zelf vaste lampen maken

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo
Ik wil om een aantal redenen zelf een soort van vaste lampen portret lamp gaan maken. Ten eerste vanwege de kosten, daarnaast heb ik weinig ruimte dus een hele studie gaat niet passen, en ik heb eerdaags drie weken vrij en dan wil graag wat gaan knutselen.

Ik wil daarom een aantal onderdelen hebben!
Ik heb al wat oude bakkalieten fittingen gevonden.
Nu ben ik nog opzoek naar een dag gloeilamp. van ongeveer 100 watt.
Ik wil daaromheen een soort schaal maken, met in het midden een witte reflector, zodat ik een soort van softbox idee krijg. Ik dacht aan een grote alu wok. Maar ze moeten misschien ook nog wel ergens te vinden zijn.
Weet daarom iemand een winkel, waar je dit soort dingen nog kan vinden?
Groet Niels
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Uh... ik wil je niet tegenhouden in je creatieve uitingen, maar een daglichtlampje van 100 W?? Voor planten misschien aardig, voor modelfotografie heb je aan 1000W nog te weinig! En dat is gelijk de reden, dat de meesten voor flitsers kiezen: meer licht, en minder warmte.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

De flitsers die ik tegen kom zitten ook vaak op 200 watt, ik snap daarom niet zo goed waarom een vaste lamp meer nodig zou hebben.

Beide ideeen zijn idd leuke dingen, maar ook beide voor mij niet haalbaar.
De eerste kan niet omdat mijn reportage flits niet los van de camera kan. (budget ding)
de 2 is prijs technisch helemaal niet rendabel, de lampen alleen zijn al iets van 30 euro per stuk. x 5 is 150 euro, dit terwijl er al flits setje bestaan met 2 lampen plu'tje soft boxen voor 200 euro.

Maar wel bedankt!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lampen worden warm, hebben hele andere kleurtemperaturen, dekken misschien het kleurspectrum niet goed af en hebben relatief gezien een vele lagere lichtopbrengst bij hetzelfde wattage.
En een model wat al een kwartier in een lamp staat te turen krijgt echt hele kleine oogjes

Koop gewoon een flitsset. Is misschien wat boven budget, maar dan maar even doorsparen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Nagtie schreefCOLONDe flitsers die ik tegen kom zitten ook vaak op 200 watt, ik snap daarom niet zo goed waarom een vaste lamp meer nodig zou hebben.
Een 200 Ws (geen Watt!) flitser geeft in theorie net zo veel licht in 1/500 seconde ofzo als een huishoudlamp van 200 Watt in een hele seconde. Dus tenzij je met hele lange sluitertijden wilt werken (bevries je model maar even!) ga je aan 200 Watt gewoon te weinig licht hebben.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Een canon 350D ik denk dat ik idd toch maar een beetje ga doorsparen.

Er zijn uiteraard lampen te koop met een goede kleurtemperatuur!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar jij vertelde eerder dat je niet zoveel geld aan lampen uit wilt geven.
Die lampen kosten inderdaad aardig wat geld per lamp en als je er vijf of zes nodig hebt, dan tikt het aan.

Ik heb er hier boven mijn bureau twee hangen, op ISO 100 en F/1.0 geven die op 1 meter afstand gezamelijk ongeveer een sluitertijd van 1/125 sec. (Ze hangen ook ongeveer 1 meter uit elkaar, dus als je ze bij elkaar zet zijn ze wel feller)

Dit is misschien lekker licht om onder te werken achter de computer, maar niet om te fotograferen. Je kunt niet fotograferen op F/1.0. Er zijn een aantal lenzen die die lichtsterkte hebben, maar als je ze kan vinden zijn ze onbetaalbaar (dan koop je ook een hele leuke lichtset)

Schroef je een paar lampen bij elkaar, dan is de lichtopbrengst zeker een stuk hoger. Maar zelfs ik heb al moeite om even in 1 van de lampen te kijken. Dus dan moet je weer gaan dimmen met een doek of iets dergelijks.

Ik heb in mijn beginperiode een aantal keren met podiumverlichting gewerkt en een flitsset geeft gewoon 100 keer een veel fijnere werkomgeving.

Vertrouw me hierop, spaar alsjeblieft door voor een flitsset.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

De flitsers die ik tegen kom zitten ook vaak op 200 watt, ik snap daarom niet zo goed waarom een vaste lamp meer nodig zou hebben.
Daar ga je de bietenbrug mee op :D Een flitser is geen 200 Watt, maar 200 Wattseconde. Das een heel verschil.
Omdat de flitsduur erg kort is (1/600e seconde) geeft zo'n flitsbuis gedurende het flitsen een hoeveelheid energie die gelijk is aan 1000 gloeilampen van 200 Watt.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar