Landschappen gefilterd

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De Cokin set heeft zijn vuurdoop gehad. In elk geval 3 lessen geleerd....

Les 1: Als je denkt dat je je statief bij je hebt toch nog altijd even checken of het ook zo is;
Les 2: Fotografeer niet recht tegen de zon in met de 10-22 met 2 filters erop
Les 3: Ook met 1 filter erop is het lastig genoeg...

Ok gaan we:

Het 121S ND8 filter:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Toen ook even het sunset filter erop gehad (de 197). Ik weet nog niet, of ik dit nou helemaal mooi vind en wanneer ik het moet gebruiken. In combinatie met gradueel grijsfilter was het niets. Hier het enkele filter:

5.
Afbeelding

Tenslotte nog wat platen met de 121L:

6.
Afbeelding

Daarna even doorgereden naar het Paterswoldse meer:
7. 121M
Afbeelding

121L:
8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Tenslotte nog wat foto's van het Martiniziekenhuis gemaakt (eigenlijk architectuur)
121L
10.
Afbeelding

Het zilverpapier zat voor de ruiten, dus het was lastig fotograferen. Dit was de best geslaagde.

Ben benieuwd wat jullie van mijn eerste kennismaking met de cokin filters vonden. Ik heb zelf wel gemerkt, dat foto's blauwer worden. Waar je normaal donkerblauw water en helderblauwe lucht krijgt, krijg je nu blauwe lucht en blauw water. VInd het wel mooi en ga het vaker gebruiken.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Goeiemorgen zeg!

Klasse beelden!
Ik ben vooral heel erg onder de indruk van de foto's 2tm6 en 8, maar de rest mag er ook zijn hoor! Hele mooie sfeer mede door een boeiende belichting!!!!

Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Mischien ligt het aan mij maar ik zie d`r geen filters in met uitzondering van foto 5 daar zie ik het wel duidelijk.Als je zegt dat je alleen een pola filter hebt gebruikt geloof ik je ook foto 7 is m,n favo
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Dan werkt het dus, zonder filters zou je een uitgebeten witte lucht zien. ND grads zijn voor dit werk bijna verplicht, ze zijn niet heel duur en verbeteren je foto's aanzienlijk.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dankjewel voor de reacties!

Nu die toch door de mod's naar testcase is verplaatst, dan ook maar de vraag hoe JULLIE die 197 zouden gebruiken (zie foto 5)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Sunset filter zou ik persoonlijk niet gebruiken, dat is ook wel achteraf te regelen met een fotobewerkingsprogramma.

Zou je verder kunnen zeggen welk filternummer waar voor staat? Ik kan wel alles gaan google'n, maar dan word een nuttige reactie geven wel een hele klus...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

geert h schreefCOLONSunset filter zou ik persoonlijk niet gebruiken, dat is ook wel achteraf te regelen met een fotobewerkingsprogramma.

Zou je verder kunnen zeggen welk filternummer waar voor staat? Ik kan wel alles gaan google'n, maar dan word een nuttige reactie geven wel een hele klus...
121 L = ND grad 2 (1 stop)
121 M = ND grad 4 (2 stops)
121 S = ND grad 8 (3 stops)

197 is sunset. Meer heb ik er niet gebruikt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mooie test. Het gebruik van de filters komt goed naar voren.
Ik zelf gebruik de 121S en 121M ook. Het zijn nuttige accessoires.

Foto 7 is een mooie. De kleuren en reflectie zijn schitterend.
Misschien kan je deze nog eens maken, maar dan met een wat lager standpunt, zodat de takken rechtsboven wegvallen en de stijger van linksonder tot circa 2/3 van de foto reikt. Dan geeft het nog meer perspectief.

Jelte
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Test geslaagd. :)

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat je bedoelt met 'fotografeer niet tegen de zon in..'.
Bedoel je met tegenlicht of direct in de zon? Met tegenlicht lijkt het me geen probleem, toch?
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Met 2 filters op de 10-22 krijg ik met de zon in beeld wel 20 ghosts als ik niet uitkijk.... En flares zijn ook niet echt misselijk :)

Zal hier vanaaf nog wel een voorbeeld plaatsen :)

(maar ik BLIJF het uitproberen....)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hey Kars,
Mooie plaatjes! Ik ben met name gecharmeerd van #2 (vanwege het groothoek effect en het ijs) en #4 (compo).
Filters doen prima hun werk. En tja, tegen de zon in fotograferen heeft inderdaad niet zo´n best effect.
Sunsetfilter zou ik persoonlijk niet gebruiken. Lijkt bijna sepia. Kan in PS ook :wink:
Vind het bij #6 wel jammer dat de onderkant van de paaltjes er niet op staat.
Dan #7. Ik dacht dat ik alle (vrij toegankelijke) steigers rondom het P'woldse meer wel kende, maar nee. Deze ziet er vrij nieuw uit, staat 'ie aan de kant van de Meerweg (tussen Haren en P'wolde?)
Mooie spiegeling trouwens in het water/ijs!
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dankje Charley!

6... tja.... maakte hem en heb met hele paaltjes weggegooid. Was het net niet.

@ 7: Meerweg, vanaf P'wolde na restaurant Friescheveen la Pplaats op.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Update op foto 7:


7A:
Afbeelding

Iets meer contrast, takjes weggehaald.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Heerlijke foto!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

VFRood schreefCOLONUpdate op foto 7:
Ow man.... da's mooi!

Ik zou zeggen: test geslaagd, sunset filter de prullenbak in en de rest houden :wink:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

oneshot schreefCOLONTest geslaagd. :)

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat je bedoelt met 'fotografeer niet tegen de zon in..'.
Bedoel je met tegenlicht of direct in de zon? Met tegenlicht lijkt het me geen probleem, toch?
Dit....

Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Juist.. Orb's.. In deze foto niet eens zo storend.

Bijzonder vind ik de van de zon af lopende radiaire tekening. Wat zou de verklaring daarvoor zijn? een soort flare?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar