Lightroom, foto's syncen, doe ik het wel goed?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
rjoosen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 09:54
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Ik zal mijn werkwijze met Lightroom eens beschrijven, want ik heb het idee dat ik het niet goed doe.

Ik koppel mijn camera via USB aan de laptop, EOS Utilty start automagisch op. Druk op de knop om foto's naar mijn externe HD te halen, gaat vlekkeloos.

Vervolgens wil ik deze foto's in LR gebruiken en catalogiseren, dus start ik LR op, en klik links in het menu op de naam van de map op de externe HD, en klik op Synchronise this folder. Dan kan ik dus rustig een kwartiertje achterover gaan zitten ook al hoef ik maar 30 foto's te synchroniseren. (!)

Ik wil dus eigenlijk geen kopieen van fotos ergens anders opslaan, maar gewoon de map waar de EOS utility ze neerzet ook gebruiken om te catalogiseren. Ik denk dat ik het nu dus niet helemaal goed doe..
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS + Canon 55-255 EF/S IS
johanseip
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2007 17:45

kan je dan niet beter je foto's met lightroom van je camera afhalen en lightroom ze laten wegschrijven naar je extrene HD?

Als je je camera hebt aangesloten op de computer( of het CF kaartje in een kaartlezer) open je LR en Druk je op import zoek de map die je wilt importeren, en zorg dat je Extrene HD is gekoppelt, dan stel je je HD in als doelmap. LR sorteert ze gelijk op datum op je HD. Zo werk ik tenminste.
Laatst gewijzigd door 1 op johanseip, in totaal 19 keer gewijzigd.
400D met een paar glazen ogen erop!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik doe mijn CF in de card reader en knip dan het DCIM mapje en plak het naar een bewerkingsmap. Dan LR in Librarymode importeer ik de RAW files. Als ik ze bewerkt heb exporteer ik (Iets wat nu juist niet nodig is met LR omdat je alleen exporteert als dat nodig is. Dus export naar print, export naar file of export naar website,m aar goed) de files naar JPG met namen ed. zodat ik ze kan branden en opslaan op een externe schijf. Als ik dan klaar ben dan knip en plak ik de RAW files naar een hun mappen op de back up schijf.

Dus ook ik heb een rare manier maar ik bewaar graag mijn foto's en RAW files en wil geen grote map met alle RAW files van 'vroeger'.

Maar kopieren van Card reader is de snelste manier want via de camera of soms met 1.1 usb card readers gaat veel te langzaam.

Dus er is geen goede of slechte manier. :)

want als ik LR zou volgen qua denkwijze zou ik nooit exporteren tenzij ik een print, upload of verzend bestand moet hebben. Over hoe je moet importeren is alles vrij. Echter ik heb soms LR aan staan en dan doe ik een CF kaart in de cardreader en dan wil hij importeren via LR en dat is toch ook weer sneller dan via cd Canon software.

Ergo of via windows of via LR maar laat de Canon software erbuiten voor de snelste manier van data transport.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
rjoosen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 09:54
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

johanseip schreefCOLONLR sorteert ze gelijk op datum op je HD. Zo werk ik tenminste.
En dat is wat ik nou net niet wil, maar ik moet even uitzoeken of dat misschien de beste manier is voor mij.

Dank voor uw reacties allen!

Rob
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS + Canon 55-255 EF/S IS
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

LightRoom sorteert helemaal niks hoor. Die zet alleen wel alle data in de database, zodat je er op kunt zoeken. Maar de bestanden staan ergens, waar maakt niet uit, dat kun je helemaal zelf bepalen!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Lightroom sorteerd wel degelijk, als je dat wilt. Standaard is op datum (vind ik persoonlijk fijn werken), maar je kunt het net instellen hoe je wilt. Ook de naam geving van de files etc. Je kunt zelfs presets maken, zodat je niet telkens van alles hoeft in te stellen (metadata, doelfolders, naamgeving bestanden, etc).

Dus bij mij: kaartje erin, import button in gallery panel en koffie drinken.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi rjoosen,
Toevallig kwam ik dit draadje tegen. Werkt het nu al beter ?

Jouw procedure met Eos-Util gaat goed. De overdracht is direkt van camera naar de externe HD.
Dit signaal gaat op beide verbindingen over een USB2-kanaal. Klaar is EosUtil.

Maar dan komt LR.
Die doet dan helemaal niets met de bestanden op de externe HD.
Wel gaat LR van iedere foto een preview aanmaken, en (als dat zo ingesteld is) ook nog eens een 1:1 of een 1400x??? pixels preview aanmaken. En die plaatst 'ie ook ergens.

LR plaatst de preview files naast de LR catalogue. Als je nu ingesteld hebt dat die LR catalogue ook op die externe HD komt te staan, dan gaat er veel data over die USB-verbinding, namelijk heen: ophalen van full-size foto , en terug : wegschrijven van preview(s).
En in de tussentijd moet de processor van die notebook ook nog eens veel data behandelen ,,,, en daar gaat jouw tijd.

Wat je hier tegen kunt doen is de catalogue op de harde schijf van de notebook aanhouden, en zo je wilt aan het einde van een sessie de catalogue naar de externe HD kopiëren, of exporteren.

Succes !
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar