Help een nieuwe lens :?:

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mulderarjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 21:36

Sinds een paar maanden beschik ik over een EOS 350d. Na al een heel aantal foto's gemaakt te hebben vind ik toch de kwaliteit van de kit lens matig. Veel foto's komen niet heel erg scherp over als ik het ga vergelijken met andere kwalitatief betere lenzen.

Dit mag ook wel, aangezien de andere lenzen van een heel ander budget zijn :lol:

Daarom wil ik in het kader van het naderende mooie weer een nieuwe lens aanschaffen. Ik heb al een poosje zitten kijken naar diverse lenzen en kwam uit bij onderstaande lens.

Canon EF 28-105mm F/3.5-4.5 II USM

Afgelopen weekend gebeld met een aantal camera zaken waar deze lens het voordeligst was en hij bleek niet op voorraad. Helaas....

Maar toen begon het. De betreffende verkoper vroeg waarom ik nou eigenlijk die lens wou aanschaffen.
De reden is als volgt: Ik vind de kit lens niet altijd even prettig werken door het berijk wat hij heeft en de kwaliteit foto's die ermee gemaakt worden. Ik zou graag een lens willen met wat meer bereik en die ook kwalitatief betere foto's maakt.
Toen vertelde de verkoper dat ik voornamelijk mijn groothoek zou missen wanneer ik de lens van 28-105 als allround lens zou gaan gebruiken. Hij adviseerde mij daarom de volgende lens:
Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM

Nou weet ik eigenlijk niet meer wat ik het beste kan doen. Wat is jullie mening hierover? De 17-85 is wel een stukje duurder.

Alvast bedankt!!
Canon Eos 350d | canon 18-55 mm
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Je wilt dus twee dingen. Vervanging van je kitlens + meer bereik. Als je echt veel meer bereik wilt hebben, dan heb je met die 85mm het ook nog niet gedekt.

Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 18-200 OS, groothoek + telebereik. Ik had gezien op de pagina van Lightrules (voorheen jojo) op Pbase dat dat een uitstekende walkaround lens is voor mensen met een hekel aan lenzen wisselen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de lens die je zelf aandraagt is een uitstekende lens, zeker voor zijn geld, je kunt de kitlens erbij houden voor dat stuke groothoek.

De 28-105 is ook veelvuldig op MP te vinden tegen leuke bedragen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De TS schreef:
mulderarjan schreefCOLONNa al een heel aantal foto's gemaakt te hebben vind ik toch de kwaliteit van de kit lens matig. Veel foto's komen niet heel erg scherp over als ik het ga vergelijken met andere kwalitatief betere lenzen.
Een superzoom van 18-200 levert geen enkele kwaliteitsverbetering op.
Ik zou gaan voor de EF-S 17-85.
Alternatief is 2 objectieven:
- EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS €139
- EF-S 55-250mm F4-5.6 IS €249
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Overigens is de EF-S 17-85 ook veel tweedehands te vinden.
mulderarjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 21:36

Closeshooter schreefCOLONde lens die je zelf aandraagt is een uitstekende lens, zeker voor zijn geld, je kunt de kitlens erbij houden voor dat stuke groothoek.

De 28-105 is ook veelvuldig op MP te vinden tegen leuke bedragen.
Zou je de groothoek erg gaan missen wanneer je de 28 - 105 gaat gebruiken?
Ik ga van de zomer namelijk ook op vakantie naar Thailand en wil dan de nieuwe lens meenemen.
Canon Eos 350d | canon 18-55 mm
Gebruikers-avatar
ThomasW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 23:35
CONTACTCOLON

Dat weet alleen jij. Zet je kitlens eens een paar dagen op 28mm vast...
[b][url=http://www.ThomasvanderWillik.com]www.ThomasvanderWillik.com[/url][/b]
5D2 | 14 | 35 | 85
vwgoco
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2007 23:27
WoonplaatsCOLON Bakhuizen (frl) NL
CONTACTCOLON

de 28-105 f3,5/4,5 is echt een prima lens vooral voor zijn geld. Ik gebruik deze lens voor het tussenberijk van mijn 17-40 L en 70-200 L lenzen. Wel enige oplettendheid bij de keuze van deze lens, je hebt namelijk ten minste 3 verschillende series, waarvan je 2e serie het beste kan hebben. De aller eerste 28-105 f3,5/f4,5 was wat soft in de hoeken en de scherpte diepte overgang was wat matig omdat deze maar 5 diafragma lamellen had. de 2e serie had daarintegen 7 lamellen en betere scherpte in de hoeken. De 3e serie heeft nog steeds 7 lamellen, maar de bouwkwaliteit is niet geweldig, de uitzoomende delen zijn namelijk van plastic in tegen stelling tot de 1e en 2e serie welke van metaal zijn. de plastice versie heeft nogal last van 'lens creep' en 'lens wobble' (automatische uitsc huivende zoom en wiebellige lens uiteinde).
De enige manier om de serie 1 en 2 uit elkaar te houden is om de lens lamellen te tellen. de derde serie is te herkennen aan de lens text waarop staat USM II en de plastice behuizing.

Suc6

Patrick
EOS 10D - 24-85 USM - 70-200 L USM
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Even over de onscherpte. Met diafragma's tussen F7 en F11 is de kitlens niet echt onscherp te noemen. De verbeteringen zijn naar mijn mening meer de mindere aanwezigheid van chromatische aberaties (CA) en betere kleuren/contrast. Ik geeft dit even aan omdat je anders misschien teleurgesteld bent. Ik heb hem twee jaar naast de 28-135 gebruikt voor het stuk onder 28mm en om eerlijkt te zijn moet je heel goed kijken (pixel peepen) om de kitlens qua scherpte eruit te halen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

ThomasW schreefCOLONDat weet alleen jij. Zet je kitlens eens een paar dagen op 28mm vast...
Kijk eens naar de EXIF van eerdere foto's, welk bereik gebruikte je het meest?

De canon 28-105 is een prima lens, als je de juiste versie neemt. Optie is ook zeker de Canon 28-135, deze is tweede hands wel een stuk duurder. Goed alternatief is ook de Sigma 17-70, ook deze is wel wat duurder, maar een lekker bereik. Ik begrijp dat je in deze prijsklasse zoekt, misschien is een Tamron dan ook nog een goede mogelijkheid, hier heb ik geen ervaring mee.
Het blijft moeilijk, er wordt echter voldoende gebruikt aangeboden, waardoor je voor relatief weinig geld een goede lens kunt aanschaffen.

Succes
mulderarjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 21:36

Kan ik het beste de duurste van de 3 varianten aanschaffen?
Dus de Canon EF 28-105mm F3.5-4.5 USM II

Deze is volgens jullie van betere kwaliteit, in ieder geval de behuizing. Of is dit nou juist degene met die problemen van uitschuiven van de lens?
Canon Eos 350d | canon 18-55 mm
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De enige manier om de serie 1 en 2 uit elkaar te houden is om de lens lamellen te tellen. de derde serie is te herkennen aan de lens text waarop staat USM II en de plastice behuizing.
Volgens het berichtje hierboven zou dat dus de laatste versie zijn welke het slechste is qua bouwkwaliteit :wink:
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

De Canon 28-105 is de goedkoopste ca. €150 op marktplaats.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

mulderarjan schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONde lens die je zelf aandraagt is een uitstekende lens, zeker voor zijn geld, je kunt de kitlens erbij houden voor dat stuke groothoek.

De 28-105 is ook veelvuldig op MP te vinden tegen leuke bedragen.
Zou je de groothoek erg gaan missen wanneer je de 28 - 105 gaat gebruiken?
Ik ga van de zomer namelijk ook op vakantie naar Thailand en wil dan de nieuwe lens meenemen.
ThomasW schreefCOLONDat weet alleen jij. Zet je kitlens eens een paar dagen op 28mm vast...
klikkerdeklik
Kun je in je foto's zien welke sluitertijden, diafragmawaarden, isowaarden en ook je brandpuntsafstanden je veel gebruikt.
Kan heel handig zijn bij de overweging voor het aanschaffen van een nieuwe lens.

Gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
mulderarjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 21:36

ThomasW schreefCOLONDat weet alleen jij. Zet je kitlens eens een paar dagen op 28mm vast...
klikkerdeklik
Kun je in je foto's zien welke sluitertijden, diafragmawaarden, isowaarden en ook je brandpuntsafstanden je veel gebruikt.
Kan heel handig zijn bij de overweging voor het aanschaffen van een nieuwe lens.

Gr. Emiel[/quote]

Bedankt voor de tip, ik ga dat eens installeren en mijn foto's bekijken!
Canon Eos 350d | canon 18-55 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar