portret maken, zonder flitsers

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik ben een heel tijd niet actief geweest op dit forum. Wil niet zeggen dat ik eea niet gevolgd hoor ;).

Vraagje...

Ik ben gevraagd om van vrienden een leuke potretserie te maken.
Ik ben nog niet zover om met flitsers te werken.
Maar wil natuurlijk wel dat het mooie foto's gaan worden.

Heeft iemand tips. Las net al eea, maar dat ging voornamelijk over overdag foto's maken.
Aangezien zowel ik als m'n vrienden het druk hebben zal dit in de avonduren plaats vinden, dus geen natuurlijk buitenlicht.

Alvast bedankt voor de tips.

Gr. Monique
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Oei, dat wordt lastig... Er zijn twee opties: 1) je gebruikt de flitser van je camera... maar dan worden 't geen mooie foto's... 2) je gebruikt zoveel mogelijk omgevingslicht. Deze laatste optie is wel lastig, want normale binnen verlichting geeft niet genoeg licht. 't Wordt dus moeilijk om uit de hand te schieten omdat je geen snelle sluitertijd kunt instellen. Als je een statiefje hebt, ben je al een stapje verder. Daarnaast geeft 't binnen licht een gele gloed over je foto's. Als je in RAW schiet, kun je de witbalans achteraf nog wijzigen. Succes!
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

ik heb gelukkig wel een statief.
ik begrijp uit je reactie dus om snelle sluitertijden te gebruiken...

nog tips dan voor specifieke instellingen?
(evt. anderen?)

wederom bedankt
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de 50 mm f1,8 gebruiken. Da's een hele mooie portretlens voor maar weinig geld. Door de hoge lichtsterkte zijn er zeer mooie foto's mee te maken, ook bij weinig licht. Gebruik de zoekfunctie maar eens, 75% van dit forum heeft zo'n lens.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Jah... 50mm F1.8. Is inderdaad een mooi objectief, maar vergeet niet dat je met F1.8 wellicht snelle sluitertijden kunt realiseren, maar ook een zeer geringe scherptediepte. Als je onder "mooi portret" verstaat dat één oog scherp is en de rest al niet meer, dan is dat een goede optie. Anders zou ik toch ook gaan voor het verhogen van de ISO, met kans op gemiddeld wat meer ruis. Het is in dit geval kiezen uit twee slechten. Als het ware. Of geduld hebben en wachten op een geschikt moment. Een weekeinde overdag bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zou ook gewoon een middag uitzoeken in het weekend.
Kan mij niet voorstellen (ook ik heb het druk) dat er geen middag in het weekend is dat jullie allemaal niet kunnen.

Ga lekker naar buiten en zoek een mooi park op en ga schieten.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Je kan gewoon 's avonds flitsen met omgevingslicht erbij meegenomen. Zet je flitser maar eens op 1 stop minder dan nodig en desnoods zelfs 2 stops minder.
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONJah... 50mm F1.8. Is inderdaad een mooi objectief, maar vergeet niet dat je met F1.8 wellicht snelle sluitertijden kunt realiseren, maar ook een zeer geringe scherptediepte.
Maar er zit nog wel wat tussen 1,8 en 3,5 van bijv. de kitlens.
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONIk zou ook gewoon een middag uitzoeken in het weekend.
Kan mij niet voorstellen (ook ik heb het druk) dat er geen middag in het weekend is dat jullie allemaal niet kunnen.

Ga lekker naar buiten en zoek een mooi park op en ga schieten.
Dit lijkt mij ook het meest handig.
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

hannovandijk schreefCOLONMaar er zit nog wel wat tussen 1,8 en 3,5 van bijv. de kitlens.
Klopt. En als je slim bent knijp je zelfs deze "superlens" nog iets om de scherpte te laten toenemen en kom je sowieso op F2.0 of F2.2 uit. Maar zelfs dat geeft nog steeds een geringe scherptediepte. Dat kun je opheffen door naar F3.5 te gaan, maar dan zit je weer op het niveau van de kitlens. Dan is zelfs €100,= uitgeven "zonde geld".

Wat ik vooral bedoel is dat de 50mm F1.8 altijd als wonderobjectief wordt genoemd in situaties die TS voorstelt, maar dat velen vergeten dat de verhoogde lichtsterkte ten koste gaat van de scherptediepte.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON
hannovandijk schreefCOLONMaar er zit nog wel wat tussen 1,8 en 3,5 van bijv. de kitlens.
Klopt. En als je slim bent knijp je zelfs deze "superlens" nog iets om de scherpte te laten toenemen en kom je sowieso op F2.0 of F2.2 uit. Maar zelfs dat geeft nog steeds een geringe scherptediepte. Dat kun je opheffen door naar F3.5 te gaan, maar dan zit je weer op het niveau van de kitlens. Dan is zelfs €100,= uitgeven "zonde geld".

Wat ik vooral bedoel is dat de 50mm F1.8 altijd als wonderobjectief wordt genoemd in situaties die TS voorstelt, maar dat velen vergeten dat de verhoogde lichtsterkte ten koste gaat van de scherptediepte.
Dan zou ik toch kiezen voor de scherpte en kwaliteit van de 50 mm f1,8, die verslaat de kitlens met lengtes.
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

vandaag binnengekregen :D
tis echt een ienieminie lensje. wel schattig ;)

hij werkt ook erg prettig moet ik zeggen en natuurlijk vriendje lief ff als "slachtoffer"gebruikt net als de katten.

Nu zit ik alleen nog dat ik nog geen externe flitser heb en het dus moet doen met de inbouw.
Nou heb ik eea geprobeerd met een vloeitje ervoor te plakken en wat ander soorten papier.
Ook heb ik geprobeerd om met m'n hand het flitslicht te laten bounchen. Dit lukt wel, maar ja om nou de hele tijd met je hand te ouwehoeren is ook niet alles.

Iemand nog ideeen hoe ik simpel met m'n interne flitser toch kan bounchen. of zijn er toevallig ook goedkope externe flitsers (lees goedkoop ca 100 euro)

wederom allemaal weer bedankt

Gr. Monique

ps de foto's worden omgezet in sepia (dat willen ze graag) dus volgens mij als het wat gelig wordt door avondlicht maakt dat niet erg veel uit (toch??? :? )
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dutchangel schreefCOLONIemand nog ideeen hoe ik simpel met m'n interne flitser toch kan bounchen. of zijn er toevallig ook goedkope externe flitsers (lees goedkoop ca 100 euro)
Het richtgetal van je interne flitser is veel te laag (13 meen ik) om nog iets aan licht over te houden als je bouncet, tenzij je bereid bent om naar hogere ISO waardes over te schakelen. Dan zou je iets kunnen proberen te McGyveren met een stukje zilverpapier, maar verwacht er vooral niet te veel van.

Goedkope externe flitsers zijn er natuurlijk wel, het ligt er een beetje aan wat je er van verwacht. Ik denk wel dat je een iets ruimer budget bij elkaar moet sprokkelen. Sigma heeft een 530 die nieuw 160 euro kost. Blijf je liever bij Canon, dan is een gebruikte 420EX misschien wat voor je(indicatie: tussen de 125 en 150 euro).

Ben je tenslotte bereid handmatig te flitsen, dan kun je heel goed met andere flitsers uit de voeten. Dat vereist echter wel de nodige kennis en tijd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar