Nut statief voor landschapsfotografie (wie praat me om)

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik lees overal van alles over statiefgebruik bij landschapsfotografie. Toch een van de dingen waar ik me het meest mee bezig houd (naast de dierentuin dan) en daarna komt architectuur.

Ik heb tot nu toe mijn statief (Velbon van 25 jaar oud) maar 1x gebruikt, voor nachtopnamen, sinds ik sinds vorig jaar juni een dslr heb. Ook in het verleden met de eos 1000 heb ik hem bijna nooit gebruikt. En de praktika werd ook altijd uit de hand bediend.

Wie weet mij te overtuigen van het nut van een statief bij landschapsfotografie?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

VFRood schreefCOLONWie weet mij te overtuigen van het nut van een statief bij landschapsfotografie?
Want??? Je zoekt een excuus om er een te gaan kopen want je bent verliefd geworden op een mooie Manfrotto? Je wilt een beter excuus tegenover je vrouw/vriendin hebben? etc etc... :-)
Waarom zouden wij je er van moeten overtuigen? Als het goed gaat zoals je het doet, dan hoeft dat toch niet? Als jij gewoon een vaste hand hebt (en die hoeft bij landschapsfotografie niet eens zo vast te zijn) is er geen probleem het uit de hand te doen. Wel is het zo dat als je een statief gebruikt, je vaak (nog) beter naar compositie etc gaat kijken en als je bij die zonsondergang staat te wachten is het ook wel makkelijk, maar verder...
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een statief gebruik je, volgens mij, als:

- de sluitertijden langer worden dan wenselijk *)
- het gewicht van camera+objectief je te veel wordt
- je panoramaopnamen wilt maken
- je speciale effecten wilt bereiken
- verdedingswapen in voorkomende gevallen :wink:

*)gewoonlijk 1/(cropfactor*brandpuntsafstand), eventueel te verkorten als je IS/OS/VR gebruikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een statief kan rust brengen. Je kijkt wat rustiger door de zoeker en neemt doorgaans wat meer tijd voor compositie.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

geert h schreefCOLONEen statief kan rust brengen. Je kijkt wat rustiger door de zoeker en neemt doorgaans wat meer tijd voor compositie.
ALS ik met statief werk, ben ik meer bezig met rechtzetten van dat kreng dan compositie. ALs-tie eindelijk recht staat en ik moet toch 20 cm opschuiven, ben ik weer een kwartier bezig met rechtzetten.

HDR wil ik wel eens gaan proberen, maar met een landschap???
Mooi glad maken van water, ok. Heb ik een heel mooi voorbeeld van gezien met een sluitertijd van een kwartier.
Stuiven van zand, ok.

Bovenstaanden ga ik echter apart voor op stap. Maar steeds een statief meeslepen, terwijl je hem eigenlijk niet gebruikt?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Veel tijd kwijt met recht zetten? Of ben ik zo verwend met een balhoofd?
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLON ALS ik met statief werk, ben ik meer bezig met rechtzetten van dat kreng dan compositie. ALs-tie eindelijk recht staat en ik moet toch 20 cm opschuiven, ben ik weer een kwartier bezig met rechtzetten.
Je moet ook eerst compositie bekijken alvorens je een statief opzet. Met een balhoofd met ingebouwde bubble heeft het waterpas zetten niets te maken met het opzetten van een statief. Dat is gewoon oppakken en verzetten. Zolang de boel maar stevig staat.
Alleen bij panorama's moet je alles waterpas zetten, maar daa rkomt dan ook nog meer bij kijken.
VFRood schreefCOLON HDR wil ik wel eens gaan proberen, maar met een landschap???
Mooi glad maken van water, ok. Heb ik een heel mooi voorbeeld van gezien met een sluitertijd van een kwartier.
Stuiven van zand, ok.
HDR in landschap; zeker wel. Het dynamisch bereik van een landschap is vaak veel te groot voor een enkele foto (dat wil niet zeggen dat je altijd HDR technieken moet of hoeft gebruiken)
VFRood schreefCOLON Bovenstaanden ga ik echter apart voor op stap. Maar steeds een statief meeslepen, terwijl je hem eigenlijk niet gebruikt?
Dat is helemaal aan jou. Voor een landschap is het heerlijk, vind ik.

Een reden? Omdat je bij landschappen vaak van een grote scherptediepte gebruikt maakt, zal een sluitertijd lang worden - vaak zelfs te lang om uit de hand te fotograferen. Zeker als je in het 'magische - of blauwe uurtje' bezig bent. Compenseren door een hogere ISO waarde wil je niet in het kader van details, kleur en ruis.

Maar het hoeft niet een groot, lomp en zwaar statief te zijn. Een klein licht en handzaam gevalletje is vaak voldoende; je maakt toch geen gebruik van grote (en dus zware) objectieven. Een Gorillapod zou al voldoende zijn (die zwaardere uitvoeringen kunnen zelfs een body met 70-200 2,8L dragen - zeggen ze)

Landschapsfotografie is geen haastwerk. Dat doe je lekker rustig terwijl je geniet van het landschap. Rennen doe je maar in je vrije tijd :wink:

Maar waarom wil je overtuigd worden? Als je tevreden bent met het resultaat dat je behaalt, waarom anders willen doen? :roll:
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Wel eens een aantal serieuze professionele landschapsfotografen gezien die zonder statief werken. Zelfs voro gewone fotografies wordt hij als bijna onontbeerlijk gevonden. Lees maar eens een willekeruig fotoblad en dan niet een nederlandse maar engels, amerikaan. zoals bv outdoor photographer.

Maar je hebt hem nodig als je bijvorobeeld veel met filters wilt werken en landschapsfotografie is bij uitstek een fotografie vorm waarbij vel filters gebruikt (kunnen) worden. Grad filters zijn uberhaubt niet lekker te plaatsen vanuit de hand ook niet met een IS lens
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi,

Heb onlangs een Velbon Ultramax SF voor dit doeleinde gekocht. Lekker klein (35cm x 9), licht en een balhoofdje. Ik heb er wel een Manfrotto plaatjekliksysteem (hoe heet zoiets?) bij gekocht zodat de kamera er makkelijk op en af kan. Wat betreft de stevigheid? M'n 40D met 70-200 f4 erop gaat prima!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik denk dat je voornamelijk overdag fotografeert met voldoende licht. Tja als je geen statief nodig hebt dan heb je hem niet nodig, zo simpel ;).

Ik heb hem wel (bijna) altijd bij me. Vooral bij zonsopkomsten met mooie zachtkleurige luchten kun je op iso100 niet echt uit de hand schieten omdat de sluitertijd dan zo langer dan 1/10e wordt.

Verder vind ik het praktisch dat als je een mooie compositie hebt gevonden, je deze op de statief vast zet als het ware. Dan kun je nog eens met je belichting spelen zonder steeds weer opnieuw de compositie te moeten zoeken.

Dan versta ik onder landschapsfotografie dat je ook wel eens je telelens gebruikt of een macro-achtig iets fotografeert van een druppeltje wat aan een takje hangt ofzo. Sja ik zou niet weten hoe je dat zonder statief scherp krijgt. Pas ook nog een ree op de foto. De sluitertijd kwam niet sneller dan 1/50e ofzo bij 800 iso. Echt in schemer. Dus wat deed ik: op statief en draadontspanner! En scherp! Gaat nooit lukken uit de hand!

Dus dat zijn toch wel enkele redenen waarom veel mensen het statief gebruiken.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

mavlo77 schreefCOLONPas ook nog een ree op de foto. De sluitertijd kwam niet sneller dan 1/50e ofzo bij 800 iso. Echt in schemer. Dus wat deed ik: op statief en draadontspanner! En scherp! Gaat nooit lukken uit de hand!
Heb je tegen het ree gezegd, dat ze even moest wachten met weglopen, totdat jij je statief opgezet hebt en de sluitertijd en iso ingesteld hebt. :lol:
Ik ga zelden op pad met m'n statief. Heb het wel achter in de auto liggen, maar neem hem zelden mee in de natuur. Nu ik sinds kort een macrolens heb, zal ik het wat vaker meenemen, omdat je nou eenmaal wat precieser moet werken met macro.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Heb je tegen het ree gezegd, dat ze even moest wachten met weglopen, totdat jij je statief opgezet hebt en de sluitertijd en iso ingesteld hebt. :lol:
Tuurlijk, als je dat netjes vraagt is dat geen enkel probleem :wink:
Zie:
http://www.mvloemans.nextit.nl/cpg144/d ... =60&pos=17
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En andere handigheid (nu ik een draadloze afstandbediening heb)

Je camera op statief zetten, instellen voor de zonsopkomst/ondergang. Op het bankje gaan zitten en wanneer de kleurenpracht op zijn mooist is, die knop van de afstandbediening indrukken. Hoef er mijn handen nog niet eens voor uit mijn zakken te halen.












(Ja, ik ben een luie fotograaf)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONEn andere handigheid (nu ik een draadloze afstandbediening heb)
Wat dacht je van deze uitbreiding:
- liveview op een laptop
- een remote draai/neigstatiefkop

:lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Liveview op de laptop moet kunnen, maar dan is de afstand te beperkt. Of het moet draadloos gaan.
Statief idem
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Een statief om wild te fotograferen is onzin, tenzij je van te voren weet waar ze zitten. Dan kun je juist met het vroegste licht die mooie foto maken - als die beesten even stil willen blijven staan natuurlijk...
Maar een statief voor landschappen? Jazeker! Het licht is het mooist een half uur voor of na zonsondergang. Midden overdag heb je hem niet nodig. Maar zelfs dan als je kabbelend water wilt temmen, een waterval wilt vieren of een drukke stad 's avonds leeg wilt fotograferen (90 seconden open en je ziet geen mens meer...), dan is een statief een must.
Kijk eens in het prachtige boek Landschapsfotografie van Ruben Smit. Als ik ergens veel heb geleerd over landschapsfotografie is het (hier op EOSdigitaal) en uit dat boek. Hij gebruikt zijn statief héél vaak en zegt dat het hem -het is hierboven ook al gezegd- ook nog eens extra rust geeft om een compositie te maken.
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nouja door mijn bijdrage ivm statief nou direct als "onzin" te betitelen vind ik een beetje kort door de bocht.

Zeker als ik even google op fotografie, dieren en natuur dat ik heel veel statieven tegenkom!

Quote uit http://www.indenatuur.nl/dummies/?fotografie
Voor het maken van dierfoto's is een telelens eigenlijk onmisbaar. Erg prettig is een 400 mm telelens. Hiermee zijn vogels en dieren in de natuur prima te fotograferen. Deze objectieven zijn niet zonder statief te gebruiken. En een goed statief… is een zwaar statief. Het beste statief is dan ook het zwaarste statief dat je bereid bent mee te zeulen. Wie mooie foto's wil maken moet (een beetje) lijden…
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Sorry, ik kwam wat hard over. Ik bedoelde: rennend wild, vluchtend wild, die dingen... Zeg dat dan ook, Zorgel- :oops:
Maar natuurlijk, weet je al op welke tak die ijsvogel gaat zitten, dan moet je statief daar al staan...
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Zelf gebruik ik het statief niet veel, alleen als het schemerig is of 's nachts en bij HDR experimentjes. Maar mijn monopod is nog minder gebruikt, namelijk nog nooit...
Daarentegen gebruik ik mijn gorillapod-achtige wel veel in steden en op vakantie, lekker makkelijk en snel. Inderdaad, niet voor de 350d maar voor de powershot :lol:
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar