[Verzameltopic] fotokring #1

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Zo, ik heb de tijd gevonden. Niet als serie opgezet, maar wel alle met het zelfde onderwerp: het immer indrukwekkende Durchgangslager Westerbork.

#1. Fence - hier kom je voorlopig niet meer uit... De kleurtjes zijn afgestemd op harde contrasten, symboliserend voor het harde kampleven.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93953[/img]

#2. Durchgangslager Westerbork - End of the line.
('k baal nof steeds van die veel te fel oplichtende witte steen rechts aan de voet van de wachttoren).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93954[/img]

#3. 102000 symbolen voor evenzoveel gedeporteerden.
(technisch niet perfect, eigenlijk ligt de focus een stukje verkeerd, maar juist daardoor krijg je ook weer iets van een symbolische waarde).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93955[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op jeveos, in totaal 9 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

...dan de foto's van Jeroen.

#1. Ik kan niet anders zeggen dan: puike plaat! Je ziet roodkapje het verhaal van de grote boze wolf vertellen... "graaauw!".

Als ik er dan toch wat aan zou moeten veranderen, dan zou ik geprobeerd hebben iets krapper te snijden, op het gevaar af dat het mandje met bloemen er af zou vallen. Dat meiske aan de rechterkant lijkt er niet veel aan te vinden en dat doet een beetje afbreuk aan het verhaal.

#2. Klassiek beeld, goede toning bij zo'n opname. Er zitten wat vreemde halo's rond het blad aan de rechterkant die wat afleiden van het hart. Verder vind ik het moeilijk om hier echt een beoordeling aan te hangen - er is geen verhaal, het is "beeld pur sang".

#3. Hier heb ik een wat tweeslachtig gevoel bij. In eerste instantie "oh, ah, mooie sfeerplaat". Maar daarna weet ik het niet goed meer. De bovenkant van het beeld is in tegenspraak met de opkomende zon, ik zie nog wat mistflarden met daarin een tweetal zwanen ofzo. Daar zou ik meer van willen zien. Beetje te veel doorgeschoten in het namaken van een zonsondergang voor mijn gevoel.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Weer tijd om te reageren. Ik ga de foto's maar weer eens eens 1 voor 1 af.

@ Jeveos
#1 Het harde contrast, het prikkeldraad en de witte lucht geeft inderdaad iets triestigs of beter: een onvoldongen feit. Ik vraag me af of iets meer doortekening in de palen iets zou toevoegen.

#2 Een onmiskenbare foto, met perfecte bijpassende kleuren. die steen heb je zelf al aangegeven, maar waarom haal je die niet weg?

#3 Nog zo'n plaat waar je een heel verhaal bij kunt bedenken, zeker in context met de andere foto's. Ik vind hem niet de sterkste van het stel. Ik mis een beetje de spanning die de andere twee wel hebben.

@Dejongracing:
#1. Deze heb ik al eensgezien geloof ik. Nu "verplicht" erover na te denken :). Eigenlijk een heel mooie plaat omdat hij zo anders is dan wat je standaard ziet. Er zit duidelijk actie in. Zoals door Jeveos al is opgemerkt, vind ik het ook jammer dat niet alle kids geboeid zitten te luisteren.

#2. Het oog wordt lekker naar binnnen gezogen en er zit een soort quasi symmetrie in de foto. De kleuren vind ik minder: een beetje groezelig.

#3. Deze vind ik dus echt minder, het oranje komt veel te hard over. Ik ben er ook niet van overtuigd dat ik de compositie fijn vind, ik blijf nu links hangen.

Nu ik flink wat commentaar heb geleverd in dit topic zou ik graag eens willen weten of er commentaar is op het commentaar. Zijn er dingen waar ik minder op moet letten, of juist beter, Is een andere manier van schrijven gewenst, etc.?
Ook op dit vlak wil ik leren!

Groet,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nou, met nog een paar uur te gaan eer de deadline verstrijkt, zie ik mij genoodzaakt ook uit archief te putten. Aangezien archief in mijn geval maar een begrip is met zeer beperkte reikwijdte, zal er in de toekomst hopelijk zichtbaar sprake kunnen zijn van een leerproces :wink:



1. Een foto waar jullie waarschijnlijk niet zoveel mee kunnen; ik ben op zoek naar symboliek, waarin werkelijke elementen op abstracte wijze bijdragen tot vorming van onbegrensde verbeelding. Gebruik gemaakt van de 17-55mm. in combinatie met de 30d. Indien gewenst kan ik later weleens vertellen wat er werkelijk te zien is en wat ik daar doorheen zie. Maar is dat relevant?
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94148[/img]



2. Een beeld dat me greep op een manier zoals je dat maar zelden vergelijkbaar kunt weergeven. Deze keer niet gelukt, maar desalniettemin de selectie overleefd. Het is een 'kunstwerk' in Venray, geplaatst vóór een oude psychiatrische inrichting, ter symbolisering van de MENSEN die aldaar hun naam en identiteit afgenomen zagen worden; in plaats daarvan kregen zij een nummer, en werd hun ziektebeeld bepalend voor het beeld dat van hen bestond. Dit is te zien op de plaatjes op de kruizen. Gemaakt met 50mm in combinatie met 30d. Ietwat zwaar door de fotobewerking gegaan?!
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94146[/img]



3. We spraken af drie foto's te tonen... Een kleine uitstap in het hoge noorden, in Lauwersoog, samen met een kunstenaar. Wat me boeide waren vooral de warme kleuren die de lage zon verzorgde van zowel het water als het gras. De pose is typisch; ik heb geprobeerd zodanig te croppen dat dit congrueert. Gebruik gemaakt van de 17-55mm en 30d.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94293[/img]

[edit] heb met de geportreteerde afgesproken dat ik de foto niet lang op de site zou plaatsen. Maar het forum wordt niet armer van dit verlies, hoor :wink: [/edit]



-----------------

Zoals gezegd archiefwerk. Maar aangezien ik beter hoop te worden waardeer ik jullie kritische, foto-technische en emotionele beoordeling.
Vooral in dit stadium van mijn (on)vermogen ben ik benieuwd naar jullie opvattingen ten aanzien van compositie, techniek, etc.


:roll:
Laatst gewijzigd door 3 op gumpje, in totaal 6 keer gewijzigd.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@gumpje.

#1 niet veel mee kunnen? Juist wel. Ik kan er tijden naar kijkenen zie steeds wat anders. Eerst de druppels en water sporen en later probeer ik door het glas te kijken, wat zit hier achter? (maar je hebt gelijk met je vraag:is het relevant of is het gewoon nieuwsgierigheid)).
Inhoudelijk vind ik het lastig iets over de plaat te zeggen (zoals zo vaak bij abstract werk). Ik denk dat het goed is dat de "drukte" geconcentreerd is boven in de foto, anders zou hij te druk zijn. Nu zit het op het kantje.

#2 Je schrijft dat je hem niet gelukt vindt. Ik ben benieuwd wat je daar mee bedoelt. Ook zonder het verhaal brengt deze foto een duidelijke emotie over. Mooie lijn. Het enige dat me opvalt is dat m'n oog op het meest linker kruis blijft hangen i.p.v. "het onderwerp". Te zwaar bewerkt? Misschien. Dit is wel het eerste dat me opviel bij deze foto, het enorme contrast. Maar, dat geeft ook meteen een inorme impact.

#3 De minste van de drie. Op zich een mooie vlakverdeling waarbij de meneer een brekend element (door de vlakken heen) is. Het probleem is denk ik dat meneer niet over het water uitkijkt, daardoor is het lastiger een verhaal bij de plaat te bedenken (staat hij op de bus te wachten? :) ).

Ik hoop dat je er iets mee kunt,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

De eerste twee vind ik prachtig, dorpsgezichten die ik tijdens wandelingen ook altijd hoop tegen te komen.
De derde is imo wat te donker.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Reactie op jeveos

Laatst heb ik zelf ook een serie met dit thema gepost: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=44322


Commentaar op deze foto's gaat over het technische deel, ik vind dat een ieder bij een dergelijk indrukwekkend herinneringsmonument zijn eigen beelden en impressies maakt en daar gaat het toch om...

Bij de eerste twee vind ik de uitgebeten luchten niet zo mooi, maar dat heb ik wel gemerkt, daar is (soms) niet aan te ontkomen. En die fel oplichtende steen is toch wel weg te poetsen?
De derde is imo aan de donkere kant, zo donker zijn die monumentjes niet.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ hannovandijk.

Voor het overzicht 'quote ik je foto's; hoop dat je dit niet vervelend vind. Ik zal dit overigens doen bij alle foto's die een pagina ervoor staan.

hannovandijk schreefCOLON 1. Herfsttafereel - Sigma 30 mm: 1/60 sec; ISO 100; f3,5; 30 mm
92725
Ik kan mij deels vinden in de voorgaande opmerkingen, maar daar doen we het niet voor. Vooral de kadering houdt me bezig, en in samenhang daarmee het licht en de scherpte. Voor mijn gevoel is er teveel dat afleidt van de essentie; wat is de essentie? Tsja, dat is vooral aan jou, maar omdat je niet ongeïnterpreteerd kunt kijken, heb ik ook een essentie op geplakt... Een sferisch beeld, dat de hersftkleuren, geuren en vergankelijkheid van zomerse schoonheid in zich vat. De relatieve onscherpte van de stoelleuning en de ruimte onder de stoel vind ik hieraan afbreuk doen. In combinatie met een enorm herfstige achtergrond zou er misschien meer balans zijn, of, zoals al geopperd, meer croppen 'tot op het vlees'. Mijn mening. De kleuren gaan minder diep dan zou kunnen, denk ik, en misschien door het lichtcontrast tussen krans en pompoen komt dit extra naar voren. Al met al wel een tafereel dat een essentie in zich heeft.
hannovandijk schreefCOLON 2. Bronkhorst altijd fotogeniek - Canon 24-85: 1/125 sec; ISO 100; f13; 28 mm
93321
Ik vrees over deze foto niet veel meer te kunnen zeggen dan mijn voorgangers. Ik vind de foto een verzameling van allerlei mogelijke foto's die je genomen had kunnen hebben; een soort samenvatting. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je de vele onderwerpen stuk voor stuk zou isoleren en thematiseren. Misschien brengt de lantaarnpaal icm een stuk muur + kozijn wel dezelfde sfeer als het geheel, of de boom links die over de huizen uitgroeit/uitkijkt... Teveel informatie die elkaar in de weg zit, terwijl er juist veel mooie authentieke kenmerken inzitten.
hannovandijk schreefCOLON 3. Sluis tussen Dalerpeel en Zwinderen - Sigma 18-50 mm: 1/100 sec; ISO 100; f11; 18 mm
93642
Er prikt een wit hekwerk in mijn oog :wink: Mijn neiging is continu benieuwd te zijn wat er daar nog meer te zien is. Wat zit/staat er rechts van de sluis, hoe ziet de sluis er in z'n geheel uit, zijn er meer kleurcontrasten? Op zich leerzaam om te zien wat het effect is van zo'n geleider, maar deze leidt precies naar wat niet op de foto staat... Weet verder ook niet zo goed wat ik erover kan zeggen.

Ik denk dat je voor wat betreft de laatste twee foto's niet heel makkelijke onderwerpen hebt uitgezocht; de hoeveelheid details en de grootsheid maken vaak dat een onderwerp zoekraakt, ondersneeuwt of gewoon niet zoveel zegt. Kan niet echt de essentie vinden hier.

[/quote]


Ik zie uit naar jouw foto's in de volgende ronde!

Mod-edit Dejong1racing; photoid omgezet naar thumbid ivm formaten. Teksten onder foto's uit de quotes gehaald, dit was commentaar :wink:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@mmk

1) "Nieuwbouw" in Oud Borne

De boom + struik/heg als kader om het gebouw vind ik mooi het sfeertje weergeven van zulke authentiek aandoende plaatsen. Wat ik dan hieraan afbreuk vind doen is de ruimte rechts van dit gebouw; moderne auto's, lucht, modern huis, kortom de ruimte en de rommelige invulling daarvan. Een paar stappen naar achter of naar rechts (cq. meer groothoek) met een nog prominentere rol voor de groenvoorziening had mij sferischer geleken. Maar vraag ik mij af, als grote leek op velerlei gebied, waaronder oude en nieuwe huizen; wat is de nieuwbouw? Want het huis naast het grote huis lijkt mij nieuwer/moderner; was het je bedoeling om beiden tegen elkaar af te laten steken? Verder denk ik dat de stand van de zon afbreuk doet aan de intensiteit van de kleuren.


2) Oude kerk

Mijn eerste gevoel; drukke foto, veel lijnen en vlakken, veel details en in combinatie met de open lucht vind ik de uitsnede niet zo mooi. Het is al gezegd; ten aanzien van de compositie zou een groter deel van de toren misschien meer vertellen, maar wat misschien ook goed zou werken is juist een kleiner deel. Het kleurverschil, het structuurverschil en het verschil in 'ornamenten' tussen het onderste deel en het bovenste deel, ingekaderd door de in een hoek lopende 'dakgoten' (?? :oops: ??) zouden sterker uitkomen als de lucht en de punttoren met klok weg waren en de vlakverdeling anders was.


3) Klopjeswoningen

Heerlijk authentiek huisje, aan alle kanten scheef en knussig.
Vind de verdeling tussen lichte en donkere vlakken wat afleidend; de donkere boom en de schaduw op de daken steken scherp af tegen de haast fel verlichte voorgevel. Met betrekking tot de compositie betwijfel ik het nut en de waarde van de zijkanten van de foto; zou een deel van het huis niet een even sterk effect geven?


Ik vind dat je een typerende authentieke sfeer hebt opgezocht én weergegeven. Voor wat betreft de identiteitscrisis waarmee jij je post opende; je zou maar wakker worden en weten wie je bent en weten wat je kunt.... :wink:

Mod-edit Dejong1racing; plaatjes even weggehaald (thumbid kon niet) ivm formaten. :wink:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

@ dejong1racing

foto 1.
Een foto voor een lokale krant. De foto doet me op zich verder niet zoveel. Wel knap dat je onder die moeilijke omstandigheden nog zoveel contrast en tekening in de foto hebt gekregen. Ik denk dat de krant wel blij is geweest met je bijdrage.

foto 2.
Als je er de inrichting voor hebt, is het een mooie plaat om aan de muur te hangen. Ga je ons het uiteindelijke drieluik ook laten zien? Daar ben ik na het zien van deze foto wel benieuwd naar. Ik vind het een originele manier om een roos op de plaat te zetten. "Een schot in de roos".

foto 3.
De donkere partijen zijn idd wel erg donker, de foto roept echter wel een lekker sfeertje op. En de weerspiegeling doet het hier ook lekker.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

@ Gumpje

foto 1.
Da's een aparte. Ik blijf er naar kijken en probeer steeds weer wat nieuws te zien. De voorgrond doet me op een of andere manier denken aan tralies of prikkeldraad, je zet me aan het denken en daar is dit volgens mij ook voor bedoeld.

foto 2.
Mooi gedaan. De donkere partijen komen lekker 'hard' naar voren en dat geeft een goede indruk van dit kunstwerk. Mooi lijnenspel.

foto 3.
De pose is wel geinig, alleen vind ik de kleuren bij deze wat minder spreken.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@VFRood

VFRood schreefCOLON Foto 1: Beerze, mooi dorp met mooie oude boerderijen, maar vooral met DIT weer verlangt mijn motorhart naar deze bocht....
93813
Mooie sprekende kleuren. Ik vind de combinatie van bebouwing én weidsheid ook goed; via de 'motor'bocht sjees je zo rechtdoor het land in... :? Het fietspad inderdaad, doet een beetje afbreuk aan de combinatie van bebouwing en weidsheid, alsof het bebouwde daardoor teveel ruimte krijgt.
VFRood schreefCOLON Foto 2: mooi dorpsgezicht in Beerze
93814
Ik vind het perspectief alsof je twee foto's wilde maken en je niet kon kiezen... Stel dat je de foto verticaal had gemaakt, vanaf ongeveer de helft van de grote boom; dan kwam de dreigende lucht in combinatie met de boerderij sterker naar voren.
Maarja, die weg is ook mooi, vooral met die authentieke gebouwen op de achtergrond; een stap naar rechts, of gewoon aan de overkant van waar je staat had je dit diepteperspectief zonder lantaarnpaal kunnen benaderen. Nu is het voor mijn gevoel teveel van beiden. Wel vind ik dat je in foto 1 en 2 een sfeer gevangen hebt die mooi tot uitdrukking komt!
VFRood schreefCOLON Foto 3: Junne, vistrap
93815
Ik vind dit een heel spannende foto; de combinatie van groen, de uitsnede van de vistrap, de ruimte naast de trap en de bijzondere wolken erboven maken dat ik graag naar deze foto kijk. Nog ietwat donker, denk ik, hoewel het groen op de voorgrond sterk bijdraagt aan de sfeer van het geheel. Wat ik een beetje mis, en wat waarschijnlijk door de lucht niet haalbaar was, is een nog extremer uitgelichte vistrap; een lager perspectief, of de camera verticaal zou hieraan kunnen bijdragen.
Verder vind ik het een lekkere foto!

Mod-edit Dejong1racing; photoid omgezet naar thumbid ivm formaten. Teksten onder foto's uit de quotes gehaald, dit was commentaar :wink:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ dejong1racing:

ik zal de rest van de foto's in 'thumb-formaat' plaatsen!!
Maar hoe kan het dat het bij die ene niet werkte?

Edit: en hoe scheidt je foto van commentaar? Ik leer het graag zelf, zodat jij je waardevolle tijd elders kunt spenderen :wink: Maar bedankt!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even heel klein cursusje.

Foto's in compleet formaat doe je met [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=[/img]
Foto's in klein formaat doe je met [thumbid][/thumbid]

Een quote maak je met [kwote="Dejong1racing"] en eindig je met [/Kwote] Alles wat tussen de [quotes] staat zal ook gequote worden.

En daarin vervang je kwote door quote natuurlijk :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ dejong1racing (zonder kwote :wink: )

Thumbjes gaat bij jouw foto's ook niet lukken... dus uit het hoofd!

1. Roodkapje.
Wat er gebeurt met mij als ik naar deze foto kijk is misschien lang niet jouw bedoeling, maar over dat laatste kan ik niks zeggen, alleen over het eerste... Allereerst vind ik de foto in technisch opzicht leerzaam; 3200 iso is geen kattepis. Met het F-getal vang je dit op zonder dat je rare scherptediepte-taferelen krijgt, behalve dan de onscherpe man die rechts achter de rode mevrouw aandachtig(!) zit te kijken/luisteren. En een lage sluitertijd; heb je deze uit de hand genomen? Met of zonder IS?
Ik vind het een sprekende foto; het verhaal gaat in mijn achterhoofd door terwijl ik naar de foto kijk. En de al dan niet geïnteresseerd aanwezigen maken dit voor mij af. Maar de foto als beeld an sich vind ik niet erg bijzonder. Ben zelf verbaasd hoe ik gegrepen word door een foto die me niet zo grijpt... :roll:

2. De roos.
Hier gaat voor mij hetzelfde op als bij foto 1; leerzaam om te zien / invullen wat je hebt moeten doen om deze effecten te verkrijgen. Erg mooie subtiele schaduwen, weelderige vormen en een lekker samenhangend beeld. De foto zuigt als het ware je aandacht naar de kern, terwijl er onderweg nog veel te zien is. Voor wat betreft de kleur ben ik het met een voorganger eens; ietwat grauwig. En wat ik hier en daar jammer vind is de verdeling tussen scherpe en onscherpe delen; misschien had je met lichtwerking de nadruk op het hart kunnen plaatsen zodanig dat de diafragma de hele boel scherp had kunnen krijgen. Maar dat is persoonlijk. En in tegenstelling tot wat ik bij foto1 schreef, vind ik dit beeld als beeld wel bijzonder. Mooie effecten.

3. Zonsopkomst
Deze foto trekt me niet. Sferisch beeld, mooie kleuren, afgestoken silhouetten, reflectie op het water, erg mooi, maar de combinatie maakt dat ik er niet warm van wordt. Misschien laat je teveel zien? Of te weinig? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe dit hele tafereel er uit zag in de weerspiegeling van het water.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLON@mmk

Maar vraag ik mij af, als grote leek op velerlei gebied, waaronder oude en nieuwe huizen; wat is de nieuwbouw? Want het huis naast het grote huis lijkt mij nieuwer/moderner
Je bent niet de enige die dit vraagt. Het huis op de voorgrond lijkt heel oud, maar is het niet. Als ik me niet vergis jaren negentig. Het hele oude centrum van het dorp is een mengsel van oude en nieuwe gebouwen, waarbij alles in oude stijl wordt nieuw gebouwd.
Gumpje schreefCOLONIk vind dat je een typerende authentieke sfeer hebt opgezocht én weergegeven. Voor wat betreft de identiteitscrisis waarmee jij je post opende; je zou maar wakker worden en weten wie je bent en weten wat je kunt....
Tja, ik heb de wekker nog niet gehoord, ben al wel in dromenland beland :wink: .

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hier mijn reactie op de foto's van jeveos.
jeveos schreefCOLON93953
Dit vind ik een sterke foto; de sfeer die de zorgvuldig door prikkeldraad voorziene palen neerzet is onmiskenbaar een sfeer van bijna surrealistisch contrast. Ruimte begrensd, afzondering, onderscheid, en wanneer je naar de beelden kijkt en bedenkt dat het bedoeld is om mensen te plaaten... Die sfeer zit er wel in.
Fototechnisch deel ik de hierboven genoemde vraag/opvatting dat meer doortekening in de (voorste) palen misschien sterker zou overkomen. En wat ik me bedacht is dat een grotere uitsnede van de afrastering misschien zou bijdragen aan het meer op zichzelf staan van de foto. Nu ontleent het zijn kracht vooral aan het onderdeel van een serie zijn. En de lucht zou volgens mij óf meer óf minder aanwezig de ruimtelijkheid sterker benadrukken. Maar een mooie foto!

jeveos schreefCOLON93954
Ik vind deze foto sterk in balans. De lichtsfeer, de kleurtinten, de nadruk op silhouetten, de opstijende rails op de voorgrond... Heel sterk! De steen. Misschien een beetje vreemd, maar bij mij werkt de steen positief. Via de voorgrond en de rails vlieg ik met mijn blik de ruimtelijke lucht in, bekeken door de wachttoren, en pas dan via het donkere bomenkader naar de steen. Die springt eruit, ja, maar niet in vergelijking met de vlucht die ik ervoor beleefde, zodat ik van de niet-zoveel-zeggende steen weer naar de rails gezogen wordt. En dan begint het overnieuw. Een sterke dynamiek ervaar ik. Persoonlijk zou ik de steen ongewijzigd laten.

jeveos schreefCOLON93955
Deze foto had volgens mij veel sterker kunnen zijn. zowel qua kleur, dof en compositie. Wel lijkt het me lastig te kiezen tussen een weergave van veel stenen, die de symboliek uitdrukken, en detailopnamen, waarbij het meer van de waarnemer afhangt wat er gebeurt. Ben het met je eens dat de focus links bijdraagt aan de sfeer van de foto!


Erg mooie foto's, en ook als serie sterk!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet nog een aantal foto's 'reviewen'.

Geduld nog, doe ik binnenkort
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Met mijn reactie op jeveos heb ik op elke inzender gereageerd.
Hoewel de deadline nog niet verstreken is, ontbreekt er van enkelen nog commentaar op mijn inzending. Zijn jullie het vergeten of wachten jullie rustig tot de deadline of tot jullie tijd/zin hebben? Ik zie er naar uit, in elk geval. Wat me opvalt is dat er amper tussentijds gereageerd wordt op reacties. Er is toch hier en daar pittig gereageerd?! Is het niet de bedoeling om 'in gesprek' te raken? Hoe vonden jullie het gaan deze eerste keer?


En wat ik me afvroeg, hoewel misschien juist wel helemaal niet de bedoeling; zou het interessant zijn om voor een volgende inzending, mocht die er komen, een thema te nemen waar we allemaal een of andere draai aan kunnen geven? Dat maakt misschien dat er tussen de inzendingen een bepaalde mate van samenhang kan bestaan?! Nouja, misschien is dat te opdrachterig... Ben ook hiernaar benieuwd.


.....

Groet!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLONWat me opvalt is dat er amper tussentijds gereageerd wordt op reacties. Er is toch hier en daar pittig gereageerd?! Is het niet de bedoeling om 'in gesprek' te raken? Hoe vonden jullie het gaan deze eerste keer?
Dit ben ik wel met je eens. Het was nu misschien een ietwat klinisch gebeuren. Ik houd het er maar op dat dit nog een beetje de aftastfase is.
Wat betreft hoe ik het gaan vond: Het was goed om eens commentaar te "moeten"geven ook op foto's die ik normaal ter kennisgeving zou aannemen. Verder vond ik het diverse commentaar wel erg leuk.
Gumpje schreefCOLON En wat ik me afvroeg, hoewel misschien juist wel helemaal niet de bedoeling; zou het interessant zijn om voor een volgende inzending, mocht die er komen, een thema te nemen waar we allemaal een of andere draai aan kunnen geven? Dat maakt misschien dat er tussen de inzendingen een bepaalde mate van samenhang kan bestaan?! Nouja, misschien is dat te opdrachterig... Ben ook hiernaar benieuwd.
Wat mij betreft voorlopig maar even niet. Op zich natuurlijk erg leuk zoiets en waarschijnlijk zou het ook goed voor me zijn, maar het levert wel een extra "verplichting" op.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar