tips fotografie in grot (feest)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
iris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 01:34

Hallo,

ik ben op zoek naar alle tips die ik maar kan krijgen omtrent het maken van foto's in een feestgrot, (caverne Geulhem)

het is nog lang weg, maar in augustus hebben we daar een trouwerij. er is mij gevraagd om op het feest wat foto's te nemen.

ik heb begrepen dat het heel moeilijk is om fatsoenlijke foto's te krijgen in een (feest)grot.

kan ik het beste een flitser aanschaffen , of komt dat de foto's toch niet echt ten goede ? indien wel, welke flitser raden jullie aan?

en hoe kan ik mijn camera het beste instellen , sluitertijden, diafragma, belichting enzovoort ?

groetjes iris
sinds 9 november 07 eerste spiegelreflex: Eos 400D, kitlens 18-55, EF 55-200, BG
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het probleem van iedereen die een spiegelreflex heeft, de familie gaat ervan profiteren :wink:

beste is inderdaad een flitser aan te schaffen, welke hangt van je budget af, er zijn prima flitsers van derde zoals metz, sigma, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Canon serie's.
De 430 bv is een erg goede flitser om mee te beginnen en met deze kun je de meeste sitatie's goed aan, natuurlijk heb je nog de 580, maar die zit gelijk op een dubbel prijsniveau.
Qua instelling kun je vooral bij feesten het beste stand M op de camera
(sluitertijd 125ste en diafrgam 4.0), flitser op Automatisch, beetje neutrale ISO (200 of 400)., of je zet alles op auto (camera op P en flitser op P), meestal geeft dit een redelijk tot goed resultaat.
Bij de flitser gelijk een omnibounce kopen, deze verzacht het flitslicht ietwat.
Verder is het een kwestie van proberen en oefenen, flistkop een tikje omhoog, beetje plus beetje min enz.., je komt vanzelf dan de stand tegen die je het beste bevalt.
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 12 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je hebt nog alle tijd. :wink:
Ga eens naar een kroeg en schiet wat foto's met verschillende instellingen.
Hierdoor krijg je, denk ik, wat beter het gevoel van de donkere ruimte met bewegende mensen. (en een flitser is ook nooit weggegooid geld natuurlijk :lol: )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Als ze bij mij in de familie graag foto's willen hebben in zulke donkere omgeving, mogen ze best bij mij aankloppen, maar ik zeg hun er wel bij dat ik geen externe flitser heb. Dat betekent dus: ook geen fatsoenlijke foto's. Ik zal echt geen flitser aanschaffen, omdat ze mij zonodig willen vragen om foto's te maken.
Maar misschien zie ik het verkeerd.

Wat de topic-vraag betreft: ik denk toch wel dat je een externe flitser nodig hebt. Want het is er meestal toch wel te donker voor de interne flitser. Het bereik zal te weinig zijn om fatsoenlijke foto's te maken.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

petuut schreefCOLONIk zal echt geen flitser aanschaffen, omdat ze mij zonodig willen vragen om foto's te maken.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Iedereen ziet het op zijn eigen manier ;). Ik zou er ook geen aanschaffen. Maar wellicht is het een idee als je degene bent die aangewezen is om de foto's te maken, je kunt vragen of ze in ruil voor je de flitser willen bekostigen? ...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLON...Qua instelling kun je vooral bij feesten het beste stand M op de camera
(sluitertijd 125ste en diafrgam 4.0), flitser op Automatisch...
Met deze instellingen - en met name de sluitertijd - krijg je wellicht aardig belichte mensen, maar die staan dan wel in een volledig donkere achtergrond. Weg sfeer... :(.

Allereerst raad ik aan om op de M-stand te fotograferen. Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat je met het diafragma de belichting van het onderwerp regelt en met de sluitertijd de "sfeer" kunt bepalen, oftewel de hoeveelheid omgevingslicht.

Ik ga er maar even vanuit dat iris een kitlens heeft. Het maximale diafragma op telebereik is F5.6. Het diafragma zou ik dus op F5.6 zetten, zodat je over het hele bereik een gelijkmatige belichting krijgt. De flitser bevriest het onderwerp. Daarom hoef je veel minder rekening te houden met bewegingsonscherpte door langere sluitertijden. Anders gezegd: je kunt best met langere sluitertijden werken. Het voordeel is dat je dan nog zoveel omgevingslicht vangt, dat de sfeer behouden blijft.

Je kunt eventueel de ISO-waarde nog wat omhoog gooien en - indien de camera het aankan - kunnen spelen met je FEC. Uit ervaring weet ik dat de ISO-waarde al gauw naar 400 moet als je binnen fotografeert in een "normaal" belicht gebouw. Met F5.6 is een sluitertijd van 1/30 tot 1/60 dan zeker te realiseren. Laat staan dat je in een donkere feestgrot moet fotograferen. Dan kun je al gauw naar nog langere sluitertijden.

Ter illustratie hierbij een aantal foto's die gemaakt zijn op F5.6, Tv0,5s, ISO400 en FEC-1. Je ziet duidelijk dat ondanks de sluitertijd van 0.5s het hoofdonderwerp scherp is en de achtergrond voldoende belicht om de sfeer te behouden. Er is hierbij overigens recht naar voren geflitst met een omnibounce op een 550EX.

Afbeelding Afbeelding
iris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 01:34

bedankt voor de tips. ik heb idd een kitlens, en een telelens en onderweg is de bekende portretlens die de meesten van jullie ook in bezit hebben, maar denk dat de kitlens handiger is. erg gave voorbeeldfoto's trouwens. daar kan ik zeker wat mee!

overigens, voor degenen met opmerkingen over flitser aanschaffen, dat wilde ik sowieso al doen, haha, nee ik ga echt niet omdat ze me vragen voor dit ene trouwfeestje een flitser kopen. ben wel soms te goed, maar dit zou mij ook te ver gaan ;)

ow en ik heb het overigens ook aangeboden om wat foto's te maken op hun trouwdag, meer voor mij om te leren ervan ;) dus eigenlijk zou ik hun moeten betalen omdat ik foto's mág maken :) .

groetjes iris
sinds 9 november 07 eerste spiegelreflex: Eos 400D, kitlens 18-55, EF 55-200, BG
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar