Welke lens voor vakantie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Videorep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 11:53
WoonplaatsCOLON Valkenswaard

Hallo allemaal.
In september ga ik voor 1 week naar Turkije en wil daar veel foto's gaan schieten.

Ben in het bezit van een Canon Eos 400 met kitlens
Verder ben ik in het bezit van de Canon 70 - 300 mm IS.

Ben eigenlijk op zoek naar een alround lens tot ongeveer 135 mm.

Gezien m'n budget van ongeveer 400 euro, weet ik eigenlijk niet goed wat ik het beste kan nemen.

Zit zelf te denken aan de 28 - 135 mm IS usm van Canon.

Kan ik bij deze ook de filters ook op de 70 - 300 mm zetten (72 mm)

Graag reacties.


Groet John
Beginner
Canon EOS 400 met kitlens 18 - 55 +EF 24-105 F4L IS USM + EF 70-300 F4-5.6 IS USM + Battery Grip BG-E3, + 2x San Disk Ultra 2 1.0 GB + 1x San Disk Ultra 2 2.0 GB 1x San Disk Ultra 2 512mb
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb deze lens ook en 72mm filters passen er ook op. prima lens hoor :lol:

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Videorep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 11:53
WoonplaatsCOLON Valkenswaard

Zou je een paar foto's kunnen mailen.

Groet John
Beginner
Canon EOS 400 met kitlens 18 - 55 +EF 24-105 F4L IS USM + EF 70-300 F4-5.6 IS USM + Battery Grip BG-E3, + 2x San Disk Ultra 2 1.0 GB + 1x San Disk Ultra 2 2.0 GB 1x San Disk Ultra 2 512mb
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Videorep schreefCOLONHallo allemaal.
In september ga ik voor 1 week naar Turkije en wil daar veel foto's gaan schieten.
Eerste vraag: wat voor foto's?

Besef je dat je met 28mm weinig groothoek hebt. En aan je vraagstelling te zien ben je niet van plan objectieven te gaan wisselen.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Geheel tegen mijn eigen principe's in ga ik je de Sigma AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC adviseren.

Dit objectiefje heeft nog groothoek, waarbij de vervorming op 18mm best meevalt. Ook is de scherpte vele malen beter dan de Canon 28-135 en bovendien is de Sigma 150 euro goedkoper dan de Canon.

Fijne vakantie alvast. :P
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb er ook nog eentje in de aanbieding, heb hem verleden jaar mee gehad naar Turkije en moet zeggen kwaliteit is best goed voor een z.n. multizoom.

De Tokina 24-200 mm, vraagprijs 150 Euro, best het overwegen waard al zeg ik het zelf.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONik heb er ook nog eentje in de aanbieding, heb hem verleden jaar mee gehad naar Turkije en moet zeggen kwaliteit is best goed voor een z.n. multizoom.

De Tokina 24-200 mm, vraagprijs 150 Euro, best het overwegen waard al zeg ik het zelf.
Met alle respect, ik gun je de verkoop van je Tokina van harte, maar als ik reviews zoek van deze Tokina dan merk ik dat de gebruikers allemaal klagen over de scherpte van dit objectief. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want dit objectief komt nog uit de tijd dat de de grootste sensor 6MP had (2004), en de gemiddelde consumer met een 4MP sensor werkte. De gebruikersreviews zijn daar dus op gebaseerd. Een dergelijk objectief gaat op een 10MP camera dus nog meer tegenvallen. Ook word er in de (gebruikers)reviews gesproken over behoorlijke problemen met flare.

Als het objectief dan inderdaad behoorlijk onder de maat zou zijn (vergeleken met het huidige aanbod), zou je TS dit aan willen doen, met het risico dat hij thuis komt met slechte of mislukte vakantiefoto's?

Ik zou dat in ieder geval niet op m'n geweten willen hebben.

Dus ik zou een dergelijk objectief slechts dan aanraden wanneer ik er voor 110% achter stond.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

met alle respect terug, ik kan je foto's laten zien van deze lens genomen met een 350 en een 10D die behoorlijk bovenmaats zijn, scherpte zit erg goed bij mijn exemplaar, haeb nmet deze lens al een paar serie's geplaatst en als commentaar mooie scherpe foto's, dus of jij staart je blind op revieuws of je kijkt naar de praktijk.
Enige nadeel is dat deze lens is gebouwd als een tank en ook haast zoveel weegt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dat maakt mij vrolijk Closeshooter. :P

Zoals gezegd, als je zelf voor 100% achter het product staat is er niets mis mee als aanbeveling. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik kan het niet meer volgen.

MIJN 70-300 IS USM heeft een filtermaat van 58.
Zonder adapter passen daar echt geen 72mm filters op.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Videorep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 11:53
WoonplaatsCOLON Valkenswaard

Inderdaad je hebt helemaal gelijk.
De filtermaat is 58 mm.

Groet John
Beginner
Canon EOS 400 met kitlens 18 - 55 +EF 24-105 F4L IS USM + EF 70-300 F4-5.6 IS USM + Battery Grip BG-E3, + 2x San Disk Ultra 2 1.0 GB + 1x San Disk Ultra 2 2.0 GB 1x San Disk Ultra 2 512mb
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Je zou haast denken dat ik aandelen heb :wink: maar denk ook een aan de 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO. Pas mooi onder de 70-300 met groothoek en prima reviews. En past ook nog eens in het budget, wat wil je nog meer? (Een canon misschien?)
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Spot schreefCOLONJe zou haast denken dat ik aandelen heb :wink:
Anders ik wel. :lol:

Van mij uit dezelfde aanbeveling, en om dezelfde redenen. Ik heb de Sigma 17-70 zelf gehad en ik was uitermate tevreden over de prestaties van dit objectief.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Akumal

Wat een toeval.
Ik ga eind aug 1 week naar Turkije.
En ben ook in het bezit van de 400d en 70-300 IS USM.

Ik ben hier nu tevreden mee. Kan natuurlijk altijd beter en meer.
rob.
Gebruikers-avatar
Carp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 23:20
WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONGeheel tegen mijn eigen principe's in ga ik je de Sigma AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC adviseren.

Dit objectiefje heeft nog groothoek, waarbij de vervorming op 18mm best meevalt. Ook is de scherpte vele malen beter dan de Canon 28-135 en bovendien is de Sigma 150 euro goedkoper dan de Canon.

Fijne vakantie alvast. :P
Ik heb de 18-125 ook. Bereik is helemaal geweldig op vakantie. Scherpte is minder dan de 70-300 IS die ik er nu naast heb. Maar mi. niet onoverkomelijk.
Loont het de moeite om de 18-125 in te ruilen voor een 17-70, ofwel, is deze laatste veel scherper en ook sneller?? Als gebruiker van beide kun je dit wellicht zeer goed beoordelen. Verder zijn er weinig goede alternatieven met eenzelfde bereik. 24-105 L met een flink prijskaartje en minder groothoek?

Bedankt vast voor je antwoord.
Met de groeten van Patrick
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Carp schreefCOLONLoont het de moeite om de 18-125 in te ruilen voor een 17-70, ofwel, is deze laatste veel scherper en ook sneller?? Als gebruiker van beide kun je dit wellicht zeer goed beoordelen. Verder zijn er weinig goede alternatieven met eenzelfde bereik. 24-105 L met een flink prijskaartje en minder groothoek?

Bedankt vast voor je antwoord.
Overweeg dan ook eens de 17-40 f/4 L USM ;). Qua prijs zit ie tussen de 17-70 en 24-105 in maar qua degelijkheid, scherpte en snelheid is het een wereld van verschil met eerstgenoemde. Het gat tussen 40 en 70 mm mis je in de praktijk niet snel. Ik ken mensen die deze lens in combinatie hebben met een 70-200 of 70-300 telelens en die missen dat stukje bereik ook totaal niet.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

G. Heeres schreefCOLONOverweeg dan ook eens de 17-40 f/4 L USM ;). Qua prijs zit ie tussen de 17-70 en 24-105 in maar qua degelijkheid, scherpte en snelheid is het een wereld van verschil met eerstgenoemde.
Euhm.... een wereld van verschil? Waarop baseer je dat? :shock:

De 17-40 "L" en de Sigma 17-70 ontlopen elkaar niet zo veel. Sterker nog, vanaf 24mm heeft de Sigma meer rand-scherpte, en vanaf 30mm is de sigma in z'n geheel scherper dan de Canon 17-40 "L" . Ook is de Sigma licht-sterker dan de Canon "L". Qua focus snelheid ontlopen ze elkaar ook nauwelijks.

Alles spreekt dus in het voordeel van de Sigma 17-70 en niet de Canon 17-40.

En in tegenstelling tot wat jij schrijft, dat gat tussen 40 en 70 millimeter ga je echt wel tegenkomen hoor.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik heb met de meeste Canon L objectieven geschoten en ik vond de 17-40 verreweg de minste. Natuurlijk is hij goedkoper dan de 24-70 en de 24-105, maar ik vond het verschil in scherpte en contrast wel erg groot.
Ik heb toen zelf een vergelijk gemaakt tussen de 17-40 en de 17-70 en daaruit bleek dat het verschil minimaal was. Eigenlijk is de Canon 17-40 alleen sneller en solider gebouwd, optisch was er vrijwel geen verschil.
30D en spul...
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Review van photozone.de:

Sigma has positioned the AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro in one of the sweet spots of the market. It is priced beyond the (usually pretty crappy) kit zooms yet it still remains within the reach of budget shoppers. Even better than that it delivers a performance which matches and sometimes even exceeds more expensive lenses. This includes the in-house competition (AF 18-50mm f/2.8 EX) as well as genuine brand lenses (such as the Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS). All in all the lens has only one really weak spot - 17mm at wide-open aperture where the extreme border performance is soft and vignetting is quite pronounced (but still not worse than the direct competition). At medium aperture settings the delivered quality is very impressive. Combine that with the quite decent build quality and fast AF and it doesn't need a genius to foresee that this lens will be a quite hot seller.

Doe er je voordeel mee! Ik heb de opvolger van de genoemde 18-50mm dit mede omdat deze over het gehele bereik f/2.8 heeft. Soms denk ik wel een of het niet beter was geweest de 17-70mm te nemen, ook gezen de overlap met het opvolgend eobjectief in mijn tas (50-150mm f/2.8 ).
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar