Over de grens...

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Afgelopen zondag de provinciegrens overgestoken en o.a. onderstaande foto's als resultaat.


#1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83777[/img]


#2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83778[/img]


#3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83779[/img]


#4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83780[/img]


Dit is voor mij de eerste fotopost en ik vraag mij af of de kleuren goed overkomen (ik werk nl. niet met een gecalibreerd scherm).
Ook overige tips ter verbetering zijn welkom.

Wieger
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Builder schreefCOLON Dit is voor mij de eerste fotopost en ik vraag mij af of de kleuren goed overkomen (ik werk nl. niet met een gecalibreerd scherm).
Ook overige tips ter verbetering zijn welkom.
Welkom Wieger.
Ik vind het heel goed van je dat je duidelijk aangeeft wat je met de foto's wilt. Waar je mee worstelt en wat voor tips je graag zou willen.

Ik ben nu op mijn werk, met ook een ongecalibreerd scherm, maar die zal niet extreem afwijken van de kleuren op mijn gecalibreerde scherm thuis.

#1: Een mooie plaat met een leuke doorkijk met die bomen links en rechtsboven. Persoonlijk zou ik een deel van de schaduw in onderkant eraf gehaald hebben. Dan maak je de foto's bijvoorbeeld in de 2:1 verhouding.

#2: Leuk lijnenspel met de weg, voor mijn gevoel zit er iets te veel blauw in de foto. Ik zie dat de witbalans op auto stond, probeer eens met de witbalans op 'bewolkt' nog eens zo'n foto te maken.

#3: Helaas zie ik het laatste puntje van het paaltje niet, verder vind ik deze niet zo sterk als foto 2. Foto 2 geeft mij een betere indruk van de hoge bomen.

#4: Geen slechte foto, goede kleuren. Maar ik mis iets... een onderwerp... een vogeltje in het water, etc... Mijn ogen blijven de foto afzoeken naar iets waar we op kunnen focussen.

Ik hoop dat je iets aan hebt aan dit commentaar...
Succes!
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je twijfeld aan je kleuren is het beste wat je kunt doen de camera op AWB zetten en indien er te weinig kleur in zit ietsje met de saturatieschuif te spelen, geen kleuren selecteren, meestal zit je dan redelijk goed in de richting. Camerasettings op 0.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@MarkGrob:
Bedankt voor de reactie en tips.

#1: Had inderdaad ook even over gedacht om aan de onderkant wat af te halen. Uiteindelijk besloten om de verhoudingen van de foto's gelijk te houden.

#2: Heb ik het RAW-bestand nog een keer door DPP gehaald, dit keer met witbalans op Daylight (Cloudy kwam op mij wat te geel over). Hieronder geplaatst als nummer 5

#5
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83910[/img]

Zie overigens dat de EXIF nog steeds aangeeft dat de witbalans op auto stond, dus zoveel kun je daar dan ook weer niet op aan.

#3: Tja, ik heb zitten twijfelen welke van de 2 (2 en 3) ik zou plaatsen, uiteindelijk maar beiden geplaatst om te zien welke het meest aansprak.

#4: In geen velden of wegen een vogeltje te bekennen....

@Closeshooter:
Ook bedankt voor de tip, zal ik een volgende keer ook eens wat mee spelen.

Wieger
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Yep, veel beter...

Moest toevallig nog mijn scherm calibreren, heb dat vanavond nog gedaan...

Ziet er inderdaad veel beter uit en het blauwige is nu weg! Toppie! :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

MarkGrob schreefCOLON
Builder schreefCOLON Dit is voor mij de eerste fotopost en ik vraag mij af of de kleuren goed overkomen (ik werk nl. niet met een gecalibreerd scherm).
Ook overige tips ter verbetering zijn welkom.
#2: Leuk lijnenspel met de weg, voor mijn gevoel zit er iets te veel blauw in de foto. Ik zie dat de witbalans op auto stond, probeer eens met de witbalans op 'bewolkt' nog eens zo'n foto te maken.
Succes!
Hoi Wieger,
Mooie foto's. De eerste twee en de laatste spreken mij het meeste aan. Ik hoop binnenkort ook mijn eerste foto's te plaatsen.

Vraagje aan Mark,
Hoe kun je zien dat de witbalans op auto staan bij foto 2? Ik zou zeggen via de exif info, maar IExif onder Firefox ziet die informatie niet.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
Vincent20666
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2007 02:08
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Arierebel postte onlangs deze link:

http://ak.no-ip.com/

Werkt prima!

Ook een IE EXIF viewer... kun je instellen welke info je graag wilt zien.
*** The Future is where you will spend the rest of your life ***
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Vincent20666 schreefCOLONArierebel postte onlangs deze link:

http://ak.no-ip.com/

Werkt prima!

Ook een IE EXIF viewer... kun je instellen welke info je graag wilt zien.
Foto 2 (dus eigenlijk foto 5) vindt ik de mooiste!
Vooral "de warmte" die er van af straalt.

Wat die EXIF viewer betreft, ik was al een tijdje op zoek naar zo'n viewer.
Deze heb ik geinstalleerd en werkt perfect
Maar ik heb wel een vraag (aan diegene die deze EXIF viewer gebruiken
of hebben gebruikt.

Kan ik met deze tool ook van foto's van anderen die op dit forum staan,
de EXIF zien of moet ik dan eerst de betreffende foto opslaan op m'n HD :roll: (Ik gebruik IE 7)

Even een update van deze posting
Als ik met de rechtermuisknop op een foto klik, dan krijg ik een item
viewexif te zien. Maar verder gebeurd er niets.
Doe ik iets fout :?:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dat ligt dan aan die foto. Probeer het maar eens bij mijn foto's in de testcase. Bijvoorbeeld die foto's in het topic 'Even spelen met de sigma 10-20mm'. Na bewerking in programma's als Bordermaker of andere programma's blijven de exifgegevens niet altijd behouden. Bordermaker moet je er echt op instellen dat die gegevens blijven.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Foto 2 (update 5) en foto 4 erg geslaagd, die warmere kleuren bij nr 5 komen veel prettiger over.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@ Allen:
Bedankt voor de reacties.

@ Erik Mulder:
Als ik met de rechter muisknop op een foto klik en vervolgens "View EXIF" aanklik komt er bij mij een nieuw scherm die vervolgens direct weer naar de achtergrond verdwijnt. Ik haal 'm dan weer via de taakbalk naar voren. (Ik gebruik Windows XP i.c.m. IE 7)

Wieger
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Vincent20666 schreefCOLONArierebel postte onlangs deze link:

http://ak.no-ip.com/

Werkt prima!

Ook een IE EXIF viewer... kun je instellen welke info je graag wilt zien.
Ik heb hem opgehaald, maar hij blijkt niet te werken met Firefox 2.0 e.v.
Helaas
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Jawel, dat werkt wel maar dan moet je de plugin IE tabs installeren in Firefox. En vervolgens de pagina als IE pagina laten verschijnen :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Dank je,

Daar heb ik even niet aan gedacht. Het is de FF-plugin die niet werkt.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

mispel schreefCOLONDank je,

Daar heb ik even niet aan gedacht. Het is de FF-plugin die niet werkt.
Heb ik in IE7 ook een plugin of zo nodig?
Ik kan klikken wat ik wil (met rechtermuis) maar behalve de optie VIEWEXIF gebeurt er verder niets :!:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Bij mij werkt het nu. Zowel in IE als onder FF met de IE-rendering.
Heb je View Exif al eens opnieuw geïnstalleerd?
Maar we raken of topic. Misschien verhuizen naar de rubriek software?
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

mispel schreefCOLONVraagje aan Mark,
Hoe kun je zien dat de witbalans op auto staan bij foto 2? Ik zou zeggen via de exif info, maar IExif onder Firefox ziet die informatie niet.
Ik lees dit topic eigenlijk nu pas weer... Ik heb niet naar de EXIF gekeken, maar ik ken de auto-witbalans van de canon camera's ondertussen wel een beetje en weet dat die snel bij donkere/schaduw foto's naar blauw trekt.

Wat betreft EXIF info en de programma's daarover. Daar is al erg veel over geschreven op dit forum en de rest van internet. ;)
Zoals Mispel al zegt is dat een beetje offtopic in dit topic... :) Dus met even zoeken kom je een heel eind. :)
Heb je een probleem met een van de programma's probeer dan een andere. Ik gebruik op de PC ViewEXIF, op het werk OpandaEXIF.
Beide een kwestie van rechtsklikken in een foto op een website. Dan zie je vanzelf één of meedere opties verschijnen in dat menu.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

MarkGrob schreefCOLON
mispel schreefCOLON Wat betreft EXIF info en de programma's daarover. Daar is al erg veel over geschreven op dit forum en de rest van internet. ;)
Zoals Mispel al zegt is dat een beetje offtopic in dit topic... :) Dus met even zoeken kom je een heel eind. :)
Heb je een probleem met een van de programma's probeer dan een andere. Ik gebruik op de PC ViewEXIF, op het werk OpandaEXIF.
Beide een kwestie van rechtsklikken in een foto op een website. Dan zie je vanzelf één of meedere opties verschijnen in dat menu.
@Moderator, misschien zinnig om dit topic te verplaatsen naar software :?:

Ik heb inmiddels OpandaEXIF geinstalleerd en het werkt!
Moet nog wel even de info "leren" te interperteren :roll:

Hoe krijg ik ViewEXIF weer VAN de pc ? (Als ik nu met rechts op een foto klik, krijg ik de keuze uit beide proggies) Bij configuratie / software staat er niets. Gewoon een kwestie van de directory verwijderen en daarna het register opschonen of hoe anders :roll: :?:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar