ijsvogel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

ik snap mijn lens niet zo goed, ik denk dat ik alles goed doe, maar toch wordt het niet echt scherp.
Ondanks dat ben ik toch tevreden over deze vogel!
Afbeelding
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

400mm met 1/1600 en f 5.6

Heb je een statief gebruikt?

Je zou kunnen proberen als je de kans nog een keer krijgt om een ijsvogel op de kiek te zetten om je diafragma omhoog te gooien en je sluitertijd naar beneden. Bijvoorbeeld f8 bij 1/1000, probeer ook eens op Av te fotograferen en dan een reeks te maken steeds met een iets hoger diafragma. En gebruik indien mogelijk altijd een statief of een beanbag bij gebruik van 400mm.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hij (of zij) staat er idd heel mooi op.

Doordat je diafragma op 5,6 staat met een brandpunt van 400mm heb je een hele kleine scherpte diepte. Probeer het eens op F11 je zal zien dat het beter word. :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gezien de plaatsing van TS naar testcase verhuist.

Scherpte zou iets beter kunnen zijn met een iets meer geknepen diafragma. Hoewel F/11 ook wel weer extreem is gezien je dan misschien teveel scherp krijgt.

Op zich zou F/5.6 wel moeten kunnen hoor. Maar het is natuurlijk ook maar een erg klein vogeltje
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Samz schreefCOLONJe zou kunnen proberen als je de kans nog een keer krijgt om een ijsvogel op de kiek te zetten om je diafragma omhoog te gooien en je sluitertijd naar beneden. Bijvoorbeeld f8 bij 1/1000, probeer ook eens op Av te fotograferen en dan een reeks te maken steeds met een iets hoger diafragma. En gebruik indien mogelijk altijd een statief of een beanbag bij gebruik van 400mm.
Deze tips kunnen belangrijke verbeteringen opleveren.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Ik vind het zo knap dat jullie allemaal die ijsvogels op de foto krijgen. Hier laten ze zich niet zien, zitten ze verstopt tusse de bomen. Zucht, woonde ik maar niet in de randstad :roll:

Idd niet helemaal scherp.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Foto mocht m.i. ook een tikkie lichter!

Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

De foto is op een bean bag genomen. Jullie zeggen dat ik op F11 moet schieten maar dat lost mijn probleem denk ik niet op. Ik heb precies (en mijn camera lag voledig stil) op het oog scherpgesteld, en juist die is absoluut niet scherp.

@kekavo
Euhm deze is in de randstad gemaakt hoor, ( of is Almere net daarbuiten)
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Met welke lens heb je de foto gemaakt?
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Deze foto is gemaakt met de Sigma 70-200 F2.8 en dan met 2x converter.
Het is het eerste DG model, en die zou dus volgens de testen scherp moeten zijn!
Michaeldw

Hallo Nagtie,

Ik denk dat je converter de 'boosdoener' is. De lens mag dan volgens de test wel scherp zijn, maar wanneer je er een 2x extender tussen zet gaat de kwaliteit aanzienlijk achteruit. Zeker als je het diafragma helemaal open gebruikt (f5.6).

Toch denk ik dat je de de tip van Samz moet benutten en het eens moet proberen bij vanaf f8.

Nu ik iets verder kijk. Is het takje achter de vogel niet iets scherper dan de vogel? Misschien moet je als je de extender erop hebt, de focus wat handmatig corrigeren.
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Ik ben het met mijn voorganger eens, bij een 2x teleconverter verlies je zeker scherpte. Bij mij viel de 2x op de 300mm F4.0 L ook tegen.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

arjan t schreefCOLONIk ben het met mijn voorganger eens, bij een 2x teleconverter verlies je zeker scherpte. Bij mij viel de 2x op de 300mm F4.0 L ook tegen.
Dat vind ik niet zo gek, want op F4 wordt dit F8 en dat is over scherpstel grens.

Het corigeren vind ik heel lastig, ik heb het idee dat ik een back-focus heb, maar ik heb ook foto's die scherp zijn. Het corigeren vind ik met deze lens een ramp, want een klein beetje bij draaien, betekend dat de foto helemaal wazig is!

Als ik mijn Lens op F 8 zet kan mijn lens dan nog wel goed scherpstellen?
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Nagtie schreefCOLON Dat vind ik niet zo gek, want op F4 wordt dit F8 en dat is over scherpstel grens.

Als ik mijn Lens op F 8 zet kan mijn lens dan nog wel goed scherpstellen?
Ik weet niet zeker wat je bedoelt met "over scherpstel grens"

Als je de lens op F8 zet maakt dat niets uit voor de scherpstelling, je stelt altijd scherp met volle opening. Pas als de foto gemaakt wordt dus tijdens het afdrukken gaan de lamellen van je diafragma dicht. Links van de lens op de camera zit een knopje waarmee je kunt zien wat F8 doet, deze knop sluit het diafragma naar de ingestelde waarde F8 dus bijvoorbeeld. Als je dit doet dan zie dat het beeld donkerder wordt en dan kun je dus precies zien waar je scherptegebied ligt.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Samz schreefCOLON
Nagtie schreefCOLON Dat vind ik niet zo gek, want op F4 wordt dit F8 en dat is over scherpstel grens.

Als ik mijn Lens op F 8 zet kan mijn lens dan nog wel goed scherpstellen?
Ik weet niet zeker wat je bedoelt met "over scherpstel grens"

Als je de lens op F8 zet maakt dat niets uit voor de scherpstelling, je stelt altijd scherp met volle opening. Pas als de foto gemaakt wordt dus tijdens het afdrukken gaan de lamellen van je diafragma dicht. Links van de lens op de camera zit een knopje waarmee je kunt zien wat F8 doet, deze knop sluit het diafragma naar de ingestelde waarde F8 dus bijvoorbeeld. Als je dit doet dan zie dat het beeld donkerder wordt en dan kun je dus precies zien waar je scherptegebied ligt.
Als je het citaat wat ik er boven heb geplaatst, dan begrijp je het denk ik wel, bij een F4 lens x 2 is F8 dus de maximale opening!
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Mikkie2002 schreefCOLONEen 2x TC op een f2.8 lens zou toch geen probleem moeten geven.
Inderdaad je diafragma iets knijpen naar f7.1 of f8.0.
Heb je ook het middelste scherpstelpunt gebruikt? Dat helpt ook.
En altijd onder zijn nek scherpstellen.
In dit geval werkt de achtergrond ook al niet mee dus de camera ziet veel licht en ik heb ook aardig wat overbelichte foto's van bv een zwarte beer en wat me dan opviel is dat de beer dan ook nog eens een keer onscherp was. Zou het kunnen zijn dat de camera meer op de zeer lichte achtergrond scherpstelt?
De lokatie is een perfekte voor de ijsvogel maar het beste is op zo rechts mogelijk van de tak te gaan zitten dan krijg je het groene riet op de achtergrond.
Er zijn in die buurt nog wat plekken waar je een ijsvogel kan fotograferen met betere achtergronden en veel minder mensen alleen heb je een 500 + 1.4 TC nodig. Daarom is deze specifieke plek ook zo populair..

Dit is volgens mij een jonge ijsvogel.
Euhm ik heb op het oog scherpgesteld, van de nek wist ik niet. Waarom is dat?
Ze hebben het takje hoger geplaatst, maar hier stond ik eigenlijk links een karrekiet te fotograferen, toen mijn vriendin ineens riep euhm Niels is dat heel toevallig je ijsvogel? Nah jah dan is het gewoon schieten vanaf waar je staat. Ik heb ook foto's van het riet, maar ik heb de laatste weken zo belachelijk veel foto's gemaakt dat ik er niet meer doorheen kom!
De man die daar ook was, kwam daar wekelijks en die was in volle overtuiging dat het om het volwassen mannetje ging? Ik ga je hier niet tegen spreken, ik had het idee dat die man er meer verstand van had dan ik, maar ik weet niet of jij er meer verstand van hebt dan hij natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

okee intressant!
Ik heb officieel een probleem, ik dacht/hoopte dat ik gewoon wat trillerig ben of zo, maar heb mijn lens vandaag geruild met die van een vriend (hij heeft de zelfde lens, alleen dan een paar jaartjes nieuwer) maar zijn foto's werden onscherp, en die van mij scherp(er). Dus het is echt de lens. We hebben een wulp gemaakt, en dan zie je zo duidelijk dat de scherpte ongeveer 2 meter achter de vogel ligt! Dit was met extender.

Zou het kunnen dat het door de extender erger wordt? daar lijkt het wel op, maar het maakte niet uit welke extender ik gebruikte.
De lens is 2de hands maar moet ik dus op een manier bij Sigma krijgen, Sigma neemt geen materiaal in reparatie, wanneer het door een particulier wordt gebracht! Weet iemand een winkel waar ze wel die tijd aan je willen uitgeven? Het lijkt me logisch als ze het niet!

Het is wel een beetje balen, maar jah als je 2dehands koopt moet je risico nemen!
Gebruikers-avatar
piwi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2008 10:35
WoonplaatsCOLON Den Bosch

Ik heb zelf de sigma 170-500 en heb dit probleem ook.
Ik heb tientallen foto's gemaakt van het ijsvogeltje en er is er geen een echt scherp. Ook heb ik hem op verschillende plaatsen gespot met verschillende achtergronden. Diafragma op 8 tot 11 heeft ook geen zin. Snap er helemaal niks van.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Bij mij is het gewoon heel duidelijk een back focus probleem. Er staat hier bij objectieven een back focus test.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

De afgelopen tijd zijn door de VARA opnamen gemaakt over ijsvogelbroedplaatsen voor het TV programma Vroege Vogels. Samen met Menno Bentveld, een van de presentatoren van het programma, heb ik een nieuwe ijsvogelwand gemaakt. Bij deze ‘Mennoijsvogelwand’ kun je een indruk krijgen hoe dat in zijn werk gaat en hoe eenvoudig de aanleg kan zijn. Daarna hebben Menno en ik een bestaande ijsvogelwand gecontroleerd om te zien of er gebroed wordt. Wil je het resultaat van onze acties zien kijk dan dinsdagavond 29 juli naar Ned 2 vanaf 19.52 uur. Herhaling op zondag 3 augustus om 16.10 uur, ook op Ned 2.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar