groothoekzoomlens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
oudep
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Pekela
CONTACTCOLON

Hallo

Wie kan mij advies geven
Een LENS EF 16-35MM 2.8L USM of een Canon EF 16-35mm F/2.8 L USM mark II
Gebruik hem voor binnen en buiten
Ik heb een 350D

Bert
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bert,
ik realiseer me dat het geen antwoord is op je vraag, maar waarom een dergelijk objectief op je 350D? Door de cropfactor dat levert niet zo heel veel groothoek op (kitlens is al 17 à 18 mm).

Voor groothoek zou je kunnen denken aan de 10-22 van Canon, wel een EFS lens, maar ook speciaal gemaakt voor camera's als de 350D (1.6x crop).

AJ
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ga helemaal met AJ mee
Sigma, tamron en tokina maken ook prima groothoeken voor cropcamera's overigens en Tamron heeft nu ook een lichtsterke.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Je hebt inderdaad niet echt veel groothoek met de jou voorgestelde lensen. Welke lens ook erg goed uit de testen komt en zeer redelijk van prijs is, is de Tokina AF 12-24 F/4 ATX-DX Pro. Bij Digital Street al voor 399,- De Canon 10-22 kost zowat het dubbele maar heeft nagenoeg de zelfde prestaties.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

AJ schreefCOLONBert,
ik realiseer me dat het geen antwoord is op je vraag, maar waarom een dergelijk objectief op je 350D?
WAAROM NIET :?:

:!:

Zou een 350D geen "L" objectief waardig zijn dan?

Laat ik je dit vertellen... de 350D is tot op heden nog steeds een prachtige cam, en de beeldkwaliteit van de sensor overtreft dat van de latere series, en is zelfs beter dan die van de 30D

Hoe vaak roep ik wel niet dat ik foto's tegen kom op dit forum waarvan ik in de eerste instantie dacht: "Die moeten met een 1D serie cam gemaakt zijn", maar als ik dan in de exif kijk, dan blijken ze met een 350D gemaakt te zijn.

Sorry hoor, maar ik vind het zo'n onzin dat je op een 350D geen 16-35 f/2.8 "L" II zou moeten zetten. :(

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

@ Music John
Misschien was het beter geweest als je in de quote van mijn reactie ook de zin daarna had meegenomen.

Wellicht had ik beter een komma kunnen gebruiken, maar volgens mij heb ik geen waardeoordeel gegeven over een 350, heb slechts gezegd dat een dergelijke lens niet zo veel voordeel oplevert QUA GROOTHOEK (zie ook titel).

Dus nogmaals: geen waardeoordeel over de 350D, maar 16mm lijkt me niet zoveel groothoek opleveren vergeleken met bijvoorbeeld een kitlens (van 17 of 18mm)
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

AJ,

De vraag van TS was niet of de 16-35 "L" meer groothoek oplevert dan de kitlens. TS kan zelf ook wel bedenken dat die éne millimeter het verschil niet gaat maken. Dus kun je alleen maar concluderen dat het TS om de optische kwaliteit te doen is.

Overigens maakt het niet zo gigantisch veel verschil uit of je een 16-35 op een 1.6x cropfactorcam zet of op een 1.3x copfactorcam. Het verschil in werkelijkheid is één stapje voor- of achteruit.

Dus het antwoord "Waarom een dergelijk objectief op een 350D" zou je dan ook kunnen vertalen in: "Waarom een dergelijk objectief op een 1D-mkIII"

Vanuit die invalshoek ging ik er van uit dat jij een dergelijk objectief op een instap-model camera niet passend vind.

Sorry als ik je verkeerd begrepen heb.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

musicjohn schreefCOLONAJ,
Dus kun je alleen maar concluderen dat het TS om de optische kwaliteit te doen is.
Die conclusie trek je wel heel snel, wellicht kan de TS hier meer duidelijkheid geven omtrent zijn specifieke wensen.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De 10-22 van canon kost nu nog maar € 599 bij camera4all. Ik heb hem zelf ook op een 350 D en het is een geweldige lens. Het bereik sluit mooi aan op bijvoorbeeld de 24-105 mm.
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Volgens mij wil de topic starter alleen het verschil weten tussen de mark I en de mark II van de 16-35L. Blijkbaar is de keus al gemaakt voor deze lens.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Constant schreefCOLONVolgens mij wil de topic starter alleen het verschil weten tussen de mark I en de mark II van de 16-35L. Blijkbaar is de keus al gemaakt voor deze lens.
Dat was dus ook mijn uitgangspunt. Maar totdat TS zich hier weer meld zullen we dat niet zeker weten.

Overigens kun je kort zijn over de verschillen tussen de versie 1 en versie 2

De nieuwere versie heeft betere rand-scherpte, en de filtermaat is 82mm i.p.v. 77mm

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Constant schreefCOLONOverigens kun je kort zijn over de verschillen tussen de versie 1 en versie 2

De nieuwere versie heeft betere rand-scherpte, en de filtermaat is 82mm i.p.v. 77mm
En versie II zou minder flare-gevoelig moeten zijn.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik weet niet, wat TS heeft.

Maar met de 10-22 van Canon (de duurste, 611 bij broer Konijn) bespaar je toch zo'n 664 euro. Genoeg geld over voor cokin, bijvoorbeeld. Ga je voor een andere 10-22, dan houd je (429 bij Konijn) 846 euro over. Hier haal je volgens mij de 24-105L al bijna.

Ik wil TS niet naar iets anders toepraten, natuurlijk, maar 16-35 is geen groothoek op de 350D en alle andere 1,6x cropcamera's.

Wil TS binnen nu en 2 jaar naar een ff camera, dan zou ik nu de 16-35 toch aanschaffen met het oog op de toekomst. Anders is het een onnodig dure aanschaf, die niet oplevert (groothoek) wat TS wil.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONWil TS binnen nu en 2 jaar naar een ff camera, dan zou ik nu de 16-35 toch aanschaffen met het oog op de toekomst. Anders is het een onnodig dure aanschaf, die niet oplevert (groothoek) wat TS wil.
Euhm... de 1D serie is ook cropfactor, en EF-S objectieven van Canon en DC objectieven van Sigma passen dan ook niet.

Overigens, ik heb de 16-35mm f/2.8 "L" II

Wie of wat zegt dat dit geen groothoek is? Hoe is dat bepaald? Is daar een geschreven definitie of wet voor?

Groothoek is precies wat het zegt: een grote hoek. Ik vind dat de 16-35 op 16mm een enorm grote hoek weergeeft, groter zelfs dan de kijkhoek van het menselijk gezichtsveld.

Dus wat is groothoek, en wat niet?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 1 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

Ik begin zo langzamerhand ook wel benieuwd te raken naar het doel achter de oorspronkelijke vraag.... :wink:

Bert, verlos ons van de spanning!! :lol:

AJ
oudep
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Pekela
CONTACTCOLON

Hoi

Het verschil tussen de lenzen maar wat ik ook
belangrijk vind is de licht sterkte 2.8
De 10-22 is maar 3.5 dus eerder flitsen

Bert
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

groothoek is alles onder standaard. En staandaard is 50 mm! op FF.
Dus alles daaronder is al groothoek. Maar je kunt je voorstellen dat 16mm op een crop op 25 mm uitkomt! als je echt groothoek wilt is dat wel wat aan de krappe kant. Ik vind 18mm op mijn kitlens meer dan genoeg, en gebruik het niet eens vaak!
Dus het is maar wat je daar graag mee wilt gaan doen!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Kijk eens naar de 11-16 van Tokina? Volgens mij zit die ook op 2.8 en is't een dijk van een objectief. Houd je nog steeds dat geld over :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik werk met een 17-40. Die is F/4.0.

Maar toch zou ik, persoonlijk, niet overstappen naar een 16-35.
Afhankelijk waar je de lens voor gaat gebruiken, maar die ene stop van F/4.0 naar F/2.8 is het niet. Als ik met de 17-40 buiten bezig ben en het wordt te donker met F/4.0 (en ik dus de flitser pak) dan kun je misschien 10 minuten langer doorgaan met F/2.8.

Maar vergeet ook dat je nog minder scherptediepte op de foto hebt met f/2.8. Dus de vraag is maar of f/2.8 ook een in de praktijk bruikbaar brandpunt is (Ja, voordat er opmerkingen komen, het zal ongetwijffeld gebruikt worden)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar