Korfbalwedstrijd, eerste poging

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Gisteren de eerste poging gedaan tot het fotograferen van een Korfbalwedstrijd. Mijn zwager is scheidsrechter en gisteren speelden Vriendenschaar (H) tegen Oranje Wit (D) A1 en het werd 8-12.

Wat me enorm tegenviel was het hectische in de wedstrijd, ik heb me achteraf laten vertellen dat dit een hele felle en snelle wedstrijd was. Zelf heb ik wel wat wedstrijden eerder gezien van korfbal, maar om het te fotograferen is een heel ander verhaal. Wel heb ik er veel van geleerd.

In eerste instantie probeerde ik de bal te volgen met mijn lens. Al snel had ik door dat ik beter gewoon een speler kon volgen en dan de actie fotograferen wanneer die de bal had. Het moeilijke was om de spelers er helemaal op te krijgen, vaak gingen de handen omhoog en dan miste je die, of juist de voeten vielen eraf, omdat je met de bal mee omhoog ging.

Het enige wat ik niet kon beinvloeden was de achtergrond die soms storend en lelijk was. Ik hoor graag tips/verbeterpunten!

#1
Afbeelding


#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Hoi,

Voor de eerste keer korfbal fotograferen heb je het uitstekend gedaan.

Ik ga er even van uit dat je de foto’s hebt gemaakt met de 70-200mm lens. Helaas kan ik op mijn computer niet de exif gegevens van je foto’s lezen. Een instelling die door veel fotografen gebruikt wordt bij het fotograferen van sporten is de camera op de Av stand zetten en fotograferen met een zo groot mogelijk diafragma (kleinst mogelijke getal). Met jouw lens dus een diafragma getal van 4. De camera zoekt nu de sluitertijd er wel bij. Is de sluitertijd te langzaam dan net zo lang de ISO waarde verhogen tot je acceptabele sluitertijden krijgt. Op jouw foto’s is er met de sluitertijd niets mis, mooie scherpe foto’s met een bal die ook volledig scherp is. Door met een zo groot mogelijk diafragma te fotograferen wordt de DOF kleiner. Een stukje oplossing van je probleem met de lelijke achtergronden. Daarnaast kun je natuurlijk een positie langs het veld kiezen waarbij je een zo min mogelijk lelijke achtergrond hebt.

Ook ga ik er van uit dat je de AI servo mode gebruikt en reeksopnamen.

Daarnaast is het bij het fotograferen mooi om een zo laag mogelijk standpunt in te nemen. Deze wedstrijd is gespeeld op kunstgras en het is mooi weer. Je zou gewoon op het veld kunnen gaan zitten. Dit geeft een mooier effect dan staande foto’s te maken.

Mijn ervaring met het fotograferen van korfbal is dat foto’s maken van een schot erg lastig is. Of de bal is al weg (foto 10) of de arm zit voor een gezicht.

Verder vind ik zelf dat er (bijna) altijd een bal op de foto te zien moet zijn (foto 6, 9 en 10 niet).

Bij korfbal vind ik de acties het leukst om te fotograferen. Bijvoorbeeld de doorloopbal. Ik vermoed dat foto 6 een foto van een doorloopbal is. Probeer de actie eerder op te pakken en druk je ontspanknop in en maak een reeks opnames. Ook de duels onder de korf zitten vol actie. Op het moment dat er op de korf geschoten is weet je dat er onder de korf de bal afgevangen gaat worden. Na het schot kun je dan je aandacht richten op de spelers onder de korf (foto 5 en 9). Natuurlijk is het dan weer het mooist als de spelers van voren af gefotografeerd worden zodat de gezichten te zien zijn, maar hier moet je gewoon een dosis geluk bij hebben.

Foto 8 vind ik een erg mooie foto geworden. De blik in de ogen en het haar dat nog in beweging is.

Zoals elke sport fotograferen helpt veel doen denk ik en op die manier proberen een wedstrijd te “lezen”.
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Hoi Rein,

Bedankt voor je uitgebreide commentaar. Als ik het zo lees heb jij ook veel verstand van het spel zelf. Dat heb ik zelf niet. Wel een paar wedstrijden gezien, maar alle speltactieken ken ik gewoonweg niet.

Jouw aannames waren allemaal juist. 70-200 gebruikt (zonder statief), AI Servo geschoten. Ik heb teveel erop gefocused om het hele spel op de foto te krijgen denk ik. Volgende keer (aankomende zaterdag) ga ik voor de herkansing. Alle tips neem ik zeker mee! Ik zal ook even vragen of ik aan de zijkant van de lijn mag staan.

Al met al was dit wel een goede ervaring. Ik heb inmiddels ook een statief in mijn bezit, maar daar moet ik ook mee oefenen. Stapje voor stapje ga ik vooruit. :wink:
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Zelf heb ik in het begin ook met een 1 poot statief gewerkt maar een aantal voetbalfotografen raadden dat af. Daarna zonder geprobeerd en inderdaad bevalt dat beter. Je bent zonder statief veel wendbaarder.
Geen enkele keer heb ik problemen ondervonden bij het zoeken van een plekje langs de lijn. Mijn favoriete plek is aan de achterlijn in de buurt van de hoek. Met de 70 mm kun je dan de korf er nog bij op krijgen als er gesprongen wordt onder de korf. Veel acties zie je vanaf die posities aankomen.

Veel succes en met belangstelling zie ik je resultaten hier.

Hartelijke groet,

Rein.

www.reinteune.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar