Workshop fotografie en zakelijkheid

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Inmiddels blijkt er voldoende belangstelling te bestaan voor een workshop “fotografie en zakelijke aspecten”. Groepsgrootte van maximaal 10 deelnemers, zodat er ook voldoende ruimte is om persoonlijke ervaringen uit te wisselen en in te gaan op persoonlijke omstandigheden voor zover die ‘publiek’ mogen zijn.

Ik wil proberen twee groepen samen te stellen: eentje voor echte beginners die nog helemaal niets van zakelijkheid weten en zo af en toe al een betaalde opdracht doen of willen gaan doen. Een andere groep voor degenen die al verder zijn en al regelmatig betaald werk doen.

Onderwerpen waar ik aan denk zijn:
- kostprijs berekenen; vaste en variabele kosten, reiskosten, onderscheid tussen soorten shoots en nabewerking etc.
- van kostprijs naar vraagprijs; inclusief marketingaspecten, gevoelswaardes, verlies nemen om bepaalde redenen, meerjarenplanning etc.
- juridische aspecten: overeenkomsten vooraf en wat lever je onder welke voorwaarden
- fiscale aspecten: verplichtingen en waar je voordeel uit kunt halen
- wel/niet Kamer van Koophandel
- administratie opzetten; zelf doen of hoe zo goedkoop mogelijk uitbesteden en aan wie
Attitudeaspecten
- schuldgevoel omdat je de plaatselijke fotograaf om zeep helpt?
- hoe om te gaan met je alsmaar uitbreidende vriendenkring die wil dat je voor een prikkie wat voor ze doet.

En verder kan iedereen (liefst van tevoren) nog suggesties aandragen waarover je het zou willen hebben.

Kosten: fles wijn en lunchkosten (€ 7,50) als het in Brabant kan. Als het ergens in midden Nederland moet, komen er wel kosten bij zoals huur van ruimte en mijn reiskosten.

Datum en tijd: een nader te bepalen weekenddag van 11.00 – 16.00 uur of zolang we nodig hebben.

Opgeven
Als je mee wilt doen, stuur me dan een pm met je emailadres. Ik zal dan een mailgroepje starten om verder definitief af te stemmen over programma, plaats en datum. Laat me dan ook even weten of je nog aanvullende onderwerpen hebt. Ik zal met blind copy werken zodat je mailadres vertrouwelijk blijft. Ik vind mail even handiger ivm snellere reactietijd en meesturen van eventuele bijlagen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

PB verstuurd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

pg gestuurd.

(met mogelijkheid voor ruimte in amsterdam)
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

PB reeds een paar dagen geleden verstuurd.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

PB verstuurd, graag in midden Nederland :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
RobV70T5
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:59
WoonplaatsCOLON Breda

PB verstuurd.
EOS 10D, BG-ED3, 24-105 f4.0L IS USM, 70-200 f4.0L IS USM, Speedlite 550EX, Epson P-5000
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

En ook een PB van mij....
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Ook een PB verstuurd.
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

PB is verstuurd.
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

PB verstuurd.
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

- hoe om te gaan met je alsmaar uitbreidende vriendenkring die wil dat je voor een prikkie wat voor ze doet.
Zou je hier iets over kunnen zeggen? Ik heb de laatste tijd veel moeite met mensen die iets aan me vragen en ik wil ze ook niet meteen afschrikken door keihard nee te zeggen. :lol: Daarbij vind ik het toch vaak wel leuk om dingen te doen, maar een kleine vergoeding is uiteraard welkom. :mrgreen:
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Wardie schreefCOLONhoe om te gaan met je alsmaar uitbreidende vriendenkring die wil dat je voor een prikkie wat voor ze doet.

Zou je hier iets over kunnen zeggen?
Wardie, natuurlijk kan ik hier iets over zeggen. Net zoveel en net zo weinig als ieder ander. Wat je voor vrienden doet, moet iedereen zelf weten. Enerzijds denken vrienden dat het jou amper iets kost en anderzijds beseffen fotografen nauwelijks voor hoeveel geld ze eigenlijk fotocadeautjes aan vrienden geven en beseffen vrienden dus totaal niet voor hoeveel geld ze zo'n cadeautje krijgen.

Om losse kreten-antwoorden op dit forum te voorkomen heb ik juist aangeboden een workshop te geven. Bij de beoordeling hoever je wilt gaan met vriendendiensten speelt veel meer een rol dan alleen maar het vriendschapsgevoel.

Kort door de bocht samengevat:
- als je het louter als hobby ziet en de kosten voor lief neemt: lekker doorgaan met vriendendiensten.
- als je er alleen maar (en deel van) de kosten uit wilt halen zonder winst te maken: je "vrienden"kring wordt al rap kleiner.
- als je ook nog (een beetje) winst wilt maken: je "vrienden"kring is net zo groot als die van de plaatselijke fotograaf.
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Ik duw ze met 'n blij gemoed 'n kaartje in de handen, verwijs ze door naar m'n website en adviseer ze even via die weg contact op te nemen; klaar. Ik wil best eens een vriendenprijsje hanteren, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling.
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vrienden zijn degene waar ik s'avonds een snookertje mee leg, een biertje drink, aanklop als ik problemen heb en mijn deur openstel als zij met iets zitten.
Degene die aan al die criteria voldoen, zijn bij mij op 1 hand te tellen.
Daar vraag ik ook geen geld voor als zij foto's willen

De andere zijn meer kenissen en daar zit gewoon een prijskaartje aan. Doe ik ook nooit moeilijk over, vanaf het begin niet.
Kan wel varieëren in mijn prijs na aanleiding hoe goed ik iemand ken, maar het gros gaat voor de volle mep.
Zeg dat ook gewoon; ik ben geen fillantropische instelling en ik reken altijd even voor wat die spullen kosten, dan is er vaak al meer begrip.

Maar de meeste zoeken portretten en dat soort dingen, en laat dat nou eens iets zijn wat ik eigenlijk nooit fotografeer.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Oke bedankt, daar heb ik wel wat aan. Toch een veel voorkomend iets, wat op bepaalde momenten de spuigaten uit kan lopen. ;)
Veel plezier bij de cursus verder, het is voor mij een beetje ver weg en waarschijnlijk ben ik al op vakantie.
Gr. Wardie

edit: Bij nader inzien zouden het wel eens SPUIgaten kunnen zijn. :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op Wardie, in totaal 23 keer gewijzigd.
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Wardie schreefCOLONwat op bepaalde momenten de spuitgaten uit kan lopen
Uhhhh... daar zijn weer andere websites voor :oops: :oops:
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Zojuist PB gestuurd :D
Gebruikers-avatar
freddievtb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2008 17:18
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

kwa vriendendiensten heb ik dat met computers. Ik werk op een grote helpdesk en omdat ik dus kennis heb moet ik oppassen dat ik niet te pas en te onpas voor het oplossen van storingen gevraagd wordt.
Doe dat al de hele dag, dus heb ik totaal geen zin in om in mijn vrije tijd te doen, zelfs al krijg ik er geld voor. Zou dan onder de noemer overwerk vallen een beetje :-)
Dus ik doe dat eigenlijk alleen voor mijn ouders. Want als je eenmaal 1 vinger geeft...

Kwa fotografie ben ik net bezig, maar ook daarmee zal ik opletten, als ik eenmaal thuis studioflitsers heb en portretfotografie kan doen dan zal ik ook wel vaker gevraagd worden. Dus ik denk dat ik dan kleine bedragen ga vragen als het mensen betreft die niet tot mijn "closest friends" behoren.
Canon: 40D, 18-55mm F3.5-F5.6 & 50mm F1.8, 430 EX flitser & BG-E2N Grip. Sigma: 70-300mm F4-F5.6 non-apo & 24-70mm F2.8, draadloze remote, Benro MP-98 monopod, Velbon QHD-51Q balhoofd, broer Konijn schoudertas
http://www.fredfoto.nl
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

PB verstuurd
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

PB verstuurd :)
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar