Een dagje bloemen fotograferen...

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
gj89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2007 18:05

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor fotografie, en sinds een week of 3 kan ik het beoefenen, nu mijn camera zeker geschikt is voor het maken van mooie beelden. Of jullie ze mooi vinden is natuurlijk nog de vraag. Ik ben dus een beginner op volle toeren en ik leer graag, dus als er commentaar is zou ik graag wat erbij willen horen, misschien een tip of 1 2 om te verbeteren. Meningen met nut dus, als je zo nodig moet afkraken tot het in de grond gestampt zit doe je dat maar ergens anders... Hier zijn ze:

1 I
Afbeelding

2 II
Afbeelding

3 III
Afbeelding

4 IV
Afbeelding

5 V
Afbeelding

NIEUW

6 VI
Afbeelding

7 VII
Afbeelding

8 VIII
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op gj89, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Wat me opvalt aan je foto's is dat ze allemaal een beetje van bovenaf zijn genomen.
Probeer het onderwerp op ooghoogte te fotograferen.
Nog een tip: zet het onderwerp niet te centraal. Probeer wat meer te spelen met compositie.
Veel plezier me deze verslavende hobby !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De tips van Ruud zullen je zeker helpen. Verder mag je hier foto's plaatsen van 900x600 pixels. Dat is een stukje groter als ze nu zijn, wat het beoordelen vergemakkelijkt voor ons. Evenals de foto's van nummers voorzien, dan kunnen we makkelijker tips per foto geven.

En nee, we gaan hier deze plantjes niet de grond in stampen, daar zijn ze te mooi voor en kun jij ze niet meer fotograferen :wink:
gj89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2007 18:05

haha het is puur omdat ik weet dat mijn foto's nou eenmaal niet super professioneel wowzies zijn, ik ben bang dat er dan van die hufters op afkomen die het de grond in stampen... maar het is fijn om te weten dat dat dus niet een normale zaak is hier :lol: ik had maar 500x375 of 375x500 gedaan omdat ik anders juist weer geklaag zou krijgen zoals op andere forums te groot, het doet de layout niet goed, boehoe. volgende keer zal ik ze naar 900x600 resizen, de foto's zijn toch 3x zo groot als dat. nummers zal ik ook op letten, had ik al in gedachte zostraks maar het was eerst maar een uitprobeersel, het was m'n eerste post.

ik zal de tips gelijk morgen eens gebruiken in m'n zoektocht naar materiaal om te schieten. hartstikke bedankt voor de tips, kijk zo kan ik er tenminste wat mee :lol:
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Je kunt van commentaar krijgen (of zoals jij dat noemt 'de grond in stampen') heel veel leren. En er zullen ook genoeg forumleden (en geen hufters) die negatieve maar ook positieve kritiek op jou foto's zullen geven. Hou daar zeker rekening mee. Daar leer je juist het meeste van. En als ik een foto niet mooi vindt, dan zal ik dat ook duidelijk laten merken. Ik zal ook duidelijk erbij zeggen, dat het mijn mening is.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
fireblade

Om mooie bloemenfoto's te maken moet je meer door je knieën en zorgen dat je geen storende achtergronden hebt zoals een schutting of een muur.
Let op de de plaats waar je de bloem neerzet niet te centraal maar net iets uit het midden.

Voor de rest lekker blijven oefen en insturen en de kwaliteit van je foto's gaat dan vanzelf vooruit. Althans als je de kritiek en opmerkingen kan verdragen.

Gr. Chris
gj89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2007 18:05

Begrijp me niet verkeerd, ik zie verschil tussen de grond in trappen, en kritiek. Kritiek sta ik helemaal voor open, graag zelfs, want ik weet dat je van kritiek veel kan leren. Ik geloof niet dat je van commentaar zoals 'slecht, doei' of 'het ziet er niet uit, haai' wat op kan steken. Er word nu gezegd wat er beter aan kan, en als je de foto slecht vind kan je dat echt wel vermelden, daar ben ik niet bang voor, integendeel, dat verwachte ik zelfs. maar tja ik vermeld er toch maar bij dat die hufters met hun 'doei' commentaar hier mooi bij weg mogen blijven, luisteren doen ze vast niet maar ik heb er nog geen last van gehad, dat moet een goed teken zijn.

alle commentaren hierzo heb ik in me opgenomen en ik zal zien of ik er wat mee kan, als ik het de moeite waard vind dan zet ik ze weer online.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

#1
De bloemen die je in beeld wilt brengen gaan helemaal op in de drukke achtergrond. Dit kun je op verschillende manieren voorkomen.. Bijv. door te kijken of je de bloem onder een andere hoek of vanaf een andere plek kunt nemen zodat de achtergrond minder zichtbaar wordt, of door je F-waarde iets omlaag te gooien.. Gewoon een beetje mee spelen dan zie je vanzelf verschillende resultaten..

#2
persoonlijk vind ik het standpunt van bovenaf niet zo goed gekozen.. Ook hier is het gras (de achtergrond) veels te uitdrukkelijk aanwezig waardoor je onderwerp daar helemaal in op gaat...

#3
qua scherpte best oké, alleen de bloem is iets te beeldvullend en een gruwelijk lelijke achtergrond.. :lol: :wink:

#4
scherpte goed, alleen te centraal.. achtergrond is al iets beter, maar kan nog beter...

#5
ook hier gaat de bloem weer helemaal op in de achtergrond..

Kortom: volgende keer minder centraal en let ook op de drukke achtergrond... speel met je F-waarde en let niet alleen op je onderwerp tijdens het fotograferen maar ook op de achtergrond.. loop desnoods om je onderwerp heen om deze zo mooi mogelijk in beeld te brengen..
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ook ik ben een beginner met mijn camera en pas nieuw op dit forum.
Je ziet hier zoveel moois voorbij komen van verschillende goede plaatjesknippers en zover zijn wij nu eenmaal nog niet. Het allemaal nog moeten leren is idd op sommige forums blijkbaar een reden om lelijk te gaan doen, maar persoonlijk heb ik dat hier nog niet gemerkt hoor :D

1) Heel druk, ik haal uit de foto niet wat je wil vertellen.
5) Komt ook wat druk over, maar hier is het duidelijker wat je op de foto hebt willen zetten.

Topics lezen op dit forum heeft mij alweer een paar stapjes vooruit doen gaan. En voor de rest gj89 gewoon gezellig mee doen hoor.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
techdokker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 19:38
WoonplaatsCOLON Hoeksewaard
CONTACTCOLON

gj89 schreefCOLON... nu mijn camera zeker geschikt is voor het maken van mooie beelden.
Ben nieuwsgierig. Wat heb je met je camera gedaan? :?:

Over de foto's.
De hele serie is in mijn ogen erg saai. Omdat 1) er, zoals al gezegd, alles is van boven is genomen (niet dat dat erg is maar het is nu veel van hetzelfde) en 2) er weinig spanning in de composities zit.

Op foto 1 zie ik een hoop groen met hier en daar een al dan niet uitgebloeide bloem. Nu is het wel weer zo dat de kleur van de bloemen zodanig is dat ze er wel uitspringen. Ook vind ik de foto overbelicht (de bladeren, de grond) wat de foto nog minder maakt.
Probeer een bloem eruit te pakken en die iets meer van voren te fotograferen. Verbuig de bloem desnoods om een mooie compositie met de bladeren te krijgen.

Foto 2 is groen. Erg groen.
Het idee, het lijnenspel is leuk maar door het gras wordt het minder.
Probeer eens van onderen af te fotograferen. Het mooiste is dan als je de lucht als achtergrond hebt. Kijk wel uit voor onderbelichting van de bladeren als je dat doet (ivm lichtmeting op de lucht) eventueel inflitsen zou uitkomst bieden. Ik weet niet wat je voor lenzen hebt, maar als je een ultragroothoek hebt moet je die maar eens pakken (10-20 mm). Geeft een heel mooi effect.

De bloem op foto 3 is erg nadrukkelijk aanwezig. Er is nagenoeg geen ruimte over naast de bloem. Iets meer uitzoomen (of minder croppen...). De stand van de bloem is opzich wel goed, maar de achtergrond minder. Wat je kunt doen is de bloem draaien, zodat je alleen de stenen van de muur ziet en niet de witte streep en de schutting. De bloem iets meer van de zijkant is ook mooi.

Foto 4 is mooi, maar door de centrale compositie minder spannend.

Foto 5: mooi alleen wat aan de drukke kant. Compositie is goed, leuk lijnenspel.

Algemeen. Speel is wat met je diafragma.
Hoewel, ik zit net naar je exif te kijken en... een Kodak compact? :shock: :cry:
Ik heb ik in de specificaties nergens terug kunnen vinden dat je het diafragma kunt instellen. Zou jammer zijn als je dat niet kunt.
Mijn opmerking w.b. groothoek gaat dus niet op aangezien je bereik met 36mm begint en dat is te veel voor groothoek.

Ik maak uit je verhaal op dat je nog niet veel ervaring hebt met fotograferen (toch?) dus zou ik je de tip tip willen geven om eens een cursus/workshop te volgen. Ik ben zelf naar een van de workshops van Schoffie (www.schoffie.eu) geweest en heb daar veel aan gehad. Zeker als je bij de nabespreking ziet wat anderen met die bloem die jij op de foto hebt gezet gedaan hebben. Een aanrader.
Schoffie is niet de enige, er zijn er meerdere. Zoek maar eens op het forum dan kom je er nog meer tegen.

Ga nog eens het veld of de tuin in en schiet, schiet, schiet. Positie zus, positie zo. Instellinkje dit, instellinkje dat. Ga dan naar huis, zet alles op de pc en ga uitzoeken. Gooi weg wat niet mooi is, kijk wel waarom het niet mooi is, en bewaar wat echt mooi is. Leer daar van.
En: kijk goed rond op het forum.
En: schroom niet om foto's te posten en om kritiek te vragen. Dat er eentje tussenzit met commentaar waar je niets aan hebt zal altijd wel voorkomen. Ach, die sla je gewoon over.

Succes met schieten.


techdokker
gj89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2007 18:05

Haha ik heb sinds 3 weken een camera die WEL mooie beelden kan schieten om het beter te melden. Met een webcam kan je stills maken maar tja dat is al te prachtig niet? :x Vandaar zijn dit eigenlijk mijn beginseltjes, ik heb nooit een camera gehad die ook maar iets kon. Kodak Compact kan kloppen, het is een simpel camera'tje waar ik mee werk, geldgebrek.

Bedankt voor je uitleg en je tips :) Ik zal cursussen en workshops eens aangaan, het moet wel bij me in de buurt zijn natuurlijk. Ik ben 18 jaar oud en heb geen inkomen, ook geen rijbewijs en trein reizen word dan ietwat onmogelijk, zonder cash.
techdokker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 19:38
WoonplaatsCOLON Hoeksewaard
CONTACTCOLON

gj89 schreefCOLON...Ik zal cursussen en workshops eens aangaan, het moet wel bij me in de buurt zijn natuurlijk. Ik ben 18 jaar oud en heb geen inkomen, ook geen rijbewijs en trein reizen word dan ietwat onmogelijk, zonder cash.
Ik kan wel zeggen dat je boeken moet kopen, maar dan zeg jij natuurlijk "Geen cash." Dus... misschien heeft de bieb boeken over (natuur)fotografie. En, zit ik me net te bedenken, misschien is dit wat voor jou.
gj89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2007 18:05

EDIT IN BEGINPOST 3 nieuwe foto's geplaatst
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

gj89 schreefCOLONEDIT IN BEGINPOST 3 nieuwe foto's geplaatst
Sorry, foto 6 is overbelicht, foto 7 en 8 zijn volgens mij ook overbelicht. Vooral doorgaan met oefenen. Probeer wat met de instellingen van de camera te spelen, tenminste als je bijv. diafragma of sluitertijd kunt instellen. Misschien kun de laatste 2 nog wat meer kleur inbrengen in Photoshop of iets dergelijks.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De onderwerpen zijn idd overbelicht. Wel vind ik dat de composities er op vooruit gaan, vooral blijven oefenen dus.
Trashy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2007 19:57
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik vind foto 6 zo slecht nog niet...
Goede compositie. Bloem staat tenminste niet centraal in beeld. Verder is de bloem mooi scherp en de achtergrond mooi wazig. Nog wel iets aan de drukke kant, maar in ieder geval geheel groen...
Ten opzichte van de eerste foto's een hele vooruitgang!!!
Canon 300D | EF-S 18-55mm | The rest is yet to come!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar