UV filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar een UV filter maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil er vanavond één bestellen bij broer Konijnenberg.
Wil er één hebben voor mijn EF 24-105 F/4 L IS USM en Canon EF 70-200mm F2,8 L USM
Er zit op beide wel een zonnenkap maar als ik in het duin loop of zo dan is een beschadiging gauw gemaakt op het glaswerk.

Ik dacht zelf aan deze B+W SLIM 010 UV 77 E MRC maar weet het niet zeker door het grote aanbod.

Gr Aad.
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

dat is 1 van de betere dus voldoet prima.
Ik zou zelf niet de slim nemen trouwens want dan kan je beschermkapje er niet meer op. (al heb ik die er bijna nooit op)
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Eens met Sander. Geen slim!
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Als je nog twee weken wilt wachten: www.hvstar.net
En idd geen slim kopen. Is niet nodig op jouw lensen
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je een uv koopt vanwege de bescherming: koop er twee.

Voor iedere lens 1. Als je zo voorzichtig bent, dan kan er ook wel eens iets tussen het filter en de lens komen bij het verruillen. Kun je alsnog je frontelement zandstralen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

dejong1racing schreefCOLONAls je een uv koopt vanwege de bescherming: koop er twee.
Voor een andere reden hoef je het ook niet te doen, want er zit al een UV-filter op de sensor.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Ten eerste iedereen bedankt voor de tips.

Het idd puur voor de bescherming :wink:
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Waarom geen Protectie filter van Canon erop. Heeft dezelfde coating als je L lenzen en heeft minder lichtverlies als een UV filter.
http://www.buycanon.eu/product/33072/ca ... _77mm.html

Canon Lens Filter protect 77mm
Protects lenses from dust, moisture, scratches, and other damage. These filters can be kept on the camera at all times.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Als je een UV-filter wilt gebruiken, zou ik in ieder geval geen Canon nemen. Dat zijn schijnbaar gewoon niet zo goed (lees slecht) presterende rebranded Tiffen filters.

B&W MRC is prima, je hebt inderdaad geen slim nodig.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Dirk Hofstede schreefCOLONAls je een UV-filter wilt gebruiken, zou ik in ieder geval geen Canon nemen. Dat zijn schijnbaar gewoon niet zo goed (lees slecht) presterende rebranded Tiffen filters.
Ik heb het niet over een UV filter, want een UV-filter wordt gebruikt om de blauwe kleurzweem die ontstaat door UV-licht te corrigeren. Vooral op grote hoogte (boven de 2500 m) kan een fotograaf last hebben van het UV-licht. In Nederland is de hoeveelheid UV-straling zo gering dat een UV-filter nauwelijks effect heeft.

Een UV-filter is doorzichtig en kan daarom goed als beschermkapje dienen. Echter, het filter kan de scherpte van de foto wel nadelig beïnvloeden en kan de oorzaak zijn van lens flare. Lens flare is op de foto te zien als een klein gekleurd vlekje dat door de zon is ontstaan. Met een zonnekap is lens flare tegen te gaan.

Ik heb het over een protectie filter, in principe gemaakt van hetzelfde glas als in je lens en met de L lens coating erop. Het geeft bijna geen licht verlies. Terwijl je bij een UV filter gemakkelijk 5% lichtverlies geeft
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Ik had het in principe ook niet enkel over een Canon UV filter, maar over elk filter met een Canon label erop. Dit zijn Tiffen filters met een Canon label en deze hebben geen of een slechte coating en coating op maar één kant van het filter in plaats van op beide kanten.
Niet Kennen schreefCOLONEen UV-filter is doorzichtig en kan daarom goed als beschermkapje dienen. Echter, het filter kan de scherpte van de foto wel nadelig beïnvloeden en kan de oorzaak zijn van lens flare. Lens flare is op de foto te zien als een klein gekleurd vlekje dat door de zon is ontstaan. Met een zonnekap is lens flare tegen te gaan.
Lens flare en onscherpte worden veroorzaakt door geen/slechte coating en niet door een UV filter laagje, dat kun je bij een protectiefilter ook hebben. Een zonnekap helpt niet tegen lensflare als de zon in beeld is, dan helpt alleen een filter met een goede coating.
Ik heb het over een protectie filter, in principe gemaakt van hetzelfde glas als in je lens en met de L lens coating erop. Het geeft bijna geen licht verlies. Terwijl je bij een UV filter gemakkelijk 5% lichtverlies geeft
Helaas niet hetzelfde glas en coating als een L lens. 5% lichtverlies klopt niet, met een UV filter verlies je zo'n 0,5% tot 1% licht, met slechte filters misschien iets meer.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Dirk Hofstede schreefCOLONIk had het in principe ook niet enkel over een Canon UV filter, maar over elk filter met een Canon label erop. Dit zijn Tiffen filters met een Canon label en deze hebben geen of een slechte coating en coating op maar één kant van het filter in plaats van op beide kanten.
Jij zegt dat alle filters van Canon slecht zijn. Mhaow ik heb toch echt testen gelezen die een heel ander beeld geven dan jij die schetst. Hoe kom je aan die wijsheid en staaf dan deze even met feiten, dus een test.

Waarom heeft een Filter aan beide zijden de coating nodig?
Dirk Hofstede schreefCOLONLens flare en onscherpte worden veroorzaakt door geen/slechte coating en niet door een UV filter laagje, dat kun je bij een protectiefilter ook hebben. Een zonnekap helpt niet tegen lensflare als de zon in beeld is, dan helpt alleen een filter met een goede coating.
Ik lees hier absolute onzin. Hoe ontstaat flare? Hier een afbeelding hoe Filter flare ontstaat.
Afbeelding
Dirk Hofstede schreefCOLONHelaas niet hetzelfde glas en coating als een L lens. 5% lichtverlies klopt niet, met een UV filter verlies je zo'n 0,5% tot 1% licht, met slechte filters misschien iets meer.
Dus de Super Spectra Coating die op de L lenzen zit is dus een zeer slechte coating. Ik zeg niet dat hetzelfde glas wordt gebruikt. Wel dat dezelfde coating op de protectie filters zit. Maar staaf het even met feiten, want ik ben nieuwsgierig, dan betekend dat ik door bekende vakbladen helemaal verkeerd ben voorgelicht. Dan kloppen hun testen niet.

Met een goede UV Filter verlies je 0,5 tot 1% Licht met een slechte filter verlies je zo 5% licht. Dit is beslist niet verdreven.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Jij zegt dat alle filters van Canon slecht zijn. Mhaow ik heb toch echt testen gelezen die een heel ander beeld geven dan jij die schetst. Hoe kom je aan die wijsheid en staaf dan deze even met feiten, dus een test.
Ik gebruik geen filters en heb dan ook geen Canon filters, een test zal dus niet gaan. Als ik jou goed begrijp gebruik jij Canon filters, toch? Ik ben ook wel benieuwd geworden naar een test, als je wat kunt laten zien...
Niet Kennen schreefCOLONWaarom heeft een Filter aan beide zijden de coating nodig?
Nou, om het plaatje dat je notabene zelf plaatst.

Afbeelding
k lees hier absolute onzin. Hoe ontstaat flare? Hier een afbeelding hoe Filter flare ontstaat.
Dit is toch precies wat ik zeg? Een UV filter kan daar net zo goed voor zorgen als een protectiefilter.
Dus de Super Spectra Coating die op de L lenzen zit is dus een zeer slechte coating. Ik zeg niet dat hetzelfde glas wordt gebruikt.
Oh nee?
...gemaakt van hetzelfde glas als in je lens...
Wel dat dezelfde coating op de protectie filters zit. Maar staaf het even met feiten, want ik ben nieuwsgierig, dan betekend dat ik door bekende vakbladen helemaal verkeerd ben voorgelicht. Dan kloppen hun testen niet.
Ik ben benieuwd welke bron je hebt waaruit blijkt dat Canon filters dezelfde coating gebruiken als hun L-lenzen. Ik kan het op de website van Canon niet vinden.
Met een goede UV Filter verlies je 0,5 tot 1% Licht met een slechte filter verlies je zo 5% licht. Dit is beslist niet verdreven.
Zoals je het schreef gooide je alle UV-filters op een hoop met 5% lichtverlies, dat corrigeer ik.

De laatste keer dat ik Canon filters teste waren het gewoon rebranded Tiffen filters van slechte kwaliteit, dat kan natuurlijk inmiddels anders zijn. Ik wil je dan ook verzoeken er een test mee te doen, ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Dirk Hofstede schreefCOLONIk gebruik geen filters en heb dan ook geen Canon filters, een test zal dus niet gaan. Als ik jou goed begrijp gebruik jij Canon filters, toch? Ik ben ook wel benieuwd geworden naar een test, als je wat kunt laten zien...
Ik gebruik beslist geen filters, alleen een zonnekap.
Niet Kennen schreefCOLONWaarom heeft een Filter aan beide zijden de coating nodig?
Nou, om het plaatje dat je notabene zelf plaatst.
Kijk de coating die erop zit is bedoeld om de UV straling weg te halen en een zo natuurgetrouwe kleuren door te laten.
Hetzelfde geld voor een protectie filter deze kan ook voor flare zorgen.
Ondanks dat er een super coating opzit.
Een coating zal flare verminderen maar kan het nooit tegengaan.
Reden je hebt een extra overgang van glas naar lucht gemaakt. Licht wordt anders gebroken en komt hierdoor anders je lens binnen.
Dus de Super Spectra Coating die op de L lenzen zit is dus een zeer slechte coating. Ik zeg niet dat hetzelfde glas wordt gebruikt.
Oh nee?
...gemaakt van hetzelfde glas als in je lens...
In mijn eerste post heb ik geschreven
Heeft dezelfde coating als je L lenzen en heeft minder lichtverlies als een UV filter.
Hier vindt je welke coating op je filter zit, Super Spectra Coating, dezelfde als op de L lenzen uit het boek EF LENS WORK III
http://software.canon-europe.com/files/ ... k_6_EN.pdf
O ja op pagina 1 (112 van het boek)
Ik ben benieuwd welke bron je hebt waaruit blijkt dat Canon filters dezelfde coating gebruiken als hun L-lenzen. Ik kan het op de website van Canon niet vinden.
Klopt daat staat ook niks, je moet in het boek EF LENS WORK III kijken.
Anders zijn er ook PDF's te vinden waarin het hele assortiment te vinden is van Canon. Ook deze vindt je niet op de websites van Canon. Daar moet je echt naar zoeken.
Met een goede UV Filter verlies je 0,5 tot 1% Licht met een slechte filter verlies je zo 5% licht. Dit is beslist niet verdreven.
Zoals je het schreef gooide je alle UV-filters op een hoop met 5% lichtverlies, dat corrigeer ik.
Foutje van mij. Met een goede UV Filter verlies je 0,5 tot 1% Licht met een slechte filter verlies je zo 5% licht. Dit is beslist niet verdreven.
Is het juiste antwoord.
De laatste keer dat ik Canon filters teste waren het gewoon rebranded Tiffen filters van slechte kwaliteit, dat kan natuurlijk inmiddels anders zijn. Ik wil je dan ook verzoeken er een test mee te doen, ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.
Een test van UV filters.
http://photo.net/equipment/filters/
En daar komt Tiffen heel anders uit de bus, dan jij omschrijft.

De polarisatie filter test kan ik zo niet terug vinden maar daar hetzelfde beeld, daarin werd wel een Canon filter mee getest en die kwam er net zoals de Tiffen en B&W zeer goed uit de test.

Hoya filters worden gerebrand. Dat is bekend, van Tiffen weet ik dat niet.

Er is net een nieuwe topic geopend,
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=54123
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar