tips voor camera erbij, powershot A95?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Toen ik de 300D kocht, was ik er al bang voor, bij sommige uitjes blijft de camera thuis omdat zo'n grote camera toch niet overal even praktisch is en ik ook nog zuinig ben op de 300D.

Nu denk ik eraan om er voor mijn vakantie in juni nog een camera bij te kopen, bijvoorbeeld een powershot A95 ( a 289 euro).

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand tips voor een leuke camera erbij? De bedoeling is dat het een redelijke point-and-shoot cam gaat worden, maar een beetje opties ernaast zou wel wenselijk zijn. Volgens mij heeft die powershot A95 dat wel allemaal, maar vaak kom je in het dagelijks gebruik weer dingen tegen die dan mee- of tegenvallen.

Heeft iemand zo'n camera, (meestal als voorganger van de 300D) en wat zijn de plussen en minnen van zo'n ding?
Batterijen en oplader zijn geen probleem, dat zijn dezelfde als in mijn flitser gaan. CF-kaartjes van 256 heb ik ook een stel, dus die kunnen daar ook mooi in.

Mods: als dit te off-topic is voor de cam-sectie, dan mag je hem verwijderen of naar off-topic verhuizen, maar omdat meer mensen toch een tweede cam hebben, wilde ik toch hier maar even om advies vragen.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Marieke,

Ik ken dit probleem en heb er zelf inmiddels een Canon IXUS 30 bij gekocht (dus ook na mijn 20d aangeschaf). Ik heb dit model gekozen omdat hij gewoon het kleinste is. De Powershot 95 heeft iets meer hondmatige instelmogelijkheden, maar is ook gelijk weer een stuk groter (naar mijn mening te groot om altijd bij je te hebben

Ik ben zelf nog er tevreden met deze keuze, 3 Mpix is zat voor de gewone point and shoot camera, en de foto's die er uit komen zien er perfect uit (mijn vriendin fotografeer veel met deze camera als ik met de 20d aan het fotograferen ben en het is al meer dan eens voorgekomen dat van bepaalde onderwerpen haar foto mooier was). Daarnaast vind ik de IXUS een juweeltje om te zien.

Wat betreft de mogelijkheden vin ik de IXUS nog best uitgebreid, wat je voornamelijk mist is de mogelijkheid om zef diagragma in te stellen (met mijn 20d fotografeer ik meesal op de Av stand), maar je kan deze wel enigsinds beinvloeden door je programma keuze (landschap, portrait etc).

een ander zwak punt vind ik de flitser, deze geeft erg snel rode ogen als er mensen/dieren op de foto staan, maar dit is denk ik een probleem met de meeste kleinde camera's omdat de flitser te dicht op de lens zit

Ander nadeel is dat de IXUS geen CF maar SD geheugen gebruikt, dus weer nieuwe kaartjes kopen.., vind dit zelf geen groot probleem omdat het ook wel makkelijk is dat beide camera's hun eigen kaartjes hebben (zeker omdat wij ze vaak tegelijk gebruiken)

Groet, Tom
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Voor erbij heb ik dus zelf nog me oude Canon Ixus 400...
Is niet echt modern toestel meer, maar voldoet nog goed!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Jan van Dalen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2004 23:15
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hoi Marieke

Naast mijn Canon 300d heb ik ook een Minolta F300 (5M pixel) wat ik prettig vind is natuurlijk het formaat maar ook dat hij werkt op standaard penlight bat.Makkelijk te bedienen is
Aanzetten en foto maken.Deze heb ik ook altijd bij me in de jas zak voor als er onderweg iets leuks te zien is dus je bent echt niet de enige

Groeten

Jan v Dalen
Laatst gewijzigd door 1 op Jan van Dalen, in totaal 12 keer gewijzigd.
[size=75]Canon 20D en 50D en 5D MK2
Canon EF 70-200mm L USM |Canon 24-105 1:4 L USM| Canon BG-e2 grip | Canon 50m 1.8
rylfas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:57

Beste Marieke,

Heb zelf sinds een kort een Canon A95 naast de Canon 300D die ik reeds 1,5 jaar in mijn bezit heb.

Ben zeer onder de indruk van dit cameraatje. Opstarttijd en focussing gaan redelijk snel en de beelden zijn verrassend scherp. Naast de vele kant en klaar programma's (14), is er ook nog veel handmatig in te stellen.

Ondanks dat Compact Flash kaartjes natuurlijk onderling te gebruiken zijn moet je wel oppassen met de nummering van de afbeeldingen. Wanneer de kaarten niet goed geformatteerd zijn zal de ene camera de nummering van de andere overnemen.

Kortom zeker een aanrader.


Suc6 met je keuze,

Frank
Oscar Luijben
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 20:39
WoonplaatsCOLON Ootmarsum
CONTACTCOLON

De Konica KD-300Z gaat altijd mee.
3,3 Mp en lekker klein
[color=blue]Achter de flitser heb je minder licht.[/color]
[url=http://foto-oscar.nl]Oscar[/url]de [size=75]kleinste[/size] foto-graaf van [color=orange][size=150][url=http://www.ootmarsum.net]Ootmarsum[/url][/size][/color]
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe. Ben er zelf nog niet helemaal uit, maar kom iets dichter in de richting. Wil hem pas ergens in mei aanschaffen dus heb nog even.

Na wat rondvragen begrijp ik dat de ixus een betere lenskwaliteit heeft maar weer minder instelmogelijkheden, met de powershot A85 of A95 kun je weer iets meer instellen qua diafragma en sluitertijd, lenskwaliteit zou vergelijkbaar zijn met de kitlens ongeveer, alleen met een wat groter bereik.

Ik twijfel nog even verder, hoop dat de prijzen nog wat zakken en zal dan ergens in mei pas de knoop doorhakken.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Had er zelf een Canon Digital Ixus V bij. Toen deze gestolen werd heb ik meteen weer een nieuwe Ixus gekocht (ditmaal de 430, omdat daar ook CF kaarten in kunnen, net als de Ixus V en de 300D). Onmisbaar zo'n point & schoot camera. De 430 kan volledig automatisch maar je kunt hem ook op handmatig zetten. 4 megapixels en 3x optische zoom.

Naar mijn mening een aanrader. Nu bij camera.nu voor €269,-
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

De 4-megapixelsensor (G3, ixus 400/430, powershot A85) van canon is toppie en doet niet onder voor diverse 5 mp (zelfs het verschil met canon's eigen 5mp sensor valt te verwaarlozen volgens tests). Voordeel van de powershot en de grotere ixusmodellen is de cf-kaart als geheugen. (bij de 4 mp sensor 155 foto's op je 256 mb kaartje).

Ga je voor klein dan is een ixus handig (past in een broekzak), wil je echt de sluitertijd en diafragma bepalen dan kom je bij canon uit op een powershot A-serie of maatje groter G-serie. Wil je meer optische zoom dan is de powershot s1 lekker, maar dan heb je weer een toestel dat m.i. te groot is (maakt wel mooie filmpjes in vga-kwaliteit).
In de powershot a gaan gewone oplaatbare batterijen in de ixus-modellen gaan speciale accu's. Ik schiet met een ixus 400 met 2 accu's een 512 mb kaartje vol (dik 300 foto's).
[size=75] ...[/size]
r geven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 406
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 21:33
WoonplaatsCOLON didam
CONTACTCOLON

Kijk ook eens naar Sony. Deze hebben hele goede modellen met Carl-Zeiss lensen die ook zeer lichtsterk zijn.
Groeten,

Richard Geven

[size=75]Canon F1-----------------------> [color=red]L[/color] [/size]
350D wannabe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Heiloo

Hallo Marieke,

Zelf heb ik helaas nog geen 300D of 350D, nog even sparen.
Ik moet het nog doen met de Powershot A80.
Deze is te vergelijken met de A95, alleen zit hier de 4Mp sensor in.
Grote voordeel van deze kamera is, buiten de mooie scherpe platen, het kantel LCD scherm.
Hiermee maak je hele mooie foto's met een lage kamerastandpunt.
Het is een goeie point and shoot kamera.
Je kan het ook handmatig instellen (Av, Tv of alles handmatig).
En, hij past in mijn jaszak. Zelfs mee met skieen, geen probleem.

Mvgr, Hans.
Mvgr, Hans.

[size=67]Canon 350D + Canon 70-200 f:4L + Tamron 28-75mm f:2.8 + Canon 50mm f:1.8 + Tokina 12-24mm f:4 + Sigma 18-125mm f:3.5-5.6 + Canon Speedlite 430EX met omnibounce[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar