[Verzameltopic] fotokring #1

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Dit topic is bedoeld voor de foto's van de leden van de eerste fotokring*: Jeveos, hannovandijk, VFRood, mmk, Gumpje en dejong1racing. Je commentaren worden op prijs gesteld, ook al maak je geen deel uit van deze fotokring.

Gentz, de deadline voor de eerste 3 plaatjes is 11 december, die voor de commentaren 18 december. Shoot ze!

*): Voor wie niet weet waar dit over gaat: klik
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Iemand moet toch het spits afbijten, hierbij mijn drie foto's ter beoordeling in deze fotokring.

1. Herfsttafereel - Sigma 30 mm: 1/60 sec; ISO 100; f3,5; 30 mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=92725[/img]

2. Bronkhorst altijd fotogeniek - Canon 24-85: 1/125 sec; ISO 100; f13; 28 mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93321[/img]

3. Sluis tussen Dalerpeel en Zwinderen - Sigma 18-50 mm: 1/100 sec; ISO 100; f11; 18 mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93642[/img]

Nou, ik ben benieuwd naar de reacties.
Laatst gewijzigd door 1 op hannovandijk, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hé, ook ik doe mee in deze kring.
Had er de laatste dagen al eens over angedacht, maar ik kom echt neit to het punt waarop ik foto's kan maken geheel naar eigen smaak. Er zit altijd wel iets of iemand achter die vertelt wat hij zoekt/wil.

Kortom, ik ga proberen 3 foto's van een ondergeschoven kindje onder de aandacht te brengen. WAT???? Ondergeschoven kind.... ho ho. Niet alles al te letterlijk nemen.
Ik ben behoorlijk wat journalistiek bezig en ik wil dan ook drie foto's plaatsen die uit dit genre komen. En het genre is een ondergeschoven kindje.

Beelden zullen wel uit het archief komen, of er moet van de week nog iets op de planning staan.
Wat kun je dan voor soort beelden van me verwachten? Divers, ik zal proberen divers te zijn en niet met drie voetbalfoto's aan te komen.
Tevens zal ik, om andere proberen te motiveren ook meer van dit soort foto's te gaan maken, wat technische toelichting geven. Inhoudelijke reacties mag iedereen geven.

Betreft: de foto's van Hannovandijk

#1
Een herfsttafereeltje. (Jeroen kijkt naar buiten en ziet dat het nat is, nee lekker om daar aan herinnerd te worden :wink: )
Het losse blad en de pompoen zetten meteen de setting neer waar het over gaat. Da's duidelijk. Ook de stoel en de krans passen goed bij de krat. Op dat gebied is het mooi in balans.
Het hoge standpunt had wat lager gemogen, ik kijk nu onder de stoel door naar de straattegels (was je dat zelf ook al opgevallen?)
Qua tijdstip zou ik iets minder zonnig weer uitgezocht hebben. Op de achtergrond zie je de zon op de grond schijnen. Dit vind ik wat afleidend.
Ogen worden in de regel naar lichte gebieden getrokken en dit is zo'n licht gebied.

#2
Ook met deze foto blijf je in de lijn zitten van je eerste. Qua kleuren zit ik nog steeds in de herfst sfeer. Veel bruin/groenachtig. De pompoen en het bord van het restaurant maken de link van eetbaar.
Wat me opvalt binnen de foto is vervorming. Nu ken ik de situatie daar niet, maar ik vind 28mm een te weids brandpunt.
Een paar stapjes terug en wat meer inzoomen had wel geholpen denk ik.
De keuze voor F/13 is waarschijnlijke een bewuste om alles scherp te krijgen, maar was dit wel de verstandigste keuze. Naast de stoelen en het bord wordt mijn aandacht nu ook getrokken naar de achtergrond. Zal de restaurant-eigenaar niet zo leuk vinden (haha)

#3
Lijnen in je foto kunnen kijkers leiden. Ze kunnen ervoor zorgen dat de ogen eindigen op de plaats waaar jij het wilt. Waar wilde je me lateneindigen? Aan de rechterrand van de foto? Dat is gelukt. De boerderij viel me natuurlijk ook wel op hoor.
De brug op de voorgrond is vrij prominent, dat kan overigens wel hoor. Maar de railing van de brug buigt naar rechts af en dat zorgt er toch wel voor dat mijn ogen niet echt geneigd zijn om naar de boerderij op de ahctergrond te gaan kijken. En dat is zonde.
Jij bent de fotograaf en jij meot bepalen wat ik ga zien. Daarnaast moet je eigenlijk ook al gaan bepalen HOE ik dat ga zien. Waar ik in het beeld begin met kijken (de brug) en waar ik daarna naar ga kijken (helaas niet naar de boerderij)
Een een ander standpunt moet vast mogelijk zijn geweest. Helaas voor de derde dus

Groeten,

Jeroen
p.s. Mijn foto's komen later wel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mijn eerste poging tot commentaar in deze kring dan maar..

#1 ik vind de compositie erg fraai, een lekkere lijn die je ogen van het blad via de pompoen het krat inleiden. Mooi neergezet. De krans is me eigenlijk net iets te druk en overheerst in het totaalplaatje. Wat me verder opvalt is het licht rechts op de pompoen dat is misschien ook net te.

#2 Fotogeniek lijkt het me daar zeker. M'n werden eerst getroffen door het bord, daarna werd het een beetje een zoekplaatje, waarbij ik heen en weer hop tussen het bord en het einde van de straat. Ben benieuwd wat er gebeurd als het bord iets minder overheersend aanwezig is (lees de leeuw iets minder vel.

Beide foto's komen een tikkeltje "flets" (overdreven, maar weet even geen ander woord) op me over. Dat vind ik in dit geval heel goed gekozen, past goed bij de herfstsfeer.

#3 Net las Jeroen blijf ik rechtsonderin hangen. In de titel noem je een sluis, pas na het lezen daarvan zag ik het. Ik zou denk ik geprobeerd hebben een ander standpunt te kiezen, meer naar rechts of zo.

Zo nu zelf wat plaatjes gaan uitzoeken van de laatste tijd. Die hoop ik later vanavond te plaatsen.

Trouwens, Ik ben benieuwd of dit het type commentaar is waar je iets mee kunt.

Groet,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Goed,

Hier zijn ze dan. Deze foto's zijn afgelopen voorjaar in mijn geboortedorp, Borne genomen. Nog met m'n 400D met een EF 50mm lens (#1 en 2), en m'n sigma 18-200 (#3) die inmiddels zo goed als verkocht is en die ik al lang niet meer gebruik.
De reden dat ik ze plaats is het volgende: ik zit een beetje in een identiteitscrisis wat fotograferen betreft. Nu doe ik de laatste tijd wat meer architectuur dus ...
Deze platen kwam ik tegen tijdens het opruimen van mijn jaaroogst en met, inmiddels, iets meer begrip van lightroom ben ik er best tevreden mee. Na jullie commentaar natuurlijk niet meer :wink:. Dus laat maar komen!

1) "Nieuwbouw" in Oud Borne
Afbeelding

2) Oude kerk
Afbeelding

3) Klopjeswoningen
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Oke, mijn reactie voorlopig even.....

Voornamelijk op emotie.

1. Eerste gevoel is: lekker herfstig. Tweede gevoel is: Namaak? Ziet er in mijn ogen niet echt uit... De krans niet, het blad is ook erg groot... Of de pompoen is zo klein. De foto roept vragen bij me op. Perfect.
Dan de techniek: pompoen iets overbelicht, opmerking over stoel al gemaakt, maar daar vind ik juist van dat ik nog net iets meer poot had willen zien. 1 stap achteruit en door de knieen was denk ik beter geweest.
Al met al wel lekkere foto
2. Qua emotie: Ik zie in eerste instantie het cafe. Mede vanwege de volgens de compositie megagrote uithanger. Daarna zie ik het winkeltje verderop. Ik zit me ook hier nu af te vragen: wat is er te koop? Verder probeer ik ook verderop te kijken. Ik zit met de vraag: wat is het onderwerp? De herberg? Of toch dat winkeltje links in de verte? Qua emotie voel ik me hier volkomen in de war. Niet lekker in dit geval. Ik wil weten waar ik naar kijk.
Qua compositei goed in orde, bord iets overbelicht.
3. Deze foto geeft me een opgesloten gevoel. Eerst de leuning, daarna die massieve boerderijen. Deze is het niet voor mij.

Qua compositie: tja, die deuren leiden toch weg van de foto. Of een foto van een boerderij of een foto van de sluis. Niet beide.
Foto 1 de lekkerste, foto 2 minder, foto 3 ondanks de lekkere kleuren net niet.

Gaan we over naar MMK:
1. Heb hier niet echt een gevoel bij. Meer een goed plaatje voor een makelaar. Had hier toch meer de straat erbij proberen te pakken. Het huis is niet pakkend genoeg voor een foto.

2. Heb hier niet echt een definieerbaar gevoel bij behalve: lekkere foto! Lijnenspel prima in orde. Ik mis de bovenkant van de toren niet.

3. "Een foto van iets mooi is niet per definitie een mooie foto". In dit geval wel. Lekkere compo. Jammer van het iets overbelichte boven in de nok. Ik ben wel nieuwsgierig wat het klein gebouwtje met de grijze gevel en dat stukje raam achter het huis is. Een woning? Een schuur?

Leuke reeks waarbij 1 duidelijk de minste voor mij en 3 de lekkerste.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Mijn reactie op de foto's van mmk:

Foto's uit Twente, een gebied waar ik graag mag wandelen. In Borne ben ik echter nog niet geweest, mede dankzij deze foto's gaan we dat maar eens doen in de Kerstvakantie.

1. Wel leuk met die overhangende takken links als kader, ik zou persoonlijk de auto's wegcroppen

2. Misschien een idee om de foto zo te croppen dat de lijn van witte bakstenen op de hoek, precies van boven naar beneden loopt, dus van rand tot rand.

3. Mooie plaat van typisch Twentse woningen, kan zo in een VVV-folder wat mij betreft.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONTweede gevoel is: Namaak? Ziet er in mijn ogen niet echt uit... De krans niet, het blad is ook erg groot...
Helaas, alles zo natuurlijk als maar kan. Het blad is inderdaad erg groot, volgens mij van een Amerikaanse eik en de pompoen is, dacht ik, een Turkse muts.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Jawel, het gaat nu echt beginnen ;).

Hanno:
Ik heb ze een dagje laten bezinken, om te zien of er niet toch nog iets van een verhaal in naar boven komt borrelen. Maar helaas... dus je zult het met het volgende commentaar moeten doen.

#1. Een stilleven. Herfst. Althans, qua onderwerp. Krans, pompoen, oud stoeltje... past allemaal goed bij elkaar. alleen heb ik wel zo mijn twijfels bij de kadrage (met in gedachte de beroemde woorden van Robert Capa: "if your pictures aren't good enough... you're not close enough!").

Jammer van het vlakke licht dat er een minder interessante plaat van maakt. Warmer licht, laat op de dag, had er misschien wel een interessanter beeld van gemaakt. Ik zou er nog eens een poging aan wagen om te zien of je met wat beter licht niet een wat warmer beeld kunt creëren wat net even wat meer sfeer schept.

Waar Jeroen's ogen blijkbaar net naar de witte vlek van de zon worden getrokken, keren mijn ogen continue terug naar de bovenkant van het kistje, en gaan dan weer terug naar de lichtvlek op de pompoen. Dat heeft dezelfde oorzaak: dáár zit het licht. Daarenboven zit er een onscherpte in die hoek die het moeilijk maakt om te focusseren. Er is dus niet één stukje van het beeld dat het oog trekt, maar er zijn er twee. Dat maakt het wat onrustig.

Grappig, 'k zit net het commentaar van VFRood te lezen. Die wil precies het tegenovergestelde van wat ik zou doen :lol: . Ik denk dat een conclusie zou kunnen zijn: of je moet veel dichter bij en alles rigoreus wegknippen dat niet bij het beeld hoort (wees niet bang te knippen tot in het vlees van je onderwerp!) of geef het juist meer lucht en neem meer omgeving mee (een beetje het idee van de oubollige schilderwerkjes van de fruitmand en het raam op de achtergrond).

#2. Ik vraag me nog steeds af waarom je dit beeld hebt willen laten zien. Gaat het om het bord? Dan is de scherptediepte veeeel te lang.

Gaat het om de uitbaterij? Dan zou ik het stoeltje helemaal onderin weggezet hebben; nu staat het er een beetje vreemd bij.

Door die lange scherptediepte denk ik echter dat het niet om het restaurantje gaat, maar ergens anders om. Ik ben er nog steeds niet uit wat nu het onderwerp van deze foto moet zijn en ook hier ontbreekt het licht om er een beeld van te maken dat iets suggereert. Vlak, misschien is dat wel de beste omschrijving.

#3. Dit vind ik de beste van de drie. Mooi licht, dat mag ik wel. Door de harde contrasten en het lijnenspel krijgt dit beeld iets grafisch dat ik zeker kan waarderen. Ja, die lijnen leiden misschien je oog niet het beeld in, maar is dat dit keer wel zo belangrijk? Het grafische neigt een beetje naar abstractheid en daarin zijn leidende lijnen vaak veel minder van belang; er is immers geen onderwerp.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Toch maar even in het algemeen;

Leuk om te zien dat het topic begint te leven! Ik zal mijn foto's echter niet eerder dan de deadline aan jullie kunnen tonen. Voor mijn opleiding moet ik momenteel zo ontzettend veel lezen en schrijven, dat het mij in mijn schaarse vrije uurtjes aan energie ontbreekt om de camera vast te houden. Maar zondag breng ik door op Schiermonnikoog, havens, duinen, strand, zee en dergelijke tafereeltjes. Ik verwacht dat daar wat toonbaars uit zal rollen. En voor het commentaar geldt eigenlijk hetzelfde; ik zal niet voor de deadline jullie foto's van mijn indrukken voorzien.

Wel kan ik zeggen dat ik er erg veel zin in heb om er eens rustig voor te gaan zitten! Zowel van de foto's als van al het commentaar kan ik een hoop leren! Leuk.


Groetjes, en succes
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@MMK, momenteel zie ik drie kruisjes. Zet ze anders even hier in je album
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

...en verder met MMK's foto's.

#1. Het beeld zoals het nu staat vind ik vrij saai. We zien een boerderij-achtig gebouw, half verscholen achter een boom, een tweetal moderne auto's en dan een paar modernere huizen. Het beeld zegt me heel weinig. Door de lange scherptediepte komt ook de diepte die je creeert door de kadrage in de boom niet lekker uit de verf. Ik mis een beetje het doel van deze opname.

#2. Grafisch lekker sterk. Het beeld an sich biedt ruimte voor fantasie; zo is bijvoorbeeld rechts nog net wat dikke spinrag te zien - wat zou daar achter zitten? Grafisch goed, technisch goed, geen slechte foto!

#3. Het huisje staat er goed op, check (beetje wazig hier, is dat mijn machine?). Cadrage is in orde, maar ook hier... een "konijntje" zou het beeld net even wat extra kunnen geven.

Algemeen: veel van dit soort tafereeltjes kunnen net even wat extra's gebruiken waar je oog door getrokken wordt. Een mens, een dier, zoiets. Dat maakt het allemaal net even wat spannender.

Ik ga zelf denk ik een aantal foto's posten uit het archief. Even voor alle duidelijkheid; de drie foto's hoeven geen samenhangend geheel te vormen; als het drie totaal verschillende beelden zijn is dat ook prima!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als het mij dit weekend niet lukt om juist weer te treffen, zal ik ook genoodzaakt zijn iets uit mijn archief hier neer te zetten :(

Ik heb al mijn hoop gevestigd op Piet en Erwin.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ben bang dat het toch niet lukt dit weekend. Daarom even uit mijn archief....

Foto 1: Beerze, mooi dorp met mooie oude boerderijen, maar vooral met DIT weer verlangt mijn motorhart naar deze bocht....

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93813[/img]

Foto 2: mooi dorpsgezicht in Beerze
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93814[/img]

Na deze foto eerst even naar Den Ham gereden en de 24-105 opgehaald. Echter in Junne de vistrap nog wel met de kitlens gefotografeerd... Niet gelijk dit soort foto's met een nieuwe lens proberen.

Foto 3: Junne, vistrap
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93815[/img]
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Een poging tot commentaar op VFRood's bijdrage.

Allereerst moet er een gevoel van herkenning van het hart. Je wilt niet weten hoe ik baalde dat ik geen camera bij me had toen ik door Beerze reed afgelopen zomer. Erg fotogeniek. Bovendien krijg ik nu het zelfde gevoel weer. Je hebt precies de juiste toon te pakken dus.

Het leuke aan foto 1 vind ik dat hoe langer je kijkt hoe meer details gaan opvallen gewoon een leuke foto, lekkere lijnen, mooie lucht. Je ziet wel wat vertekening in de gebouwtjes.

Foto 2 vind ik wel bijzonder. Je zou verwachten dat de weg je de foto uit zou leiden, maar dat gebeurd niet. Ik blijf hangen op de lantaarnpaal om meteen op de boerderij uit te komen. Het enige wat me een beetje stoort is de was aan de lijn. Wel een spannender lucht dan in foto 1 trouwens.

Foto3 vind ik de minste van het stel. Hij is te donker en om de een of de andere reden heb ik het gevoel dat de trap verkeerd om loopt. Het water lijkt naar achter weg te lopen, terwijl het schuim aangeeft dat het naar me toe komt. Ik dank dat een lager standpunt hier flink zou kunnen helpen (maar dan zit je weer met de struiken). Ook heb ik het gevoel dat de horizon niet recht staat (aflopend naar rechts).


Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON...en verder met MMK's foto's.
#3. ... (beetje wazig hier, is dat mijn machine?)...
@Jeveos, Volgens mij is ie scherp, maar als enige van de drie genomen met de Sigma 18-200. Deze geeft sowieso een wolliger look.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Je zou gelijk kunnen hebben met die horizon. moet ik nog even naar kijken. Als je naar de wolken kijkt, dan wel, maar kijk je naar de zichtbare horizon links, niet.
Ik ben het met je eens dat een lager standpunt beter was geweest.... Maar die hele trap is links en rechts omringd door die struiken, dus vanaf de brug gefotografeerd.

Graag hierover nog meer advies. Of had ik hem gewoon licht moeten houden en bij de wolken het zwaar overbelichte doordrukken?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wel veel buiten-natuur hoor

@mmk

#1
Mooi gezien dat de bomen voor een leuke overhang konden zorgen. Op die manier kun je je foto mooi natuurlijk inkaderen.
Je titel kan ik niet helemaal plaatsen. Je schrijft over nieuwbouw, maar wat die nieuwbouw moet zijn weet ik niet. De paaltjes op de voorgrond, de auto? Of de renovatie van de boerderij.
Kleuren zijn goed, belichting zou je nog iets op kunnen trekken in de linkerbovenhoek, maakt de foto denk ik wat spannender

#2
Hier ben ik minder enthausiast over
Kerktorens lenen zich op zig wel om te fotograferen, maar van zo dichtbij en zo recht omhoog vind ik dat altijd zonde.
Je hebt nu de hoekstenen vrij prominent in beeld. Ze lopen van boven naar beneden. Ik zie de stenen van de kerk en ik zie de dakpannen.
Maar ik kan hier niks van maken. Er zit geen verhaal in de foto.
Het is vijf voor vijf, dat is dan ook het enige wat de plaat vertelt.
De belichting is wel weer correct, dat heb je wel in de vingers.
Maar compositietechnisch is dit voor mij een afvallertje.
Was verder weg gaan staan, had meer van de kerk gefotografeerd, had mij met de foto iets proberen te vertellen.

#3
Ik weet niet wat een klopjeswoning is, maar het ziet er wel lekker karakterestiek uit.
Het tijdstip was echter een beetje ongelukkig. De lange kant waar we tegenaan kijken valt helemaal in de schaduw.
Met de lichte lucht maakt dat het verschil in contrast wel erg groot en ook wel een beetje richting extreem.
Is toch eigenlijk wel zonde, maar ik denk dat je in de computer dat contrast nog wel terug kan brengen. (Niet met de contrast schuif, maar het donker oplichten en het lichte iets temperen)

@VfRood

#1
Stoere kleurtjes hoor. Mooi blauw en sprekend groen
Welke lens heb je hier gebruikt? Ik zie namelijk wel e.e.a. aan vervorming. De weg buigt helemaal weg (da's een grapje, maar ik zie wel degelijk redelijk wat vervorming)

#2
Het fietspad links is een beetje een afleider. Doet het wel mee, of niet? Had het in de foto betrokken of had het eraf gelaten. Het is nu zo'n half/half dingetje. En dat is wat zonde. Je kan het er ook altijd nog afsnijden.
De lucht is mooi in de foto. Maar mag wat mij betreft ook nog wel dikker aangezet worden. Ik ben in dit soort luchten meestal wel fan van lekker dodge en burn

#3
Tegenlicht. Leuk gezien, niet helemaal goed uitgevoerd.
De onderste helft is nog iets te donker. veel te donker zou ik zeggen. Ik zie nog wel detail in de donkere partijen, maar ik moet wel gaan zoeken.
Ook dit is in de computer wel recht te breien hoor.
Maar dat was niet het eerste wat me opviel. Het eerste wat ik dacht was de scheve horizon. En dat maakt de foto in 1 klap niet af. Zonde. Want het kan met een leuke bewerking (lekker filteren naar gedeeltelijk b/w of zo) een leuke plaat voor aan de muur zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

We lopen langzaam richting de "deadline" van 11 december en het wordt toch wel tijd dat ook ik mijn plaatjes erbij ga zetten. Toch?

Ik heb niet de tijd om echt losse foto's te maken voor De Kring, dus ik moet het doen met recentelijke foto's:

#1
Voor een lokaal krantje moest ik een foto maken in De Efteling.
De atractie Pandadroom bestond 5 jaar. De atractie is een samenwerking tussen het WereldNatuurFonds en De Efteling.
Er was een wedstrijd uitgeschreven en de 5 winnaars mochten met het complete gezin in de attractie overnachten.
Roodkapje kwam nog even voorlezen voor het slapengaan:
Afbeelding
1/8 sec - F/4.0 - 17mm - ISO 3200

Het was erg donker in de Pandadroom. En als ik zeg erg donker, dan bedoel ik ook ERG donker. Gekozen werd voor groothoek. Voordeel is dat je dan al wat kunt zakken in je sluitertijden (de regel van sluitertijd = 1/brandpunt!) ISO werd vol open geschroefd en er werd geflitst.
Maar dat is het technische verhaal.
Wat is nu het lastige aan dit soort foto's? Nou, kinderen die luisteren naar een voorleesverhaal zitten aar een beetje om zich heen te kijken. Dat levert dus een vrij saaie foto op. Maar Roodkapje was gelukkig heel bewegelijk in haar vertellingen.

#2
Voor mijn opleiding (Fotovakschool) moeten we ook plaatjes maken. Goh, zou het echt? Ja daar moeten we ook foto's voor maken.
De module waar we nu mee bezig zijn gaat over studiolicht.
Als eindopdracht ga ik een drieluik maken van rozen. Om toch een beetje te expirementeren heb ik verleden week al 1 roos gefotografeerd om te kijken of het allemaal wel goed ging voordat ik serieus aan de slag ging.

Afbeelding
1/125 - F/4.0 - ISO 50 - 200mm

Door gebruik van tussenringen kon ik erg dicht op de roos kruipen. De bedoeling was ook om het hart te vangen. Wil je deze nog op fatsoenlijk formaat gaan afdrukken, dan moet je dus wel behoorlijk dichtbij kruipen.
De foto werd gemaakt met behulp van studioflitsers. De Roos werd aan beide zijkanten verlicht door grote softboxen en het hart van de kelk werd ligt ingeflitst met een snoot (gecentreerde lichtbundel)

#3
Soms komt er iemand wel eens op het idiote idee om heel vroeg met een aantal fotografen af te spreken om foto's te gaan maken. Ook bij deze foto was dat het geval. Om zeven uur in de ochtend stonden we met een man of vijftien in natuurgebied De Blauwe Kamer. Daar loopt een klein bruggetje (meer een steiger) en daar hebben we de zonsopkomst gefotografeerd

Afbeelding
exif niet meer aanwezig

Door onder te belichten word de foto erg donker. Met veel spelen in Photoshop kwam de oranje gloed nog erger naar boven. Het lijkt bijna een zonsondergang toch?

--

Zo. Weten jullie ook weer wat ik de afgelopen maanden heb gedaan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

En mijn commentaren op de foto's van VFRood (hey, alweer landschapjes... :oops: :wink: )

#1. Zoooo jammer - maar daar kan jij niets aan doen - heb je zo'n schilderachtig tafereeltje, loopt er weer zo'n vies rood fietspad langs. Lekker die bocht, die bepaalt voor een goed deel het beeld, doet het goed. Het geheel heeft iets zomers dat ik nu wel kan waarderen.

Alles lijkt wel een beetje om te vallen - is dit schijn?

#2. Groothoek, te veel groothoek. Daardoor komt die lantaarnpaal erg dominant over. Het geheel is erg vlak qua contrast, er springt niets echt uit. Verder is het een beetje flets op mijn (niet gecallibreerde) flaptop.

#3. Mooie tegenstelling met die dreigende lucht links en die fell opklaring rechts. Het is dat je er bij schrijft dat het een vistrap is; ik had echt geen idee wat het nu precies was. Er zit grafisch een mooi driehoek in die het oog weg leidt naar de horizon. Mooi gezien. Ik zou er links wel een heel stuk afgesneden hebben om minder van die niets-zeggende groene bladerbrei te zien.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar