macrolens of tussenringen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Autofocus is bij macro sowieso niet ideaal, bij macro stel ik altijd handmatig scherp, zowel bij de tussenringen als bij de macrolens, dan kan ik zelf bepalen welk deel ik scherp op de foto wil hebben.

Maar zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

even de knuppel in het hoenderhokje gooien. Als je maco fotografie leuk vind om het af en toe en het erbij te doen kan je zoals meerdere malen in deze thread gezegd gewoon een setje tussenringen kopen. Maar verwacht hier niet de kwaliteit van welke je met een echt macro objectief koopt.

Als je voornamelijk macro gaat fotograferen, en dat is toch wel wat ik lees in je verhaal, dan wil ik je toch aanraden om serieus naar een echt macro objectief te kijken. Hier werkt wel altijd alles normaal met alle normale lens specificaties en performed het glas van het objectief zoals het hoord. De tussenringen zijn nl. maar een foefje om het goedkoop te houden.

Als je dan naar macro objectieven kijkt heb je er diversen met diverse brandpunts afstanden. een 50mm macro lijkt leuk maar als je vlindertjes e.d. op de foto wilt zetten krijg je dat bijna niet voor elkaar. Je moet dan zo dicht op die vlinder duiken dat ie al weg is voordat je klaar bent. Hiervoor is er eentje met een grotere brandpuntsafstand handiger. etc..

Ook deze objectieven zijn in alle prijsklassen te verkrijgen bij Canon, Sigma en Tamron. Dus eerst kijken naar wat je er voor over hebt, wat je wilt doen met macro en dan daar het objectief bij kopen. Let op laatste hint een Objectief (vaak zoom) waarvan ze zeggen dat het macro kan opnemen wil nog niet zeggen dat het een macro objectief is (1:1).

Vak apart. Btw niet mijn hobbie ;)

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan mijn commentaar.
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

ik heb aan ieders commentaar wat gehad :)

Als ik de optelsom maak, lijkt het me best dat ik start met de tussenringen, vooral ook om te kijken of het me blijft boeien, om daarna nog te kunnen overschakelen naar de 'echte' macrolens. Dat zou dan bv een canon EF 100mm f/2.8 Macro USM kunnen worden ?

Alvast iedereen enorm bedankt voor de moeite om me hiermee verder te helpen :)


grtz
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

In een andere topic las ik dat een aantal leden het niet zo gemakkelijk vinden om met tussenringen voor macro te werken (dus niet met macrolenzen maar bv 50mm 1.8 II). Ze zeggen dan dat je eerst moet oefenen met de dunne ring, en dan steeds dikker. Kan iemand uitleggen waarom het toch lastig is ? Uit die topic en deze topic haal ik wel de wijsheid dat het te doen is met 50mm 1.8 II en tussenringen om goede macro foto's te schieten, maar ben toch benieuwd waarom het enige oefening vereist.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je scherpte-diepte is flinterdun bij gebruik van de 50mm f1.8 in combinatie met tussenringen, waardoor je al snel de scherpte op de verkeerde plaats legt. Hier spreken we dan over echt millimeterwerk.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb er een jaar mee gefotografeerd en in het begin is het ff wennen maar daarna gaat het vanzelf en er zijn best leuke resultaten mee te maken ik heb even 2 voorbeelden hierbij gezet. niet dat ik zo goed ben maar dan kun je een idee krijgen

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87883[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=90525[/img]

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

@Pagi:
Het fotograferen met de 50mm en de tussenringen kan in het begin best wel tegenvallen.
Ik (en ik denk meerdere) moest eerst wennen aan het handmatig scherpstellen en het daarbij naar voren of naar achteren bewegen met de camera voor het juiste scherptepunt, aan de vrij kleine scherptediepte en aan de korte werkafstand bij de tussenringen.
En als je dan gelijk met alle drie de ringen begint wordt dit alles nog lastiger, vandaar vaak de tip om eerst met een ring te beginnen om te wennen aan het gebruik er van en het daarna op te bouwen.

Als je het eenmaal onder de knie hebt en het geduld er voor hebt kun je met de tussenringen hele mooie foto's maken.
Wel moet je daarbij geluk hebben dat de insecten blijven zitten want bij de drie ringen zit je op minder dan 5 cm afstand van het insect. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

Al heel lang geleden dit topic maar heb me (eindelijk) dit lensje aangeschaft. Ik heb het dan over de EF 50mm f1.8 II, met bijhorende zonnekap en UV-filter.
Ik heb ze gisteren even getest en zal binnenkort eens de eerste portret resulaten op het forum zetten.
De tussenringen moet ik trouwens nog bestellen.

Groetjes
Himmes
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

himmes schreefCOLON.... de iets duurdere 50mm f/1.4 (ook in combinatie met de tussenringen) is die meerprijs de moeite waard ?
Ik heb beiden gehad, aanvullend op wat al is opgemerkt vind ik de manual focusring van de 1.4 veel beter te gebruiken dan op de 1.8
Bij macro werk maakt dat best wel uit.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Kun je ook tussenringen en een macro-objectief combineren om een nog grotere vergroting te verkrijgen? Of wordt dit onpraktisch?

Ps. wat gebeurt er als je de tussenringen tussen de camera en de Sigma 50-500 schroeft? Ik gebruik de Sigma nu af en toe al op 300mm om op fijne afstand een grote vlinder te kunnen fotograferen. Je kunt dan op meer dan een meter blijven!

Sorry dat ik hiervoor het topic van de TS gebruik, maar ik denk dat het antwoord voor hem ook interessant, alsmede voor de medelezers.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

mavlo77 schreefCOLONKun je ook tussenringen en een macro-objectief combineren om een nog grotere vergroting te verkrijgen? Of wordt dit onpraktisch?

Ps. wat gebeurt er als je de tussenringen tussen de camera en de Sigma 50-500 schroeft? Ik gebruik de Sigma nu af en toe al op 300mm om op fijne afstand een grote vlinder te kunnen fotograferen. Je kunt dan op meer dan een meter blijven!

Sorry dat ik hiervoor het topic van de TS gebruik, maar ik denk dat het antwoord voor hem ook interessant, alsmede voor de medelezers.
Geen erg, ik heb ook interesse in een antwoord hierop :)
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

De combinatie van tussenringen en een macro-objectief is mogelijk, je krijgt dan inderdaad een grotere vergroting en vooral wanneer je alle drie de ringen gebruikt....dat geeft een behoorlijk verschil.
Voor een maximale vergroting moet je dan zo dicht mogelijk op het onderwerp kruipen wat dan weer als nadeel heeft dat de scherptediepte zeer gering wordt.

Wat ook een optie is, is de combinatie van een macrolens met bijv. een 1.4 converter......ook dan krijg je een iets grotere vergroting.

Met de combinatie met een 50-500 heb ik geen ervaring, dus daar kan ik weinig over zeggen. Het zal best mogelijk zijn en voor een redelijke vergroting kun je dan iets meer afstand houden, maar of het werkbaar is weet ik niet.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Toen ik een tijdje terug nog tussenringen, de Canon 50mm en de Sigma 150mm macro had heb ik voor mezelf een paar fotootjes geschoten om het verschil te kunnen zien in de maximale vergroting.
Het onderwerp, in dit geval een CF kaartje, stond daarbij dus op een zo kort mogelijke afstand van de lens. Bij de 50mm varieerde dat van 35cm zonder tussenringen tot 3,5cm met alle drie de ringen. Bij de 150mm was dat 19cm zonder tot 15cm met alle drie.

Voor geïnteresseerde misschien wel leuk om dit verschil ook te zien en ik heb daarom de foto's alleen verkleind (niet gecropt) en in een foto bij elkaar gezet.
Let maar niet op de kwaliteit, het ging mij alleen maar om het vergrotingsverschil.

Misschien hebben jullie er wat aan..... :wink:

gr. Bart

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112313[/img]
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

Ik ben zelf direct het diepe in gedoken en de sigma 105mm macro lens gekocht en heb hier geen spijt van. Wat je echter wel kunt doen is toch voor de goedkope 50mm 1.8 + tussenringen te kiezen. Als je namelijk een tijdje met macro bezig bent ga je op een gegeven momen streven naar nog meer uitvergroting en dan wil je toch een setje tussenringen kopen.

Ik sta op dit moment op het punt een set tussenringen erbij te gaan kopen.

Verder zou ik niet voor de 1.4 50mm kiezen als je voor macro gaat. Als je deze + de tussenringen koopt kan je net zo goed een gewone macro lens kopen. Verder zul je bij macro toch proberen het diafragma te knijpen om een beetje scherptediepte te krijgen.

Bij mijn 2.8 lens vind ik bij volledige diafragma opening de scherptediepte echt te klein. Ik kan me niet voorstellen wat de uitwerking van 1.4 zou zijn.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Frostbeard schreefCOLONAls je namelijk een tijdje met macro bezig bent ga je op een gegeven momen streven naar nog meer uitvergroting en dan wil je toch een setje tussenringen kopen.

Ik sta op dit moment op het punt een set tussenringen erbij te gaan kopen.
Dat geldt denk ik niet voor iedereen. :wink:
Bij mij was het namelijk juist andersom.....ik heb een tijdje met de tussenringen gewerkt en ben toen overgestapt naar een 150mm macro, heb de tussenringen nog een tijdje bewaard maar eigenlijk niet gebruikt omdat meer vergrotingen niet echt mijn ding was. Heb uiteindelijk de tussenringen dus alsnog verkocht.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
EwaldL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2008 00:58
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Prachtige voorbeeldfoto's zeg!

Ik wil even iets toevoegen aan alle waardevolle posts.
Als het te technisch wordt, moet je de rest maar overslaan .... :wink:

De vergrotingsmaatstaf wordt opgegeven als de verhouding tussen de grootte van je onderwerp en de grootte van het beeld. Voor de 40D bijvoorbeeld, met een beeldchip van 22,2 x 14,8 mm, geldt dat een voorwerp met een lengte van 44 mm beeldvullend op de foto komt bij een vergroting van 0,5.
Voor 1:1, wat veel als referentie gebruikt wordt, kan je voorwerp dus niet groter zijn dan 22 mm.

Voor een vergroting van 1:1 heb je een uittrekverlenging van de lens nodig die gelijk is aan de brandpuntsafstand. Voor een 50 mm lens kan je dit realiseren door tussenringen met een totale lengte van 50 mm toe te passen. (Hierbij ga ik er even vanuit dat de lens zelf op oneindig is ingesteld. Wanneer de lens zelf ook nog uitgedraaid wordt, wordt de uittrekverlenging, en dus de vergroting, nog iets groter.)
Wanneer je op een lens met een brandpuntafstand van 100 mm dezelfde tussenringen gebruikt, wordt de vergroting 50 mm / 100 mm = 0,5. En bij een 500 mm wordt dat 50 / 500 = 0,1. Het te fotograferen oppervlak wordt bij dit laatste voorbeeld dus minimaal 22 x 14 cm bij instelling op oneindig. Tussenringen bij een telelens kan dus wel, maar geeft en (veel) kleinere vergroting.
(Dat de geheugenkaart van Bart met de 50 mm minder groot in beeld komt dan met de 150 mm macrolens, komt omdat de 150 mm uitgedraaid is, waardoor de vergrotingsmaatstaf meer werd dan met de 50 mm.)

Als je wilt experimenteren met macro, is een start met tussenringen een goede en voordelige optie. De beeldkwaliteit zal met een normale lens wel minder zijn dan met een macrolens, die speciaal berekend is voor het dichtbijbereik. Mocht je na verloop van tijd alsnog de macrolens aanschaffen, dan kun je de tussenringen daar ook nog bij gebruiken.

Zoals al eerder aangegeven, verdient een wat langere brandpuntsafstand de voorkeur. Je werkafstand is immers groter.

Een macrolens hoeft helemaal niet lichtsterk te zijn: F 2.8 is ruim voldoende. De scherptediepte is zeer beperkt, zodat je toch moet diafragmeren, vaak tot diafragma 16. Een lichtsterke lens maakt het bepalen van de compositie en het scherpstellen wel eenvoudiger.
Overigens is de scherptediepte afhankelijk van de vergrotingsmaatstaf, en niet van de brandpuntsafstand. Wel geeft een kortere brandpuntsafstand een grotere scherpte diepte indruk.

Tussenringen zijn ook goed bruikbaar op een telelens. Ik heb op kleinbeeld wel tussenringen op een 400 mm gebruikt om libellen te fotograferen. Dan praat je niet meer over macro, maar over dichtbijfotografie, wat ook leuk is.

Hopelijk geeft deze uiteenzetting een beetje achtergrondinformatie en een steun bij de keuze.
___________________

M. vr. gr, εwαlδ

Camera | Lenzen | Flitser | te weinig tijd .....
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Hallo,

Zelf zou ik zo'n tussenring ook wel eens willen proberen. Kun je eigenlijk alleen maar setjes kopen?

Zou tussenringen op een 100-400 IS leuke resultaten opleveren. Ik ben geen professional en ik streef niet naar topkwaliteit maar gewoon leuke goede foto's . Ik fotografeer van alles wat dus om nu geld in een Macrolens te duwen heb ik eigenlijk weinig zin in :roll: :D
www.gustlock.nl
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

het voordeel van de 50 1.8 lijkt mij ook dat hij buiten de macro met ringen, te gebruiken is voor prachtige portret en landschapsfoto's.
of heb ik dat totaal verkeerd geinterpeteerd?


groet
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
EwaldL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2008 00:58
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

@ GUS:

Er zijn ook losse tussenringen te koop.
Kijk maar een op de site van KE.
Niet goedkoop, overigens.

@ Bartkoper:

Een 50 mm is los prima te gebruiken als portretlens.
Ook voor avond / nachtfotografie erg fijn (lichtsterk).
___________________

M. vr. gr, εwαlδ

Camera | Lenzen | Flitser | te weinig tijd .....
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Kun je ook tussenringen gebruiken op een macrolens? Ik heb de 100mm Canon met vergroting 1:1. Wat gebeurt er dan als ik daar nog een tussenring bij zet?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar