Spectaculaire Blikseminslagen boven Amersfoort

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
c.wolthuis
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 405
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2007 20:59
WoonplaatsCOLON zuidholland

super foto,s ik wil er meer zien :lol:
Geen Canon kastjes en glas meer.
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Nounou, jij bent lekker bezig de laatste dagen... eerst die wolken 's nachts en nu ook deze bliksems.
Mooi werk man!
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

Megabliksems. Staan er strak op.
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Ook ik ben erg benieuwd naar je instellingen van je camera bij onweer.

Gisteravond was het hier raak en ik dacht goh, ik ga het ook eens proberen maar mijn 400d sloeg naar mijn idee op tilt. :?
ik had in een van mijn vele boeken over fotografie opgezocht hoe en wat de instellingen, maar jeetje :shock: hij ratelde aan alle kanten.

Ik had de autofocus vergeten uit te zetten dus dit zou het mankement kunnen zijn denk ik, maar goed, aangezien ik een beginner ben, ben ik niet meteen zeker van.
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

marlieske schreefCOLONOok ik ben erg benieuwd naar je instellingen van je camera bij onweer.
iExif is je vriend :wink: hier te downloaden. Linksklikken op een foto met dit programma geïnstalleerd geeft de exif van de foto weer met de camera instellingen. Ik heb gefotografeerd op risicovolle instellingen van ISO 400, f3.5 en 5 sec, volgende keer neem ik een wat lagere ISO-waarde en kleiner diafragma (is grotere f-waarde) om overbelichting te voorkomen.

De autofocus moet je inderdaad uitzetten anders gaat de lens "hunten" en komt hij niet in focus en maakt de camera geen foto. Ik gebruik de autofocus om te focussen op een lantarenpaal aan de horizon en zet hem dan uit.

Het maakt ook veel uit of de bliksem dichtbij inslaat of verder weg, hoe dichterbij des te helderder de flits dus ook daar moet je op letten. En dan, de bliksem slaat in waar hij wil en niet waar je toevallig de camera op gericht hebt, een stukje geluk moet je ook wel hebben. Succes !
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Super bedankt Skywacher, voor je zéér duidelijke uitleg.

Ik ga het progje downloaden en ga weer op de loer liggen met jou instellingen :wink:

Nogmaals super bedankt. :lol:
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Doe je wel voorzichtig ? :wink: Het veiligste fotografeer je de bliksem vanuit huis door een open staand raam of deur. Als je met je statiefje in het open veld gaat staan kunnen dat wel eens de laatste foto's zijn die je maakt. Bliksem is fascinerend, maar ook niet geheel ongevaarlijk.
Gebruikers-avatar
DeKeuv
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2005 07:23
WoonplaatsCOLON 6561 nogiets

Skywatcher schreefCOLONDoe je wel voorzichtig ? :wink: Het veiligste fotografeer je de bliksem vanuit huis door een open staand raam of deur. Als je met je statiefje in het open veld gaat staan kunnen dat wel eens de laatste foto's zijn die je maakt. Bliksem is fascinerend, maar ook niet geheel ongevaarlijk.
En wat je zegt is ook niet geheel veilig, heb namelijk een filmpje gezien van een vrouw die haar eigen blikseminslag filmde terwijl ze toch in de deurpost op haar balkon stond... ;)

De veiligste manier is natuurlijk een remote aan te sluiten en de knop vast te zetten met je sluitertijd op 5sec, en het spul op een statief onder een afdak zetten en rustig van binnen gaan zitten kijken of je zet de televisie aan, en als het afgelopen is dan bekijk je de foto's op je pc ;)

Maar dat is natuurlijk niet echt zoals het hoort he 8)
Kijken is niet altijd zien.
Gebruikers-avatar
Skywatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort

DeKeuv schreefCOLONen rustig van binnen gaan zitten kijken of je zet de televisie aan
Ik zou alleen niet voor de TV gaan zitten als het onweert ! :roll: :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar