Bijgeleerd en opnieuw proberen[update]

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Weer wat bijgeleerd na mijn vorige serie. Ik heb dat hoop ik in deze nieuwe serie's foto's verwerkt. Graag hoor ik of dit weer een verbetering is na de vorige keer. het enigste waar ik nog wel wat probleempjes mee heb is om de foto's dezelfde groote hier neer te krijgen.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op BossA, in totaal 17 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probeer eens een foto te maken zonder te croppen, hiermee leer je veel meer en ben je direct bezig met een compositie.

Tevens vind ik de scherpte nog steeds niet voldoend, deze lcombi kan echt beter.
Ook het kleurgebruik/belichting vind ik aan de fletse kant.
Maar het begin is er en dat beloofd een hoop lol.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Closeshooter, ik heb hier het origineel van foto 3. is dit dan zo beter of is dit ook geen redelijke compositie ??
De ene zegt je moet meer croppen dan ander zegt(jij in dit geval) minder croppen/ geen cropping.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ik ben zelf niet zo een voorstander van croppen, probeer altijd gelijk ter plekke al een goede uitsnede te maken, zo ook in jouw geval, de macrolens kan veel dichterbij dan dat jij hier laat zien, ik zou dit dan ook soms proberen, niet altijd, ik maak graag foto's, geen registratie's als je begrijp wat ik bedoel, anders kijk ik wel in een encyclopedie.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

closeshooter schreefCOLONIk ben zelf niet zo een voorstander van croppen
maar dat valt met macro niet altijd mee, de compositie goed ter plekke bepalen en dan ook nog op de juiste plaats scherp.
crop liever ook niet maar soms kun je niet anders, om het toch een beetje toonbaar te maken.

over de foto's zelf ben ik het wel eens met closeshooter, mis scherpte op de juiste plaats.
maar laat je niet ontmoedigen, oefenen oefenen en nog eens oefenen :wink: ik weet er alles van, ben zelf ook nog steeds aan het oefenen.
en er gaat heel veel in de prullenbak :D
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

BossA schreefCOLON...Het enigste waar ik nog wel wat probleempjes mee heb is om de foto's dezelfde groote hier neer te krijgen.
Dat is ook niet altijd even makkelijk en vooral niet in het begin, dan moet je al op zoveel dingen letten. :wink:
Nu zijn de formaten nogal verschillend waardoor het lijkt alsof je de foto's cropt/uitsnijd naar het onderwerp, maar het is inderdaad de kunst omdat in het veld al te doen zodat je de originele verhouding van de foto kunt behouden......maar na wat oefening komt dat vanzelf.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor de reacties, Ik heb er weer wat van opgestoken en zal het proberen te gebruiken in mijn volgende foto's. Wat ik wel moeilijk vind om soms gelijk al de goede compositie te pakken omdat heel veel insecten geen zitvlees hebben.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik zie met elke serie je foto's beter worden dus het gaat de goede kant op. Bij deze serie vind ik foto 4 het beste gelukt. Foto 1 en 2 gaan al de goede kant op maar missen nog scherpte op de juiste plaats.

Ik zou als ik jou was eerst proberen om de scherpte op de juiste plaate te krijgen. Als je dat onder de knie hebt moet je aan je compositie gaan werken. Stel je de focuspunten op je camera zo in zodat je alleen de middelste actief hebt. Zoek nu je onderwerp op en stel scherp op de ogen. Begin met een foto van afstand en probeer langzaam dichterbij te komen. Ik heb de exif van een aantal van je foto's bekeken en zie dat je steeds F5.6 gebruikt. Je mag je diafragma best naar F8 of F10 zetten, je DOF zal dan niet zo klein zijn en je hebt op deze manier kan op meer scherpte in je foto.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je manier van werken op het moment dat je een onderwerp ziet.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor de tips Mrhanky,
ik had alle focuspunten in gebruik,Ik heb hem nu op alleen de middelste staan.Ik heb mn F nu op F9 gezet.

We hebben bij ons achter een redelijke border met vanalles en nog wat aan planten. Ik was nog niet echt bezig met compositie maar meer om dus om leuke insecten op de foto te krijgen. Ik zit dan buiten en ga dan zo dicht mogelijk in de buurt van dat onderwerp proberen te komen. wat meestal wel lukt. ik zit ze echt een beetje te observeren totdat ik een houding van ze zie die mij aanstaat en dan probeer ik ze zo scherp mogelijk op de kop te fotograferen.

dat is een beetje mijn manier van werken.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik vind sommige foto's wat overbelicht (vooral de libelle) waardoor ze wat flets worden.

Ik ben het met een eerdere opmerker eens dat bij macro, vooral van (snelle) insecten, het soms moeilijk is al met de camera een goede compositie te verkrijgen. Bij insecten crop ik toch meestal om die reden, mijn aandacht ligt dan meer bij een scherp insect dan bij de compositie.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar