Flitsen op het tweede gordijn

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik las in de uitgebreide specificaties van de nieuwe Canon 350D dat dit model flitsmogelijkheden heeft "op het tweede gordijn". Voor zover ik weet, houdt dit in, dat de flits aan het eind van de belichtingstijd wordt afgevuurd. Dit, in tegenstelling tot flitsen op het eerste gordijn (= de flits wordt afgevuurd aan het begin van de belichtingstijd).
Mijn vragen:
1. wanneer gebruik je flitsen "op het tweede gordijn" ?
2. Zal de 350D (na hierop te zijn ingesteld) bepalen, of er op het tweede gordijn wordt ingeflitst of is dit een voorziening waar mijn Sigma-flitser geschikt voor moet zijn? Ik kan hier in de gebruiksaanwijzing nl niets over vinden (Sigma EF-500 DG ST).
Alvast bedankt voor jullie toelichting! :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Flitsen op het tweede gordijn gebruik je bij bewegende objecten, waarvan je niet wilt dat ze "achteruit" bewegen.

Neem een auto. Bij lange belichting en flitsen. De auto rijdt.

Bij flitsen op het eerste gordijn bevries je bij het openen van de sluiter de auto. De auto rijdt tijdens het open zijn van de sluiter door en gaat later dicht. De verlichting van de auto maakt gedurende de hele sluitertijd een streep op je CMOS. Gevolg: de strepen komen voor je auto terecht omdat je al in het begin van je foto de auto had bevroren en de auto daarna nog doorreed.

Bij flitsen op het tweede gordijn opent de sluiter zich. De verlichting van de auto zorgt voor strepen en vlak voor het sluiten wordt de auto nog even bevroren. De strepen van het licht zijn nu achter de auto; de auto lijkt gewoon vooruit te rijden.

Op vraag 2 kan ik je geen antwoord geven. Overigens is het met de 300D en de 550EX wel mogelijk om op het 2e gordijn te flitsen. Ik doe dat wel eens met die combi.
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ytos schreefCOLONFlitsen op het tweede gordijn gebruik je bij bewegende objecten, waarvan je niet wilt dat ze "achteruit" bewegen.

Neem een auto. Bij lange belichting en flitsen. De auto rijdt.

Bij flitsen op het eerste gordijn bevries je bij het openen van de sluiter de auto. De auto rijdt tijdens het open zijn van de sluiter door en gaat later dicht. De verlichting van de auto maakt gedurende de hele sluitertijd een streep op je CMOS. Gevolg: de strepen komen voor je auto terecht omdat je al in het begin van je foto de auto had bevroren en de auto daarna nog doorreed.

Bij flitsen op het tweede gordijn opent de sluiter zich. De verlichting van de auto zorgt voor strepen en vlak voor het sluiten wordt de auto nog even bevroren. De strepen van het licht zijn nu achter de auto; de auto lijkt gewoon vooruit te rijden.

Op vraag 2 kan ik je geen antwoord geven. Overigens is het met de 300D en de 550EX wel mogelijk om op het 2e gordijn te flitsen. Ik doe dat wel eens met die combi.
Bedankt voor je heldere uitleg. :idea:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Je Sigma flitser moet het aankunnen aangezien mijn flitser het ook kan...
Weet niet welke versie Sigma flister je hebt...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

BasZ schreefCOLONJe Sigma flitser moet het aankunnen aangezien mijn flitser het ook kan...
Weet niet welke versie Sigma flister je hebt...
Zoals je in mijn signature kan zien, heb ik de standaard Sigma-flitser en niet de super-uitvoering zoals die van jou. Op zich bevalt mijn flitser goed. Op het tweede gordijn flitsen is er dus niet bij. :( Dan zou ik hem voor jou type moeten inruilen.
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

De 420EX kan dat natuurlijk niet he? :?
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Bartje schreefCOLONDe 420EX kan dat natuurlijk niet he? :?
Als je het op je camera kan instellen dan kan het met de 420EX volgens mij ook. Met de 300D dus niet, maar met de 350D wel.
George
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 13:09

Nee de 420 ex kan het niet.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

George schreefCOLONNee de 420 ex kan het niet.
Op pagina 29 van de 420EX handleiding staat beschreven hoe tweede gordijn synchronisatie te gebruiken is. Dat werkt alleen via het custom menu van de camera. Op de 350D wel en op de 300D niet dus.
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Nee helaas....2e gordijn met een 420 op de 300D werkt helaas niet. De 300D in combinatie met de 550 of de 580 kan dit wel omdat je het bij deze flitsers op de flitser zelf kan instellen.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zonde dat je net de andere versie hebt...
Omruilen is een optie... Maar weet niet of je het vaak gaat gebruiken ook...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

BasZ schreefCOLONZonde dat je net de andere versie hebt...
Omruilen is een optie... Maar weet niet of je het vaak gaat gebruiken ook...
Het prijsverschil tussen de standaard-Sigma en de "super"uitvoering vind ik nèt wat te groot om daarom maar gelijk naar de fotoboer te rennen om hem te bestellen. Na wat Ytos heeft uitgelegd herken ik die technische mogelijkheid wel in een aantal (professionele) foto's die ik wel eens heb gezien. "Achteruit" rijdende auto's, fietsers e.d. zou ik op m'n foto knap hinderlijk vinden als ik juist op het tweede gordijn zou willen flitsen. Ik zal het inderdaad maar weinig gebruiken, denk ik.... :?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

wvangerven schreefCOLON Het prijsverschil tussen de standaard-Sigma en de "super"uitvoering vind ik nèt wat te groot om daarom maar gelijk naar de fotoboer te rennen om hem te bestellen. Na wat Ytos heeft uitgelegd herken ik die technische mogelijkheid wel in een aantal (professionele) foto's die ik wel eens heb gezien. "Achteruit" rijdende auto's, fietsers e.d. zou ik op m'n foto knap hinderlijk vinden als ik juist op het tweede gordijn zou willen flitsen. Ik zal het inderdaad maar weinig gebruiken, denk ik.... :?
Ik merk een twijfel in je verhaal...
Kijk voor de gein eens wat een 2ehandse "standaard"-Sigma doet en wat je dan moet bijleggen voor een nieuwe Super-Sigma (€ 209,- @ Crown)/
En overweeg dan de ommeruil...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Kan ook nog voor een andere body gaan als wat je meer geld over hebt :lol:
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

M3 eXtreme schreefCOLONKan ook nog voor een andere body gaan als wat je meer geld over hebt :lol:
Ik vind de tip van Basz tòch eens de moeite van het proberen waard omdat dat voor mij de goedkoopste oplossing is. Ik zal hem eens aanbieden op Marktplaats om te zien, wat er op geboden wordt. Ik verwacht dat ik er misschien hooguit de helft voor beur (100 euro), ondanks dat ie zo goed als nieuw is... :cry:
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Van V.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2005 08:43
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Voor flitsers wordt aardig wat geboden hoor op marktplaats. Weet niet precies hoe snel Sigma's verkocht worden maar probeer eens een Canon vanaf speedlite 420 ex te krijgen en je staat versteld hoe moeilijk dit is...
[size=75]Canon EOS 300D Black | Tamron 28-75/2.8 XR DI LD | Canon 70-200 F4 | Canon EF-S 10-22 | Speedlite 420 EX | Grip | Manfrotto 055DB/141 RC [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar