Lenscoat - zin of onzin?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Hey allemaal,

na lang sparen ga ik voor mij een juweeltje aanschaffen, de Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM

Nu zag ik een 'lenscoat' ter bescherming, hebben hier een aantal ervaringen mee? Het ziet er een beetje 'gammel' uit of lijkt het maar zo?

Afbeelding
Bron: lenscoat.com

En als we het toch over bescherming hebben, welke filter hebben degene die ook deze lens hebben? De B+W UV MRC 77 E ?

Alvast bedankt voor de reacties,

Maud
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

L objectieven kunnen erg veel hebben en beschadigen niet zomaar, zo'n lenscoat lijkt me dan ook niet echt nodig.

Ik gebruik mijn lenzen op plaatsen waar de coating van de lens veel te verduren krijgt en heb nog nooit een beschadiging opgelopen, ik vind een UV-filter dus niet nodig, bovendien geeft een zonnekap genoeg bescherming. Waar je ook rekening mee moet houden is dat een filter altijd zorgt voor iets mindere beeldkwaliteit.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik sluit mij bij Dirk hofstede aan. Met mijn vorige camera, een canon A1, heb ik ook nooit filters gebruikt om alleen maar de lenzen te beschermen. De zonnekappen hebben er wel altijd op gezeten. Ik kan zeggen dat die lenzen nog nagenoeg onbeschadigd zijn en meer dan 30 jaar oud.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

maud schreefCOLONB+W UV MRC 77 E ?
Filter is een prima keuze. Die lenscoat lijkt me weinig toevoegen. De manier waarop het erop zit geeft niet veel vertrouwen dat het echt veel bescherming geeft. Hij kan echt wat hebben hoor. Het is simpel, wat een probleem is, is vallen en flink stoten, daar helpt dit echt niet tegen, dus waarom zou je zo'n dhz setje erop plakken.

Mooi spul! Geniet ervan!

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zelfs bescherming om de zonnekap? Beetje overdreven, zo'n lenscoat. Enige voordeel is misschien dat de lens minder opvalt omdat hij niet meer wit is.

UV filter op mijn f/2.8 IS: Hoya Pro1 Digital. Net als op al mijn andere lenzen.

BTW van die lens ga je geen spijt krijgen, enkel het gewicht kan voor sommige mensen een nadeel zijn.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

ahaverkamp schreefCOLONZelfs bescherming om de zonnekap? Beetje overdreven, zo'n lenscoat. Enige voordeel is misschien dat de lens minder opvalt omdat hij niet meer wit is.
Maar gelukkig kun je lenscoat ook in wit krijgen :lol: .

Zonder gekheid, als het gaat om vallen en stoten zal lenscoat niet veel helpen. Tegen vocht evenmin (integendeel zelfs; vocht zou er wel eens onder kunnen kruipen waar het veel langer blijft zitten dan zonder). En natuurlijk, volgens Murhpy, als je objectief valt met zo'n jurk er omheen, valt'ie per definitie op een uitstekende punt op de schakelaars of ergens waar de schade maximaal zal zijn :oops: .

Het enige waar dit spul echt bij helpt is kou (als je bang bent dat je vast gaat vriezen aan het metaal van dit objectief). En als je niet op wilt vallen in de natuur zijn er nog lenscoats in camouflage kleuren (yeah, right, alsof een beest daar wakker van ligt!).

Nee, hoor, geld uitgeven kan op betere manieren...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mocht je veel in de buurt van kinderen zijn dan kan het misschien ook wel helpen.

Zo stond ik zaterdag in een deurpost, camera in mijn hand en arm hangend langs het lichaam. Mijn twee jarig neefje dacht even achter me langs te kunnen rennen.
Een 1D stopt een kind van twee jaar :wink:

Neefje weer brullen, maar toen hij plaatjes mocht kijken was hij weer happy
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar