RAW opslag voor (echt)lang op reis?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Als je fietst/backpackt valt er weinig te scheiden lijkt me.
Er valt om diverse redenen genoeg te scheiden. Ten eerste al als de harde schijf crasht. De externe kun je apart leggen als je gaat slapen, eten enz enz. Je kunt hem in een andere tas dan waar de laptop in zit meenemen. En zo kun je doorgaan. Het gaat puur om risico's verdelen. Op deze manier heb je altijd je foto's.
Gebruikers-avatar
mriessen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 22:14
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Misschien is een Photobox voor jou de oplossing, deze kun je op je lichaam dragen, hij is klein en compact. Er zit een leren tasje bij voor
aan je broeksriem.

250 GB HD IDE 2,5 inch voor 89 euro, (hoe minder Gigabytes HD uiteraard hoe goedkoper) om in te bouwen in de portable Grab'n'Go
Photobox LCD voor 39 euro.
De fotobox werkt op netvoeding en lithium batterij, ideaal voor onderweg
en ondersteund alle kaarten!

En als je er twee koopt kun je er 1 opsturen om leeg te maken,
en zo weer om te wisselen per post.

Ik kom net terug mee vanuit het buitenland en het werkte perfect als backup. En ik schiet met een 4GB kaartje in mjn 40D.

Hier de produkt omschrijving van de Photobox:
http://www.conceptronic.net/site/deskto ... &subid=559
_________________
Laatst gewijzigd door 2 op mriessen, in totaal 20 keer gewijzigd.
Groet,
Markus

Canon EOS 7D Mark II met een grote glazen bol..... ;-)
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ach, al die als scenario's (waar ik overigens alle respect voor heb als mensen die formuleren).... Je kunt nooit alle risico's uitsluiten. Wel zo veel mogelijk beperken. Spreiden lijkt me een goed middel daarbij. Zeker als de spullen over de reizigers gespreid worden.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

250 GB HD IDE 2,5 inch voor 89 euro, (hoe minder Gigabytes HD uiteraard hoe goedkoper) om in te bouwen in de portable Grab'n'Go
Photobox LCD voor 39 euro.
IDE-HDD gaat niet werken. Er moet een SATA-schijf in. In de nieuwe modellen dan in ieder geval.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Zo te zien ga je op je reis op heel veel plekken komen waar draadloos internet en GSM niet beschikbaar zullen zijn maar waar wel een ouderwetse telefoonlijn zal liggen. Internetcafé's zijn ook niet overal beschikbaar. En je gaat fietsen wat betekent dat je spullen het behoorlijk te verduren zullen krijgen. Je zult naast foto's opslaan ook foto's willen bekijken en categoriseren, e-mailen, je blog bijhouden of internetten.
Daarom zou ik een robuust, compleet (modem) en compact notebook meenemen zodat je gedurende een redelijke tijd zelfstandig uit de voeten kunt. Een Toughbook van Panasonic of een Dell Latitude ATG bijvoorbeeld. Uploaden van RAW bestanden is niet haalbaar dus ik zou DVD's branden en naar huis opsturen en van iedere DVD een kopie bij me houden.
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

als ik de landen zie waar je heen gaat zou ik zo licht mogelijk willen reizen. Sommige steden zelfs helemaal niets bij je dan wat lossen geldbriefjes in binnenzak. Ga niet rondlopen van "besteel mij" Al die electronica, heb je wel overal de juiste spanning op het lichtnet?
Ik zou één body met twee lenzen meenemen. Een harddisk op batterijen (waar je een tijd mee vooruit kunt). En DVD's branden en versturen voor backup.
Tijdens onze reis naar Australië, Nieuw Zeeland en Fuiji zaten wij op tot. 1500 dia's totaal in (maar :( ) 3,5 maand tijd. (waarvan 300 onderwater dia's) Dus 1200 op de kant = ca. 11 per dag. Om het leuk te houden voor familie en vrienden hen ik met pijn en moeite er een serie van 300 van gemaakt. Mischien moet per dag al een voorselectie op je camera gaan doen en de slechtste weggooien.
Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Martin1968 schreefCOLON Mischien moet per dag al een voorselectie op je camera gaan doen en de slechtste weggooien.
Alleen dit is al heel belangrijk.
Anders wordt je achteraf gek van de massa.

grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Martin1968 schreefCOLONGa niet rondlopen van "besteel mij"
Bestolen worden lijkt me iets waar je vooraf rekening mee moet houden als je 30 foto's per dag wilt maken want dan loop je de hele dag met je camera te zwaaien.
Al die electronica, heb je wel overal de juiste spanning op het lichtnet?
Dat is geen issue want moderne acculaders werken op alle netspanningen. Een setje verloopstekkers is voldoende.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb uiteindelijk besloten om een 16Gb CF erbij te kopen. Lang gedacht aan een imagtank, maar in verband met de afmetingen, extra gewicht, kwetsbaarheid, stroomvoorziening e.d. voor op reis (afrika) is dit toch niet de meest ideale optie. Omdat ik nu dan op 28Gb zit met CF's is dit voldoende om RAW te schieten...
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Tja, een 16gb CF kaart kan ook kapot gaan (blijft redelijk kwetsbaar).

Ik zou toch een image tank aanraden. Een laptop lijkt mij te groot en daarnaast ook kwetsbaar (qua scherm etc, en is het scherm kapot dan heb je écht een probleem). De accuduur van een imagetank is veel langer en het ding is ervoor gemaakt om alleen zo snel mogelijk gegevens over te pompen.

Kies voor een pelican case met foam erbij en je bent goed beschermd.

Voordeel tov de 16gb CF kaart (of hoeveel je ook wil meenemen) is dat je de imagetank alleen op reisdagen bij zult hebben. Dit maakt de kans op diefstal van de tank kleiner.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Tja, een 16gb CF kaart kan ook kapot gaan (blijft redelijk kwetsbaar).
Alles kan, maar geen mechanische onderdelen is gewoon veel veiliger.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

sdirkx schreefCOLON
Tja, een 16gb CF kaart kan ook kapot gaan (blijft redelijk kwetsbaar).
Alles kan, maar geen mechanische onderdelen is gewoon veel veiliger.
Lijkt mij ook als ik de testen mag geloven, kun je er zo ongeveer overheen rijden. Misschien is meerdere kleinere kaarten nog een betere optie. Kun je ze gescheiden bewaren.
Grt Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
mvdwart
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2008 11:40
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan met een jaar backpacken in OZ..

vraag jezelf eens af of je alles wel in RAW wilt schieten?? Hoe lang ben je bezig met daarvan alles te bewerken (batchprocessen zal tegenvallen, want zullen veel verschillende situaties zijn :wink: ) en natuurlijk niet te vergeten de harde schijf ruimte...
een halve terrabite, 1000 fotos p/m * 36 * 8mb. = 320 GB HD

en uploaden van die grote hoeveelheden is niet tof, zeker niet in internet cafe's in die landen...

en DVD's opsturen vanaf daar naar NL kan, maar is tricky. wat als er iets "kwijtraakt" (is mij een keer gebeurd :( )

blijft toch lekker in jpeg schieten, en als er een situatie voordoet om de "world press photo award" te winnen, schakel dan over naar Raw.

ik ken freelance bruiloft fotografen die lekker in JPEG schieten, dat is prima voor het doel (plakboek). voor posters en publicatie a la, dan is raw the way to go.

Vrienden, die zichzelf helemaal een slag in de rondte schieten in RAW, maar die RAW komt hun computer niet uit, behalve voor weergave op hun 24"TN scherm...
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Die mini laptopjes zien er goedkoop uit, maar hebben vaak niet zo heel veel opslag!

Dan zijn er nog andere opties.
Je hebt hele kleine extenere HD's die kun je op iedere computer aansluiten, en dan je kaart er op legen.
Dan heb je nog images tanks, maar die zijn wat duurder, maar eerlijk gezegd denk ik de beste optie! je hebt ze volgens mij met mp3 speler, en dat scheelt dan dus weer een apparaat in je tas. Over diefstal moet je je niet te druk maken, men weet eerder wat je camera waard is, dan de image tank!
Je kan natuurlijk een kleine image tank nemen, en als je ergens snel internet hebt, (er zijn echt wel internet cafe's waar dat wel is, anders even wat met die man daar praten, want zijn comp zal sneller zijn) het op hetnet zetten.!
Ik zal niet met hele grote CF kaarten rondlopen! mocht je camera dan gestolen worden, dan ben je niet alleen je camera kwijt, maar ook al je foto's!
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

mvdwart schreefCOLON ik ken freelance bruiloft fotografen die lekker in JPEG schieten, dat is prima voor het doel (plakboek). voor posters en publicatie a la, dan is raw the way to go.
Zou mijn fotograaf niet zijn.
Het gemak waarmee een kleurbalans kan worden aangepast achteraf en een paar bits extra opslag zijn voor mij doorslaggevend om gewoon nooit meer jpeg te schieten. Ik zie het probleem van opslag tov jpeg niet.
Ik postproces écht niet iedere raw die ik schiet. Alleen de beste.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Volgens mij is de TS al weken niet meer terug geweest en heeft zijn plannetje wel rond.

Jammer dat hij dat hier niet verteld
Kijk dit is nu een onderschrift...
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ik ben 2 maanden in Thailand geweest met 5 GB cf kaartjes en een imagetank. Ik had altijd gedonder met het herkennen van mijn imagetank door de diverse pc's in de diverse internet cafes. Daarnaast hadden de meeste internetcafes geen dvd brander. En dan was er nog het taalprobleem. Uiteindelijk ging het allemaal wel (branden en opsturen van de dvd's) maar omdat je aan het reizen bent kan je telkens weer opnieuw beginnen met het vinden van een geschikt internetcafe, bij gemiddeld 1 op de 6 werkte mijn systeem en haden ze ook nog eens een dvd brander. Het kost heel veel tijd dat cafe te vinden.
Kortom: een systeem van jezelf waarbij je zelf alles in de hand hebt lijkt mij het mooist. Btw ik had ook nog diverse software programma's bij me zodat ik ter plekke fotoos kon bewerken!
grt
Jack
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar