Tussenringen uitgeprobeerd

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Aniek.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2007 14:59

Afgelopen dagen ben ik aan het prutsen geweest met tussenringen.
Is nog een hele kunst op zich om daar mooie foto's uit te krijgen.
Deze foto vond ik best goed gelukt, maar hoe krijg ik de druppel nóg scherper?

Afbeelding
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Begin eens met je diafragma te verkleinen (foto is gemaakt met 1.8 ). Verder weet ik het niet, maar de scherpte is inderdaad ver te zoeken. Wel een statief gebruikt???
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Aniek.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2007 14:59

meneercactus schreefCOLONBegin eens met je diafragma te verkleinen (foto is gemaakt met 1.8 ). Verder weet ik het niet, maar de scherpte is inderdaad ver te zoeken. Wel een statief gebruikt???
Ja, dat wel.
Ik zal inderdaad eens een kleiner diafragma proberen.
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Mooie foto hoor. Misschien wel iets voor Adobe :P. Zou mooi staan bij Photoshop CS2. Tenminste daar doet het me meteen aan denken als ik de foto zie.
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Aniek.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2007 14:59

Wardie schreefCOLONMooie foto hoor. Misschien wel iets voor Adobe :P. Zou mooi staan bij Photoshop CS2. Tenminste daar doet het me meteen aan denken als ik de foto zie.
Nou, bedankt! Dat vind ik toch wel een compliment! :P
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Door het diafragma van f/1.8 is er maar een heel klein gedeelte scherp op de foto en door het gebruik van meer tussenringen wordt dit effect alleen maar versterkt.
Zo'n kleine scherptediepte kan in sommige gevallen heel mooi zijn, maar als je meer van de druppel scherp wilt hebben zou je dus een kleiner diafragma moeten kiezen.

Omdat je een statief gebruikt ben je niet zo gebonden aan de sluitertijd en zou je in dat geval dus verschillende diafragmawaardes kunnen uitproberen om zo het verschil in scherptediepte te kunnen bekijken. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

meneercactus schreefCOLONBegin eens met je diafragma te verkleinen (foto is gemaakt met 1.8 ). Verder weet ik het niet, maar de scherpte is inderdaad ver te zoeken.
Als je weet dat er zo'n groot diafragma is gebruikt, waarom kijk je dan niet kritisch waar de scherpte zich bevind :?:

Als ik naar de foto kijk is hij toch behoorlijk scherp in het gedeelte waarin de scherpte-diepte ligt. Een beperkte scherpte-diepte kan een zeer mooie sfeer geven, maar hier was een grotere scherpte-diepte wellicht niet verkeerd geweest. Hiervoor zou je je diafragma inderdaad kunnen verkleinen. Verder is het fotograferen evenwijdig aan je vlak dat je scherp wilt hebben ook nog een manier om met een groter diafragma toch alles scherp te hebben.

edtit: dus zo'n beetje wat Bart vlugger kon typen als mij.
Anton-FTP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2006 23:28
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland

Nog even een andere vraag. :?:

Hoe zit het met de minimale afstand waar op de lens zich scherp kan stellen. Is deze nog anders met het gebruik van een tussen ring?

Gr,

Anton
Canon 5D markII, Canon 70-200[color=#FF0000]L[/color] 2.8IS, Canon 50/f1.8 II, Canon 28-135 IS
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Anton-FTP schreefCOLONHoe zit het met de minimale afstand waar op de lens zich scherp kan stellen. Is deze nog anders met het gebruik van een tussen ring?
De minimale scherpstelafstand is vrij klein zo ook de afstand tussen de voorkant van de lens en het onderwerp, uit mijn hoofd gezegd varieert dat, afhankelijk van de tussenringen en bij gebruik van de 50mm f/1.8, tussen de 5 en 10/15 cm.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar