de 70-300 IS is normaal een retescherpe lens.
Tumtiedum
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 17:13

Ik heb hetzelfde en ook met een 70-300 en toevallig ook een torenvalk.

Bij mij lijkt het net alsof er op het verkeerde punt is scherp gesteld...ik kan vanavond de foto's wel eens zoeken en posten.

Wat er verkeerd gaat kan ik je helaas ook niet vertellen aangezien ik zelf ook pas een maand of 2 bezig ben met mijn digitale SLR.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

martinus schreefCOLONhoeveel % crop het is kun je lang over zeveren. Feit is dat ze er niet uitzien. Ws doordat je als het ware zo ontzettend ver in je foto hebt ingezoomd (gecropt) dat dit het resultaat is. Uiteindelijk is zelfs de scherpste foto bij heel ver croppen niet meer scherp. Om te kunnen zien of je zo veel hebt gecropt moet je maar even de ongecropte originele versie hier plaatsen. Als dat niet het probleem is heb je iets niet goed gedaan met het scherpstellen. Want er is echt geen enkel gedeelte in de foto scherp. Gebruik je de eenpunt AF of de meervoudige ? Stond je heel erg te bewegen (bewegingsonscherpte) of stond je IS uit ? Anders is misschien je lens of camera toch niet goed en moet je deze eens laten nakijken, want de 70-300 IS is normaal een retescherpe lens.
Hoi Martinus,

Hieronder foto 1., geresized naar 900 x 600 pixels, niet gecropt en ook niet bewerkt.

9.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116457[/img]

Genomen met statief, IS stond op aan. Toevallig hier Meervlaksmeeting gedaan maar wel op middelste AF-punt scherp gesteld.

Ik weet ook dat ze er niet uit zien (de foto's dan :lol: ) daarom plaats ik ze ook want ik baal hier zelf ook van! Ik wil zo graag weten wat ik niet goed doe...

Nog een paar voorbeelden maar dan van binnenfoto's, genomen met flits en uit de hand geschoten (ter vergelijking). Even niet letten op compo ed. Het gaat mij om de scherpte...Ook deze foto's zijn geresized naar 900 x 600 pixels en niet gecropt:

10.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116458[/img]

11.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116460[/img]

Nou, ik hoop dat jullie mij van goed advies kunnen voorzien! Alvast hartelijk dank!!!!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Zie je nu zelf het verschil met de foto van de torenvalk.
Met ietwat bewerking is de laatste versie een goede foto.
De torenvalk zit gewoon iets te ver weg voor een goed (crop)resultaat.
Zie je nu ook het verschil tussen resize en crop?
Ook adviseer ik je voor vogelfoto's, eigenlijk bijna altijd, één AF punt te gebruiken.

De bloemen zijn niet scherp denk ik door de sluitertijd.
Je hebt hier de 300mm gebruikt, waarbij het advies meestal is minstens 1/300e sluitertijd toe te passen. Je zit hier op 1/150e.
De oplossing zou hier kunnen zijn een lager F getal (=groter diafragma) en/of de ISO naar 400.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Voor optimale scherpte op 300mm probeer ik altijd wel f/8 te gebruiken, want dan is hij op zijn scherpst (zie bv. review op slrgear.com). En een veelgelezen advies is ook net niet op 300mm te gaan zitten. Op 300mm met f/5.6 vallen mijn foto's in ieder geval vaak tegen.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja, zie je. de torenvalk zit gewoon veel te ver weg waardoor je te veel moet croppen om hem goed in beeld te krijgen. En dat gaat ten koste van alle kwaliteit. De bloemen zijn ook niet echt scherp, maar de poes is weer beter. Alhoewel er een flinke vertekening van het gedeelte van de neus en bek te zien is :wink:

Wbt het uiterste van je lens te gebruiken (300 mm) gaat vlgs mij niet op voor de Canon 70-300. Wel voor de sigma 70-300 Apo. Maar een diafragma van 5.6 geeft w.s minder scherpe resultaten op die brandndpuntafstand, ook met de Canon. Gewoon proberen. Ik zit er soms ook mee hoor. Dan valt het uiteindelijke resultaat tegen.
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Helaas ook voor de Canon! Als je de foratopics over deze lens volgt blijkt dat veel mensen dit ondervinden. Ik zeg niet dat hij op 300 niet te gebruiken is, maar in ieder geval niet vol open.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLONZie je nu zelf het verschil met de foto van de torenvalk.
Met ietwat bewerking is de laatste versie een goede foto.
De torenvalk zit gewoon iets te ver weg voor een goed (crop)resultaat.
Zie je nu ook het verschil tussen resize en crop?
Ook adviseer ik je voor vogelfoto's, eigenlijk bijna altijd, één AF punt te gebruiken.

De bloemen zijn niet scherp denk ik door de sluitertijd.
Je hebt hier de 300mm gebruikt, waarbij het advies meestal is minstens 1/300e sluitertijd toe te passen. Je zit hier op 1/150e.
De oplossing zou hier kunnen zijn een lager F getal (=groter diafragma) en/of de ISO naar 400.

Grt Caspar
Hoi Caspar,

Ja natuurlijk zie ik het verschil. Ik maak gewoon steeds de fout met dat croppen. Zoals jij zegt zit die vogel dus te ver weg voor een goede crop (en ik ben er blij mee dat jij dat zegt) want nu weet ik in ieder geval dat de lens dus goed is en de foto dus eigenlijk ook (oké, hij moet nog bewerkt worden en dan is ie een stuk beter). Ik heb gewoon een gigantische denkfout gemaakt :oops: met dat croppen! Ik heb er niet bij stil gestaan dat je dan zoveel inzoomt op de foto, stom!!! Nu begrijp ik Martinus' verhaal ook. Kijk, ik zie hier op het forum de prachtigste foto's van vogels, lekker vol in beeld en vlijmscherp, en daarvan nam ik dan aan dat die dus net zo werden gecropt. In het verleden heb ik die croptool nooit gebruikt (wist niet eens waar die voor was) dus meende ik het zo goed te doen :(

En, je advies over dat ene focuspunt vind ik ook heel erg goed. Normaal staat mijn camera daar standaard op maar omdat ik een dag ervoor ook van zulke foto's had (met teveel onscherpte door het croppen/inzoomen weet ik dus nu) had ik hem voor deze dag speciaal op meervlaksmeting gezet om te kijken of de foto's dan beter waren.

Nog even over die bloemen:
Je hebt gelijk: bij 300mm moet ik de sluitertijd natuurlijk aanpassen: in mijn geval x1,6 (cropfactor) wat neer komt op 1/480 en dan ongeveer 2 tot 3 stops verminderen vanwege de IS. Dit geldt dan voor het uit de hand nemen van foto's. In dit geval had ik de camera natuurlijk wel vast maar zat heerlijk gerelaxed op de bank met mijn ellebogen goed ondersteund.
En...als ik het origineel op mijn pc bekijk en inzoom tot 400% dat is het middelste bloemetje (waar ik ook op heb gefocust) vlijmscherp hoor :D Maar, zoom ik op die geresizede foto in dan ziet het er een beetje blokkerig uit :D Wellicht had ik in dit geval wel een crop moeten plaatsen :wink: Dit was gewoon een testje met verschillende diafragma's om te zien hoe dat allemaal uitpakte en het viel me dus helemaal niet tegen...

Nou, ik heb van deze shoot en van jullie op- en aanmerkingen weer heel veel geleerd :lol: en ik zal mijn leven gaan beteren....HARTELIJK DANK!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

bakker_dennis schreefCOLONVoor optimale scherpte op 300mm probeer ik altijd wel f/8 te gebruiken, want dan is hij op zijn scherpst (zie bv. review op slrgear.com). En een veelgelezen advies is ook net niet op 300mm te gaan zitten. Op 300mm met f/5.6 vallen mijn foto's in ieder geval vaak tegen.
Dank Dennis. Ik had het ook gelezen (een tijdje terug alweer) maar wist niet meer dat het F8 was :D Heb er later nog naar gezocht maar kon het niet meer vinden. Blij dat jij het nog wist :lol:
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

martinus schreefCOLONJa, zie je. de torenvalk zit gewoon veel te ver weg waardoor je te veel moet croppen om hem goed in beeld te krijgen. En dat gaat ten koste van alle kwaliteit. De bloemen zijn ook niet echt scherp, maar de poes is weer beter. Alhoewel er een flinke vertekening van het gedeelte van de neus en bek te zien is :wink:

Wbt het uiterste van je lens te gebruiken (300 mm) gaat vlgs mij niet op voor de Canon 70-300. Wel voor de sigma 70-300 Apo. Maar een diafragma van 5.6 geeft w.s minder scherpe resultaten op die brandndpuntafstand, ook met de Canon. Gewoon proberen. Ik zit er soms ook mee hoor. Dan valt het uiteindelijke resultaat tegen.
Zeg Martinus,

We gaan toch niet "katten" hé :lol: Ik wil wel ff kwijt dat het toevallig een topkat is die uit een gerenommeerde kampioenslijn komt :lol: :lol: :lol: en komende zondag mag ze weer acte de presence maken op een kattenshow :lol:

Nee joh, geintje. Nu weer even serieus: Ik heb het al meer gehoord van mensen, hoor: niet op de volle 300mm. Volgens bepaalde testen gaat het vanaf 200mm achteruit. Moet het zelf allemaal nog goed uittesten en dat kan alleen maar door te doen :wink:
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar