Blauwe lucht Canon versus Nikon

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
HarryZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 09:19
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Hoi

Uit ervaring merk ik dat een eenvoudige nikon (D70) over het algemeen blauwere luchten produceert als mijn canon 40D.
wat zijn jullie ervaringen? en nog beter, hoe is dit te verklaren?

Groet,
Harry.
[size=75]Canon 40D + Grip BG-E2 | EF 17-40[color=red]L[/color] | EF70-200 2.8[color=red]L[/color] IS USM | EF 24-105[color=red]L[/color] | EF 50 1.8 | EF100-400 4.5/5.6[color=red]L[/color] IS USM | Tamron 1.4 teleconverter | 580EX + Omnibouce [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Doe mij maar twee plaatjes (op hetzelfde moment geschoten), 1 met de Nikon en 1 met de Canon.
Wel de instellingen (zoals PictureStyle) erbij vermelden :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nikon:
Afbeelding

Canon:
Afbeelding
Wat de Nikon fotograaf voor nabewerking heeft gedaan weet ik niet. De Canon versie is van mij. Alles standaard in de camera, geen pola, JPG, minimale nabewerking.

Nikon kleuren zijn vaak geler, Canon is koeler.

Edit: als je de snelheid van het vliegtuig weet, kun je ongeveer uitrekenen hoeveel seconde tussen deze 2 foto's zat :D

Edit2: en dit is Pentax:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op ahaverkamp, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

Harry,

Ik heb al vaker gelezen dat de foto's uit een nikon wat koud en blauw overkomen,
de foto's uit een canon zouden wat warmer en roder zijn.
Ik kan dit helaas niet onderbouwen, maar kan me wel voorstellen dat een fabrikant een bepaalde kant kiest.

Groetjes DjKolk.
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

Ik zie net de foto pas,
Bij de instelling van de Nikon valt op dat de foto 1 stap onderbelicht is,en de verzadiging op hoog staat.
De canon foto bevat geen exif info, er staat ook niet bij wat voor soort lenzen/filters enz.er gebruikt zijn, deze zijn ook van invloed op de kleur.

groetjes DjKolk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit soort testen zijn volgens mij ook alleen zinvol als je hetzelfde objectief gebruikt (en dus niet een Canon 50mm F/1.8 en de nikon variant)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

djkolk schreefCOLONIk zie net de foto pas,
De canon foto bevat geen exif info, er staat ook niet bij wat voor soort lenzen/filters enz.er gebruikt zijn, deze zijn ook van invloed op de kleur.
U vraagt, wij draaien!
Dus geschoten met de Canon 10-22, een lens die bekend staat om zijn sprankelende kleuren. Dat was voor mij ook een reden om de pola er niet op te schroeven. De lucht was al zo blauw.

Edit: op de Nikon zat misschien een pola (mijn Canon 67 mm), maar dat weet ik niet meer zeker. Nikon D50 met Nikon 18-70 mm .
Laatst gewijzigd door 1 op ahaverkamp, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En witbalans ijkken met een witbalanskaart?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

Als er een polarfilter op de nikon geschroefd was zijn we helemaal appels met peren aan her vergelijken.
Ook staat er geen info over iso/Av/Tv witbalans enz.

voor Harry, ik heb ook een 40D en kan er gerust blauwe luchten mee schieten.
Zo uit mijn album geplukt, weinig nabewerkt, geen pola oid. :


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97141[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97143[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96395[/img]


Groetjes DjKolk.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Dit ziet er toch uit als een witbalans en belichtingsverschil. De witbalans van de canon en de nikkon zijn totaal anders, kijk maar naar de kleur van de kasteelmuur. En verder lijkt de canon foto iets meer belicht. En je weet niet eens wat de nikkon aan nabewerking heeft gedaan. Hier kan je echt geen conclusies uit trekken.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik ga ook uit van een witbalans verschil.
Ik had met mijn Nikons (d70 en d200) altijd een wat hogere kleurtemperatuur bijv. op AWB is bij Nikon een +/-200 kelvin hoger dacht ik.
Trouwens als beide platen zie zou ik zeggen het gemiddelde zou mooi zijn, de Nikon is te warm en de Canon te koel, lang leve raw.

Tipje als je de temperatuur op normaal licht te koud vind dan zet je de witbalans op wolkje dan is hij wat warmer, dit is echter smaakgebonden.
Ik prefereer raw en indien beschikbaar een grijskaart of gevoel.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb ook eens begrepen dat nikon standaard iets onderbelicht. Het zou ongeveer 1/3 stop zijn en bedoeld om uitgebeten witte partijen te voorkomen. Die 1/3 stop zou de reden kunnen zijn, maar de hele foto moet dan ook iets donkerder zijn. De getoonde nikon foto is ( ook omdat de belichting gecompenseerd is) veel donkerder dan de andere. Ik zou wel eens willen zien wat het verschil is in het blauw bij dezelfde helderheid.
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Geinige test... ik vind de Pentax op mijn monitor overigens het meest natuurgetrouw overkomen.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ooze schreefCOLONGeinige test... ik vind de Pentax op mijn monitor overigens het meest natuurgetrouw overkomen.
Let op! Dit was geen test om te kijken of er verschil zit tussen de camera's. Deze foto's zijn door verschillende mensen geschoten op een meeting (ander forum) van een paar weken geleden. Dat de Canon kleuren koel lijken klopt, het was die dag ook rond de 0 graden :D (zaterdag 16 feb 2008)
Daarom zijn er dus 3 foto's van hetzelfde onderwerp op ongeveer hetzelfde moment. Echter zijn deze dus niet genomen om te zien wat het verschil is tussen de camera's. Dat was het doel van deze foto's niet.

Al jaren lang kun je eenvoudig zien of een foto met een Nikon geschoten is, gelere kleuren. Tenzij de fotograaf in de nabewerking zijn best heeft gedaan om het allemaal neutraal te krijgen (zal dan dus oa RAW/NEF moeten gebruiken).

Het één is ook niet beter dan het ander. Het hangt van je smaak af wat je mooier vindt. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. In sommige situaties vind ik het erg lekker uitpakken die Nikon kleuren, foto's worden er wat "warmer" door en dat is soms best mooi.

Sommige Canon fotografen schieten bv met de witbalans op "Bewolkt" omdat de kleuren dan warmer worden. Ik houd alles neutraal in de camera, zal enkel bij bv foto van leeuwen een 5% extra rood in de foto gooien bij de nabewerking omdat het daar lekker werkt.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik ben pas ook nog daar geweest. Als ik de foto's zo zie zijn de bakstenen het best van kleur op de canon foto.
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Die canonfoto komt bij mij het mooist over, dit was voor mij de reden om voor canon te gaan dus is dat niet vreemd.
In het begin heb ik honderde foto's vergeleken en ook blind. Telken koos ik dus zonder te weten voor de canon foto, maar niets is zo persoonlijk als dat natuurlijk.

mvg,
marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
HarryZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 09:19
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Okay mensen alvast bedankt voor jullie reacties.
Zal binnenkort eens zelf de proef op de som nemen met zowel Canon als Nikon.
[size=75]Canon 40D + Grip BG-E2 | EF 17-40[color=red]L[/color] | EF70-200 2.8[color=red]L[/color] IS USM | EF 24-105[color=red]L[/color] | EF 50 1.8 | EF100-400 4.5/5.6[color=red]L[/color] IS USM | Tamron 1.4 teleconverter | 580EX + Omnibouce [/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zelfs bij één en hetzelfde merk komen grote verschillen voor. Tussen de 30D en de 40D zit een enorm verschil in kleur.

Hier de voorbeelden. Alle foto's zijn totaal onbewerkt. Camera instellingen zijn gelijk.

AVONDROOD

Foto van de 30D

Afbeelding


Foto van de 40D

Afbeelding


BLAUWE LUCHT

Foto van de 30D

Afbeelding


Foto van de 40D

Afbeelding


Zo zie je maar.... :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Op mijn 400D kan ik uit verschillende Picture Styles kiezen. Ik weet niet of de 'hogere' canons ook deze mogelijkheid hebben. Welke style je kiest is ook behoorlijk van invloed op de kleuren.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De xxD-s in elk geval wel. Dit heeft overigens alleen zin als je in JPG schiet, of als je je raw in DPP bewerkt (zover ik weet).

De 40D is overigens ook een stuk "blauwer" dan de 400D. Ik grijp minder snel naar een pola filter heb ik gemerkt.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar