Kapel Saint Louis in Oudenbosch (NB)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gerard_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2006 12:38
WoonplaatsCOLON Hoeven

Vorige week heb ik een aantal foto's gemaakt van kapel van Saint Louis, van de Congregatie van de H. Aloysius Gonzaga in Oudenbosch. Deze kapel ligt in het hartje van Oudenbosch, maar een beetje verscholen achter het voormalige jongensinternaat. De kapel doet net als de basiliek denken aan de Sint Pieter in Rome. Dat is niet zo verwonderlijk, want de bouwplannen van de kapel werden geschetst door pastoor Hellemons, die in Rome had gestudeerd. De bouw van de kapel startte gelijktijdig met de bouw van de basiliek, maar de kapel was aanzienlijk eerder gereed. Al in 1866 werd de kapel in gebruik genomen. De 30 meter hoge koepel dateert uit 1888. In de geheel gerenoveerde kapel zijn prachtige versieringen en ornamenten te zien, zoals bloem- en bladmotieven op het plafond, beelden in de nissen en een orgel dat dateert uit 1883. Eén keer per jaar wordt in de kapel een prachtige uitvoering van de Mattheüs Passion verzorgd (met dank aan de website van de gemeente Halderberge). Tot zover de uitleg, nu de foto's... Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Foto 1:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112513[/img]

Foto 2:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112512[/img]

Groetjes,
Gerard
diskfac
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 21:12
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

erg mooie foto's. Wel bizarre plek. Was dat niet waar die smartlapzanger trouwde onlangs?
5D, 40D met verzameling EF-objectieven

http://flickr.com/photos/diskfac/
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Voor mij een bekende plek; mooi vastgelegd. Jammer dat er geen foto's van het interieur in de serie zitte. Dit maakt het een wat kleine serie.

@disfac
Nee Frans B is getrouwd in de "echte" baseliek van Oudenbosch. Zoals de TS zegt staat deze kapel schuin aan de overkant, verscholen achter het internaat.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Mooie plek en ook een goed moment gekozen om de foto's te nemen.
Bij de eerste vind ik het een klein beetje jammer dat er een stuk van de voet van de pilaar linksonder net niet op staat.

De 2de heeft een mooie opbouw, die lijnen geven mooi diepte. Aan de boven kant heb je nu heel weinig ruimte, dat kruis plakt een beetje tegen de bovenkant, terwijl je aan de onderkant veel ruimte hebt die niet heel veel bijdraagt aan de fot. Maar de kleur van de lucht, en dan de aanlichting zijn erg mooi !
Gerard_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2006 12:38
WoonplaatsCOLON Hoeven

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie feedback.
@ jivecar: ik zou het ook wel eens van binnen willen zien, maar helaas was de kapel dicht. De binnenkant van de "grote" basiliek ken ik ook alleen maar van dit forum, terwijl ik zelf slechts 5 minuten van Oudenbosch woon. Maar staat nog steeds op mijn lijstje om er eens binnen in te kijken. Wanneer zal je beter licht hebben, 's ochtends of 's middags?

@ peije: bedankt, zo had ik er zelf nog niet naar gekekeken, maar zo leer ik weer!
Doompie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 10:38
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Schitterende locatie !

Voor mij doet foto 2 het helemaal.. mooie lijnen allemaal richting baseliek .. sfeer lekker vast weten te leggen..

foto 1 spreekt mij niet zo aan als 2, hij is wel heel goed, alleen vindt hem wat krapjes gecropped..maar dat is persoonlijk..
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Gerard_B schreefCOLON @ jivecar: ik zou het ook wel eens van binnen willen zien, maar helaas was de kapel dicht. De binnenkant van de "grote" basiliek ken ik ook alleen maar van dit forum, terwijl ik zelf slechts 5 minuten van Oudenbosch woon. Maar staat nog steeds op mijn lijstje om er eens binnen in te kijken. Wanneer zal je beter licht hebben, 's ochtends of 's middags?
Ik ben zowel wel eens in de baseliek als de kapel geweest, maar kan weinig vertellen over de lichtval. Helaas.
Was bij beide gevallen ook niet met mijn cam in de kerk maar voor meer formelere gebeurtenissen.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
hero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 274
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2006 16:12
WoonplaatsCOLON uden
CONTACTCOLON

mooie foto's op een voor mij bekende plek.
Heb hier nl op kostschool gezeten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar