Spin

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Heb geprobeerd om een mooie macro te maken van deze spin.
Ben er zelf niet echt tevreden over maar dit is de beste die ik eruit kon halen.
Graag wat advies.

Afbeelding
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zal het eens proberen. Ik neem aan dat je met de ingebouwde flits gewerkt heb.

Nu heeft de flits de spin (je onderwerp) erg overbelicht.
Aan de achtergrond te zien was het mooi weer dus je flits heb je alleen nodig om wat detail uit te lichten.
Zodra je je flitser opklapt gaat de cam op 1/60" zitten (altans dat doet mijn 300D).
Ik doe het volgende. Ik meet met de spotmeting (zonder de flits op te klappen) wat de camera wil bij F5.6 (Bijv. 1/125").
En geef daarna in de M-stand deze instellingen en klap de flits op. Nu krijg je steun van het flits licht en word niet alles overbelicht.
Ik doe dit niet dagelijks, maar bij mij is het wel een paar keer gelukt. Als je wilt kan ik wel een fotootje opzoeken die zo gemaakt is.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Zonnig is het niet vandaag.
Bewolkt met een lichte lucht.
Wel was deze spin in een steegje dus iets donkerder.
De foto's die ik genomen heb zonder flits waren allemaal te donker.

Wilde het nog eens gaan proberen, maar de spin was al vertrokken :(
Morgenochtend nog maar eens proberen :D
Laatst gewijzigd door 1 op Jsd, in totaal 24 keer gewijzigd.
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wat ik ook jammer vind, is dat de achtergrond te veel aandacht opeist!
Misschien had je nog groter kunnen diafragmeren?

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dat had ik ook graag gewild, maar weet niet wat ik fout doe.
Zet mijn wieltje op av en draai aan het wieltje en dan komt hij niet lager dan 5.0
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

JvdH schreefCOLONIk zal het eens proberen. Ik neem aan dat je met de ingebouwde flits gewerkt heb.

Nu heeft de flits de spin (je onderwerp) erg overbelicht.
Aan de achtergrond te zien was het mooi weer dus je flits heb je alleen nodig om wat detail uit te lichten.
Zodra je je flitser opklapt gaat de cam op 1/60" zitten (altans dat doet mijn 300D).
Ik doe het volgende. Ik meet met de spotmeting (zonder de flits op te klappen) wat de camera wil bij F5.6 (Bijv. 1/125").
En geef daarna in de M-stand deze instellingen en klap de flits op. Nu krijg je steun van het flits licht en word niet alles overbelicht.
Ik doe dit niet dagelijks, maar bij mij is het wel een paar keer gelukt. Als je wilt kan ik wel een fotootje opzoeken die zo gemaakt is.
Zo kan het inderdaad. Dan gebruik je de flits in de M-stand ook als een soort invulflits. Het flitslicht is dan niet het hoofdlicht. Bij sluitertijden die te lang worden kun je deze methode echter niet gebruiken. Dan moet je zelf even helemaal in de M-stand wat uitproberen. Meestal is dan rond f/8 of f/9 gaan zitten met 1/125 als sluitertijd wel een goede uitgangspositie. Aan de hand van je histogram stel je de sluitertijd dan eventueel bij. Daarna kun je je diafragma aanpassen als je een kleinere DOF wilt. Maar dan moet je de sluitertijden ook korter maken met het aantal stops dat je je diafragma groter maakt. :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Jsd schreefCOLONDat had ik ook graag gewild, maar weet niet wat ik fout doe.
Zet mijn wieltje op av en draai aan het wieltje en dan komt hij niet lager dan 5.0
De kitlens heeft bij 18mm een grootste diafragma van 3.5 en als je zoomt naar 55mm is dat 5.6. Je hebt bij deze foto ingezoomt tot 49mm. De bij deze zoomstand behorende grootste diafragma is dus 5.0. Je doet dus niets verkeerd, de lens bepaald dat.

succes,
Deen
Groet,
Deen.

500 px
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank je wel.
Helder en duidelijk.
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Gistermiddag deze nog gemaakt.
Vind hem een stuk beter :D

Afbeelding
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Qua belichting wel, qua scherpte zou deze beter kunnen ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Daar heb je voor een groot deel gelijk in(belichting en achtergrond OK!). Echter de scherpte van een foto is een zeer belangrijk iets en dat laat te wensen over!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jsd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 18:15
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Waar komt dat dan door.
Houd ik de camera niet goed stil?
Statief heb ik nog niet of laat ik de camera niet goed genoeg scherp stellen?
Canon eos 450d - EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS - EF 75-300 f/4-5.6 IS Canon EF 50mm 1.8 II en een mooie driepoot.

Moet echt nog alles leren en ben echt een beginner.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Je kunt idd beter een statief gebruiken...ik merk dit zelf ook als ik uit de hand schiet...een hele kleine beweging en je bent al op het verkeerde scherp gesteld.

Zelf gebruik ik nu voorlopig een monopod....lang niet zo goed dan een statief maar het werkt wel al beter dan uit de hand.

Grtz.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik maak ze zelf uit de hand maar stel met de hand scherp is ff wennen maar werkt stukken beter
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Als je een wat onvaste hand hebt zal de kans op bewegingsonscherpte bij 1/125 op 100mm brandpuntafstand zeker aanwezig zijn. Je moet rekenen op een maximale sluitertijd van 1/(brandpundsafstand x 1.6), dus 1/160.

Verder is f/5.6 bij een macrofoto een vrij groot diafragma. Je hebt daarmee sowieso een vrij kleine scherptediepte. Dat kan een keuze zijn (zelf vind ik dit wel mooi). Maar als je redelijk meer scherptediepte wilt hebben moet je al snel aan diafragma f/11 denken bij dit soort "grote" onderwerpen. Een kruisspin is een vrij groot onderwerp voor de macrofotografie namelijk ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar