Een paar Macro's van Bugs

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik ben vandaag Het Reestdal(natuurgebied) ingeweest en heb daar geprobeerd een paar leuke macro's te maken.
Laat maar horen wat ik nog kan verbeteren.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Alric,

Wat mij betreft was je vorige serie (vlieg op paarse bloem) als macro beter geslaagd.
Macro houdt in dat je een bepaald , meestal klein onderwerp, prominent en duidelijk in beeld brengt.
Bij jou foto's is dat eigenlijk alleen bij de laatste een beetje gelukt.
Bij foto 1 en 5 zie ik als eerste heel veel gras/blad en dan ook nog ergens een vlinder/krekel.
Je hebt een goede 100mm macrolens dus het moet kunnen :wink: :wink:
Je dient met deze lens je onderwerp zeker ook dichter (tussen ca 30cm en 60cm) te benaderen om een goede macro te kunnen maken.
Let er dan ook op dat je scherpstelt op je onderwerp en dan bij voorkeur het kopje/oogjes.

Het is toch iets gecompliceerder als het lijkt die macrofotografie maar wel bijzonder boeiend.
Blijven oefenen dus en hopelijk kun je iets met deze tips.

Succes , Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik sluit me graag aan bij de reactie van Jumper en wil daar aan toe voegen dat de foto's nog wat flets/licht ogen....met wat nabewerking is er denk ik meer uit te halen.
Foto 3 oogt op sommige plekken wat overbelicht, als je tijdens het fotograferen 1/3 of bij veel fel zonlicht 2/3 stapje zou onderbelichten is dat misschien wel te voorkomen. :wink:

Wat me verder opvalt zijn de verschillende formaat foto's, niet dat dat niet mag hoor :P ......maar het komt als serie wat rommeliger over.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik snap jullie reacties, maar bij de vorige serie(vlieg op bloem) zei iemand dat het mooier was dat je de hele bloem zag.
Als ik bv foto 1 alleen de vlinder had genomen(gecropt) dan had de vlinder in de lucht gehangen aan 3 bloemknopjes. Dat lijkt toch een beetje vreemd of niet ??(kan best dat ik het verkeerd zie hoor) en bij foto 5 is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Elke macro heb ik tot nu toe tussen die grens van 30-60 cm gezeten, Eerder nog binnen de straal van 30 cm bij die wants.

ik blijf oefenen, alle tips zijn altijd welkom.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

BossA schreefCOLONIk snap jullie reacties, maar bij de vorige serie(vlieg op bloem) zei iemand dat het mooier was dat je de hele bloem zag.
Dat verschilt denk ik per bloem, bij een grote bloem kun je voor beide kiezen vind ik.....of geheel in beeld of juist meer macro waarbij je de bloem links- of rechtsonder in beeld plaats en je enkele bloemblaadjes afsnijd. Bij een bloem als op foto 1 kun je er voor kiezen om het verloop van de stengel er bij in beeld te nemen, maar alleen de vlinder met de bloem kan natuurlijk ook.....het is maar net waar je zelf de voorkeur aangeeft, wat mogelijk is en wat op de foto mooi overkomt. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar