(bewegings)onscherpte met weininig licht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
EriK
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 14:03
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik moest laatst foto's maken tijdens een jaarvergadering (heb de kitlens) Er was weinig licht, maar de presentator stond in de spotlights. Veel foto's waren bewogen.
Had op aanraden geschoten op de AV stand met ISO 400/800 en de laagste diafragma instelling (3,5 ofzo) (zonder filts)

Foto 1
Shutter speed: 1/6 sec.
Focal Lenght: 41 mm
F-number F/9
ISO 800
Belichten -0.3 step


Foto 2
Shutter speed: 1/4 sec.
Focal Lenght: 18 mm
F-number F/5.6
ISO 800
Belichten -0.7 step

Foto 3
Shutter speed: 1/6 sec.
Focal Lenght: 21 mm
F-number F/3.5
ISO 800
Belichten -0.3 step

Foto 3 is gemaakt met flits in dezelfde stand. dat zag er helemaal niet uit.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier verkeerd heb gedaan en welke instellingen je onder deze omstandigheden beter kunt gebruiken?
Laatst gewijzigd door 1 op EriK, in totaal 24 keer gewijzigd.
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

Kijk ook eens in deze discussie
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Bij zo weinig licht heb je echt een 1.8 lens nodig of een goed statief. 1/6 is heel erg lang.. Je had eigenlijk sowieso voor 1600 of 3200 asa moeten gaan met zo weinig licht zonder statief.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Kristof Rennen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2004 23:22
WoonplaatsCOLON Edegem (Antwerpen)
CONTACTCOLON

Wat ik ook altijd spijtig vind als je zo schiet zonder flits, is dat de kleuren veel warmer overkomen op de foto dan in de werkelijkheid. Misschien dat dit ook op te lossen is met een sneller objectief?
[size=75]Canon EOS 300D - Kit Lens Canon EF 18-55mm - Canon EF F/4-5.6 28-135mm[/size]
EriK
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 14:03
WoonplaatsCOLON Hoorn

Het waren hier trouwens behoorlijke (warme) gele spots die er op stonden hoor!
Een andere lens kopen zit er nog even niet in.. ben nog bezig de 300d af te betalen haha. Maar is het inderdaad slim om de AV stand te gebruiken? En waar kan ik (naast de handleiding) een uitgebreidere uitleg vinden over wanner welke opnamestand te gebruiken? alvast bedankt iig!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Nee Kristof, Dat is een kwestie van de juiste witbalans instellen. Dat doet de camera niet voor je. Zet hem binnen maar eens op kunstlicht en zie wat het scheelt..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

ik zou niet op de Av stand schieten maar op de Tv stand. Dit doe ik bv ook bij concerten. Zo kun je de snelheid (en dus de beweging) zelf controleren en desnoods aanpassen.

Een externe flits had je waarschijnlijk ook beter geholpen dan het kleine flitsertje van de 300d.

Andere tip is om tijdens een shoot ook eens op je scherm te kijken en daarbij de vergrotingsoptie gebruiken. Je ziet dan beter of een foto scherp is dan op het kleine scherm.
S.F

Hee EriK

Ik zou wél op de Av stand schieten, in deze situatie, en wel met volledig open diafragma (F3.5, F4 of max. F5 ).
De sluitertijd is dan altijd zo snel mogelijk. :wink:
Ik zie bijvoorbeeld een opname met diafragma F9.
Als je hier F4 van had gemaakt, had de sluiter al op een te behappen 1/50 seconde gestaan. :-)

Ik vindt dfe foto's trouwens nog behoorlijk scherp voor 1/6 seconde.
Met Photoshop - "Unsharp mask", moet je maar eens mee stoeien - krijg je dat er wel uiit.
Kun je gelijk de kleuren een beetje meer richting het blauw verschuiven, dan komt het met de toon ook wel goed.

Wat die laatste foto betreft: met de ingebouwde flister van de 300D heb ik ook nog nooit echt goede foto's gemaakt.
Het helpt als je hier je toestel op M zet, en de belichting gelijk houdt (min één stop of zo) aan de door de camera geadviseerde belichting. De flits maakt (in de voorgrond) de stop verschil goed, en de rest van de ruimte wordt dan niet te donker.
Zet je White-balance bij het flitsen op Flash :shock: , en bij kunstlicht op Gloeilamp :idea: .

De combinatie helemaal optimaal belicht en volledig vrij van bewegingsonscherpte is een utopie, ook met flits.
Maar experimenteer thuis met "invulflitsen".
Dat is flitsen over een van zich zelf maar net iets te donker ingestelde foto.


Groeten van S.F
EriK
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 14:03
WoonplaatsCOLON Hoorn

Okeey..! Bedankt!! :D Ik zal de komende tijd nog wel een beetje moeten gaan spelen met alle instellingen.

Weet iemand misschien al een site/topic over het gebruik van de verschillende (oopname) standen en de voor- en nadelen hiervan?
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

EriK schreefCOLONIk moest laatst foto's maken tijdens een jaarvergadering (heb de kitlens) Er was weinig licht, maar de presentator stond in de spotlights. Veel foto's waren bewogen.
Had op aanraden geschoten op de AV stand met ISO 400/800 en de laagste diafragma instelling (3,5 ofzo) (zonder filts)

Foto 1
Shutter speed: 1/6 sec.
Focal Lenght: 41 mm
F-number F/9
ISO 800
Belichten -0.3 step


Foto 2
Shutter speed: 1/4 sec.
Focal Lenght: 18 mm
F-number F/5.6
ISO 800
Belichten -0.7 step

Foto 3
Shutter speed: 1/6 sec.
Focal Lenght: 21 mm
F-number F/3.5
ISO 800
Belichten -0.3 step

Foto 3 is gemaakt met flits in dezelfde stand. dat zag er helemaal niet uit.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier verkeerd heb gedaan en welke instellingen je onder deze omstandigheden beter kunt gebruiken?
Zeer herkenbaar, zeker nu ik net terug ben van een 2-daagse conferentie van mijn kluppie i&i. Ik heb daar als "hoffotograaf" opgetreden. Toevallig had ik de dinsdagavond voordat ik wegging m'n eerste cursusavond fotografie, dus ik had het nog even over flitsen enzo gehad. Toch vertonen nu ook bij mij diverse foto's bewegingsonscherpte. Ik heb ongeveer 25% van m'n foto's daarom afgekeurd.

Ik heb gefotografeerd met een externe flits (550EX), zoveel mogelijk indirect. Er waren diverse zalen, met verschillende lichtomstandigheden en verschillende plafondkleuren en -hoogten. Voor elke serie heb ik dus steeds m'n instellingen (voornamelijk ISO) aangepast.

Mijn bevindingen: schieten op Av kan wel, maar dan moet je je Av zo klein mogelijk maken (dus diafragma volledig open). Verder ISO hoog instellen. Nadeel: korte DOF en een sluitertijd die soms nog niet voldoende is om bewegingsonscherpte te voorkomen. Vooral die DOF vond ik vervelend, want in een zaal vol mensen wilde ik vaak de hele zaal scherp en niet slechts een deel. Kortom, een grote DOF was vereist.

Ik ben op een gegeven moment overgestapt op schieten op Tv. Voornamelijk rond de 1/30. Genoeg om bewegingsonscherpte te voorkomen en ook belangrijk, om doodflitsen te vermijden. Met dit laatste bedoel ik dat er genoeg omgevingslicht op de CMOS kon komen om de sfeer te scheppen die er was. Had ik op 1/125 ofzo geschoten (op ISO 3200 dan) dan was de foto alleen belicht door de flitser en zou de foto aan sfeer inboeten.

Nadeel van schieten op Tv was dat de cam automatisch de kleinst mogelijke Av koos, waardoor ik dus weer opgescheept zat met een kort DOF. Elk voordeel hep ze nadeel... :(

Schieten met m'n 50mm F1.8 voldeed niet, omdat ik niet dwars door het publiek kon lopen en ik dus een zoom-lens nodig had. Anders had ik het wel geweten :).

Hoop dat ik weer duidelijk heb kunnen zijn.
Gebruikers-avatar
Digireflex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 22:12
WoonplaatsCOLON H. I. Ambacht
CONTACTCOLON

Beste manier om deze foto's te schieten is:

Stand M, diafragma op 5.6 en sluitertijd op 0.30.
En als je nog een externe fliter heb dan omnibounce erop en 45 graden
omhoog richten. Voordeel van de M-stand is dan je nu met deze instelling
geen bewegingsonscherpte hebt en alles is gelockt. You're in control. Als je AV of TV-stand kiest gaat de camera toch zijn eigen weg en rekent zelf uit wat voor hem goed lijkt te zijn. Dus eigenlijk werkt de camera half automatisch. Zet hem dan in P-stand dan gaat het ook beter. Probeer maar. :wink:
[size=92][b]
www.digireflex.nl[/size]

Canon EOS [color=red]20D[/color]
Canon grip BG-E2 / Canon EX 550
Canon EF 17-40 f4[color=red]L[/color]
Canon EF 24-70 f2.8[color=red]L[/color]
Canon EF 70-200 f2.8[color=red]L[/color][/b]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar