Auto Rotatie optie.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Oscar Luijben
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 20:39
WoonplaatsCOLON Ootmarsum
CONTACTCOLON

Ik heb problemen met het automatisch verticaal zetten van gemaakte foto's.
Ik heb in de camera de optie auto rotatie aan staan, maar er gebeurt niks.
De functie uit zetten bied geen oplossing.
Ik heb standaard de grip onder de body.

Tot zover geen echt brobleem maar hoe zet ik die foto's nu in een keer recht maw welk programma doet dat goed?
Graag met behoud van Exif gegevens natuurlijk.
[color=blue]Achter de flitser heb je minder licht.[/color]
[url=http://foto-oscar.nl]Oscar[/url]de [size=75]kleinste[/size] foto-graaf van [color=orange][size=150][url=http://www.ootmarsum.net]Ootmarsum[/url][/size][/color]
Gebruikers-avatar
rob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2005 09:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Breezebrowser van breezesys
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

De auto rotatie werkt volgens mij alleen voor het displayen op het LCD scherm, niet als je hem naderhand op de computer wilt bekijken, maar dit weet ik niet zeker..
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Dit werkt inderdaad alleen op je cam zelf (@ LCD dus).
Op je pc zijn ze allemaal hoe JIJ ze gemaakt hebt en dus niet al geroteerd voor je...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

Ik heb een keer de camera aangesloten op mijn PC, in plaats van het kaartje in de kaartlezer. Toen ik de (JPG!) foto's op de PC bekeek stonden ze automatisch goed. Dat was voor mij echter geen reden om het op deze manier te blijven doen. Ik haal ze nu gewoon rechtstreekds van de CF kaart af (met USB 2.0).

De JPG's kun je met IrfanView (www.irfanview.com) lossless roteren op basis van de orientatie die in de foto is opgeslagen. Open een foto in het pakket en klik op <Shift-J>. Meer tegelijk kan via de file browser. Gebruik ik altijd. Laat ik meteen even de "optimizer" los, om de files (ietsjepietsje) kleiner te maken zonder verlies van data. Voor RAW werkt dit niet. Irfanview is ook zo in te stellen dat je de foto's automatisch kunt laten roteren als je ze bekijkt, zonder ze definitief te roteren.

Volgens mij zou je via de bestandsbrowser van Photoshop ook iets dergelijks moeten kunnen doen.
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

rotatie status van een jpg is een bitje in de EXIF info.
het ligt aan de software (camera, pc...) of die software dat bitje gebruikt.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Alle software die ik gebruik of gebruikt heb roteren de foto's gewoon, zowel direct vanaf de camera gedownload via USB alsook via een cardreader. De gebruikte software is: Photoshop CS, Photoshop Elements, Canon FileViewerUtility, Canon Zoombrowser, Canon DPP, Phase One CO RAW converter. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat de software het niet overneemt. Het is inderdaad een stukje EXIF-data.
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

eric_nl schreefCOLONIk heb eigenlijk nog nooit gezien dat de software het niet overneemt.
Paint Shop Pro (6) bijv niet...

...maar die doet dan ook helemaal nix met EXIF, zelfs niet opslaan na bewerken, geweldig!
Precies zoals het naar mijn idee zou moeten. :D
Bewerkte foto's hebben nl nix meer met het origineel van doen. :wink:
Oscar Luijben
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 20:39
WoonplaatsCOLON Ootmarsum
CONTACTCOLON

Wat gek.

Als ik mbv de verkenner kijk naar mijn foto's in de miniatuurweergaven, dan zie ik ze toch echt liggen ipv staan.
En als ik niks doe dan worden ze ook liggend ipv staant in bijv. Jalbum verwerkt tot een website.
Gelukkig is er in Jalbum een tooltje waarmee eea is recht te zetten, maar ik vroeg me af waartoe dient nu die optie in de 300D?

Overigens hebben jullie gelijk als ik ze wil zien komen ze in 50% van de gevallen netjes recht te staan, maar dus niet in Mirosoft Office Picture Manager en ook niet in de Windows-viewer voor afbeldingen en faxen.

Wat heb ik niet goed ingesteld? Kan het aan de 300D liggen of is het soms een driver in Windows XP?
[color=blue]Achter de flitser heb je minder licht.[/color]
[url=http://foto-oscar.nl]Oscar[/url]de [size=75]kleinste[/size] foto-graaf van [color=orange][size=150][url=http://www.ootmarsum.net]Ootmarsum[/url][/size][/color]
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Photoshop CS neemt het over van je EXIF. En draait je foto's meteen goed om.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Je kunt het instellen in de Zoombrowser software. Die roteert ofwel het origineel ofwel een kopie. Ook achteraf...
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

eric_nl schreefCOLONAlle software die ik gebruik of gebruikt heb roteren de foto's gewoon, zowel direct vanaf de camera gedownload via USB alsook via een cardreader. De gebruikte software is: Photoshop CS, Photoshop Elements, Canon FileViewerUtility, Canon Zoombrowser, Canon DPP, Phase One CO RAW converter. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat de software het niet overneemt. Het is inderdaad een stukje EXIF-data.
Dat is ook mijn ervaring, ik gebruik dezelfde bundel aan software.

Groet,

Dirk-Jan
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

eric_nl schreefCOLONAlle software die ik gebruik of gebruikt heb roteren de foto's gewoon, zowel direct vanaf de camera gedownload via USB alsook via een cardreader. De gebruikte software is: Photoshop CS, Photoshop Elements, Canon FileViewerUtility, Canon Zoombrowser, Canon DPP, Phase One CO RAW converter. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat de software het niet overneemt. Het is inderdaad een stukje EXIF-data.
Idem hier!
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar