Biljarten

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, ook daar kun je foto's van maken :)

Vanmiddag even bij een wedstrijd hier inde buurt geweest.
Deze twee heren moesten voor de 300 punten. De winnaar deed dat niet zo goed, hij had daar 12 beurten voor nodig.
De weersomstandigheden waren best goed te noemen, maar da's niet moeilijk omdat het binnen was. Het licht was wel helemaal weg. Twee lampjes boven de tafel en wat schemerlampjes eromheen.

1
Afbeelding
1/40 - F/2.8 - ISO 1600 - EV -2/3 - 85mm F/1.8 prime

2
Afbeelding
1/60 - F/2.8 - ISO 3200 - EV -2/3 - 200mm F/2.8 Prime

3
Afbeelding
1/60 - F/6.3 - ISO 3200 - EV -2/3 - 200mm F/2.8 prime

Gebruikte camera is een 1D MK III en qua bewerkingen is er gefotografeerd in RAW en wat gespeeld met levels en curves en een beetje verscherpt in LAB.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

1: Weing spannende plaat, meer een snapshot
2: Compositie is een goed idee maar de uitvoering is het nog niet helemaal. De ballen verdwijnen te veel achter de rand, een hoge stand standpunt zou beter zijn geweest.
3: Met de rechter arm had het volgens mijn een krachtiger plaat geworden.

Algemeen vind ik het kleur verschil tussen de foto's opvallend.

Hans.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind foto 1 wel interessant; knap hoe je met de aanwezige belichting de plaat zo consistent hebt gekregen! Foto 2 vind ik weinig bijzonder; beetje storende rand voor de ballen, ballen net buiten het scherptegebied en weinig verhullende pose. Licht vind ik ook niet zo sprankelend.

Foto 3 komt heel gelig op me over. En heb je de benen van de man er bewust op gelaten? (op de foto, bedoel ik :oops: ) Hoe lijkt het als je iets krapper cropt? Verder een foto met uiterste concentratie! Mooi om te zien.

En de eerste sportfoto's in de (nieuwe) testcase!!! :wink:
... Spiegel-Werk ...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Biljart is één van de moeilijkste sporten om boeiend op de foto te krijgen.

Het is sowieso moeilijk omdat je (vaak) niet rond de tafel mag lopen i.v.m. de concentratie van de speler. De foto's moeten meestal zittend of staand in een hoek gemaakt worden.

Toch heb ik in het verleden genoeg "boeiende" biljartfoto's gezien. In alle gevallen was daarbij voor een hoger standpunt gekozen. Wellicht kun je volgende keer op een stoel of een klein keukentrapje gaan staan zodat de foto's wat meer van boven zijn genomen. Dat heeft als voordeel dat je een heleboel van die saaie muur achter de speler kwijt bent en veel meer van het laken ziet. Ook ben je dan de storende randen van de biljart-tafel zelf kwijt.

Ik zou zeggen... probeer het nog een keer, en laat de resultaten hier wederom zien ter vergelijk.

Succes!

Gr. John :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 8 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reacties
Over het algemeen konden de witbalanzzzen inderdaad beter, maar de foto's zijn niet thuis bewerkt, maar op een slechte monitor bij een afnemer.


@HDB, #3 Ik kan moeilijk vragen of de speler even met zijn andere arm stoot. Het is een sport die je fotografeert en niet iets waar je alles bij kunt ensceneren. Je kunt dit soort foto's wel ge-enceneerd maken, dan licht je hem natuurlijk ook nog veel beter uit.

@Gumpje
De ballen voor de rand bij foto 2 liggen inderdaad te dichtbij, maar ik was op zich wel gecharmeerd van de lijn van achter de speler

Uitsnede in foto 3 is bewust

@Musicjohn
Het was voor mij de eerste keer biljarten zonder dat ik zeeën van tijd had, moest dus snel plaatjes maken. Vandaar dat ik ze ook post. Gaan staan is misschien wel een goede tip, voorkomt foto's als nummer 2Alle foto's zijn gemaakt vanuit een zittende positie zodat ik mijn ellebogen op mijn knieën kon zetten voor de stabiliteit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik vind foto 1 ook juist wel mooi. Die diagonale lijn en het licht. Ik ben benieuwd of die er mooier van wordt als je hem afsnijdt aan de rechterkant van de deur.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar