Voor de basiscursus fotografie moet ik een serie inleveren. Onderwerp is vrij. Nu heb ik 2 serie gemaakt, maar twijfel. Is het wat en zo ja, welke is beter. Willen jullie meedenken?
Serie 1, in brugge.
foto 1 F11 3.2 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97065[/img]
foto 2 F11 2 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97066[/img]
foto3 F11 5 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97067[/img]
foto 4 F11 4 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97068[/img]
foto 5 F11 4 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97069[/img]
foto 6 F11 5 sec iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97070[/img]
En serie 2 op de maasvlakte dinsdag toen het zo slecht weer was (doorweekt was ik )
foto 1 1/100 F4.5 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97071[/img]
foto 2 1/125 F5 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97072[/img]
foto 3 1/60 F5.6
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97074[/img]
foto 4 1/80 F7.1 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97075[/img]
foto 5 1/20 F11 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97076[/img]
foto 6 1/20 F11 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97077[/img]
foto 7 1/160 F5.6 iso 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97078[/img]
Groetjes Wendy
welke serie? Brugge/maasvlakte
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 14
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 16:11
- WoonplaatsCOLON haarlemermeer
- PDH65
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 890
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
- WoonplaatsCOLON Limburg
- CONTACTCOLON
Persoonlijk zou ik voor de eerste serie gaan.
Er zit veel meer detail in en alles kleurt veel warmer.
Serie 2 zou ook goed geweest zijn moest het weer hebben meegewerkt.
Er zit veel meer detail in en alles kleurt veel warmer.
Serie 2 zou ook goed geweest zijn moest het weer hebben meegewerkt.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
- bacovuikie
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4163
- GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
- WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
- CONTACTCOLON
Voor mij ook de eerste serie(brugge) alleen staat bij somige foto`s niet alles recht of ligt dat aan mij
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 14
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 16:11
- WoonplaatsCOLON haarlemermeer
Vertel, welke, ik heb denk ik te veel en te lang zitten staren, zie het zelf niet (meer) Welke zijn scheef (kan ik ze nog rechtzetten)bacovuikie schreefCOLONVoor mij ook de eerste serie(brugge) alleen staat bij somige foto`s niet alles recht of ligt dat aan mij
- PDH65
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 890
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
- WoonplaatsCOLON Limburg
- CONTACTCOLON
foto 6 en 3 van serie 1 staan volgens mij wat scheef.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
- Flying-Dutch
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 278
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
- WoonplaatsCOLON Maassluis
Ik vind beide series goed al moet ik zeggen dat ik vind dat je vrij korte sluitertijden hebt gehanteerd voor een 'avondshoot'. Als je goed kijkt dan zie je dat foto 3 en 6 toch scherper zijn dan de andere (op zich logisch want die hebben ook de langste sluitertijd). Ik zou inderdaad bij deze serie nog even goed naar de horizon kijken volgens hebben de andere leden al aangegeven welke foto's het betreft. Ik heb als laatste nog een opmerking bij foto 1. Ik zou de linkerkant er af croppen want ik merk dat mijn ogen telkens afdwalen naar de witte lampen (bollen) die ook weerspiegeld worden in het water en in mijn ogen afbreuk doet aan je foto. (heb ff een voorbeeld neergezet hoop niet dat je het erg vindt, als je dat wel vindt moet je het zeggen want dan haal ik hem weg).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97128[/img]
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Voor mij serie 2, mag alleen wel omgezet worden in echt zwart/wit, met wat meer contrast.
Jammer dat iemand de eerste foto aanpast, die reflectie van de lampen is iets wat er is, achteraf weghalen maakt de foto onwerkelijk.
Het hele proces van achteraf foto's zogenaamd verbeteren door de foto door een Tekenprogramma zoals Photoshop te halen doet altijd afbreuk aan de foto, als de fotograaf de foto maakt , dan is deze zoals hij gezien wordt door de zoeker.
Een foto is een perfecte kopie van een bepaald moment, van een bepaald onderwerp, daar moet je niets meer aan doen.
Jammer dat er tegenwoordig te veel naar (over)scherpte wordt gekeken, dat er gevallen wordt over "scheve" foto's etc. , er moet meer teruggegaan worden naar pure fotografie , en het plezier van het maken van de foto.
En niet naar de hype Scherpste foto, er zijn mensen die de foto scherper willen hebben dan de werkelijkheid, en dit is........Onmogelijk.
Jammer dat iemand de eerste foto aanpast, die reflectie van de lampen is iets wat er is, achteraf weghalen maakt de foto onwerkelijk.
Het hele proces van achteraf foto's zogenaamd verbeteren door de foto door een Tekenprogramma zoals Photoshop te halen doet altijd afbreuk aan de foto, als de fotograaf de foto maakt , dan is deze zoals hij gezien wordt door de zoeker.
Een foto is een perfecte kopie van een bepaald moment, van een bepaald onderwerp, daar moet je niets meer aan doen.
Jammer dat er tegenwoordig te veel naar (over)scherpte wordt gekeken, dat er gevallen wordt over "scheve" foto's etc. , er moet meer teruggegaan worden naar pure fotografie , en het plezier van het maken van de foto.
En niet naar de hype Scherpste foto, er zijn mensen die de foto scherper willen hebben dan de werkelijkheid, en dit is........Onmogelijk.
Zwart/Wit fotografie is ECHTE fotografie
- Flying-Dutch
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 278
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
- WoonplaatsCOLON Maassluis
Sorry hoor maar wat dacht je wat een fotograaf vroeger in een doka deed?
Rob.
ps: Vwb de opmerking ivm het plaatsen van een foto niet zijnde door de Ts heb je gelijk, achteraf had ik het wellicht beter via een pb kunnen doen maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn gat, tenminste dat zei mijn opa altijd
Ik begrijp je punt best wel maar je moet niet overdrijven hoorWikipedia schreefCOLON Een doka (van donkere kamer) is een lichtdichte ruimte die geheel donker kan worden gemaakt zodat er met lichtgevoelige materialen kan worden gewerkt, met name voor de fotografie. Bij veel soorten zwart-wit materiaal kan wel bij speciaal rood, niet te fel oranje, of lantaarnpaalgeel (natriumdamp) licht worden gewerkt.
Het hart van iedere doka is de vergroter: licht van een (naar buiten afgeschermde) lichtbron wordt gebundeld door een condensor en schijnt dan door het negatief. Een lens (objectief) projecteert het negatief op een grondplank, waarop de fotograaf na het scherpstellen in het donker een vel lichtgevoelig papier deponeert en dat dan gedurende een aantal seconden belicht, waarbij nog kunstgrepen kunnen worden gebruikt om bepaalde onderdelen van het negatief meer licht te geven ('doordrukken') of andere voor overbelichting te behoeden ('tegenhouden'). Het belichte papier gaat dan in een serie baden om het te ontwikkelen en te fixeren. Hierna wordt de foto nog gespoeld en gedroogd.
In de jaren '50 t/m '80 hadden veel foto-amateurs een doka omdat met name in zwart-wit foto's heel goede resultaten konden worden geboekt voor een redelijke prijs, veel beter dan de afdrukken die uit de winkel kwamen.
Met de opkomst van de kleurenfotografie veranderde dit: zelf doen was bewerkelijk, erg duur en erg kritisch m.b.t. de gebruikte temperaturen en processen: het was zeer moeilijk om consistente resultaten te bereiken. Hier hadden de foto's uit de winkel al spoedig weinig concurrentie meer te duchten.
Met de opkomst van de digitale fotografie raakte de doka nog verder in onbruik: alle bewerkingen konden digitaal worden uitgevoerd. Te voorzien is dat binnen een decennium fotografie op film alleen nog maar een niche-markt voor liefhebbers en speciale toepassingen zal kennen, vergelijkbaar met de langspeelplaat na de opkomst van de CD.
Rob.
ps: Vwb de opmerking ivm het plaatsen van een foto niet zijnde door de Ts heb je gelijk, achteraf had ik het wellicht beter via een pb kunnen doen maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn gat, tenminste dat zei mijn opa altijd
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]