AE lock of hercadreren?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
johnnyrt
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 19:20

Als mijn onderwe rp dat ik wil scherpstellen niet in het midden van de foto
staat zijn er volgens mij 2 manieren nl scherp stellen op het onderwerp,dan de AE-toets indrukken en dan de compositie hermaken
OF scherpstellen op het onderwerp en de shutter half ingedrukt houden en dan hercadreren?
Wat zijn de verschillen?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Op pagina 78 van de 300D handleiding kun je lezen dat je met de AE-knop de belichtinsinstelling vastlegt, je legt dus niet de focus instelling vast! Als je wilt scherp stellen op een onderwerp dat niet in het midden staat gebruik je dus niet AE, maar heb je de volgende 2 mogelijkheden:
1) Scherpstellen op het onderwerp door half indrukken van de sluiterknop, compositie kiezen en sluiterknop doordrukken. Voordeel: snel. Nadeel: bij half indrukken wordt ook je belichtingsinstelling vastgelegd, na hercomposeren klopt deze dus niet meer met de uiteindelijke foto die je wilt maken. Daarnaast kan het zijn dat de camera uit zichzelf opnieuw gaat focussen als je je compositie kiest, waardoor je je oorspronkeleijke focusinstelling kwijt bent.
2) Een van de andere 6 focuspunten activeren zodat je niet hoeft te hercomposeren. Voordeel: belichting klopt. Nadeel: heeft gewenning nodig om snel te wisselen van focuspunt.
Digifred
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 20:54
WoonplaatsCOLON Fluitenberg

je zou als derde optie nog toe kunnen voegen.. gebruik de MF ....
[size=75]EOS 20D + 2 Gb| EF-S 17-85 IS | EF 300 f/4 L IS USM | EF 100/2.8 MAKRO USM | MR-14 EX |+ spulletjes[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Manual Focussing zou ik zelf ook kiezen...
Met me 70-200 2.8 heb ik soms nog wel eens dat tie net op iets verkeerd focust (dus niet wat ik wil).
Dan gooi ik hem even op MF en dan doe ik het zelf even wel goed.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

eric_nl schreefCOLON 2) Een van de andere 6 focuspunten activeren zodat je niet hoeft te hercomposeren. Voordeel: belichting klopt. Nadeel: heeft gewenning nodig om snel te wisselen van focuspunt.
Mooie uitleg van dit fenomeen:

KLICK HIER


Moraal: Veel mensen denken dat de cam + lens backfocussed maar het is meer een probleem van de techniek van fotograferen en het niet selecteren van focuspunten.
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

ALs men op een 300D doelt, dan klopt bovenstaande. Ik weet niet of het volgende ook op de 300D met hack werkt, maar ik heb standaard de AE lock knop als AF staan en de ontspanknop als AE. Je kunt nu mbv de AE lock knop de scherpstelling doen en daarna loslaten (AF is gelockt) en dan hercomposeren en de ontspanknop indrukken.
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Happy_camper:

het verhaal in de link die je hebt gepost maakt me erg veel duidelijk!

Bedankt,

RiniB :D
Rugzak vol met apparatuur.....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar