EOS 5DmkII: 21MP and HD movies

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONMaar John,

Er gaat een tijd komen dat de kwaliteit van een Hasselblad of Leaf ook betaalbaar wordt; op hetzelfde niveau als de prijs van een 5D mk II.

Zoals jij stelt, werd je een jaar geleden voor gek verklaart toen je het filmen misschien voorspelde, maar nu doe je hetzelfde met mij :wink:
Nee, want zoals Canon, Nikon en Sony hun producten verder ontwikkelen zullen ook Leaf en Hasselblad hun producten blijven door-ontwikkelen.

Tegen de tijd dat een full frame 35mm DSLR een 40MP chip heeft, kunnen de midden-formaat camera's wellicht al resoluties behalen van 250 megapixels of hoger.

In die zin zal een DSLR met hoge resolutie nooit interessant zijn voor de serieuze studiofotograaf, en al helemaal niet "om de film te laten draaien en er achteraf een beeldje uit te pikken".

Ga dus echt maar met een gerust hart slapen vanavond. :lol:

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Slapen zal ik zeker, het weekend was ook wel weer zwaar genoeg

Natuurlijk zal een fabrikant van sensoren voor midden-formaat ook niet stil staan. Maar het neemt niet weg dat we over een aantal jaar makkelijk filmpjes kunnen maken met een DSLR met behgoud van autofocus, diafragma en dat ook nog eens op 21Mp zonder beperkte tijd. Het wordt ook allemaal netjes weggeschreven op je 20Tb Solid State Carde
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het valt me op dat KE de prijs van de oude 5d al een paar keer licht heeft opgeschroefd, was een paar weken geleden 1500,-- nu in een paar stappen al weer naar 1545,-- Komt zeker een cashback aan :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Alhoewel de specs van 5D MkII er indrukwekkend uitzien, is er 1 die mij toch verschrikkelijk tegenvalt. Het feit dat deze camera maar 3,9 fps schiet. Dat vind ik echt veel en veel te weinig. Als je regelmatig sport en vogels schiet, heb je minstens het dubbele nodig. Ik had liever een 10 MP camera met 8 fps gehad, dan een 21,1 met 3,9 fps.
Natuurlijk is er de 1D MkIII, maar daar hangt nog een ander prijskaartje aan, en bovendien is die niet full-frame, maar heeft een cropfactor van 1,3.
Daar komt bij dat de 5D MkII een stuk sneller in prijs zal dalen naar verwachting, dan de 1D MkIII.
Als opvolger van mijn huidige 350D had ik eerst de 40D in gedachten, daarna dacht ik, even de specs van de 5D MkII afwachten, maar nu ik dit zie, denk ik wacht maar op de 5D MkIII, hopende dat die wel 8 fps kan schieten. Ik had echt verwacht dat de 5D MkII een full-frame 40D zou zijn. Helaas dus niet.
Wat mij betreft echt een gemiste kans van Canon.

Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

simplepic schreefCOLONAlhoewel de specs van 5D MkII er indrukwekkend uitzien, is er 1 die mij toch verschrikkelijk tegenvalt. Het feit dat deze camera maar 3,9 fps schiet. Dat vind ik echt veel en veel te weinig. Als je regelmatig sport en vogels schiet, heb je minstens het dubbele nodig. Ik had liever een 10 MP camera met 8 fps gehad, dan een 21,1 met 3,9 fps.

.../...

Wat mij betreft echt een gemiste kans van Canon.
Jan, niks gemiste kans van Canon.

De 5D heeft een heel andere doelgroep dan de groep die jij noemt. De 5D is voornamelijk bedoeld voor studio / portretfotografen en landschapsfotografie.

Zoals je zelf al aangeeft is de 1D serie bedoeld voor journalistieke / sport fotografie.

De cam waar jij op zit te wachten is een "supercam" voor een schijtprijs. Die bestaat niet en zal er nooit komen.

Wil je snelheid, dan zul je er voor moeten dokken.

Een goed alternatief is de 40D met 6 frames per seconde. De beeldkwaliteit is uitmuntend.

:wink:

P.S. ik zie net in je onderschrift dat je ruim € 3500,00 aan objectieven bezit. Is 3200 euro voor de top-cam van Canon dan te duur?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik heb nog geen getallen kunnen vinden, maar je kunt hem toch op een kleiner formaat beeld zetten (bv. de 10Mb die jij graag wilt Simplepics) en dan zal hij vast meer kunnen dan 3,9 fps.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

????
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

:lol: :lol:

Ook in lagere resoluties zal de framerate niet toenemen.

Bij de kleinste JPG met een sluitertijd van 1/2000 zul je nog steeds geen 4 foto's per seconde halen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON:lol: :lol:

Ook in lagere resoluties zal de framerate niet toenemen.

Bij de kleinste JPG met een sluitertijd van 1/2000 zul je nog steeds geen 4 foto's per seconde halen
Nee, het is (gelukkig) geen Nikon. :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik dacht dat de 3,9 fps te maken had met de grootte van de bestanden die verwerkt moeten worden. Maar dat is schijnbaar niet het struikelblok.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, gewoon de techniek van de sluiter (en eventueel, maar ik hoop het niet, een ingebouwde beperker)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
vincent2008
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2007 23:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Heb zojuist een bestelling geplaatst met deze 5D Mark II bij Fotokonijnenberg 8)
Canon EOS 400D | BG-E3 grip | Speedlite 580EX II | 17-40 F4L USM | 70-200 F2.8L IS USM

Website in aanbouw
[url]www.vaneijndhovenvisuals.nl[/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

vincent2008 schreefCOLONHeb zojuist een bestelling geplaatst met deze 5D Mark II bij Fotokonijnenberg 8)
gefeliciteerd, jammer dat je zo lang moet wachten....
gr Sarpa
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Beperker.... Nou, dat zou best weleens kunnen. Als ze de 5D sneller zouden maken dan zou dat nog meer zijn reactie kunnen hebben voor de 1D markt. En Canon vaart er wel bij om een tweetal verschillende doelgroepen aan te spreken met een 5D - studio en zo, en een 1D - sport en journalistiek. En die mensen die geen keuze uit die disciplines kunnen maken zijn mogelijk de mensen die er niet hun kost mee verdienen. Een hobby-ist wil een alleskunner hebben, ik betrap mezelf er ook op en had graag toch minimaal ook 5 FPS op de nieuwe 5D gezien. Maar Canon doet er goed aan om een scheiding te houden; levert meer geld op.

Dus een 5D zal altijd langzamer worden gehouden, met een goed, maar minder AF-systeem dan een 1D. Zodat je, als je echt alles wilt, zowel een 5D als een 1D zal moeten aanschaffen. Met diezelfde reden is er waarschijnlijk nog steeds geen 24-70 f2.8 IS. De techniek is er waarschijnlijk al lang en breed, en deze zou in principe scherper kunnen zijn dan de 24-105 en met de laatste 4-stop IS, maar daarmee zetten ze wel een tweetal lenzen buitenspel, want uiteindelijk spaart iedereen door voor het beste wat ze kunnen kopen.

Groeten,
Hendrik

P.S.: Het verhaal van de kwaliteit van die video, doet mij erg goed om te lezen en is zeker een koopargument voor mij!! In zo'n kwaliteit fotograferen en filmen zou mij qua creativiteit ontiegelijk stimuleren (soms kun je iets beter filmen dan fotograferen, maar die keuze wordt dan wel moeilijk). MAAR, ik kan nu al moeilijk tijd vinden om mijn achterstallige fotobult af te ronden qua selectie en bewerking. Met video erbij wordt het nog moeilijker. Maar goed, ik heb nog even de tijd om mijn foto-workflow te optimaliseren, voordat ik de prijs van een 5D juist vind.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Sarpa schreefCOLON gefeliciteerd, jammer dat je zo lang moet wachten....
gr Sarpa
Proef ik wat sarcasme? :lol:
Maar inderdaad hoeft dit topic niet vervuild te worden met meldingen dat de 5D net besteld is. Daarvoor hebben we het topic: De laatste aanwinst.

Ikzelf zal wel wachten met het bestellen. Eerst maar eens wat reviews zien, op vakantie, lenzenpakket completeren (24-70 IS?? ooit), misschien zelfs wat upgraden (m'n 17-40 zou niet meer voldoen op de 5DII), huis kopen, inrichten, en dan maar weer eens sparen en wachten totdat ik mijn 40D zat zou zijn. Ik hoop dat mijn gadget-drang het ook zo lang uithoudt.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
vincent2008
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2007 23:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

ik ga voor de 24-70 F2.8.. omdat de 24-105 in het 24-35 bereik toch beduidend minder is. Mischien wachten op de F2.8 IS? als die tenminste komt.

De groothoekstand gebruik ik toch het meeste denk ik, en ik schiet vooral in lowlight. En de zeer lage ruisproductie van de 5D Mark II+F2.8 in Lowlight.. zal echt fijn werken zijn.

Vooral de filmoptie zal ik ook gaan gebruiken, af en toe heb ik toch wel het idee had ik maar film net als ik op de compact had.
Canon EOS 400D | BG-E3 grip | Speedlite 580EX II | 17-40 F4L USM | 70-200 F2.8L IS USM

Website in aanbouw
[url]www.vaneijndhovenvisuals.nl[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

vincent2008 schreefCOLONHeb zojuist een bestelling geplaatst met deze 5D Mark II bij Fotokonijnenberg 8)
Heb ik niet ergens gelezen dat je nog wat euro's wou besparen als "Hollander" :lol:
Ik had lekker even een maandje gewacht en eerst eens wat test resulaten bekeken, had je zomaar 200-400 euro gescheeld en je weet beter wat je koopt. (ook al is het op papier een hele fraaie camera enz........)

Maar veel plezier ermee ofcourse en we lezen als eerst dan jou ervaringen met de camera :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

drikj schreefCOLON
Sarpa schreefCOLON gefeliciteerd, jammer dat je zo lang moet wachten....
gr Sarpa
Proef ik wat sarcasme? :lol:
ha ha, nee hoor, het is toch echt jammer om de centen uit te kunnen geven, maar nog echt even moeten wachten. Hoe is het met de prijs? Ik zie die nog wel wijzigen, betaal je dan de prijs die nu op de site staat?

Maar we hebben hier inderdaad een ander topic voor.

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

musicjohn schreefCOLON Tegen de tijd dat een full frame 35mm DSLR een 40MP chip heeft, kunnen de midden-formaat camera's wellicht al resoluties behalen van 250 megapixels of hoger.

---


Ga dus echt maar met een gerust hart slapen vanavond. :lol:

:wink:
John,

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen :lol: :lol:
En toen ik wakker werd; 37 Mp in een Leica
http://www.engadget.com/2008/09/22/leic ... -s2-camera
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kan waarschijnlijk nie filmen :wink:
Mijn vrouw ziet me al aankomen, schat ik wil een leica, kost maar ....
Denk dat ze zegt, ok zet het vuilnis maar even buiten en zet jezelf er ook bij.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar