squash foto

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
vincevdb
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 15:20
WoonplaatsCOLON beverwijk

foto genomen vanachter de achter wand van een squashbaaan met standaard kitlens 1/80 seconds, Aperture value: f/5,6, Lens focal length: 18,0 mm

96595 of [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96595[/img]
canon 400d, sigma 18-55, canon usm 35-105
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

En wat vind je er zelf van als ik vragen mag?
Wat vind je goed en wat kan beter volgens jou?

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dit is wel een actie foto! Was je niet bang voor ballen op je camera? Dat is dan het eerste waar ik aan denk?!

Wat me allereerst opvalt is natuurlijk de beweging; dat is wel gelukt, maar met een sluitertijd van 1/80 kun je niet echt een onderwerp bevriezen. Meestal is dat wat men zoal probeert als men sportfoto's maakt; enerzijds de actie erin, en anderzijds wel duidelijk een scherp en helder onderwerp. Nu is alles een beetje vaag, zeg maar. Zie ook dat je behoorlijk wat ruis hebt (al die vlekjes en stipjes op de achergrond). Dat komt voornamelijk door de ISO van 400, in combinatie met de lage sluitertijd en het niet-flitsen. Denk dat het daar een beetje te donker was, ondanks de lichte muren. Je had kunnen flitsen, vooral op Av-stand als invulflits kan dat mooi zijn, waardoor je én een ietwat bevroren beeld van de sporter hebt, en genoeg achtergrondlicht. Ook in de manual stand, die jij gebruikte, kun je goed flitsen, maar dan is compensatie denk ik wel van belang!

Maar ik zit nu allerlei technische details over je uit te storten... Wat vind je er zelf van, zoals mijn voorganger ook vraagt? Wat valt je op, en wat zou je misschien (!) anders willen? Heb je überhaupt vragen?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Beetje donker, beetje scheef. Maar da's zo opgelost.

Op zich is de beweging van de speler helemaal niet zo storend. Duidelijk is dat de achtergrond onbewogen is, dus van een bewogen foto is niet zo'n spraken.

Sluitertijd had misschien een tikkeltje korter gemogen om de voorste speler iets minder te laten bewegen, maar beweging kan zo ie zo
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Gumpje schreefCOLONDit is wel een actie foto! Was je niet bang voor ballen op je camera? Dat is dan het eerste waar ik aan denk?!
Oeh... nu val je door de mand Gump! :wink: Nog nooit een squash-baan van dichtbij gezien denk ik? De achterwand van een squashbaan is meestal van doorzichtig plexiglas of iets van dien aard. Je kunt er doorheen kijken en, in dit geval, ook doorheen fotograferen. Flitsen door dit spul wordt moeilijk denk ik :oops: . Je ziet trouwens de reflectie van het publiek als je goed kijkt.

Anyway, over de foto. Ik weet dat het bij de gemiddelde squashbaan allesbehalve eenvoudig is te fotograferen - het is er meestal behoorlijk donker. Daarbij is squash een razendsnelle sport. Wat dat betreft heb je dus helemaal nog niet zo'n slecht resultaat neergezet. Maar dit is wel behoorlijk onderbelicht. De kleding is helemaal dichtgelopen en de muren horen echt wel een stuk witter te zijn.

Qua beeld vind ik het niet super maar ook helemaal niet slecht. De actie is er in ieder geval! De rode lijn op de voormuur die net door de neus van de speler loopt is jammer; probeer daar volgende keer een beetje op te letten. Je ziet heel vaak dat foto's van squash wedstrijden meer van boven genomen zijn. Niet alleen krijg je dan een beter overzicht, maar je hebt dan ook geen last van de plexiglazen achterwand.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON
Gumpje schreefCOLONDit is wel een actie foto! Was je niet bang voor ballen op je camera? Dat is dan het eerste waar ik aan denk?!
Oeh... nu val je door de mand Gump! :wink: Nog nooit een squash-baan van dichtbij gezien denk ik?
:oops: :oops: :oops: hier kan ik me niet uit redden... Bedankt voor de correctie!!! Kan TS ook nog wat zinnigs leren :roll:
... Spiegel-Werk ...
vincevdb
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 15:20
WoonplaatsCOLON beverwijk

Het is niet zozeer dat ik vragen had, maar meer wat reacties en opbouwende kritiek zeer op prijs stel.

Voor wat betreft de camerapositie, dit is niet al te eeenvoudig aangezien er geen vrije ruimte van boven te creeren is behalve een spleeet van 10 cm voven de glazen achterwand.

De achterwand zorgt ook voor een groot gedeelte aan ruis.

Flitsen is zoals begrijpelijk uit den boze.
Wat ik me wel afvraag hoe ik meer detail op de foto zou kunnen krijgen (anders dan fotoshoppen, want dit is gewoon een onbewerkt beeld).
of moet ik dan meteen gaan denken aan lichtsterkere lezen van honderden euro's?
canon 400d, sigma 18-55, canon usm 35-105
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Nee hoor, je hoeft niet meteen aan de duurdere lenzen, er is nog best meer uit te halen uit dit soort foto's. Technisch, maar zeker ook qua compositie etc. Door dichter (tegen) het glas te gaan staan ben je al een deel van de spiegeling kwijt. Begin met wat rustiger spelmomenten en probeer niet alles in 1 shot vast te leggen, maar concentreer je op 1 speler probeer die dan in een goede compo te vangen. Een goede foto van 1 speler is beter dan een overzichtsfoto die weinig verteld. Misschien kun je van boven (balustrade bij de kleedkamers) wel leuke overzichtsfoto's maken.

gr Sarpa
P.S. Wil je je witbalans eens shockeren? Dan moet je die zaal met die blauwe wand eens proberen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar