Scherpte vraag voor 2 foto's.(+resultaat tips)

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

Even over de scherpstelpunten. Een tip die ik meegekregen heb is om altijd de middelste scherpstelpunt te gebruiken, want dat levert de meest scherpe beelden op.
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Maar kom je dan niet in de knoop met de regel dat je plaatje nooit in het midden mag staan?
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ok ben ff aan het testen gegaan.. let niet op de positie van de foto of mijn zoons pre bad look :lol:
Maar naar mijn idee hebben ze wel gewerkt, perfect is het nog niet gaat het volgens jullie de goede kant op?Naar mijn idee dan :oops:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Renate~B, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als je niet zover inzoomd, dat je onderwerp links en rechts en boven en onder de randen raakt, heb je nog ruimte over om te schuiven....

Doe ik altijd met de prairiehondjes :)

Ook landschap is altijd wel handig als je wat ruimte overlaat. Zeker als je (overkomt mij toch wel redelijk vaak, ofschoon ik er steeds meer op ingesteld raak) de horizon niet recht hebt staan. Rechtzetten kost je ook weer een stuk foto.

Op deze manier, door ruimte te laten, kun je met je compositie spelen.

Andere manier is scherpstellen, vasthouden en je compositie bepalen. Weet dan wel van tevoren wat je belichting voor het onderwerp moet zijn!!
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Dus wat je zegt is de foto ruim nemen, dat je hem naderhand nog kan knippen (croppen is dat toch?).

Maar als je focused en je gaan bewegen dan heb je toch weer de kans dat de foto onscherp word?

Ik hou jullie wel aan het werk he? Sorry :)
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

Als de afstand tot het onderwerp niet veranderd heb je volgens mij geen kans op meer onscherpte dan wanneer meteen doordrukt.
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb ABSOLUUT geen verstand van portretfotografie, maar hier zou ik op het linkeroog scherpgesteld hebben, en me ervan gegarandeerd hebben dat ik genoeg dof had om ook het oor nog mee te nemen.

(Of ergens tussen het rechteroog en het oor ergens op de wang).

Links en rechts vanuit de kijker gezien dan.

De ogen en de neus zijn in elk geval wel scherp. Aan jou de keus of je het oor ook nog scherp wilt hebben (dus: kleiner diafragma (groter getal) en bijgevolg harder flitsen of lagere sluitertijd).
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Renate~B schreefCOLONMaar als je focused en je gaan bewegen dan heb je toch weer de kans dat de foto onscherp word?
Scherpstellen met het middelste focuspunt, sluiterknop half-ingedrukt houden, compositie bepalen en dan de opname maken.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik heb geen flits gebruikt.. ja bij eentje maar die laat ik maar veilig op mijn pc staan haha.

Dus als ik de diafragma omhoog zet moet de sluitertijd naar beneden?.. dan ga ik daar zo weer even mee aan de slag.

Ik was dus bang als ik ergens anders op focusde dan de ogen dat ik ze weer niet scherp zou krijgen, maar we gaan het zo even testen :)
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zullen we dit anders naar WIP verplaatsen?
Dit is een showcase en niet echt een WIP... ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Renate~B schreefCOLONDus wat je zegt is de foto ruim nemen, dat je hem naderhand nog kan knippen (croppen is dat toch?).
Ja, dat is wat ik bedoel. Niet volledig inzoomen en dan met het "vierkantje"dat in elk fotobewerkingspakket zit, de definitieve compositie bepalen.
Renate~B schreefCOLONMaar als je focused en je gaan bewegen dan heb je toch weer de kans dat de foto onscherp word?

Ik hou jullie wel aan het werk he? Sorry :)
Klopt. Als de afstand tot je onderwerp hetzelfde blijft, levert dit geen probleem op.

Maak een foto van een kerk, stel eerst scherp op de kerkdeur en laat wat ruimte links en rechts om de kerk. Daarna zal je iets moeten croppen.

Maak een foto van een kerk, stel eerst scherp op de kerkdeur en beweeg dan naar links om de kerk rechts op de foto te krijgen. Veel verandering in afstand zal dit niet opleveren. Dus hij zal scherp blijven.

Als je op 1 meter van het onderwerp staat, is het een ander verhaal. Zie ook het dofmaster verhaal.
Laatst gewijzigd door 1 op VFRood, in totaal 26 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONZullen we dit anders naar WIP verplaatsen?
Dit is een showcase en niet echt een WIP... ;)
Dank je wel, ik las dat de testcase weg was en werd er even geen wijs meer uit.
Weet het nu voor de volgende keer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar