Werken met een RAW bestand

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

Ik heb sinds kort de eos 40d en heb voorheen altijd in jpeg geschoten. Echter las ik dat veel mensen hun foto´s in RAW schieten en deze op de pc nabewerken. Nu wil ik dat ook graag proberen. Ik heb inmiddels al wat foto´s in RAW geshoten. Alleen weet ik niet goed hoe ik nu verder moet. Zijn er ergens tutorials te vinden over het bewerken van RAW bestanden voor beginners? Ik heb ook al in de zoekmachine van het forum gezocht, maar niet de juiste informatie kunnen vinden. Wel dat ik blijkbaar een RAW converter nodig heb. Ik werk momenteel met photoshop CS2. Wie kan deze beginner een stukje op weg helpen?
[size=75]Canon EOS 40D - Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6 + Canon EW-60C zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 50mm F 1.8 II + Canon ES-62 zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM + zk. + B+W UV MRC filter [/size]
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

Bij de camera zit software om de raw bestanden te bewerken.
CS2 kan deze raw bestanden "nog" niet aan
CS3 wel
en waar ik zelf heel veel mee werk is Lightroom van Adobe

suc6

Rob
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Probeer de zoekfunctie op dit forum eens, misschien vind je daar precies wat je zoekt.

Tevens zul je de Canon programatuur moeten gebruiken of een versie van CS3 en de laatste versie van camera raw moeten downloaden, of lightroom gebruiken vanaf versie 1,2.

Als je deze programma's gebruikt wordt automatisch je raw bestand geopenden en dan zou ik eens wat gaan schuiven met de diverse knoppen/schuiven. dat is de beste methode.

Voor alle vragen die je dan hebt zie google of stel ze hier.

Suc6
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
pieters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 21:42
WoonplaatsCOLON Gelderland

CanonRob schreefCOLONBij de camera zit software om de raw bestanden te bewerken.
CS2 kan deze raw bestanden "nog" niet aan
CS3 wel
en waar ik zelf heel veel mee werk is Lightroom van Adobe

suc6

Rob
En kan je RAW-bestanden ook bewerken in Adobe Photoshop Elements (bijv. versie 5 of 6) ?
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

pieters schreefCOLON
CanonRob schreefCOLONBij de camera zit software om de raw bestanden te bewerken.
CS2 kan deze raw bestanden "nog" niet aan
CS3 wel
en waar ik zelf heel veel mee werk is Lightroom van Adobe

suc6

Rob
En kan je RAW-bestanden ook bewerken in Adobe Photoshop Elements (bijv. versie 5 of 6) ?
Dat weet ik niet

grtz

Rob
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gebruik voorlopig de Canon software DPP (Digital Photo Professional) op de bijgeleverde CD.
De laatste versie is 3.2.
De helpfile van DPP geeft je enige steun.

Overigens denk ik dat CS2 nooit de 40D RAW gaat ondersteunen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Als je Engels een beetje redelijk is, dan vindt je meer informatie over DPP in het Canon learning centre.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mod-edit Dejong1racing: Aangezien het hier over "hoe een RAW te bewerken" gaat, topic verplaatst naar software.

De Canon software is de meest goedkope manier om te ontdekken hoe RAW werkt, en wat je er allemaal mee kan.
Het grote voordeel van de RAW is dat je de mogelijkheden van je camera beter gebruikt. De omzetting naar het digitale plaatje gebeurd met een aantal stappen. In JPG gebeurd dit in 8 bits, oftewel 2^8 stappen en dat is gelijk aan 256 stapjes.
In RAW wordt deze conversie echter in 14 bit gedaan oftewel heel wat stapjes meer: 2^14 en dat resulteerd dan in 16384 stapjes.

Je verlooptinten zullen dus veel geleidelijker gaan dan wanneer je in JPG fotografeert.

In eerste instantie zal je opvallen dat je plaatjes wat fletser en minder goed ogen dan in jpg. Maar dat is ook ligisch. RAW-bestanden bevatten geen beeld. Het zij de waardes van de sensor en de instellingen van de parameters zoals witbalans en contrast van je camera. Voordeel is dat je pas naderhand met die parameters aan de slag gaat.

Bij JPG worden deze keuzen echter in de camera gemaakt EN (nog erger) ook uitgevoerd. Kortom verlies je naast een stukje beeldkwaliteit ook een stukje controle. Als je in je camera een te hoog contrast kiest, dan kost het veel meer moeite om dat in een jpg te corrigeren dan in een RAW
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
carper
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2006 11:56

Een goed begin als beginner met photoshop CS 2 is het photoshop cs2 boek, van Scott Kelby aan te schaffen. Hier staat op een vrij simpele manier geschreven hoe je het beste je foto's kan bewerkedn.
groet Jaap
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

carper schreefCOLONEen goed begin als beginner met photoshop CS 2 is het photoshop cs2 boek, van Scott Kelby aan te schaffen.
Maar CS2 ondersteunt de 40D RAW niet :wink:
En, als ik de adobe-achtige nieuwsgroepen goed begrijp, gaat dat ook niet gebeuren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Klopt de laatste Camera Raw updates gelden niet meer voor CS2 ik had hier ook al last van met de 1d mk III raw bestanden.

Lightroom 1.2 op cs3 of de software van Canon zelf kunnen uiteraard wel.
Zelf gebruikt ik nu cs3.

Ik dacht dat de recentere versies van elements wel werken met de laatste camera raw versies.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONIk dacht dat de recentere versies van elements wel werken met de laatste camera raw versies.
Klopt, Elements 5.??? doet 't prima met 40D RAWs.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONKlopt de laatste Camera Raw updates gelden niet meer voor CS2 ik had hier ook al last van met de 1d mk III raw bestanden.

Lightroom 1.2 op cs3 of de software van Canon zelf kunnen uiteraard wel.
Zelf gebruikt ik nu cs3.

Ik dacht dat de recentere versies van elements wel werken met de laatste camera raw versies.
Kan je vanuit lightroom wel richting CS2 werken trouwens met deze RAW bestanden. Dat doe ik nu veelvuldig met de 20D. Kan dat met de 40D ook nog?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLONKan je vanuit lightroom wel richting CS2 werken trouwens met deze RAW bestanden. Dat doe ik nu veelvuldig met de 20D. Kan dat met de 40D ook nog?
Jep, Dat is geen probleem. De raw word gerenderd naar en psd bestand en daar werk je mee in CS2.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

boekje kopen bij bol.com raw haal alles uit je raw-formaat van je digitale camera johan w. elzenga . isbn978-90-430-1262-1
19.95 €


Cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON
veldje63 schreefCOLONKan je vanuit lightroom wel richting CS2 werken trouwens met deze RAW bestanden. Dat doe ik nu veelvuldig met de 20D. Kan dat met de 40D ook nog?
Jep, Dat is geen probleem. De raw word gerenderd naar en psd bestand en daar werk je mee in CS2.

Marc
Je kan er altijd een DNG bestand van maken.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

Ik ben nu met DPP begonnen en het verschil in kwaliteit is echt ongeloofelijk. Ontzettend fijn dat je na het maken van de foto nog zoveel kan veranderen, zonder dat de kwaliteit er minder door wordt. Heb tevens een Nederlandse handleiding gevonden. Wat me wel op valt als je het bestand veranderd en converteert naar Jpeg, de kwaliteit wel weer slechter wordt. Kan je het bestand ook direct via RAW af laten drukken?
[size=75]Canon EOS 40D - Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6 + Canon EW-60C zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 50mm F 1.8 II + Canon ES-62 zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM + zk. + B+W UV MRC filter [/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Netje schreefCOLONWat me wel op valt als je het bestand veranderd en converteert naar Jpeg, de kwaliteit wel weer slechter wordt. Kan je het bestand ook direct via RAW af laten drukken?
Dat de kwaliteit minder wordt als je naar JPEG gaat is theoretisch wel zo, maar in de praktijk nauwelijks merkbaar. Het kan zijn dat je compressie te hoog staat, maar dat is een ander issue.

RAW afdrukken kan niet bij een willekeurige centrale. Vanuit DPP kun je wel printen naar een lokale printer of je kunt de foto exporteren naar Canon's eigen Easy-PhotoPrint software.

Wil je toch de maximale kwaliteit via een externe print-service af laten drukken, dan kun je exporteren naar 16-bit tiff.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
mulderarjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 21:36

Netje schreefCOLONIk ben nu met DPP begonnen en het verschil in kwaliteit is echt ongeloofelijk. Ontzettend fijn dat je na het maken van de foto nog zoveel kan veranderen, zonder dat de kwaliteit er minder door wordt. Heb tevens een Nederlandse handleiding gevonden. Wat me wel op valt als je het bestand veranderd en converteert naar Jpeg, de kwaliteit wel weer slechter wordt. Kan je het bestand ook direct via RAW af laten drukken?
Welke nederlandse handleiding heb je gevonden?
en waar, want ik heb er ook wel interesse in

alvast bedankt
Canon Eos 350d | canon 18-55 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar