Donkere foto,s uit mijn Rebel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Wiro schreefCOLONHallo TomCee,

Ik ben al een beetje bezig met de P stand op mijn Rebel. Een histogram kan ik ook op mijn camera scherm krijgen maar dat zegt mij niet zoveel. Hoe moet ik zo,n histogram lezen. Hoe ziet een histogram eruit bij een goede foto. Ik kan er wel naar kijken en het komt bij mij over als de AEX index. Op internet heb ik kunnen lezen dat aan de ene zijde de lichte en aan de andere kant de donkere vlakken worden weergegeven.
Kan ik ergen deze informatie vinden?
Ik ben maar even zo brutaal om te antwoorden :D . Het histogram is een van de grootste voordelen van digitale fotografie. Als je het histogram begrijpt kun je bijna zonder naar de foto zelf te kijken al bepalen of je foto gelukt is kwa belichting.

Je gaf het zelf al aan, het heeft te maken met de hoeveelheid licht en donker in je foto en hoe die verdeeld is. In principe stelt de horizontale as van het histogram de helderheid voor van de aanwezige pixels in de foto. Helemaal links staan de donkerste en helemaal rechts de lichtste. De verticale schaal geeft aan hoeveel pixels er aanwezig zijn van die helderheid. Als je bijvoorbeeld een hele sterke piek hebt helemaal aan de rechter kant van het histogram, danheb je een fel overbelicht stuk in je foto.

In de volgende linkjes staat dit wat uitgebreider en met plaatjes uitgelegd:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... rams.shtml
http://www.shortcourses.com/editing/edit-14.htm
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON Ik ben maar even zo brutaal om te antwoorden :D .
Phew Eric, dat scheelt mij weer het nodige typewerk! :D

Ook even opletten op dat info beeldje net nadat je de foto gemaakt hebt: overbelichte delen knipperen, daarnaast zie dan het histogram wat de rechterkant uitloopt. Een vuistregel voor digitaal fotograferen is te belichten voor het helderste deel van je foto. Overbelichte delen zijn slecht terug te halen in da nabewerking, te donkere delen kun je gemakkelijker lichter maken (geeft wel wat meer kans op ruis.)
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt allemaal,

Ik heb de bestanden over de histogram uitgeprint en ga studeren.
Als het resultaat heeft dan plaats ik wel een paar foto,s ter beoordeling op de site.


Groeten,

Wiro
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar