Zomaar een reflectie

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Aangezien de lat hier voor beginnelingen vrij hoog ligt wil ik deze foto hier toch posten.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Zeeuw54
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 327
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Naast de buren
CONTACTCOLON

Hoe zo ligt de lat hoog hier voor beginnelingen?
Je hoeft hier echt geen atleet te zijn om iets te plaatsen, maar even to the point.......m.a.w. iets over je foto.

Ik vind hem/haar waanzinnig mooi en zeker de moeite waard om te plaatsen, maar één opmerking: ik vind het onderwerp iets te centraal geplaatst, liever iets meer rechts of links in de foto.

Verder geen commentaar, enkel een advies, ga op deze voet door want de sfeer in de plaat is uitstekend.

Grtz. Hans
[i][color=darkred][size=100]Canon 30d en 350d, met wat glas, wat licht, 2 steuntjes tegen wiebelen en rugplunje [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

weer een erg mooie foto! ben het wel met mijn voorganger eens iets meer naar rechts of links was qua compositie denk ik mooier geweest.

Je hebt in elk geval oog voor detail!
Groet MacEos
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik denk dat de lat waar je het over heb hier niet is hoor :x wat jij/u daar neer zet is mooi werk la maar meer komen en niet schromen hoor.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De foto mag zeker gezien worden, maar van mij mag hij ook iets meer uit het midden. Verder kun je eventueel kijken of je de kleuren een klein beetje kunt optrekken, maar doe dat dan wel zo dat het niet ten koste gaat van de schitterende sfeer die je hier hebt weten te pakken.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Zo hee ! Prachtige foto. Niets meer aan doen, ook de kleur niet. Hiermee geef je juist die serene, bijna betoverende rust en stilte aan. Prachtig !
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

Ik vind het ook een hele mooie plaat en ik moet zeggen dat ik me aan de centrale compositie niet stoor. Echter valt het mij op dat ik de enige ben die iets gaat roepen over de scherpte van de foto (wellicht dat het aan mijn monitor ligt of dat er vervorming heeft plaatsgevonden na het verkleinen) maar ik heb sterk de indruk dat de foto niet helemaal scherp is. Helaas zit er geen exif in je foto dus kan daar verder ook niet dieper op ingaan maar ik heb het idee dat het graspolletje niet geheel scherp is in tegenstelling tot het zand dat zichtbaar is in de spiegeling. Ben trouwens ook benieuwd met welke lens je deze plaat geschoten heb?

Groet

Rob.
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Da’s een mooie foto...

Nog wat op- en aanmerkingen... uiteraard opbouwend bedoeld... :wink:
Qua compo zou ik hem iets meer uit het midden halen....
Qua kleur en lichtomstandigheden vind ik de foto ietwat grouw overkomen...
Als ik jou was zou ik zeker nog eens terug gaan naar deze plek, en let dan met name of het windstil is en op het tijdstip, met een mooi warm ochtend- of avondlicht of bijv. wat ochtendmist/nevel valt hier een nog mooiere plaat van te maken, denk ik.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Flying-Dutch schreefCOLON...Echter valt het mij op dat ik de enige ben die iets gaat roepen over de scherpte van de foto, maar ik heb sterk de indruk dat de foto niet helemaal scherp is....
Je bent toch niet de enige Rob, want dat dacht ik dus ook toen ik de foto zag en verder sluit ik me aan bij de reactie van natuurfreak....die heeft het al mooi voor mij verwoord. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik wil de vreugdevolle berichten niet teniet doen, maar moet toch echt heel eerlijk zeggen dat ik deze foto nou ook weer niet zo bijster bijzonder vind. Naast de scherpte en de centrale compositie, mis ik diepte, spanning, iets op de voorgrond.
De spiegeling is mooi, maar ik heb het idee daarachter in een grijs vlak te kijken.
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik wil de vreugdevolle berichten niet teniet doen, maar moet toch echt heel eerlijk zeggen dat ik deze foto nou ook weer niet zo bijster bijzonder vind. Naast de scherpte en de centrale compositie, mis ik diepte, spanning, iets op de voorgrond.
De spiegeling is mooi, maar ik heb het idee daarachter in een grijs vlak te kijken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De foto doet mij eerlijk gezegd niets. Qua compositie vind ik hem niet bijzonder en ook qua kleur en contrast vind ik hem niet bijzonder.
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties.
Aan de laatste posters, die helemaal niets zien in de foto : ik hoop dat ik nooit zo profziek wordt als jullie. Want jullie aanmerkingen ( welke uiteraard goed bedoeld zijn ) spreken niet meer over het plaatje maar over al de rest er rond. En 70% op de wereld bekijkt een foto niet zoals jullie, inclusief 70% v/d fotografen. :wink:
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

PDH65 schreefCOLONBedankt voor de reacties.
Aan de laatste posters, die helemaal niets zien in de foto : ik hoop dat ik nooit zo profziek wordt als jullie. Want jullie aanmerkingen ( welke uiteraard goed bedoeld zijn ) spreken niet meer over het plaatje maar over al de rest er rond. En 70% op de wereld bekijkt een foto niet zoals jullie, inclusief 70% v/d fotografen. :wink:
Dat heeft niks met "Profziek" te maken.
Als ik eerlijk ben vind ik het ook niet veel biezonders.
De weerspiegelling is dan wel wel leuk, maar verder is het voor mij een graspolletje in het water.

Gelukkig hebben we niet allemaal de zelfde smaak qua fotografie, wat de een mooi vind vind de ander spuug lelijk, maar dat hou je toch :wink:
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten wat je bedoelt met "profziek" ?

Voor mij is het ook gewoon een graspol in het water. Ik zie er niets meer in, sorry.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

In tegenstelling tot vele anderen hierboven vind ik de centrale compositie prima. Sterker nog, ik zou denk ik nog iets meer uitzoomen en in het midden houden om de eenzaamheid van de pol nog meer te benadrukken.

Wat betreft de opmerking over profziek zijn, veel mensen op dit forum proberen door te praten over foto's zichzelf en anderen op een hoger plan te laten komen.
Ik vind het heel makkelijk om mijn commentaar op te schrijven. Dat betekent niet dat ik dat zelf had gedaan als ik in dezelfde situatie als jou had gezeten. Achteraf, na het zien van de foto, denk ik wel dat dat de foto nog mooier had gemaakt. Hier heb ik dus van geleerd, ik hoop jij ook.
Als je geen commentaar wilt op de foto, vergezocht commentaar of voor de hand liggend commentaar, dan moet je dat duidelijk maken denk ik. Als je niet duidelijk bent in wat je zoekt loop je altijd het risico dat mensen van het verkeerde uitgaan en je dus adviezen gaan geven om zou en zichzelf te helpen.
Net als ik dus...

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

PDH65 schreefCOLONBedankt voor de reacties.
Aan de laatste posters, die helemaal niets zien in de foto : ik hoop dat ik nooit zo profziek wordt als jullie. Want jullie aanmerkingen ( welke uiteraard goed bedoeld zijn ) spreken niet meer over het plaatje maar over al de rest er rond. En 70% op de wereld bekijkt een foto niet zoals jullie, inclusief 70% v/d fotografen. :wink:
Ik twijfelde of ik hier op wilde reageren. Ja dus, want jou kwalificatie 'profziek' heeft een negatieve ondertoon.
Als je wil dat mensen naar jouw foto kijken, net als 70% van de wereld, plaats je foto dan niet op een forum als deze, maar op eentje waar die 70% van de wereld komt. Wat ik wil zeggen: verwacht hier niet alleen maar juichende verhalen. Als je alleen maar oh en ah wil horen, zet er bij bij dat je geen commentaar wenst. Dan is het voor iedereen duidelijk.

Ik ga er vanuit dat iemand die hier zijn foto's plaatst wil weten wat anderen er van vinden. Ik neem de moeite (*cynisch* nee, applaus is echt overbodig) om te reageren door aan te geven wat ik - in dit geval - niet mooi vind aan de foto en wat imo beter kan. Met het oprechte idee dat je daar je voordeel mee kan doen. Je kan het er mee eens zijn of niet. It's fine with me.
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

Voordat we weer in een verhitte discussie terechtkomen denk ik dat de topicstarter zich nog niet helemaal bewust is van het feit wat Showcase inhoudt i.m.o. had hij beter de foto in testcase kunnen plaatsen. Either way, als je foto's plaatst krijg je reacties ook al is de foto in jouw ogen de mooiste die er gemaakt is toch zullen er altijd mensen zijn die er niets in zien (omdat het gewoonweg hun smaak niet is) of mensen die altijd de puntjes op de i zetten. Je kunt je ook de vraag stellen wat je wilt als je alleen maar je foto's wilt showen en zit te wachten op commentaren zoals oe ahh dan leer je niet veel. Probeer op een positieve manier met de kritieken om te gaan. De meeste van ons zijn hier om te leren en ik neem aan dat jij dat ook wilt. :wink:
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Tuurlijk post ik hier foto's om bij te leren maar ook wat oordelen betreft heb ik een eigen mening en er is een groot verschil tussen een echt oordeel en oordelen om te oordelen. Het leuke aan zulke oordelen is natuurlijk wel dat je vlug leert van wie je een oordeel apprecieert en van wie je niet eens de moeite neemt het te lezen.
Kijk, over sportfoto's weet ik geen bal, dus ga ik die ook niet beoordelen, ik kan er wel van zeggen of het bvb een mooie compo is of niet. Maar of die pedaal of voetbal nu meer uit het centrum moet staan of niet ? geen idee.
Ik ben me wel degelijk bewust dat ik weinig om niet te zeggen niets afweet van een fototoestel maar heb wel voldoende inzicht om te weten dat deze foto beter tot zijn recht komt door de grashalm centraal te plaatsen. Uit het centrum KRIJG je pas een grijze vlakte die totaal niets met het plaatje te maken heeft en als storend mag aanvaard worden. En er zijn regels in de fotografie maar overal zijn er regels en die overtreden kan soms best leuke en spannende momenten opleveren.
Ik wil hier niemand neerhalen wat zijn opmerkingen betreft maar wil ook duidelijk maken dat ik een eigen visie heb en die visie heeft me in de 42 jaar dat ik leef zeker geen windeieren gelegd.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Er zijn diverse mensen die al aangegeven hebben dat de term "profziek" als negatief ervaren kan worden. Wat dat betreft ben ik al blij dat er geen flame terugkomt en dat de posters naar wie die term gebezigd is zich in kunnen houden. Hulde! Want het scheelt mij en m'n medemods werk ;).

Ten tweede is het zo dat deze foto's in Showcase geplaatst zijn en dat heeft consequenties in het commentaar dat je kunt verwachten. Diverse personen hebben dat al op verschillende manieren uitgelegd in dit topic. Ik bespaar me die moeite.

De slotopmerking echter intrigeert me en daar wil ik zeker op reageren. Met name dit stukje:
... maar heb wel voldoende inzicht om te weten dat deze foto beter tot zijn recht komt door de grashalm centraal te plaatsen. Uit het centrum KRIJG je pas een grijze vlakte die totaal niets met het plaatje te maken heeft en als storend mag aanvaard worden. En er zijn regels in de fotografie maar overal zijn er regels en die overtreden kan soms best leuke en spannende momenten opleveren.
Ik wil hier niemand neerhalen wat zijn opmerkingen betreft maar wil ook duidelijk maken dat ik een eigen visie heb en die visie heeft me in de 42 jaar dat ik leef zeker geen windeieren gelegd.
Als je hier net post, is het voor de (wat meer) gevestigde leden nog niet duidelijk of TS inderdaad voldoende inzicht heeft om te bepalen hoe een foto goed tot z'n recht komt. De leden beoordelen dus op wat ze zien.

Daarnaast, en dat vind ik nog veel intrigerender, wordt er gesproken over regels die er zijn en dat die overtreden moeten worden. Nou is het wel zo, dat de leercurve over het algemeen als volgt is:
1. Je begint met fotograferen en maakt duidelijke beginnersfouten, met name in je compositie.
2. Je leert de regels en gaat die toepassen. Bijvoorbeeld de "regel van derden" als het om die bewuste compositie gaat.
3. Na het consequent toepassen van de regels ontwikkel je langzaam een eigen stijl (voer je je eigen visie door) en overtreed je de regels bewust, zodanig dat er tóch spannende foto's blijven ontstaan.

Blijkbaar bevind je je al in fase 3. Je hebt de regels bewust overtreden, omdat dat in jouw visie beter tot zijn recht komt. Echter, dit is één van de eerste foto's die je hier plaatst, dus hóe kunnen wij weten dat je al in fase 3 van de leercurve bent: het doelbewust overtreden van de regels? Waarbij ik in het midden laat (geen bewuste woordkeuze in deze ;) of er inderdaad een spannende foto is ontstaan.

Kortom: het is prima als je een eigen visie hebt, maar dat is niet duidelijk als je slechts enkele foto's geplaatst hebt en niemand je leercurve heeft kunnen volgen. Wellicht is het dan verstandiger om een klein verzameltopicje aan te maken met daarin wat voorbeelden waarin je leercurve duidelijk zichtbaar is, waarin je ook aangeeft wát je geleerd hebt en wáárom je nu de dingen doet zoals je ze doet. Want alleen dan is deze losse foto geen "centraal geplaatste graspol in een plas water gespiegeld", maar een duidelijk voorbeeld van de eigen stijl die je ontwikkeld hebt. Zonder die eigen stijl te kennen kan ook ik alleen maar concluderen dat er een foto geplaatst is met een typische beginnersfout als het gaat om compositie: het centraal plaatsen van het onderwerp.
Gebruikers-avatar
Mika
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 01:50
WoonplaatsCOLON Limburg

Eenvoudig is vaak erg mooi,wat ook voor deze prachtige plaat opgaat,mooi gezien ! 8)

Groet,

Mika.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar