Eerste post, paddestoelen gespot!

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

Dit wordt dan mijn eerste post, heb hier wat foto's van paddestoelen, het is er weer tijd voor, ze schieten bij bosje uit de grond. Sommige foto's zijn bewerkt met lightroom of iphoto. Hou zelf niet zo van kaders etc. Dus gewoon gewoon.

Een opmerking vooraf, ik ben nog half in het analoge tijdperk blijven hangen, ik heb een canon 350D, maar gebruik veelal analoge p-draad of m42 lenzen. Mede doordat ik handmatig instelbare lenzen werk wil ik graag weten wat jullie van de foto's vinden. Het kost je wat meer moeite een foto te maken. Ik zelf vind het een hele leuke manier van foto's maken.

Een sprookjes-achtige (bewerking) paddestoel.
Afbeelding

Het koraal zwammetje?
Afbeelding

Nog een paddo
Afbeelding

En nog 1
Afbeelding

En nog maar 1
Afbeelding

En dan nog maar 1
Afbeelding

En de laatste
Afbeelding

Laat maar horen wat jullie er van vinden!

gr Dennis
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

De composities zijn allemaal centraal (komt wat saai over op mij) en de kleuren verschillen nogal per foto. Voor de rest doen de foto'me niet heel veel.

Gelukkig is er nog genoeg paddestoelentijd over!
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Hallo Dennis zal even m,n mening geven is wel mijn peroonlijke mening

1.komt bij mij niet mooi over lijkt net of die erg bewogen is en de hoed van de padestoel overbelicht
2. Wel mooi maar te centraal
3.Geen mooie bewerking
4.Te weinig scherpte je had beter door je knieen kunnen gaan en de padestoel van onderen fotograferen
5.Wel een leuke herfst foto is scherp goed van kleur alleen beetje druk
6.Dit vind ik de beste van de serie
7.Beetje flets en erg centraal
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

Hoi,

Wat voor tips heb je voor me? Met ik heb er niet zo veel mee kan ik zo weinig? Te central, dat begrijp ik. Zal er op letten? Qua kleur?

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind de foto's wat aan de donkere kant; ik zag in de exif dat je 'shutter-priority' hebt gebruikt op je camera. Ik zou voor de 'aperture-priority' gaan, want heb je weleens een paddestoel zien rennen? :wink:
Op die manier kun je je toeleggen op de scherptediepte, en hiervan uitgaand de belichting compenseren dmv iso, positie, etc. Ik denk dat je zo meer heldere platen krijgt.
Vwb compositie sluit ik me aan bij mijn voorganger.
Ook wil ik zeggen dat je van de 'sprookjes-paddestoelen' iets heel leuks kunt maken. Ze mogen ietsie scherper, maar de bewerking kan heel spannend zijn!!!

In hoeverre denk je dat je platen beïnvloedt worden door je analoge ervaring?
... Spiegel-Werk ...
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

hoi,

Gumpy wat bedoel je met shutter en aperture? HOi moet ik dat instellen?
TUurlijk denk ik dat de platen beinvloed worden door de analoge lenzen, het is echt heel anders fotograveren? Zo heeft elke p-draad lens zijn of haar eigen specifieke instellingen, kleur opbrengst etc. Zijn wel allemaal lichtsterke lenzen, de meeste foto's die ik hier geplaatst heb zijn gemaakt met de Pentacon Electric 1.8 50mm. Ik denk dat je met een analoge p-draad lens wellicht meer je best moet doen om te komen tot een mooie plaat.

heb de laatste foto wat na bewerkt! Zo beter?

Afbeelding

en nog wat nieuwe

foto1
Afbeelding

foto2
Afbeelding

foto3
Afbeelding

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Hallo welkom op EOS digitaal,

Gelijk een serie geplaatst met inderdaad padestoelen.
foto 1 aparte bewerking en de paddestoel licht helemaal op. Maar de scherpte is ver te zoeken
foto 2 is te centraal maar niet hinderlijk, keur en scherpte is goed
foto 3 ook weer heel apart maar de scherpte is ook weer ver te zoeken
foto 4 weer de scherpte en de foto is teveel van bovenaf
foto 5 een betere in de serie, er is in het midden scherpte rondom niet. En de foto is te centraal
foto 6 is goed maar ook weer te centraal maar lekker van beneden af
foto 7 ook weer die scherpte niet zo, te centraal, en van bovenaf.

Advies:
- zet bij close up of macro de camera op AV en zet je diafragma rond de 5 tot 6
- laat de camera de sluitertijd bepalen
- gebruik een statief of iets anders waar de camera op kan steunen
- liefst een draadontspanner om alle trillingen te voorkomen
- scherpte uiteraard op het onderwerp
- onderwerp niet te centraal
- en probeer op ooghoogte of onder je onderwerp te komen
Voor de rest lekker oefenen en stuur snel weer foto's in. Ik hoop dat je wat met de opmerkingen kan.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Op de 350d zit aan de linker- of rechterkant bovenop de camera een draaiwieltje, met daaromheen allerlei symbolen en letters. De A staat voor apperture, en deze instelling regelt het diafragma. Klein getal is grote opening en groot getal is kleine opening. Afhankelijk van afstand, diafragma-opening en dergelijke regel je de scherptediepte. In stand A regelt de camera de sluitertijd (jij gebruikte stand S, waarin de camera het diafragma regelt en jij de sluitertijd). En je zult inderdaad merken dat de camera soms sluitertijden voorstelt die te laag zijn om mee uit het handje te schieten. Verhoog dan de ISO (niet te hoog!) of gebruik een statief of anderzins ondersteunend iets. Zo kun jij je volledig toeleggen op de compositie :wink:
... Spiegel-Werk ...
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi Gumpie,

Volgens mij is het redelijk logisch dat ik zelf de sluitertijd regel toch? Want ik moet mijn lens zelf bedienen, dus zelf het gewenste diafragma kiezen. De sluitertijd moet ik dan zelf instellen. Maar op de 350 kan ik geen a of s vinden, alleen P, TV, AV, M en A-dep. Welke moet ik dan volgens jou gebruiken?

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Hallo Dennis.
De Av-stand is voor 'Aperture-value'/Diafragmaopening, maar ik denk dat die alleen werkt op je 50/1.8 en je kitlens. Met je primes zal je de Tv stand/sluitertijd wel moeten gebruiken icm. je ISO waarde omdat de Av-stand niet werkt, denk ik. Heb je een statief of rijstzak gebruikt?

In de EXIF vind ik geen info over het gekozen diafragma en de brandpuntsafstand, maar wel over de sluitetijd. Als je de 135mm hebt gebruikt zijn sluitertijden van 1/50 te traag om uit de hand scherpe platen te maken.

Ik vind je 6e foto het fraaist (nummer ze even :wink: ) Hij staat inderdaad wat centraal en het onderwerp is wat klein, maar als je rechts en onder bijvoorbeeld een stukje 'cropt'/wegsnijdt, denk ik dat je een mooie foto overhoudt. Foto 4 vind ik ook een goed poging voor wat betreft standpunt, maar daar vind ik de scherptediepte te beperkt en is de hoed van de paddestoel afgesneden. Da's jammer. Misschien zou die in 'landscape' nog wat beter overkomen?
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Wat me gelijk opvalt aan de serie is dat sommige iets te centraal staan en ook zijn er enkele te veel van bovenaf genomen....jammer.
Door de paddestoelen iets uit het midden te plaatsen en te fotograferen vanaf gelijke hoogte worden de foto's meestal wat boeiender en spannender. :wink:
Verder zijn er al wat reacties gegeven per foto en daar sluit ik bij aan.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

oneshot schreefCOLONHallo Dennis.
De Av-stand is voor 'Aperture-value'/Diafragmaopening, maar ik denk dat die alleen werkt op je 50/1.8 en je kitlens. Met je primes zal je de Tv stand/sluitertijd wel moeten gebruiken icm. je ISO waarde omdat de Av-stand niet werkt, denk ik.
Ik vergat inderdaad dat je op jouw objectieven handmatig het diafragma instelt :oops:
Hoe de camera daarmee omgaat (qua standen) weet ik niet.

Maar wat oneshot zegt is waardevol; zorg dat je met je sluitertijd niet onder je brandpuntsafstand komt, en corrigeer zo nodig dmv je ISO. En als dit onwenselijke sluitertijden oplevert, ondersteun je camera dan met zak, tak of statief. En let op het diafragma dat je op het objectief kiest!

Probeer ook de 'croptips' eens toe te passen.

Ik ben benieuwd naar volgende foto's!
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar