300D: stofdeeltje op de beeldsensor

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

Ik heb het volgende probleem:

sinds 2 weken heb ik de eos 300d. na wat geexperimenteer met de camera kom ik erachter dat als ik de diafragma waarde erg hoog zet (tussen 30 - 36, maar het meest bij 36) er een zwart puntje op de fotos verschijnt. Dit altijd op dezelfde plaats.
Bij lagere waardes of bij de automodi van de camera is dit absoluut niet zichtbaar!

Na wat zoeken kom ik in de handleiding van de camera een hoofdstuk tegen waar het genoemde probleem wordt beschreven.
Het zou hier kunnen gaan om een stofdeeltje op de beedsensor!

Na overleg met de winkelier is zijn enige optie om de camera op te sturen naar de fabrikant om de beeldsensor te reinigen....
(waarbij ik de camera neem ik aan enkele weken kwijt ben?)

Wat is het advies van de heren professionals? van jullie dus? :wink:

laten reinigen of mee leren leven?
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

Je kunt telefonisch een afspraak maken om de sensor te laten reiningen.
Groetjes Ed
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

bij? Waar?

kun je iets gedetaileerder uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

iemand ervaringen ermee hoe lang de camera gemiddeld weg is voor een reinging?
en of de sensor daarna werkelijk helemaal schoon is?

Heb intussen op internet gelezen dat het een vaker voorkomend probleem is met digital slr cameras
Is het zo dat de camera dan iedere keer opgestuurd moet worden?
zijn er geen manieren om het zelf te doen?
(behalve het blazertje dat canon zelf aanbeveelt in de manual, dat schijnt namelijk het stof alleen te verspreiden.....)
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

mickyg schreefCOLONbij? Waar?

kun je iets gedetaileerder uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

Je kunt in de garantie periode bij: http://www.etbass.nl/ terecht om een afspraak te maken om langs te komen voor sensor reininging.
Groetjes Ed
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

dank je wel voor je snelle reactie!

Heb je zelf ervaringen hiermee? (goede of slechte?)
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Je kan ook zelf aan de gang met sensorswaps, maar deze zijn behoorlijk prijzig en voor een camera die net 2 weken oud is vindt ik het de moeite niet waard. Ik zou proberen om er iets van garantie uit te slepen bij de winkel en hem dan op hun kosten te laten reinigen.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

De winkelier heeft me toegezegd om de camera op te willen sturen
(in het kader van de garantie)

Ik weet alleen niet hoelang de camera dan weg is......
Ik hoop niet al te lang, aangezien ik hem nodig heb!

anders is het bovengenoemde (afspraak maken) misschien toch een
optie.
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

spider2004 schreefCOLONJe kan ook zelf aan de gang met sensorswaps, maar deze zijn behoorlijk prijzig en voor een camera die net 2 weken oud is vindt ik het de moeite niet waard. Ik zou proberen om er iets van garantie uit te slepen bij de winkel en hem dan op hun kosten te laten reinigen.
Sensorswabs zijn inderdaad niet goedkoop maar waarom zou je daar niet in investeren als je toch regelmatig je sensor moet schoonmaken (en dat moet je dus regelmatig)?
Ik reinig mijn sensor gemiddeld een keer per maand, zeker als je, zoals ik, regelmatig in de buitenlucht van lenzen wisselt. Het is een klusje van niks en kost je hooguit een paar minuten. De eerste keer doe je het met de bibbers in je lijf maar na een paar keer is het een routineklusje, geloof me.
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

dank je, dacht er al aan om de swaps te kopen in de toekomst!

De Camera is nu opgestuurd naar canon omdat het beste was volgens de winkelier......
(reinigen kon je volgens hem beter niet zelf doen en hij zei dat het ook een dode pixel kon zijn, aangezien de camera pas een paar dagen oud was heb ik zijn advies maar opgevolgd)

Alleen zie ik het niet zitten dat ik iedere keer de camera op moet sturen en dan een tijd kwijt ben......
vraag me af hoe lang dit gaat duren???? :? :?
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

DJCwrote: Sensorswabs zijn inderdaad niet goedkoop maar waarom zou je daar niet in investeren als je toch regelmatig je sensor moet schoonmaken (en dat moet je dus regelmatig)?
[/i][/code]
Ben gisteren hier in de stad naar de vakhandel geweest en twee swabs gekocht à € 6,95 p/st. Heb geen idee of dit duur of goedkoop is. Gaat dat altijd per stuk of koop je normaal een doosje?
wie kan hier wat meer over vertellen.

Aansluitend heb ik mijn camera schoongemaakt. Hierbij is mij opgevallen dat de swab een fractie brede zijn dan de spiegelopening. Is dit normaal?

De antwoorden op beide vragen zie ik met belangstelling tegemoet. bij voorbaat reeds dank.

Groeten
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar