Handbal

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Hier een paar foto,s van mij van handbal
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

Reacties welkom
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Perry,

Het valt me op dat eigenlijk alle foto's onscherp zijn.
Hoewel je consequent een sluitertijd van om en nabij de 1/200 hebt gebruikt, is dat blijkbaar niet genoeg voor deze beweeglijke sport...
Waar heb je op scherpgesteld, want een combinatie van diafragma f/2.8 en niet goed scherpstellen kan ook onscherpte veroorzaken. Of heb je de foto's gemaakt terwijl jij zelf aan het handballen was :wink: Nee, stom grapje... Ik denk dat je een volgende keer een nog hogere sluitertijd moet nemen, zorgen dat je camera niet op oneshot-focus staat, en goed opletten welk rood lichtje in je zoeker oplicht als je scherp stelt. Probleem kan zijn dat je ISO dan omhoog moet, en dan loop je tegen de beperkingen van de camera aan, want hoge ISO levert vaak meer ruis op.

Ik heb zelf trouwens geen enkele ervaring met sportfotografie, dus misschien kraam ik onzin uit, maar dit zou ik proberen!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONHoi Perry,

Het valt me op dat eigenlijk alle foto's onscherp zijn.
Hoewel je consequent een sluitertijd van om en nabij de 1/200 hebt gebruikt, is dat blijkbaar niet genoeg voor deze beweeglijke sport...
Waar heb je op scherpgesteld, want een combinatie van diafragma f/2.8 en niet goed scherpstellen kan ook onscherpte veroorzaken. Of heb je de foto's gemaakt terwijl jij zelf aan het handballen was :wink: Nee, stom grapje... Ik denk dat je een volgende keer een nog hogere sluitertijd moet nemen, zorgen dat je camera niet op oneshot-focus staat, en goed opletten welk rood lichtje in je zoeker oplicht als je scherp stelt. Probleem kan zijn dat je ISO dan omhoog moet, en dan loop je tegen de beperkingen van de camera aan, want hoge ISO levert vaak meer ruis op.

Ik heb zelf trouwens geen enkele ervaring met sportfotografie, dus misschien kraam ik onzin uit, maar dit zou ik proberen!
Ja ik zie ook dat ze hier minder scherp zijn als op mijn website want daar zijn ze scherper na mijn mening. www.perryvdleuvert.com daar staan ze op.
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ze ogen op jouw site inderdaad ietsjes scherper, hoewel ik ze nog niet kraakhelder vind... Hoe kan dat? Heb je de foto's hier en de foto's daar verschillend bewerkt, verkleind, verscherpt, etc.? Anders begrijp ik niet zo goed hoe dat kan...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONZe ogen op jouw site inderdaad ietsjes scherper, hoewel ik ze nog niet kraakhelder vind... Hoe kan dat? Heb je de foto's hier en de foto's daar verschillend bewerkt, verkleind, verscherpt, etc.? Anders begrijp ik niet zo goed hoe dat kan...
Nee ik heb ze zo bij photobuket geupload dus daar kan het aan liggen.
Maar wat kan ik er aan doen om ze sherper te krijgen? exif is: ExposureTime : 1/250Sec
ISOSpeedRatings : 800
FNumber : F2,8
FocalLength : 70,00(mm)
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Wat ik me afvroeg; op welke stand heb je de autofocus staan, omdat ik dat niet terugvind in de exif. Als 'ie op OneShot staat, dan is beweging van het onderwerp meteen funest namelijk. Je hebt ook AIFocus en AIServo. MEt die laatste zorgt de camera dat op bewegende onderwerpen scherpgestelt blijft worden. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Verder, zoals ik hierboven zei, zou je je ISO kunnen verhogen, en ook de sluitertijd, maar ik denk dat dat teveel ruis op gaat leveren...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jwf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2006 19:33
WoonplaatsCOLON hoogezand
CONTACTCOLON

even op de kwaliteit naar van de foto's.
daar ben ik niet stuk van, onscherp niet helder .enz enz.
wel moet ik zeggen dat je wel goed de actie heb opgezocht.
ik weet zelf hoe moeilijk het is om deze sport (snelle) op de plaat te krijgen.
foto 2 en 8 spreken mij het meeste aan.
vooral de man die van de opbouw omhoog komt top actie maar zie boven naar de ander fotofreaks of het techniek van de foto's
wel heb je lef getoond .ik zelf heb ruim 25 jaar ge handbalt en vaak geprobeert om ook eens een handbal shoot te maken en vaak zonder suc6 .
ik ga er vanuit dat we volgende keer weer actie van je krijgen te zien.
ik kijk er naar uit maar werk aan je techniek

suc6
Gebruikers-avatar
Perry74
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Wanroij
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONWat ik me afvroeg; op welke stand heb je de autofocus staan, omdat ik dat niet terugvind in de exif. Als 'ie op OneShot staat, dan is beweging van het onderwerp meteen funest namelijk. Je hebt ook AIFocus en AIServo. MEt die laatste zorgt de camera dat op bewegende onderwerpen scherpgestelt blijft worden. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Verder, zoals ik hierboven zei, zou je je ISO kunnen verhogen, en ook de sluitertijd, maar ik denk dat dat teveel ruis op gaat leveren...
Gumpje ik had hem op AIservo staan volgens mij. ik ga het zondag gewoon weer proberen maar dat is in een andere zaal ben dus benieuwd.
Canon 50D / 400D+kit lens 18-55 / Canon 50mm f1.8 II / Canon 70-200 f4L IS / Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro / Canon speedlite 380EX / Canon Ixus60 / Hama Defender 180 / Lowepro slingshot 200 AW / Velbon sherpha 600

www.perryvdleuvert.com
Michaeldw

Hallo Perry74,

Wat mij vooral opvalt, is het verschil in belichting. Foto 1 is beter belicht dan foto 2, foto 6 weer beter dan 1.

Dit komt omdat je in de waarschijnlijk in de m-stand hebt gefotografeerd. Dit kan natuurlijk, maar je moet wel je histogram of lichtmeter in de gaten houden. Wanneer je vanuit een andere plek in de zaal gaat fotograferen, betekent dit ook dat je vaak je instellingen hierop moet aanpassen.

In de zaal heb je slecht licht. Wat je kunt doen om verzekerd te zijn van een constante belichting bij al je foto's, is de Av stand kiezen en dan deze op f2.8 zetten. Op deze manier kiest de camera altijd de snelst mogelijke sluitertijd.
Natuurlijk kun je de Tv stand gebruiken (welke gebruikelijk is voor sport), maar je hebt dan kans op onderbelichting bij te hoog gekozen sluitertijden, wanneer het diafragma niet verder open kan. Dit kan wel worden voorkomen door de Av/Tv veiligheidsshift in te schakelen in de custom functies, maar die functie zit helaas niet op de 400D.

Wat ik de volgende keer zou proberen.
Av stand, f2.8
ISO 1600 (toch weer een 2 x zo snelle sluitertijd als bij iso800)
AI Servo
Witbalans op TL

Succes!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar