Selphy fotoprinters

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
HendrikB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2006 09:18

Wie heeft er ervaring met de Selphy CP of ES printers van Canon?
De sublimatie techniek lijkt me interessant als je af en toe zelf een goeie print wilt afdrukken maar niet met ingedroogde cartridges wilt zitten als je een tijdje niet print.
Marruk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2008 13:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb een ES20. Erg leuke printer voor dat doel. Afdrukkwaliteit is erg goed. Geen last van natte prints, vlekken etc. Ik heb m ook gekocht om afentoe gelijk ff een foto af te drukken en hij bevalt zeer goed!
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Ik heb net een Selphy ES1 aangeschaft. Eerste indrukken zijn prima, afdrukken zijn scherp, op mooi glanzend papier. Direct droog. Helemaal resistent tegen vingerafdrukken zijn ze niet, maar deze zijn wel redelijk goed weg te poetsen (in tegenstelling tot 'gewone' fotoafdrukken).

De kleuren komen niet zo goed overeen met de monitor dan bijv. een afdruk van Profotonet, maar dat mag je ook niet verwachten natuurlijk. Er bestaat geen ICC-profiel voor de Selphy's, ik gebruik sRGB.
Afdrukken vanaf geheugenkaart kan met JPG's direct uit de camera, na bewerken kun je deze alleen afdrukken via de PC.
Ik druk af via Photoshop, waarbij ik kies voor "Let Photoshop Determine Colors", anders worden de foto's te donker afgedrukt.

Al met al een handzaam apparaatje, handig voor een snelle fotoafdruk (of natuurlijk een leuk kaartje), maar kleurtechnisch niet helemaal op het niveau van een mooie afdruk van bijv. Profotonet. Ik vind dat ze gezien prijs/kwaliteit/gemak zeker bestaansrecht naast elkaar hebben.

NB.
De verschillen tussen de ES1/ES2/ES20 is alleen van die funky 'bewerk-in-de-printer' dingetjes, zoals kadertjes en wat uitgebreidere correctiemogelijkheden enzo. Als je dat niet gebruikt (ik niet iig, bewerk toch op de pc), dan is de ES1 de goedkoopste. Afdrukkwaliteit is geheel gelijk.
Laatst gewijzigd door 1 op redmar, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Mag ik er een vraag aan toevoegen: hoe handig is de Selphy als portable printer, bijv. tijdens vakanties? Zijn de losse onderdelen zoals de papierlade makkelijk te plaatsen?
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Tja, zo'n Selphy is niet heel groot, maar weegt wel ruim 2 kg. Ligt eraan dus hoe je op vakantie gaat of dat veel is ;).
Je kan afdrukken direct vanaf geheugenkaart of via PictBridge. Of hij ook RAW direct kan afdrukken, durf ik niet te zeggen.

Losse onderdelen zoals de papierlade plaats je binnen 10 seconden. Kwestie van klepje open/klepje dicht.
Marruk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2008 13:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

De ES-2 is de nieuwere versie van de ES-1. De ES-20 is de iets simpelere versie van de ES-2. De ES-2 (1 weet ik ff niet) heeft de optie om er een accu in de doen en mogelijkheid voor een bluetooth uitbreiding. De ES-20 heeft deze mogelijkheden niet. Verder zijn ze kwa specificaties voor het afdrukken hetzelfde.

De cartridges zijn binnen 1 tel te vervangen en zijn te verkrijgen in verschillende uitvoeringen; 10x15, 9x13, postcard, postcard met plaklaag en zwart/wit. 50 stuks 10x15 kost iets van 14 of 15 €.
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ik heb laatst op een feest een paar honderd foto´s gemaakt en ook direct afgedrukt op een tweetal SELPHY CP740 printers.
De kleur was totaal anders (donkerder) dan op de camera. Af en toe kwamen er druppels inkt op de foto´s...

Mijn collega fotograaf wou er ééntje mee naar huis nemen (tegen betaling), maar ik vond het maar niks, maar goed dat kostte ´ie ook niet :o

Vraag vooral een demo in de winkel, want het kan zijn dat je hem prachtig vindt, of net als mij ...
Gebruikers-avatar
opp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2006 10:34
WoonplaatsCOLON middelburg (dauwendale)

ik heb een selphy cp510 en ik ga kwa comments met marruk mee...
leuk voor ff snel... en idd als je op vakantie ben, je heb altijd een leuk kaartje voor... Groeten uit.... :D
[ Canon EOS 40D ][ Canon EOS 400D ][ Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro ][ Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM ][ Canon Speedlight 430 EX ii][ Canon EF 50mm f/1.8ii]
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb 2 seplhy's gebruikt op de Zoom beurs. In eerste instantie erg tevreden er over. En overweeg dan ook nog altijd er 1 aan te schaffen.
Maar daarna 1 foto vergeleken met de zelfde foto van afgedrukt op een canon photoprinter (geen idee welk type en zo) Maar de foto printer was echt een stukje mooier. Als is het een kwestie van smaak.

Kleur calibratie is op iedere printer gelijk. Als je zegt dat de kleuren op je camera anders waren dan uit de printer, dan lijkt mij dit logisch omdat het schermpje op je camera gewoon niet zo veel over je foto zegt!

Maar goed ik heb ervaren dat de Selphy een leuke (niet zo duur) apparaat is, maar als je serieus foto's wilt gaan printen dan zou ik er niet voor gaan!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar