[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Mirella schreefCOLONZo'n mega overbelichtte foto had ik dit weekend ook ineens. Niks gewijzigd aan instellingen oid en daarna deed ie ook direct weer normaal... Vond het maar vaag! Dacht al dat ik aan de verkeerde knoppen had gezeten, maar nu lees ik hier een zelfde voorval :!:

Wellicht open ik straks nog een topic met wat foto's met de 40D...
Wat waren je instellingen toen je die foto had genomen?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Mirella
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2005 15:15
WoonplaatsCOLON Noorden des Lands
CONTACTCOLON

Ik heb de foto direct weer gewist, het is even gokken waar die foto precies zat maar de instellingen ongeveer: ISO 500/640, stand Av, sluitertijd meen ik mij te herinneren op 1/40s (terwijl de gelukte foto's rond de 1/800s zaten) en diafragma op 2.8. Geen flits gebruikt... Het was er ook maar 1, daarna deed ie direct weer normaal zonder de camera uit te hebben gezet oid...
www.EquiVision.nl
Canon 40D | Canon 350D | 18-55mm F/3.5-5.6 | 50mm F/1.8 II | 75-300 F/3.5-5.6 III USM | 70-200 F/2.8 L |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Customers calling in to Canon USA's customer support centre this week are being advised that an upcoming firmware update for the EOS 40D will fix an incompatibility between that camera's RAW CR2 files and Adobe's Camera Raw plug-in, Photoshop Lightroom and DNG Converter software.

The incompatibility - which prevents the CR2 files from being processed - apparently affects only EOS 40D bodies with firmware v1.0.4 inside, and v1.0.4 only recently supplanted v1.0.3 as the firmware being installed at the factory. Version 1.0.4 has not been made available for download from a Canon website, so only newer cameras, and those who may have had the firmware installed during a service visit, are impacted by this.

The new firmware, presumably to be called v1.0.5 or higher, is expected to be released for download by the end of November 2007.
(Gezien op http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -8744-9147)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

D'r schijnt behoefte te zijn aan gebruikers ervaringen, even een korte impressie:

Ik heb de cam nu anderhavle maand, na een jaar een 400D te hebben gehad. Ik moet zeggen het is wel een ervaring, een positieve in dit geval. Ik heb het gevoel een veel steviger camera in handen te hebben en de paar serieusere shoots die heb gedaan tot nu toe zijn me niet tegengevallen. Wat wel lullig is is dat ik merk dat ik in mijn enthousiasme en de nog onbekendheid met de machine wel eens vergeet, dat je ook nog de settings goed moet zetten alvorens te schieten.
Het flits probleem ben ik ook tegengekomen, een zo laag mogelijke iso a.u.b. Echt goed heb ik het nog niet uitgevogeld, maar op manual en de flitser een stop onderbelichten doet wonderen.
Zonder flitser is schieten op ISO 1600 erg goed te doen, een heel licht ruisfiltertje en de foto's zien er goed uit.
De spotmeting is geweldig, ik kan nu veel beter bepalen hoe ik de handel belicht wil hebben. Dat geeft ook nog eens veel minder werk met nabewerken, is goed dus!
Het feit dat je tijdens het kijken door de zoeker het scherpstelpunt kunt bepalen vind ik ook niet onaardig (niet nieuw, maar wel voor iemand die van de 400D komt). Scherp stellen doet ie trouwens rete snel. Ook fijn!

Het probleem met de RAW herken ik niet: Lightroom 1.2 en CameraRaw 4.2 eten de raws zonder problemen.

Al met al is mijn eerste indruk dat ik niet voor niets in deze cam heb geinvesteerd. Nu de mooie plaatjes nog, want al is je camera nog zo goed....

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Twee dingen die mij opvielen aan de hand van jou bevindingen verdient nog wat uitleg MMK.

Het flits probleem ben je ook tegen gekomen.
Welk flits probleem en wat waren je instellingen?
En waarom een zo laag mogelijk ISO a.u.b tijdens het flitsen?

De spotmeting vind je geweldig en je kan nu beter bepalen hoe er belicht moet worden?
Is dat niet een beetje onkunde van jou geweest in het verleden met de 400D?

En de 400D ken ik niet maar vraag mij af of je dat ook niet kon dat je van scherpstelpunt kon veranderen?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON Het flits probleem ben ik ook tegengekomen, een zo laag mogelijke iso a.u.b. Echt goed heb ik het nog niet uitgevogeld, maar op manual en de flitser een stop onderbelichten doet wonderen.
Marc
Is dit met de ingebouwde flitser of met een externe flitser?
En wat is het probleem met de flits (te felle flits)? en werkt de flits dan niet goed op hogere iso waarden.
http://www.cyclopics.nl
Canon 350D / 400D l Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 l Canon EF 75-300 f4-5.6 USM l Canon 70-200 4L l Sigma 17-70 f2.8-4.5 l Speedline 430EX l 1024 CF Ultra 2 en 2 Gig CF Ultra 2
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

sugarman schreefCOLONEn de 400D ken ik niet maar vraag mij af of je dat ook niet kon dat je van scherpstelpunt kon veranderen?
Klopt, maar niet met een draaiwiel :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

de camera ligt prima in de hand... stabiel en onwijs snel.....
heb ideaal setje (zie onder)
ksit momenteel in Israel tot komende zondag en het weer hier is fantastisch
kan dus lekkere plaatjes schieten... ben drie dagen hier en heb er 530 weg geknalt.... wordt dus selectief te werk gaan straks....
eigenlijk ervaar ik dat ik niet zo goed kan expierimenteren omdat ik toch wel mooie foto's mee naar huis wil nemen, daarom gaat het mij nu niet zozeer om het te proberen maar meer gewoon het '' doen''
dit bevalt mij prima....
moet wel erg wennen aan de veranderingen die je kan doen als je tegelijk door het oculair kijkt, das best zoeken... daarom dus veel '' doen''
en proberen ksie later wel goed wat de verschillen zijn, hopelijk kan ik dan ook nog het en en ander herinneren van welke instellingen ik ben uit gegaan..
met name tegenlicht is nog wat gokken, kan daar nog niet zo mij draai in vinden... moet dus wat vaker apart expierimenteren.
snelheid komt dus wel, de negen punten autofocus werken perfect, kan lekker snel switchen en je kan tevens goed blijven concentreren op wat je ziet....
batterij gaat lang mee ondanks het vele bekijken van de foto's en het inzoemen voor beoordeling van scherpte enzo...
over pompen van foto's van camera direct op laptop gaat lekker snel...
ben zeer onder de indruk, mag ook wel natuurlijk en uiterst tevreden...
heb nog geen onvolkomenheden ontdekt, welke er zeker zullek zijn, die dan overwonnen moeten worden door op een andere manier ermee om te gaan...

vanuit een zonnig Nathanya groet ik jullie

een-uh, twee-uh, huppekee's

C U
shoetze
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Is er iemand die de 40D in combinatie met de 17-55 2.8 IS USM gebruikt?
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONTwee dingen die mij opvielen aan de hand van jou bevindingen verdient nog wat uitleg MMK.

Het flits probleem ben je ook tegen gekomen.
Welk flits probleem en wat waren je instellingen?
En waarom een zo laag mogelijk ISO a.u.b tijdens het flitsen?

De spotmeting vind je geweldig en je kan nu beter bepalen hoe er belicht moet worden?
Is dat niet een beetje onkunde van jou geweest in het verleden met de 400D?

En de 400D ken ik niet maar vraag mij af of je dat ook niet kon dat je van scherpstelpunt kon veranderen?
Dan ga ik dat maar eens proberen: Wat ik zag is dat bij flitsen op hoge iso de ruis wel erg opvalt (800+), meer dan zonder flits op diezelfde iso stand. Ikgebruikt overigens een 430EX flitser, meestal met omnibounce.

Tja, onkunde zal er ook zeker aan bijdragen, maar de 400D heeft centre weighted als de "kleinste" optie voor een lichtmeting. Met spot meting is het makkelijker een onderwerp op een donkere of juist erg lichte achtergrond goed uit te lichten (voor mij dan he :) ).

De vraag over het AF punt is al beantwoord.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Michaeldw

sdirkx schreefCOLONIs er iemand die de 40D in combinatie met de 17-55 2.8 IS USM gebruikt?
Ja, musicjohn heeft die combinatie
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zie het nu in z'n sig staan ja.. maar 25 oktober meldde hij in dit topic nog dat hij voor de kerst een 40D zou hebben... daarna kan ik niet echt terugvinden wanneer hij 'm dan gekocht zou hebben.

Zal 'm 's proberen te mailen/pm-en.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
40d bezitter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2007 23:50

sdirkx schreefCOLONIs er iemand die de 40D in combinatie met de 17-55 2.8 IS USM gebruikt?
Ja ik heb die combinatie: echt een supercombi overigens. Als je iets wilt weten p.m. me maar.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

echt een supercombi
Ook niet zo vreemd natuurlijk. Hij is geïntroduceerd tegelijk met de 30D en is met z'n lichtsterkte, IS, USM en bereik het beste wat je voor een cropcam als basislens kunt krijgen.

De 17-40L komt daar waarschijnlijk wel aardig bij in de buurt. Maar alleen de degelijkheid (en feit dat ie op een EF-vatting past) is eigenlijk wat beter. Het ontbreken van IS, mindere lichtsterkte en korter bereik in tele zijn genoeg redenen voor mij om deze niet boven de 17-55 te prefereren.

@Musicjohn, 40D bezitter: De scherpte van de 17-55 schijnt beter dan een vergelijkbare L-lens te zijn. Zijn jullie ervaringen ook zo?
Het 2x zo gevoelige centerfocuspunt (met 40D) zal daar bij deze lens ook wel aan bijdragen.

Dit is niet gebasseerd op praktijkervaringen, maar die gaan er wel op niet-al-te-lange termijn komen 8)
Laatst gewijzigd door 1 op sdirkx, in totaal 14 keer gewijzigd.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Dupje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 10:10

De 40D is echt een mooie camera, maar nogtoe lijkt het alsof de foto's die uit mijn 40D komen veel softer zijn als uit mijn 10D :shock: Ik denk dat het een instellings fout is, maar daar moet ik ff naar zoeken.

Wat ik wel jammer vind is dat de 40D niet lekker samenwerkt met mijn sunpak PZ42X. Hij zoomed wel af en toe, maar flitst niet, zelfs niet als ik op een sluitertijd zit van 3seconden. ik heb al sync geprobeerd en standaard, maar niets lijkt te werken. Zelfs externe flits menu geeft telkens aan dat er geen flits in aangebracht, terwijl hij er toch echt wel opzit.

Vaag, maar verder is het een mega mooie en snelle cam imo, nu alleen nog alles onder de knie krijgen :lol:
[size=75][color=blue]10D | 40D | Tamron 17-50 F2.8 | Sigma 70-300APO |Canon ef-s 60mm 2.8 macro | national geographic bag | sunpak pz42x | cokin p121s | slimline pola bw | manfrotto 055xdb | manfrotto carrybag | TC-80N3 remote |[/color][/size]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Scherpte kun je in de cam natuurlijk wat hoger zetten. Is uiteraard wel afhankelijk van je gebruikte objectief.

Wat betreft de flitser. Mag hopen dat het trigger voltage niet te hoog is ( en dus compatible met Canons). Maar als je 'm ook gebruikte op de 10D dan zal dit wel OK zijn.

Check hier anders: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

sdirkx schreefCOLON@Musicjohn, 40D bezitter: De scherpte van de 17-55 schijnt beter dan een vergelijkbare L-lens te zijn. Zijn jullie ervaringen ook zo?
Dit objectief is inderdaad even scherp, zoniet scherper dan menig "L" objectief. Ook de kleuren en contrast zijn "on par" met de "L" serie.

Op mijn 30D is het het scherpste objectief wat ik op dit moment heb, en ooit gehad heb (17-40 "L" / Tamron 28-75 f-2.8 / Sigma 24-70 f-2.8 / Canon 200mm f/2.8 )

Ik heb mijn 40D nu bijna 3 weken maar ben op dag 3 ziek geworden en heb vorige week zelfs een volle week in het ziekenhuis gelegen. Nog niet echt veel kans gehad dus om de 40D met mijn verschillende objectieven te testen. Herstel gaat langzaam. De eerste twee weken zal er nog weinig van fotograferen komen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zoals ik al eerder zei: beterschap! Ben benieuwd als je wat ervaringen hebt. Dan horen we het hier uiteraard graag ;)
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
40d bezitter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2007 23:50

Op verzoek van SDirkx een (zomaar willekeurige) foto van de 40d met 17-55, rechtstreeks uit de camera, geen nabewerking in DPP of CS3:

N.B. Wel enige compressie toegepast gezien uploaden.

Afbeelding
40d bezitter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2007 23:50

En hier een crop (20%), eveneens niet nabewerkt, waarmee je scherpte kunt beoordelen:

Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar