Vakantie in New York....klein beetje hulp gevraagd........

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Patrick055
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2007 20:33
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Mede Forumers,

7-12 Februari gaan ik naar New York. Totaal 5 dagen dus niet heel veel tijd om foto's te verprutsen! Ik neem mijn EOS350D + 18-55 + 70-700 IS USM + Sigma 11-15 Groothoek en mijn Speedlite 430ex mee.
Ik heb ongeveer het hele forum al afgespeurd maar kan geen duidelijk beeld krijgen hoe ik nu de mooiste foto's kan maken. Mijn 70-300 zal ik niet veel nodig hebben dat ben ik wel wijzer.
Graag zou ik antwoord hebben op de volgende steekwoorden:

-Automatisch/handmatig?
-Handmatig: iemand tips voor instellingen?
-JPEG / RAW?
-Overdag flitsen?
-Statief mee of thuis?
-ISO 100?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alvast bedankt!

Patrick

P.S. Als ik terug ben plaats ik absoluut foto's!
EOS 350D , EOS 7D , 18-55 mm , Canon 28-105 USM, Sigma 15-30 mm, Canon 70-200 USM , Batterygrip (2x) , 430 EX Flitser, en een Lowepro Vertex 200 AW vol toebehoren!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Patrick,

Ik ga niet heel uitgebreid in op jouw vraag, want de vraag "hoe kan ik goeie foto's maken" is wel heel erg breed. Je hebt heeeeel het forum afgespeurd, en niets gevonden?

Heb je deze gezien?

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=42720

en deze?

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=45489


Daarmee kun je een eind komen, en anders kun je misschien proberen je vraag wat concreter te stellen ?!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Patrick055 schreefCOLON -Automatisch/handmatig?
-Handmatig: iemand tips voor instellingen?
-JPEG / RAW?
-Overdag flitsen?
-Statief mee of thuis?
-ISO 100?
Het ligt er een beetje aan hoe ervaren je bent. Als je niet zo veel ervaring hebt, lekker op P-stand. Tips voor de instellingen zijn moeilijk. Ligt helemaal aan de omstandigheden, binnen, buiten, overdag, 's avonds, zon, wolken etc....
Ik schiet altijd in RAW. De redenen zijn al vaker genoemd hier op het forum.
Pas op, als je flitst, flits de sfeer niet weg!! Invulflits kan goed.
Het statief ga je gebruiken bij weinig licht. wil je 's nachts foto's maken? kan je je statief meenemen. Een brugleuning of muurtje doet ook wonderen. Scheelt wel sjouwen :wink:
En of je ISO 100 moet gebruiken, ligt helemaal aan de omstandigheden. Als je sluitertijden het toelaat tov je brandputsafstand zou ik op ISO 100 schieten. Maar met een 350D kan je zonder problemen naar 400 of zelfs 800.

ik hoop dat je wat wijzer geworden bent.
Succes en we zien de foto's wel

gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je genoeg opslagcapaciteit hebt raad ik je zeker aan om in RAW te fotograferen. Wanneer de foto net niet optimaal belicht was of er een verkeerde witbalans is gebruikt kun je dat nog stukken beter herstellen.

Het statief zou ik zeker meenemen, ook al weegt het een paar kilo. Dat komt misschien ook wel omdat ik gewend ben om vanaf statief te werken. Wanneer je niet gewend bent om met een statief te werken zou ik het niet aanraden. Zeker niet als je vooral de 18-55 gebruikt, al weet ik niet of je van nachtfotografie houd.

Daar komt dus gelijk een wedervraag, wat wil je zoal fotograferen? Ga je voor de architectuur, opvallende personages, nachtfotografie met langere sluitertijden?

Wanneer je niet gewend bent om handmatig te werken ga ik niet aanraden om dat nu wel te gaan doen, de kans dat je daarmee (zeker in het begin) foto's verprutst is te groot dan.

ISO hangt van de omstandigheden af, liever wat ruis als bewegingsonscherpte, dus niet koste wat kost de iso zo laag mogelijk proberen te houden.

Verder bied de beginnerstutorial van Jeroen (dejong1racing) ook veel informatie hierover, hij is te vinden in de eerste link die Gumpje gaf.

Veel succes en laat maar horen als je alsnog vragen over houd.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hey..

Ik zou zeker ook een statief meenemen...

Er zijn handige in allerlei formaten, ik heb de slr-gorillapod, klein, functioneel, lichtgewicht....zie www.gorillapod.nl

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Mika
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 01:50
WoonplaatsCOLON Limburg

Als je grote glazen gebouwen wilt gaan fotograferen zou ik persoonlijk niet met de flitser werken maar het daglicht ervoor gebruiken,bovendien is een pol filter(b&w is erg goede filter) zelfs geen overbodige luxe met betrekking tot reflecties.Daarnaast zou ik de iso waardes zo laag mogelijk houden om beeldruis te voorkomen,en waarom alleen overdag fotograferen en niet s'avonds/s'nachts ?Mooi om een dag en nacht serie te hebben lijkt me,want alhoewel ik nog nooit in Amerika ben geweest ken ik de plaatjes van de mooi verlichte steden bij avondlicht !Wens je iig alvast een prettig en veilige reis en pas goed op daar,geen idee of je daar veilig met dergelijke aparatuur lekker kan gaan staan werken op straat .... :wink:

Groet,

Mika.
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

en geef je op voor de basiscursus van schoffie ....heb je wel niks aan komende vakantie maar...wel voor je volgende
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik zou mijn statief thuislaten, je krijgt er alleen maar gedonder mee (mag niet in de handbagage en er zijn - al dan niet terecht - restricties t.a.v. het gebruikt van een tripod in NYC). Daabij moet je het ding ook continue met je meesjouwen - ga je er alleen voor de fotografie naar toe, dan is dat geen probleem. Maar als je er ook nog wat wilt zien, winkels in misschien of een museum, dan is zo'n ding een ramp.

Een touwtjesstatief of eventueel een kleine gorillapod is misschien wel een goed alternatief.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
quimby
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 16:35
WoonplaatsCOLON onder de rook van Rotterdam
CONTACTCOLON

tripod is makkelijk maar je loopt wel in de picture, tenzij je een kleintje hebt

je hebt een goed bereik met je objectieven

maar het belangrijkste moet je zeker niet vergeten: "geniet van New York" :D
Ik denk in mooie plaatjes, nu de rest nog...!
Canon 300D & Canon 17-40 [color=blue]L[/color] & Tamron 28-75 & Canon 70-200 [color=blue]L[/color] & Lowepro Mini Trekker AW & a lot of frutsels
Royke777
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 09:10
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONIk zou mijn statief thuislaten, je krijgt er alleen maar gedonder mee (mag niet in de handbagage en er zijn - al dan niet terecht - restricties t.a.v. het gebruikt van een tripod in NYC). Daabij moet je het ding ook continue met je meesjouwen - ga je er alleen voor de fotografie naar toe, dan is dat geen probleem. Maar als je er ook nog wat wilt zien, winkels in misschien of een museum, dan is zo'n ding een ramp.

Een touwtjesstatief of eventueel een kleine gorillapod is misschien wel een goed alternatief.

aangezien ik 1 Feb tot 5 FEB na NY ga zou ik graag willen weten wat de restricties zijn.

ik wil graag een nachtfoto gaan maken van de skyline bijv, en was eigenlijk vastberaden om de statief mee te nemen.
[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Roy%20Loyson&distinct_entry=true]Airliners foto's[/url]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Royke777 schreefCOLONaangezien ik 1 Feb tot 5 FEB na NY ga zou ik graag willen weten wat de restricties zijn.
De restricties zijn absoluut niet duidelijk. Sommigen zeggen dat het nodig is een permit aan te vragem, anderen beweren dat er geen enkele restrictie is. Het lijkt er echter wel op dat gebouwen met een federale functie en bepaalde parken off-limits zijn.

Persoonlijk denk ik dat je, mit je de nodige terughoudendheid in achting neemt, geen problemen zult hebben (behalve misschien van een overijverige security guard of een agent die z'n dag niet heeft). Als buitenlander doe je er dan goed aan je boeltje te pakken en het een uurtje later of op een andere dag gewoon nog eens te proberen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Royke777
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 09:10
CONTACTCOLON

ja oke, maar dit heeft te maken met restricties over het algemeen van fotograferen van gebouwen.
Maar wie wil mij verbieden om een tripod daar op te zetten.

en tuurlijk zal ik niet met dat ding over straat gaan lopen, mij was het meer bedoeld voor de nachtfotografie
[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Roy%20Loyson&distinct_entry=true]Airliners foto's[/url]
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

IK persoonlijk:

Av mode
instelling ligt eraan wat je fotografeert en hoeveel licht er is, je hoeft in ieder geval alleen op je F waarde te letten wat mij betreft.
Alleen raw schieten
Flitsen alleen als je niet genoeg licht hebt en als invulflits gebruiken.
Statief meenemen
Iso 100 overdag
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
raoul
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2005 09:25
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Een mooie plek voor nachtfoto's van de skyline is Gantry Park in Queen, aan de andere kant van de East River. Makkelijk te bereiken met de metro(klein stukje lopen). Een statief is daar zeker aan te raden!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Royke777 schreefCOLONja oke, maar dit heeft te maken met restricties over het algemeen van fotograferen van gebouwen.
Maar wie wil mij verbieden om een tripod daar op te zetten.
Nee, het heeft niet te maken met het fotograferen van gebouwen. De Mayor's Office of Film, Theatre and Broadcasting heeft onlangs nieuwe richtlijnen doorgevoerd voor o.a. fotografie. Kijk anders even hier (PDF!) en lees:
Still Photography?
If either equipment or vehicles are used, a permit will always be required. If hand-held devices are being used, one will need a permit if the shooting activity will obstruct pedestrian or vehicular traffic.
Het vervelende is dat niet iedere gezagsdrager (of wat daar voor door denkt te kunnen gaan) die regels echt kent maar ze wel (naar eigen inzicht) toe past. En ze kunnen het je dan knap lastig maken.

Overigens, met een instelling als "wie wil mij verbieden..." kom je in Nederland weliswaar wel weg, in de US gaat je dat serieuze problemen opleveren. Been there, done that, got the T-shirt to prove it :oops: . Zodra een Amerikaan een uniform aan trekt verandert'ie blijkbaar in een machtswellustig beest dat niet echt meer open staat voor reason.

En als je mij niet gelooft: dit is een aardig startpunt voor "further reading" (volg ook even een paar links die in de commentaren genoemd worden, lots of fun reading!).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Royke777
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 09:10
CONTACTCOLON

Oke , is het als hobby fotograaf de moeite om een permit aan te vragen?

want als dit zo makkelijk is ( pdfje invullen ) opsturen en klaar dan doe ik dat wel.
Ik heb geen zin in problemen en mijn tripod ga ik alleen gebruiken voor nightshot.

als ik een gebouw wil fotograferen doe ik dat gewoon snel met mijn camera in mijn hand.

Het is een beetje raar als je bedenkt hoeveel toeristen daar rond lopen met hun camera's en maar raak schieten, en als je dan vervolgens met een canon om je nek hangt eruit gehaald zou worden.

Ik ga eens goed lezen op die site van die permits.

bedankt ....


Aanvulling !!

ik las dit in de PDF file.

Use of tripods?
In general, because tripods are defined as "hand-held devices", permits would not be needed.
However, a permit will be needed by someone using a tripod if (1) one or more lanes of a street
- 5 -
or walkway of a bridge are obstructed, or (2) the filming activity results in less than eight feet of
unobstructed sidewalk use as a result of the tripod user's assertion of exclusive control over the
portion of the sidewalk they occupy.
As to parades, rallies, protests or demonstrations, the use of a tripod would not require a
permit.
●NOTE: Just as in the original proposed rules, we would NOT require a permit for
filming a parade, rally, protest or demonstration when using a handheld device. However, if
vehicles or equipment are being used for such filming, one will need a permit.


Dus als ik foto's maken met hand held camera dus mijn gewone cam mag dat.
Als ik een tripod gebruik en ik blokker daarmee de straat of stoep heb ik een Permit nodig.
Dus als ik s'aconds een foto ga maken aan de andere kant van New york voor mijn skyline shot ga ik niet de straat of stoep blokkeren en heb ik in mijn ogen geen permit nodig.

antwoord op mijn vraag ook gevonden.

(4) How will the new proposed rule affect everyday tourists who want to take pictures or
videotape themselves and their families on City sidewalks? What about in Parks?
These proposed rules are not intended to apply to tourists who take pictures of themselves or
City sights. It is assumed that large groups of tourists will understand the need to allow
pedestrian and vehicular traffic flow to be maintained. Where overcrowding of public spaces
exists so that there is pedestrian and vehicular obstruction, a police officer is likely to ask the
group to move so that traffic flow can be smooth. We will work with the NYPD so that its
members become aware of the rules.
[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Roy%20Loyson&distinct_entry=true]Airliners foto's[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar