Welke software: Photoshop/Lightroom/Elements ?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Johnalb

Ik heb ook LightRoom een prima programma waar je als fotograaf goed de basis zaken kan uitvoeren recht zetten rode ogen ect. Verder een goede workflow en beheerfunctionaliteit.

Kortom een prima pakket waar je goed mee uit de voeten kan. :lol:
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als je het low-budget wilt houden: Ik gebruik PS Elements 2.0 wat destijds bij mijn 300D zat en DPP voor de RAW -> JPG conversie. Als je Elements 2.0 niet hebt is het voor een appel en een ei te koop en DPP is met je camera meegeleverd of haal je van de Canon website. Voor bijna niks kun je dan heel veel doen.
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
Broxtor
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 19:33

Hoewel je het niet bij je opties had vermeld kan ik je toch aanraden om "The Gimp" eens te proberen. Dit pakket kost niks maar kan heel erg veel. Heel veel van de bewerkingsmogelijkheden die Photoshop zitten vind je ook in The Gimp. Meer informatie over the gimp vind je op http://www.gimp.org.
Downloaden voor Windows kan op http://www.gimp.org/windows
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als ik je verhaal zo lees lijkt mij LR de beste keuze om mee te beginnen.

Zeker als beginner is PS wel wat "over done". Mijn ervaring is dat je veel niet gebruikt en het programma door de vele opties lastig te gebruiken is.

LR is voor de basisbewerkingen en kleine corecties prima en is zeer geschikt voor het beheer van je foto's Op het moment dat je LR goed onder knie hebt of als je te kort komt qua bijwerken kan PSE een goede optie zijn om je software uit te breiden. Als dit ook niet meer voldoet wordt het pas tijd om eens serieus over PS na te gaan denken. (volgens mij ben je dan al wel een poosje verder)

Het is zonde als je nu PS aanschaft en er achter komt dat je de helft niet gebruikt.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Hallo iedereen,

Photoshop gaat het niet worden, omdat de prijs erg hoog is, en ik inderdaad de opties niet allemaal ga gebruiken.

Blijven er nog 2 over.

Adobe Lightroom vind ik er erg gelikt uitzien, alleen een klein nadeel dat het alleen maar in het engels te krijgen is. Niet dat mijn engels slecht is, maar ik ben een voorstander van om alles op mijn computer nederlands te houden, maar dat is een ander verhaal... :D

Jammer dat er in Adobe Photoshop Elements geen Histogram zit... :(

Maar de keuze is inmiddels al beperkt tot 2.
Jet M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Opende (gr)
CONTACTCOLON

Je kan toch wel in PE het histogram aanpassen? Of is dat niet wat je bedoelt?
Hij wilde de wereld zien ; zij installeerde google earth.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Jet M schreefCOLONJe kan toch wel in PE het histogram aanpassen? Of is dat niet wat je bedoelt?
ik wil weten hoe je het histogram te zien krijgt... ik kijk er denk ik overheen in PE, maar ik zie het echt niet...
Jet M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Opende (gr)
CONTACTCOLON

Volgens mij moet het wel kunnen. Nu even geen pc waar het programma op geinstalleerd is maar ik ga eens voor je zoeken zodra ik thuis ben.
Hij wilde de wereld zien ; zij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In PE5: ->Window->Histogram
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONJammer dat er in Adobe Photoshop Elements geen Histogram zit... :(
In de Editor van Elements 6 zit wel een histogram, op de plek die boels069 aangaf.
Wat ik bedoelde is dat in de Organizer van Elements 6 geen histogram zit. Bij het organiseren, beoordelen & selecteren van mijn foto's kijk ik ook graag naar het histogram. Dit gaat in Lightroom dus gemakkelijker.
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jelte schreefCOLONWat ik bedoelde is dat in de Organizer van Elements 6 geen histogram zit. Bij het organiseren, beoordelen & selecteren van mijn foto's kijk ik ook graag naar het histogram.
Ieder z'n meug natuurlijk. :wink:
De vorm van het histogram geeft in het algemeen, volgens mij, geen enkele informatie over de kwaliteit van een opname.
Het is een grafiek van het aantal beeldpunten (vertikale as) als functie van de kleur (horizontale as)
Bijvoorbeeld:
- een opname van een grijskaart geeft een streepje (in het midden als er goed belicht is)
- idem met een "wit"kaart (uiterst rechts als er goed belicht is)
- idem met een "zwart"kaart (uiterst links als er goed belicht is)

Overbelichting is al op de camera te zien.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLON
Jelte schreefCOLONWat ik bedoelde is dat in de Organizer van Elements 6 geen histogram zit. Bij het organiseren, beoordelen & selecteren van mijn foto's kijk ik ook graag naar het histogram.
De vorm van het histogram geeft in het algemeen, volgens mij, geen enkele informatie over de kwaliteit van een opname.
Pardon? Juist bij het selecteren is een histogram een uiterst nuttig stuk gereedschap! Of maak je nooit belichtingstrapjes? Ook bij flits foto's bijvoorbeeld is een histogram uiterst bruikbaar... overigens: dan wel graag in RGB uitgevoerd en niet alleen in luminosity.

Andere tools hebben ook vaak een histogram bij selectie; kijk bijvoorbeeld maar eens naar Pixort, DPP of naar IdImager. Als Elements dat niet heeft is dat wel een beetje een minpunt in mijn visie (maar ja, zoals al eerder gezegd: beheer met Elements? Neuh...).

Overigens... 'k wilde Elements 6 Trial hier net even installeren... werkt niet. Hij weigert te starten in trialmode... spreekt ook niet voor Adobe :cry:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jeveos schreefCOLONPardon? Juist bij het selecteren is een histogram een uiterst nuttig stuk gereedschap! Of maak je nooit belichtingstrapjes? Ook bij flits foto's bijvoorbeeld is een histogram uiterst bruikbaar... overigens: dan wel graag in RGB uitgevoerd en niet alleen in luminosity.
Zie mijn voorbeeldjes met de "kleur"-kaarten.
Op basis van de vorm van het histogram zou je die weg kunnen mikken terwijl het (technisch gezien) perfecte opnamen kunnen zijn.
I.v.m. de ruis verdient vanzelfsprekend zoveel mogelijk "rechts" belichten de voorkeur (en dan wel weer softwarematige terug zetten).
En daarvoor is een histogram wel geschikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONZie mijn voorbeeldjes met de "kleur"-kaarten.
Op basis van de vorm van het histogram zou je die weg kunnen mikken terwijl het (technisch gezien) perfecte opnamen kunnen zijn.
Dat is een kwestie van histogrammen leren lezen, niet van het al dan niet nuttig zijn van zo'n ding bij selectie. Een histogram is op zichzelf staand een waardeloos ding, maar in combinatie met de foto krijgt'ie betekenis.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik zie een aantal mensen die problemen hebben met het gedeelte om je foto's te beheren? Wat is het probleem want zover ik het kan zien ziet het er wel netjes uit... Graag hulp voordat ik zoiets ga gebruiken en ik na een tijd alles opnieuw kan doen :?
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het is Lightroom geworden. Gisteren besteld, vandaag ontvangen. Nu lekker experimenteren. Wat een superprogramma! Ik ga geen spijt krijgen van deze aankoop.

Als ik wat meer ervaringen heb, zal ik ze hier delen.

Jelte
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONWaar ik tussen twijfel:
- Adobe Photoshop (valt misschien af??)
- Adobe Lightroom
- Adobe Elements (handig dat dit er ook in het nederlands is)
Waarom is Adobe software zo heilig voor fotografen?

Ik gebruik al 3 jaar lang ACDsee

Eerst de versie "Pro" en nu "Pro 2"

http://www.acdsee.com/

ACDsee pro doet alles wat Photoshop PS3 ook doet en net zo nauwkeurig bovendien. Ook heeft ACDsee camera RAW suppert voor alle merken / modellen. Het enige wat ACDsee niet kan is met layers werken. Het grote verschil met de Adobe software is dat je met ACDsee meteen aan de slag kunt gaan zonder een curus te hoeven volgen of boeken (of "help files") moet bestuderen. Het programma is zo verschikkelijk intuïtief dat je meteen de weg kunt vinden. Oja, ACDsee leest (en toont) ook PSD files !!!

Ook kun je kleurprofielen toekennen en wijzigen, net zoals bij PS

Ik gebruik PS3 nu slechts uitsluitend voor hele speciale bewerkingen (photo-art). Maar voor 99,9% van de "alle-daagse" bewerkingen gebruik ik uitsluitend ACDsee Pro.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONHet enige wat ACDsee niet kan is met layers werken.
Dat zou voor mij een onoverkomenlijke beperking zijn! Ik doe ALLES met lagen, zodat ik ook na enige tijd een deel van de bewerking nog wat kan bijstellen (ik doe vooral portretten en zo, dus denk dan aan: het oogwit toch nog iets meer ophelderen, huidtint is bij nader inzien toch nét niet lekker, de huidverzachting is toch een beetje teveel geworden, etc etc).

Maar goed, ik werk dan ook al een jaar of 8 met Photoshop en sinds Lightroom er is, met dat programma als basis en PS voor de lokale aanpassingen.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Fokke,

Ik bedoel dit niet richting de doorgewinterde (semi)pro, maar tegenwoordig lijkt het alsof iedereen die net met digitale fotografie begonnen is meteen ook CS3 moet hebben.

Leer eerst maar eens hoe je een foto goed op kleur, helderheid en contrast moet corrigeren. Dat is al een kunst op zich en vereist een bijzonder critische blik en zeer goede ogen (en een goede monitor). Daar heb je al een jaartje voor nodig voordat je dat tot in de puntjes onder de knie hebt. Om over de technieken van het verscherpen (USM) al helemaal maar te zwijgen.

Daarna is het misschien een keertje tijd voor wat gecompliceerder werk.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

He gelukkig zag ik net al iemand met The Gimp aankomen. Ik heb nog een aardig freeware proggie: paint.net
is een PS kloon ( KLIKKERDEKLIK met support voor layers, unlimited undo's, plugins etc.

Het is open source met een actieve community, dus er wordt continu aan ontwikkeld.

Ooit begonnen als een afstudeerprojectje van een wizkid onder het wakend oog van ome Bill. (Let dus op: alleen voor windows).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar