Aantal opnamen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Ik kan het zo snel niet vinden, dus vandaar even een post hier. Ik had ooit ergens een site gevonden waar je kon zien hoeveel opnamen je camera ongeveer mee kon gaan. Heeft iemand een idee waar je dit kan vinden van de Canon digitale spiegelreflex camera's? Zowel voor de oudere types als de nieuwere. Merci.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gevonden op http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
Model Rated Shutter Life
Canon EOS 400D Digital Rebel XTi 50,000
Canon EOS 350D Digital Rebel XT 50,000
Canon EOS 40D 100,000
Canon EOS 30D 100,000
Canon EOS 20D 50,000
Canon EOS 5D 100,000
Canon EOS 1D Mark III 300,000
Canon EOS 1D Mark II N 200,000
Canon EOS 1DS Mark III 300,000
Canon EOS 1DS Mark II 200,000
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

jee, ben blij dat we een 30D hebben. Nu na pak 'm beet 1,5 jaar staan er zo'n 35.000 kliks op de teller. Kan die nog even mee. Een 20D, 350D of 400D was al ruim over de helft geweest... :shock:
Proximus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2007 07:09
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

In hoe verre staan deze gegevens vast?
Het zullen vast minimale cijfers zijn.
Canon 400D | Canon 17-55 3.5-5.6 - Canon 50 1.8 - Tamron 28-75 2.8 | Canon 430EX
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Geen idee waar die cijfers vandaan komen, maar volgens mij is er door Canon nooit voor de 20D een uitspraak gedaan.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Dit zijn waarschijnlijk gegarandeerde waarden die proefondervindelijk zijn vastgesteld door duurtesten op meerdere exemplaren. Met waarschijnlijk geen Compact flash kaart in het slot, waardoor je niet met de schrijfbuffer te maken hebt en voortdurend op maximale FPS. Misschien dat net na dat aantal kliks de eerste van de batch aan proefexemplaren het begeeft, terwijl de rest mogelijk nog vrolijk doorgaat.

Bij m'n 300D heb ik ergens het schrikbarend lage getal van 20.000 kliks als maximum gezien. Die oude van mij staat op zo'n 18.000, maar ik verwacht dat hij nog makkelijk duizenden foto's zou kunnen maken zonder dat de sluiter hoeft te worden vervangen (absoluut niet veel met max. FPS geschoten). En dus zou ik hem met een gerust hart weg kunnen geven aan een goede vriendin van mij.

Overigens zou die 300D zo'n 2 uur en 13 minuten over zo'n testserie doen. Een 1D MkIII met z'n 300.000, toch nog 8 uur en 20 minuten. Maar goed, kwaliteit kost wat.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een database, betrouwbaarheid onbekend.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLONOverigens zou die 300D zo'n 2 uur en 13 minuten over zo'n testserie doen. Een 1D MkIII met z'n 300.000, toch nog 8 uur en 20 minuten. Maar goed, kwaliteit kost wat.
Ik ken natuurlijk de testmethode van Canon niet, maar het lijkt me wel dat er een collectief wordt gebruikt dat een realistische relatie heeft tot het normale gebruik, niet domweg de sluiterknop indrukken tot de sluiter het begeeft.

Het zou verder inderdaad interessant zijn om te weten of de opgegeven aantallen sluiterbewegingen een gemiddelde zijn of dat het een ondergrens is en wat de standaarddeviatie beide gevallen is (en hoeveel sigma de grenzen van dat gemiddelde af liggen). Pas dan kun je zeggen of je kapotte sluiter een te verwachten defect was of dat het een uitzondering is. En ook pas dan kun je goed inschatten vanaf wanneer je mag verwachten dat de kans op een kapotte sluiter groter wordt.
boels069 schreefCOLONEen database, betrouwbaarheid onbekend.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Interessant, hier kunnen we statistisch wel wat mee :D . Er vanuit gaande dat de ingegeven waardes ook echte waarnemingen zijn kan er ook wel een uitspraak over de betrouwbaarheid worden gedaan.

Edit: Even wat statistiek losgelaten op de data van de 20D en volgens verschillende berekeningsmethoden blijkt dat deze reeks tegen het randje aanligt v.w.b. de beoordeling of we dit als normaal verdeeld mogen beschouwen. We zouden wel mogen verwachten dat de levensduur van een sluiter normaal verdeeld is dus waarschijnlijk zijn de waarnemingen niet goed genoeg en/of is het aantal waarnemingen te laag.

Als we het normaal verdeeld beschouwen is het gemiddelde dus bijna 60.000 en de standaard afwijking bijna 42.000. Simpel vertaald betekent dat dat 16% zal bezwijken voordat de 18.000 sluiterbewegingen wordt gehaald. Niet echt een prettig vooruitzicht :(

Ik moet er wel bij vermelden dat de data wat mij betreft toch niet representatief is om er conclusies aan te verbinden omdat de meeste registraties een afgerond getal hebben. Er zitten zelfs 2 meldingen tussen van precies 100.000 en dat zou wel heel erg toevallig zijn.
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONEen database, betrouwbaarheid onbekend.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/
Inderdaad, de betrouwbaarheid. Er heeft er 1 bij de 300D 500.000 ingevuld. :shock: Zal wel een nulletje te veel zijn.
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar